Originally posted by AC*
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
X
-
-
-
Sehän on aivan kiinni siitä minkä verran pystyy ajamaan sähköllä. Noilla laskelmilla voi viskata vesilintua kun ne on aina käyttäjäkohtaisia.
Sähkön kulutus 330e:ssä pyörii siinä 20kwh/100km (päälle lataushäviöt +20%). Eli laskelmat kun tekee about 27kwh/100km lukemalla niin menee oikealle tontille.
Itselläni 5500km keskikulutus tällä hetkellä about 1,7l/100km kun liki kaikki arkiajot hoituu sähköllä.
Originally posted by AC* View PostMitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html
Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.
320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.
Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
Leave a comment:
-
-
Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html
Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.
320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.
Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by N54 View PostG-aikakaudella 0-asennossa palaa varsinaiset ajovalot, eikä pelkät päivävalot kuten ennen. Mielestäni hölmö uudistus, ärsyttää kun valot syttyy väkisin kun ajaa talliin/katokseen, mutta ehkä Ledit ei ota itseensä niin herkästi kuin Xenonit syttymisestä/sammumisesta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Tommix View PostKäännä kytkin 0- asentoon? Itsellä on koko kesä 0- asennossa. Automatiikka ei tietenkään pelaa, mutta osaan laittaa pimeällä/hämärässä valot automaattiasentoon.
Leave a comment:
-
-
Käännä kytkin 0- asentoon? Itsellä on koko kesä 0- asennossa. Automatiikka ei tietenkään pelaa, mutta osaan laittaa pimeällä/hämärässä valot automaattiasentoon.
Leave a comment:
-
-
Saako näihin millä/millään koodattua että pysyis enemmän päiväajovalot päällä, mieleståni liian herkästi sytyttää ajovalot päälle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jmp2002 View Post
Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
Itellä oli samalla N57-tekniikalla varustettu X4. Työmatka kun on juuri optimaalinen 330e rangelle niin vuosisäästö ylläpitokuluissa yli 2500€.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jmp2002 View PostTulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.
Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
Leave a comment:
-
-
Tulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.
Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
Leave a comment:
-
-
Aivan tyhjästä täyteen imaisee sen 10kwh + lataushäviöt päälle. Juuri aamulla ajoin töihin n.36km. Virran sovellus näyttää tuollaisen työmatkan jälkeiselle lataukselle 9,2kWh/36km. Josta tulisi siis laskennallisesti 25,5kWh/100km. Auton kulutusmittari taas näytti työmatkan keskikulutukseksi 19kWh. Erotus on siis (rahalla maksettavaa) lataushävikkiä.
Sehän näissä laskelmissa kannattaa aina muistaa että sitä helposti ja tahtomattaankin huijaa itseänsä auton mittariston näyttämän kulutuslukeman perusteella. Autohan saattaa näyttää 100km ajomatkalle esim. 19kWh kulutuslukemaa. Sitten kun lataat auton täyteen niin huomaatkin että latauksessa sisään virtaa 27kWh. Jälkimmäinen on siis se lukema, josta maksetaan. Tämähän on luonnollisesti tätä ketjua lukeville faktana ihan peruskauraa. Mutta edelleenkin hämmästyttävän monille sähköautoiluun siirtyvälle uusi ja yllättävä tieto.
Tavallisten hybridien ja sähköautojen kulutus reaalimaailmassa liikkuu jossain 20-24kWh välimaastossa koko vuoden tasolla. Lataushäviöiden kera voi huoletta käyttää laskelmissaan n.28-30kWh keskimääräistä kustannusta/100km.
Käytännössähän nykypäivänä maksetaan sähköstä siirtoineen ja veroineen minimissään 10c/kwh. Useampi varmaan jo lähemmäksi 15c/kwH. Joten kyllä se 100km ajomatka maksaa lataushäviöineen sen 3€. Pörssisähkön perässä roikkuvat voivat hyödyntää yö-ajan puoli-ilmaisia spottitunteja, jolloin voi päästä nauttimaan about 6-7c/kWh hinnasta. Laskelmissa kannattaa aina muistaa huomioida (yleensä) n.5c/kWh siirtohinta, vero ja itse sähkön hinta, joista muodostuu sähkön kokonaishinta/kWh. Erilaisissa maallikkolaskelmissa tuppaa nykyään näkemään hämmästyttävän paljon tahatonta ja tahallista itsensä huijaamista.
Mutta sen verran voin tiivistettynä sanoa, että 36km työmatka (Järvenpää-Pasila) tuntuisi hoituvan pelkällä sähköllä likimain kelissä kuin kelissä. Ja ainakin +5c yläpuolella pystyy ajamaan lahden motaria pitkin 120km/h nopeudella. Silti jää vielä 2-5km rangea jäljelle. Ajetun kolmen kuukauden aikana ei vielä kertaakaan ole bensakone käynnistynyt työmatkalla.Last edited by JKK; 03-06-2022, 18:36.
Leave a comment:
-
-
Täällä oli mukavasti kulutustietoja, mutta paljon kustantaa kotilatauksen akun täyttö, näin niinkö auton vaihto pohdinta mielessä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Antti O View PostOttaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
Battery controlin käyttöesimerkki:
Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.Originally posted by JKK View PostMikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?
Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.
Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?
Leave a comment:
-
-
Mikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?
Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.
Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?
Leave a comment:
-
Leave a comment: