Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Originally posted by Aniliinis View Post
    Auto 318i vm2008 N43, ajettu 133tkm (sokeus iski, enkä löytänyt ketjua N43:n käyntihäiriöistä).

    Oireina tyhjäkäynti heittelehtii kylmänä. Tukossa ja nykii.

    Yleiskorjaamo vaihtoi vikakoodien (30EA, 2EF5, 2AF4, 2AF2, 2AF6, 2AF9) perusteella nox-anturin ja termostaatin sekä tulpat.

    Seuraavaksi Laakkonen vaihtoi kaikki suuttimet + tiivisteet ja sytytyspuolat. Sekä ajettiin uusi softa, jonka takia vaihtoon meni myös viallinen kytkentäyksikkö.

    Häiriövaloja ei ole palanut missään vaiheessa. Laakkosella ei vikakoodeja löytynyt, koska ne oli yleiskorjaamolla korjauksen yhteydessä nollattu. Ja autolla ajettu tuossa välissä ainoastaan parin kilometrin siirtomatka.

    Suuttimet ja puolat päädyttiin vaihtamaan oireiden sekä suutintestin perusteella.

    Yleiskorjaamo otti pyynnöstäni pakokaasutestin ennen nox-anturin vaihtoa -> kaikki muu ok, paitsi lambda (jäännöshappi?)

    Seuraava arvaus Laakkoselta on vika vanos säätöyksiköissä, jatkavat selvittelyä huomenna.

    Tulisiko kenelläkään mitään hyviä ja halpoja ideoita mieleen? Ilmeisesti vaihtoehtoja on tyyliin "miljoonia", mutta kun ei huvittais kustantaa Laakkosen mekaanikkojen työharjoittelua. Naisena kun näistä ei ihan hirveästi mitään ymmärrä

    Lambda kuuluukin poiketa ykkösestä suorasuihkutusmoottorissa kierroksilla. Ehkä adaptaadioiden nollausta ei ole suoritettu täysin ohjeen mukaan ja ajan myötä arvot säätyvät oikeaksi (200-300km). Puolat ei näissä hajoa, ainoastaan öljyvuoto puolan päälle on ongelma. Puolia on valtavasti vaihdettu, mutta ei ole juurikaan ratkaissut ongelmia.

    Comment

    • Aniliinis
      Newbiemmer
      • Aug 2017
      • 9
      • Jkl

      Originally posted by Vanquish View Post
      Lambda kuuluukin poiketa ykkösestä suorasuihkutusmoottorissa kierroksilla. Ehkä adaptaadioiden nollausta ei ole suoritettu täysin ohjeen mukaan ja ajan myötä arvot säätyvät oikeaksi (200-300km). Puolat ei näissä hajoa, ainoastaan öljyvuoto puolan päälle on ongelma. Puolia on valtavasti vaihdettu, mutta ei ole juurikaan ratkaissut ongelmia.
      Tarkoitus oli lähteä ensi viikolla lappiin, mutta Laakkonen sitä mieltä, että autolla ei ajeta, ennenkuin se on kunnossa. Joten hieman vaikea saada siihen kilometrejä / vikakoodeja.

      Pakokaasutestituloksessa lukee "testi hylätty" käsittääkseni juurikin poikkeavan lambda-arvon takia?

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        Nämäkin vehkeet on näköjään mahdollista saada (ainakin hetkeksi) kuntoon.

        Viime vuonna vaihdoin pari selvästi vuotavaa suutinta, ja sen jälkeen on toiminut ihan ok (mitä nyt välillä kylmänä on tyhjäkäynti vähän rykinyt).
        Nyt kun lomalla oli aikaa vaihdoin loputkin suuttimet (index 11), ja venttiilikopan. Vanha kopan tiiviste ei ollut mitenkään pahan näköinen, mutta päästi öljyä tulpille eli vaihtokunnossa.

        Nyt käy niin tasaisesti että oikein hymyilyttää.
        Oli aika työmaa tehdä tossa taloyhtiön parkkipaikalla
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • Aniliinis
          Newbiemmer
          • Aug 2017
          • 9
          • Jkl

          Originally posted by JanskiAWD View Post
          Nämäkin vehkeet on näköjään mahdollista saada (ainakin hetkeksi) kuntoon.
          Kyllä täytyy sanoa, että kun tulee se hetki, että auto toimii edes yhden 50km moitteetta, ni lähtee muuten samantien myyntiin. Ja tasan on viimeinen bemari.

          Comment

          • Ozzy #69#
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 1642
            • Pirkanmaa

            Originally posted by JanskiAWD View Post
            Nämäkin vehkeet on näköjään mahdollista saada (ainakin hetkeksi) kuntoon.

            Viime vuonna vaihdoin pari selvästi vuotavaa suutinta, ja sen jälkeen on toiminut ihan ok (mitä nyt välillä kylmänä on tyhjäkäynti vähän rykinyt).
            Nyt kun lomalla oli aikaa vaihdoin loputkin suuttimet (index 11), ja venttiilikopan. Vanha kopan tiiviste ei ollut mitenkään pahan näköinen, mutta päästi öljyä tulpille eli vaihtokunnossa.

            Nyt käy niin tasaisesti että oikein hymyilyttää.
            Oli aika työmaa tehdä tossa taloyhtiön parkkipaikalla
            Mistä hommasit nuo index 11 suuttimet ja paljonko kustansi?
            Onko tuo millainen homma vaihtaa itse?
            G20 330e M-Sport sunset orange

            Comment

            • JanskiAWD
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 192
              • S:t Karins

              Originally posted by Ozzy #69# View Post
              Mistä hommasit nuo index 11 suuttimet ja paljonko kustansi?
              Onko tuo millainen homma vaihtaa itse?
              Linkki Ebay
              Paras hinta jonka nopeasti googlaten löysin. Sain ilmaisen kuljetuksen kysymällä kun tilasin neljä kpl.

              Suuttimien vaihto ei ole mitenkään hankala homma, kunhan löytyy oikeat työkalut ja ohjelma (esim ISTA) jolla saa syötettyä uudet suutinarvot DME:lle.
              Tässä hyvä DIY-ohje: Linkki youtube
              Ohje on N54 koneelle mutta menee samaan tapaan myös N53.
              Venttilikopan tiivisteen vaihto onkin sitten työläämpi, ei siinäkään mitään hankalaa ole mutta sitä purkamista ja kasaamista on ihan riittävästi.
              Suuttimien vaihto menee yhdessä illassa jos homma on hallussa.
              e92 "330"xiA M-sport
              Mini Cooper R50

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                Originally posted by Aniliinis View Post
                Auto 318i vm2008 N43, ajettu 133tkm (sokeus iski, enkä löytänyt ketjua N43:n käyntihäiriöistä).


                Tulisiko kenelläkään mitään hyviä ja halpoja ideoita mieleen? Ilmeisesti vaihtoehtoja on tyyliin "miljoonia", mutta kun ei huvittais kustantaa Laakkosen mekaanikkojen työharjoittelua. Naisena kun näistä ei ihan hirveästi mitään ymmärrä
                hyvästä ja halvasta ideasta en tiedä ,mutta jakoketju tuosta on venynyt ja siksi vanos yrittää korjata ajoitusta joka tulkitaan MAHDOLLISEKSI vanos viaksi. N53 ja tämä sinun N43 kone käyttäytyy samalla tavalla eli venyttää nokka ketjunsa josta seuraa juurikin kuvailemasi tyylisiä ongelmia.
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • Aniliinis
                  Newbiemmer
                  • Aug 2017
                  • 9
                  • Jkl

                  Originally posted by e46touring View Post
                  hyvästä ja halvasta ideasta en tiedä ,mutta jakoketju tuosta on venynyt ja siksi vanos yrittää korjata ajoitusta joka tulkitaan MAHDOLLISEKSI vanos viaksi. N53 ja tämä sinun N43 kone käyttäytyy samalla tavalla eli venyttää nokka ketjunsa josta seuraa juurikin kuvailemasi tyylisiä ongelmia.
                  Hmm, mahdollista tuokin varmaan. Koska tuohon ko. autoon on pari vuotta sitten edellisen omistajan aikana vaihdettu moottori. Ei ole asiasta kylläkään sen enempää tietoa, mutta veikkaisin juurikin jakoketju-ongelmia (löystynyt -> ei pysynyt hammastuksissa?). Joten miksipä ei paskalla tuurilla sama vika tässäkin moottorissa. Täytyy Laakkoselle tänään sanoa, että tarkistavat ketjun samalla.

                  Comment

                  • Matti M
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 40
                    • Tuusula, Jokela

                    Originally posted by brainsurgery View Post
                    Epätasainen kylmäkäynti/tyhjäkäynti saattaa johtua karstoittuneista imuventtiileistäkin.
                    Kiitos tästä huomiosta. Nyt olen selaillut interwebistä tietoa imusarjan ja -venttilien karstoittumisongelmasta. On ilmeisesti ihan relevantti ongelma tässä moottorissa sekin. Lähteeköhän Fortella puhtaaksi vai tarvitaanko pähkinäpuhallus? Ja kuka tekee niitä puhalluksia jos sellainen tarvitaan?

                    Jos puhdistuskaan ei auta epätasaiseen kylmäkäyntiin niin pitää varmaan nostaa valkoinen lippu ja vaihtaa nokivasaraan. Vaikka kai niissäkin ongelmansa on...
                    325i sedan manuaali 2011
                    320d xdrive Touring 2019

                    Comment

                    • tiakri
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 208

                      Originally posted by Matti M View Post
                      Kiitos tästä huomiosta. Nyt olen selaillut interwebistä tietoa imusarjan ja -venttilien karstoittumisongelmasta. On ilmeisesti ihan relevantti ongelma tässä moottorissa sekin. Lähteeköhän Fortella puhtaaksi vai tarvitaanko pähkinäpuhallus? Ja kuka tekee niitä puhalluksia jos sellainen tarvitaan?

                      Jos puhdistuskaan ei auta epätasaiseen kylmäkäyntiin niin pitää varmaan nostaa valkoinen lippu ja vaihtaa nokivasaraan. Vaikka kai niissäkin ongelmansa on...
                      En osaa ottaa kantaa itse kysymykseen mutta laitoin tilaukseen tuollaista putelin

                      http://www.crcindustries.com/how-to-...turbo-cleaner/

                      Katsotaan sitten kun tulee, espanjasta löytyi purkki.
                      E90lci'09

                      Comment

                      • miyli
                        BTCF Member
                        • Dec 2008
                        • 2089
                        • Naantali

                        Originally posted by Matti M View Post
                        Kiitos tästä huomiosta. Nyt olen selaillut interwebistä tietoa imusarjan ja -venttilien karstoittumisongelmasta. On ilmeisesti ihan relevantti ongelma tässä moottorissa sekin. Lähteeköhän Fortella puhtaaksi vai tarvitaanko pähkinäpuhallus? Ja kuka tekee niitä puhalluksia jos sellainen tarvitaan?

                        Jos puhdistuskaan ei auta epätasaiseen kylmäkäyntiin niin pitää varmaan nostaa valkoinen lippu ja vaihtaa nokivasaraan. Vaikka kai niissäkin ongelmansa on...
                        Ei taatusti lähde millään aineilla kunnolla puhtaaksi. Pähkinäpuhallus tai aseharjoilla puhdistus.
                        Kokemusta kahesta n54, toinen pähkinäpuhallettiin ja toinen putsattiin aseharjoilla.
                        On tosi tiukassa se öljykarsta siellä. Toinen auto oli 100tkm ajettu ja aivan karseassa kunnossa jo silloin.

                        Helsingissä ainakin nic bliz niitä puhallellut, mutta en tiedä kuinka aktiivinen on nykyään foorumilla. Varmasti myös korjaamopalvelu Ahokas ja Leppänen puhaltaa siellä Helsingin suunnalla.
                        Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                        Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                        Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                        Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                        Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                        Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                        1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                        0-200km/h 11.40s
                        100-200km/h 6,00s
                        http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                        Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                        Comment

                        • Aniliinis
                          Newbiemmer
                          • Aug 2017
                          • 9
                          • Jkl

                          Originally posted by Aniliinis View Post
                          Auto 318i vm2008 N43, ajettu 133tkm (sokeus iski, enkä löytänyt ketjua N43:n käyntihäiriöistä).

                          Oireina tyhjäkäynti heittelehtii kylmänä. Tukossa ja nykii.

                          Yleiskorjaamo vaihtoi vikakoodien (30EA, 2EF5, 2AF4, 2AF2, 2AF6, 2AF9) perusteella nox-anturin ja termostaatin sekä tulpat.

                          Seuraavaksi Laakkonen vaihtoi kaikki suuttimet + tiivisteet ja sytytyspuolat. Sekä ajettiin uusi softa, jonka takia vaihtoon meni myös viallinen kytkentäyksikkö.

                          Häiriövaloja ei ole palanut missään vaiheessa. Laakkosella ei vikakoodeja löytynyt, koska ne oli yleiskorjaamolla korjauksen yhteydessä nollattu. Ja autolla ajettu tuossa välissä ainoastaan parin kilometrin siirtomatka.

                          Suuttimet ja puolat päädyttiin vaihtamaan oireiden sekä suutintestin perusteella.
                          Jatkan edellistä, jos joku joskus painii samojen ongelmien kanssa. Eli homma jatkui Laakkosella. Vaihtoon meni vanosten säätöyksiköt, solenoidit sekä nokkaketjun kiristin ja imukanavat pähkinäpuhallettiin karstasta.

                          Kustannukset tähän asti 6000€

                          Comment

                          • JanskiAWD
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2006
                            • 192
                            • S:t Karins

                            Originally posted by Aniliinis View Post
                            Jatkan edellistä, jos joku joskus painii samojen ongelmien kanssa. Eli homma jatkui Laakkosella. Vaihtoon meni vanosten säätöyksiköt, solenoidit sekä nokkaketjun kiristin ja imukanavat pähkinäpuhallettiin karstasta.

                            Kustannukset tähän asti 6000€
                            Köyhempää vois jo hiukan vituttaa.
                            Saako kysyä paljos Laakkonen otti pähkinäpuhalluksesta?
                            e92 "330"xiA M-sport
                            Mini Cooper R50

                            Comment

                            • Zeta
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7536
                              • Kotona

                              Originally posted by Aniliinis View Post
                              Kustannukset tähän asti 6000€
                              Johan se alkaa kohta olla tuollaisen neloskoneisen bemun hinta
                              -
                              Käyttöautona: F20
                              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                              Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                              Myydään: HP 12.5" kannettava **240e**
                              -

                              Comment

                              • Aniliinis
                                Newbiemmer
                                • Aug 2017
                                • 9
                                • Jkl

                                Originally posted by JanskiAWD View Post
                                Köyhempää vois jo hiukan vituttaa.
                                Saako kysyä paljos Laakkonen otti pähkinäpuhalluksesta?
                                Onneks ei mennyt kun kahteen tonniin asti omasta pussista, loput myyjän. Sitä voi kyllä vituttaa

                                Pähkinäpuhalluksesta ei veloitettu, mut voin maanantaina kysäistä hinnan, kun haen auton pois (jos muistan).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎