Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTMD
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2006
    • 834
    • Helsinki

    e93 N53 ja Tilapäinen käyntihäiriö

    Autona siis e93 325i N53B30 ja oireena oli vikatilaan siirtyminen, joka katosi kun auton starttasi uudelleen.

    Ajelin tunnin verran tukko ruuhkassa ja sen hellittäessä jonkin aikaa körötellessä vikaohjelma iski päälle. Myöhemmin kun sammutin auton ja odotin hetken vika oli tiessään ja on ollutkin jo reilu päivän verran.

    EDIT: Kunnes tänään moottorin vikavalo syttyi kylmällä koneella pariksi minutiksi ja poistui jälleen. Polttoainepumppu?

    Kuvaliitteinä löytyy auton vikakoodit.
    Attached Files
    Last edited by JTMD; 21-06-2017, 22:05.
    -10 e93 325i
    -04 e46 320i
    -92 e31 850i 6speed
    -92 e30 325 cab
    -93 e36 M3
    -91 e36 325

    Comment

    • Retze
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 422
      • Keski-Suomi

      Originally posted by AceTeam View Post
      Tietäisikö kukaan mitä pitäisi alkaa ensimmäisenä selvittelemään. Ketjun luin läpi.

      Auto on '07. 100km ajon jälkeen syttyy aina keltainen moottorin vikavalo ja vikakoodiksi 29F5 DME: Catalytic-converter conversion 2.

      Vaihdoin bank 2 takalambdan. Ei vaikutusta. Kylmänä tyhjäkäynnillä sen arvot sahasivat tiuhaan välillä 0.1V-0.8V. Kaikki muut lambdat tasaisia. Etu ~2V ja bank1 taka ~0.8V. Lämpimänä sahaaminen loppui.

      Vaikka kelit ovat lämmenneet niin auto savuttaa selvästi enemmän kuin muut autot risteyksissä. Aiemmin luulin, että kylmän ilman takia höyryää. Kulutus seka-ajossa jotain 9L/100km.

      Käynnistyy, käy ja kiihtyy hyvin. Puolen tunnin ajon aikana ainakin pysyi koko ajan "homogenous" moodissa (millaisella ajolla sen pitäisi mennä laihalle?).

      Öljykorkin saa melko helposti käydessä auki, käynti huononee selvästi. Tankkasin viimeksi E95:sta, pitäisikö olla 98?

      Mistä kannattaisi aloittaa?
      Mites se bank 2.takalambda seilailee lämpimänä kierroksilla?
      nyk. jalkapelillä
      ex BMW 320i

      Comment

      • tiakri
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 208

        Originally posted by JTMD View Post
        Autona siis e93 325i N53B30 ja oireena oli vikatilaan siirtyminen, joka katosi kun auton starttasi uudelleen.

        Ajelin tunnin verran tukko ruuhkassa ja sen hellittäessä jonkin aikaa körötellessä vikaohjelma iski päälle. Myöhemmin kun sammutin auton ja odotin hetken vika oli tiessään ja on ollutkin jo reilu päivän verran.

        EDIT: Kunnes tänään moottorin vikavalo syttyi kylmällä koneella pariksi minutiksi ja poistui jälleen. Polttoainepumppu?

        Kuvaliitteinä löytyy auton vikakoodit.
        Voi olla myös bensanpaineanturi, itsellä vastaavia koodeja kun sellainen joskus meni 325i N53B30:stä.
        E90lci'09

        Comment

        • Ozzy #69#
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2006
          • 1642
          • Pirkanmaa

          Originally posted by JTMD View Post
          Autona siis e93 325i N53B30 ja oireena oli vikatilaan siirtyminen, joka katosi kun auton starttasi uudelleen.

          Ajelin tunnin verran tukko ruuhkassa ja sen hellittäessä jonkin aikaa körötellessä vikaohjelma iski päälle. Myöhemmin kun sammutin auton ja odotin hetken vika oli tiessään ja on ollutkin jo reilu päivän verran.

          EDIT: Kunnes tänään moottorin vikavalo syttyi kylmällä koneella pariksi minutiksi ja poistui jälleen. Polttoainepumppu?

          Kuvaliitteinä löytyy auton vikakoodit.
          Selvisikö?

          Itsellä samansuuntainen ongelma iski kylmäkäynnistyksen jälkeen häiriövalo mittaristoon ja katosi kun käynnisti myöhemmin uudelleen.

          Koodi: 29f1 fuel pressure plausibility

          Viitaako tuo nyt sitten mahdollisesti vuotavaan suuttimeen vai korkeapainepumppuun vai johonkin muuhun?
          Last edited by Ozzy #69#; 12-07-2017, 12:17.
          G20 330e M-Sport sunset orange

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6738
            • PK-seutu

            Originally posted by Ozzy #69# View Post
            Selvisikö?

            Itsellä samansuuntainen ongelma iski kylmäkäynnistyksen jälkeen häiriövalo mittaristoon ja katosi kun käynnisti myöhemmin uudelleen.

            Koodi: 29f1 fuel pressure plausibility

            Viitaako tuo nyt sitten mahdollisesti vuotavaan suuttimeen vai korkeapainepumppuun vai johonkin muuhun?
            Pumppu tai paineanturi on oma veikkaus. Auto piuhan päähän ja seuraa livenä paineita
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • JTMD
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 834
              • Helsinki

              Originally posted by Ozzy #69# View Post
              Selvisikö?

              Itsellä samansuuntainen ongelma iski kylmäkäynnistyksen jälkeen häiriövalo mittaristoon ja katosi kun käynnisti myöhemmin uudelleen.

              Koodi: 29f1 fuel pressure plausibility

              Viitaako tuo nyt sitten mahdollisesti vuotavaan suuttimeen vai korkeapainepumppuun vai johonkin muuhun?
              Tässä on nyt hieman epäselvää tilannetta ollut saatavilla.

              Nyt tuli uutena vikaviestinä missfireä, vuotavaa suutinta sylintereiltä 1-3 ja kaikkea muuta kuin tuota fuel plausibilityä. Kolmos sylinteriltä löysin viallisen suuttimen ja kolme niitä tuli kaikenkaikkiaan vaihdettua tuossa eilen. Tänään kun luin vikakoodit uudelleen oli lista tyhjä. Pitää seurata tilannetta.
              -10 e93 325i
              -04 e46 320i
              -92 e31 850i 6speed
              -92 e30 325 cab
              -93 e36 M3
              -91 e36 325

              Comment

              • setasanttu
                Newbiemmer
                • Feb 2017
                • 25
                • Vantaa

                N52 sammuu jos ilmastointi päällä..

                Ei liity ihan täysin OP:n aiheeseen, mutta E9x 325 käyntihäiriöihin kumminkin. Tuli tuossa kk sitten hommattua 3-sarjalainen N52B25 koneella.

                Auto toiminut muuten ok, paitsi että eilen sammui lämpimänä kolmesti valoihin kun ilmastointi oli päällä (jota en yleensä koskaan käytä). Ajotietokone ei antanut herjoja, ja auto starttasi normaalisti sammumisen jälkeen.

                Näin bemmi noviisina olisi kiva kuulla viisaammilta:

                - Pitäiskö random sammuilusta huolestua, tai onko vikakoodien lukemisesta
                hyötyä jos ei ajotietokone ilmoita ongelmasta?

                - mikä on kutoskoneelle ns. normaali tyhjäkäyntialue?
                (oma rallattaa 550-600rpm)

                - voisko tuo sammuilu johtua jostain muusta kuin matalasta tyhjäkäynnistä ja
                ilmastoinnista? Muita oireita en ole huomannut paitsi ehkä pientä nykimistä
                kylmänä kun lähtee liikenteeseen.

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6738
                  • PK-seutu

                  Originally posted by setasanttu View Post
                  Ei liity ihan täysin OP:n aiheeseen, mutta E9x 325 käyntihäiriöihin kumminkin. Tuli tuossa kk sitten hommattua 3-sarjalainen N52B25 koneella.

                  Auto toiminut muuten ok, paitsi että eilen sammui lämpimänä kolmesti valoihin kun ilmastointi oli päällä (jota en yleensä koskaan käytä). Ajotietokone ei antanut herjoja, ja auto starttasi normaalisti sammumisen jälkeen.

                  Näin bemmi noviisina olisi kiva kuulla viisaammilta:

                  - Pitäiskö random sammuilusta huolestua, tai onko vikakoodien lukemisesta
                  hyötyä jos ei ajotietokone ilmoita ongelmasta?

                  - mikä on kutoskoneelle ns. normaali tyhjäkäyntialue?
                  (oma rallattaa 550-600rpm)

                  - voisko tuo sammuilu johtua jostain muusta kuin matalasta tyhjäkäynnistä ja
                  ilmastoinnista? Muita oireita en ole huomannut paitsi ehkä pientä nykimistä
                  kylmänä kun lähtee liikenteeseen.
                  Ajotietokone ei näytä kuin murto-osan vikatiloista kuljettajalle. Totuus näkyy testereillä. Ilmastoinnin päälle kytkemisen tulisi nostaa kierroksia hieman, ei ainakaan laskea. Espoossa onnistuu vikakoodien luku vaikka tänään illalla
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • setasanttu
                    Newbiemmer
                    • Feb 2017
                    • 25
                    • Vantaa

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Ajotietokone ei näytä kuin murto-osan vikatiloista kuljettajalle. Totuus näkyy testereillä. Ilmastoinnin päälle kytkemisen tulisi nostaa kierroksia hieman, ei ainakaan laskea. Espoossa onnistuu vikakoodien luku vaikka tänään illalla
                    Kyllähän moinen apu kelpaisi, laitan yv

                    Comment

                    • hkarr
                      Newbiemmer
                      • Aug 2010
                      • 27
                      • Kajaani

                      Käyntiongelmia kylmänä

                      325iX E91 LCI 2009 (N53) alkoi ravistamaan aamuisin kesäkylmänä +10C yön jälkeen. Oireet ovat samanlaisia kuin aikanaan E89 puolaongelmissa, kuin kävisi vajaapyttyisenä :think.

                      Hetken lämmittyään ja moottorin uudelleenkäynnistyksen jälkeen käynti on normaali. Joten tuskin on pelkkä halpa ja helposti korjattava puolaongelma?

                      Kävin Motonetin Motomaatilla lukemassa vikakoodit ja tällaisia löytyi:

                      2B08
                      * Typpioksidianturi, lämpö
                      * Nitrogen oxide sensor, heating

                      2AAF
                      * Polttoainepumppu; uskottavuus
                      * fuel pump, plausibility

                      Luin koko ketjun (39 sivua, 384 postausta) läpi ja tyyppillisesti näitä on vaihdettu:
                      - korkeapainepumppu - 700 €?
                      - suuttimet - 250 €/kpl?
                      - puolat - 20 €/kpl?
                      - tulpat - xx €/kpl?
                      - NOX-anturit - xx €/kpl?
                      - lambdat - xx €/kpl?

                      Pelkään, että paikallisessa BMW-merkkikorjaamossa ei löydy osaamista kunnon dianostiikkaan ja menee artistin piikkiin kalliiksi arpomiseksi .

                      Onko vinkkejä mistä saisi diagnostiikka- ja korjauspalvelua?
                      G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                      Comment

                      • Weuli
                        BTCF Member
                        • Feb 2008
                        • 1169
                        • Turku

                        Originally posted by hkarr View Post
                        325iX E91 LCI 2009 (N53) alkoi ravistamaan aamuisin kesäkylmänä +10C yön jälkeen. Oireet ovat samanlaisia kuin aikanaan E89 puolaongelmissa, kuin kävisi vajaapyttyisenä :think.

                        Hetken lämmittyään ja moottorin uudelleenkäynnistyksen jälkeen käynti on normaali. Joten tuskin on pelkkä halpa ja helposti korjattava puolaongelma?

                        Kävin Motonetin Motomaatilla lukemassa vikakoodit ja tällaisia löytyi:

                        2B08
                        * Typpioksidianturi, lämpö
                        * Nitrogen oxide sensor, heating

                        2AAF
                        * Polttoainepumppu; uskottavuus
                        * fuel pump, plausibility

                        Luin koko ketjun (39 sivua, 384 postausta) läpi ja tyyppillisesti näitä on vaihdettu:
                        - korkeapainepumppu - 700 €?
                        - suuttimet - 250 €/kpl?
                        - puolat - 20 €/kpl?
                        - tulpat - xx €/kpl?
                        - NOX-anturit - xx €/kpl?
                        - lambdat - xx €/kpl?

                        Pelkään, että paikallisessa BMW-merkkikorjaamossa ei löydy osaamista kunnon dianostiikkaan ja menee artistin piikkiin kalliiksi arpomiseksi .

                        Onko vinkkejä mistä saisi diagnostiikka- ja korjauspalvelua?
                        Oireet on täsmälleen samat kun itsellä ennen suuttimien vaihtoa.
                        F10 530da xDrive -14
                        ----------------
                        E92 330d -09
                        E93 325i -08
                        E92 330d -08
                        E61 535d -06
                        E91 320d -08
                        E46 330Ci -01
                        E61 525d -06
                        E90 320i -05
                        E46 325i -01
                        E46 318i -99
                        E36 316i -91

                        Comment

                        • brainsurgery
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1355
                          • Helsinki

                          Ota tulpat irti. Jos joku niistä on mustempi kuin muut niin todennäköisesti sen pytyn suutin on hajalla.

                          Comment

                          • hkarr
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 27
                            • Kajaani

                            Originally posted by brainsurgery View Post
                            Ota tulpat irti. Jos joku niistä on mustempi kuin muut niin todennäköisesti sen pytyn suutin on hajalla.
                            Kiitos vinkistä . Pitääpä avata joku aamu kylmästä koneesta tulpat ja katsoa mistä löytyy mustaa.
                            => Mikä muuten on oikea tulppien kiristysmomentti tai muu tapa varmistaa oikea kireys?

                            Katsoin puhelimen kautta iOBD2 v4.9 softalla & Bluetooth palikalla ajossa moottorin arvoja. Esim. tällaisia löytyy:
                            - Fuel Rail Pressure: 19840-20300 kPA
                            - Barometric Pressure: 98 kPA
                            - Commanded EGR: 4,7%
                            - Cat temp B1,S1: 497 C
                            - Cat temp B2,S1: 452 C

                            Moottorin vikavalo ei pala eikä yhdessäkään sylinterissä ole misfire ongelmaa. Aamulla autotallista käynnistetty kone kävi pari minuuttia epätasaisesti ja sitten tasoittui.
                            G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2089
                              • Naantali

                              Originally posted by hkarr View Post
                              Kiitos vinkistä . Pitääpä avata joku aamu kylmästä koneesta tulpat ja katsoa mistä löytyy mustaa.
                              => Mikä muuten on oikea tulppien kiristysmomentti tai muu tapa varmistaa oikea kireys?

                              Katsoin puhelimen kautta iOBD2 v4.9 softalla & Bluetooth palikalla ajossa moottorin arvoja. Esim. tällaisia löytyy:
                              - Fuel Rail Pressure: 19840-20300 kPA
                              - Barometric Pressure: 98 kPA
                              - Commanded EGR: 4,7%
                              - Cat temp B1,S1: 497 C
                              - Cat temp B2,S1: 452 C

                              Moottorin vikavalo ei pala eikä yhdessäkään sylinterissä ole misfire ongelmaa. Aamulla autotallista käynnistetty kone kävi pari minuuttia epätasaisesti ja sitten tasoittui.
                              Melko varmaan suutinvika.
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              • hkarr
                                Newbiemmer
                                • Aug 2010
                                • 27
                                • Kajaani

                                Fuel Rail Pressure "kylmästä" moottorista

                                Testasin tänään aamulla vielä kesäkylmän moottorin arvoja.

                                Noin 5 ensimmäisen minuutin ajan Fuel Rail Pressure pyöri välillä 14500-17000 kPA. Ja käynti oli epätasaista.

                                Kun kone lämpeni, niin arvot pyörivät 20000 tuntumassa ja käynti tasaista.

                                Voiko tästä (Fuel Rail Pressure aluksi pienempi) päätellä mitään? :think
                                G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎