Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Kyllähän nuo pluggarit vähällä kulkee, jos on vain mahdollisuus ladata ennen lähtöä. Sopivalla ajoprofiililla järkevä valinta kun sähköllä on niin halpa ajaa vrt. bensa.

    Leave a comment:


  • Trippy
    replied
    Huhtikuun alulla ajelin talvirenkailla rajoitusten mukaan Jyväskylä - Helsinki-Vantaan lentokenttä välin, edestakainen matka oli 5,4l/100km. Takaisintulo aavistuksen reippaammin päiväsakkorajalla.

    Tämä siis G20 330i:llä

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Jos jotain kiinnostaa G20 330E X-driven tosielämän kulutus, niin ajelin hiljattain 250km matka-ajoa adaptive modella navigointi päällä.
    Auto vaihteli sähköä ja bensaa menomatkalla tilanteesta riippuen.
    Kulutus oli 2.9/100km ekat 125km ja takaisin sama matka niin kokonaiskulutus nousi 4.4l/100km.
    Lähdin täydellä akulla, mutta en ladannut reissussa akkua ollenkaan eli takaisin ajelin akku tyhjänä. Vauhtia keskimäärin 90-108kmh ja vähän ohitteluita.
    Kiinnostaa kyllä Vähällä se vaan menee. Olen vieläkin ihmeissäni tuon taloudellisuudesta, koska odotukset oli aika vähäiset. Ennakkoluulot perustuivat pitkälti Volvo T8-omistajien kokemuksiin matka-ajon kulutuksesta. Ajattelin että tuo on samanlainen bensarosvo. Mutta ei ole.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Jos jotain kiinnostaa G20 330E X-driven tosielämän kulutus, niin ajelin hiljattain 250km matka-ajoa adaptive modella navigointi päällä.
    Auto vaihteli sähköä ja bensaa menomatkalla tilanteesta riippuen.
    Kulutus oli 2.9/100km ekat 125km ja takaisin sama matka niin kokonaiskulutus nousi 4.4l/100km.
    Lähdin täydellä akulla, mutta en ladannut reissussa akkua ollenkaan eli takaisin ajelin akku tyhjänä. Vauhtia keskimäärin 90-108kmh ja vähän ohitteluita.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by JKK View Post
    Laitanpa tänne yhden kokemuksen vaikka kukaan ei edes ole mitään kysynyt

    Uskoisin että jotakuta saattaa kiinnostaa 330e:n polttoaineenkulutus peräkärryn kanssa. Heitin ensimmäisen 600km lenkin 3,5m pituisella, korkealla kuomulla varustetun kärryn kanssa. Tämä oli se juttu joka itseäni epäilytti tämän hybridin kanssa että nouseeko kulutus järjettömyyksiin.

    Tämä auto on siis sedan-mallinen takaveto. Tehdaskoukku, jonka ansiosta vetomassa 750kg.

    Yllätyksekseni koko matkan kulutus oli jotakuinkin samaa luokkaa kuin aikaisempien diesel-autojen tapauksessa.

    330e:n tapauksessa kokolailla tasan 600km lenkin kokonaiskulutus kärryn kera oli tasan 8,0 litraa/100km. Joista paluumatkalla 300km kärryssä oli mukana n.300kg kuorma. Keskinopeus 82km/h. Ajoakku oli ainoastaan matkaan lähtiessä ladattu täyteen. Eli kerran. Ajotyyli oli rauhallinen ja jonkin verran rekkojen perässä roikkumista. Paluumatkalla motarilla tosin 100km matkan verran oli 100-110km/h mittarissa.

    Tuohon "suoritukseen" en päässyt esim. edellisellä X4:lla. Ja parhaimmillaankin suht. taloudellinen G30 520d meni vain n. puoli litraa pienemmällä kulutuksella vastaavalla suoritteella.

    Se tuli jokseenkin uutena tietona, että vaikka kytkisi jo heti lähtiessä sport-moodin päälle, käyttää auto siitä huolimatta koko ajan tasaisessakin matka-ajossa sähkömoottoria avustimena taloudellisuuden maksimoimiseksi. Ainakin battery-level hiipuu ajon aikana hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin vaikka mentäisiin sport-asennossa bensalla. Siten että 200-300km aikana akku hiipuisi tyhjäksi, vaikka sport-asento olisi koko ajan käytössä. Sitten kun akku on hiipunut täysin tyhjäksi, alkaa kulutuskin nousemaan, koska auto "pakkolatailee" akkua jatkuvasti pieninä minuutin-parin mittaisina pulsseina, jolloin kulutus-lukema tuplaantuu hetkittäin.

    Eli aivan puhdasta "bensa-moodia" ei autossa taida olla laisinkaan? Joka nyt tietysti käy ihan järkeekin, koska ilmoitettu max-teholukema vaatii tehtaan ajatusmalliin mukaan bensan ja sähkön yhteistyötä. Ja auto pitää vain huolen siitä että aina on akussa sen verran sähköä että max teholukema on saatavissa. Paitsi poikkeuksena se, kun bensalla ajomatkaa on jäljellä alle 50km, jolloin auto näköjään pudottaa kaikki akkutoiminnot pois käytöstä jotta bensaa ei tuhlata akun lataamiseen. Tällöin auto muuttuu 184hp bensa-autoksi seuraavaan tankkaukseen saakka ja antaakin siitä "alennettu teho" ilmoituksen 50km bensa-rangen kohdalla. Ihan fiksusti ajateltu. Mutta rikkoisiko se pahasti auton filosofiaa, jos siinä olisi vielä lisänä puhdas "only gasoline mode", jolla voisi ajaa 1000km päivämatkan pelkällä bensamoottorilla ilman että tarvitsee koko ajan kauhistella 12-15l/100km satunanisia kulutuslukemia taulussa ensimmäisen 200km jälkeen. Mutta sellaiseen käyttöön näitä kikottimia ei ole selvästi tarkoitettu....

    Uskoakseni ja nähdäkseni kärryn kanssa paras ja taloudellisin tapa on ladata lähtiessä akku täyteen ja posottaa sport-asennossa koko matka, jolloin pääsee 200-300km bensan ja sähkön yhteispelillä siten että auto ei "pakkolataa" akkua ajon aikana. Tällöin kulutus kärryn kanssa pysyy n. 7,0 l/100km lukemassa siihen saakka kun akkua riittää, eli sen 200-300km. En tosin kokeillut että hyödynnetäänkö akun kesto paremmin jos navigaattoriin laittaa määränpään....
    Autossa on myös "Battery control" ajomoodi eDrive napin takana. Sieltä voit esim. asettaa arvoksi 100% jolloin akku pysyy täytenä. Sport-moodi saattaa käyttää sähköä myös senkin takia, jotta on mahdollisimman paljon tehoa käytössä. Jos haluaat priorisoida bensalla ajon niin Comfort / Ecopro ja battery control päälle. (Itsekin kyllä käytän usein sport moodia, koska haluan estää start/stopin jatkuvan sammuttelun ja starttailun jos ajan kylmällä koneella taajamassa).

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Tämä ei ole varsinainen kysymys mutta vastaus siihen jos jollain on se valopaketti ja ihmettelee miksei auton vieressä näy sitä valomattoa kun avaa ovet kaukkarista esm. Ne projektorit sijaitsee siinä etulokarin alapuolella auton alla tavallaan helmassa. Ja ne tukkeutuu kurasta tosi helposti. Pesin eilen ne ja nyt taas valokuviot näkyy maassa. Puutarhaletku ja pieni detailing suti toimi hyvin.

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Laitanpa tänne yhden kokemuksen vaikka kukaan ei edes ole mitään kysynyt

    Uskoisin että jotakuta saattaa kiinnostaa 330e:n polttoaineenkulutus peräkärryn kanssa. Heitin ensimmäisen 600km lenkin 3,5m pituisella, korkealla kuomulla varustetun kärryn kanssa. Tämä oli se juttu joka itseäni epäilytti tämän hybridin kanssa että nouseeko kulutus järjettömyyksiin.

    Tämä auto on siis sedan-mallinen takaveto. Tehdaskoukku, jonka ansiosta vetomassa 750kg.

    Yllätyksekseni koko matkan kulutus oli jotakuinkin samaa luokkaa kuin aikaisempien diesel-autojen tapauksessa.

    330e:n tapauksessa kokolailla tasan 600km lenkin kokonaiskulutus kärryn kera oli tasan 8,0 litraa/100km. Joista paluumatkalla 300km kärryssä oli mukana n.300kg kuorma. Keskinopeus 82km/h. Ajoakku oli ainoastaan matkaan lähtiessä ladattu täyteen. Eli kerran. Ajotyyli oli rauhallinen ja jonkin verran rekkojen perässä roikkumista. Paluumatkalla motarilla tosin 100km matkan verran oli 100-110km/h mittarissa.

    Tuohon "suoritukseen" en päässyt esim. edellisellä X4:lla. Ja parhaimmillaankin suht. taloudellinen G30 520d meni vain n. puoli litraa pienemmällä kulutuksella vastaavalla suoritteella.

    Se tuli jokseenkin uutena tietona, että vaikka kytkisi jo heti lähtiessä sport-moodin päälle, käyttää auto siitä huolimatta koko ajan tasaisessakin matka-ajossa sähkömoottoria avustimena taloudellisuuden maksimoimiseksi. Ainakin battery-level hiipuu ajon aikana hitaasti mutta varmasti koko ajan alaspäin vaikka mentäisiin sport-asennossa bensalla. Siten että 200-300km aikana akku hiipuisi tyhjäksi, vaikka sport-asento olisi koko ajan käytössä. Sitten kun akku on hiipunut täysin tyhjäksi, alkaa kulutuskin nousemaan, koska auto "pakkolatailee" akkua jatkuvasti pieninä minuutin-parin mittaisina pulsseina, jolloin kulutus-lukema tuplaantuu hetkittäin.

    Eli aivan puhdasta "bensa-moodia" ei autossa taida olla laisinkaan? Joka nyt tietysti käy ihan järkeekin, koska ilmoitettu max-teholukema vaatii tehtaan ajatusmalliin mukaan bensan ja sähkön yhteistyötä. Ja auto pitää vain huolen siitä että aina on akussa sen verran sähköä että max teholukema on saatavissa. Paitsi poikkeuksena se, kun bensalla ajomatkaa on jäljellä alle 50km, jolloin auto näköjään pudottaa kaikki akkutoiminnot pois käytöstä jotta bensaa ei tuhlata akun lataamiseen. Tällöin auto muuttuu 184hp bensa-autoksi seuraavaan tankkaukseen saakka ja antaakin siitä "alennettu teho" ilmoituksen 50km bensa-rangen kohdalla. Ihan fiksusti ajateltu. Mutta rikkoisiko se pahasti auton filosofiaa, jos siinä olisi vielä lisänä puhdas "only gasoline mode", jolla voisi ajaa 1000km päivämatkan pelkällä bensamoottorilla ilman että tarvitsee koko ajan kauhistella 12-15l/100km satunanisia kulutuslukemia taulussa ensimmäisen 200km jälkeen. Mutta sellaiseen käyttöön näitä kikottimia ei ole selvästi tarkoitettu....

    Uskoakseni ja nähdäkseni kärryn kanssa paras ja taloudellisin tapa on ladata lähtiessä akku täyteen ja posottaa sport-asennossa koko matka, jolloin pääsee 200-300km bensan ja sähkön yhteispelillä siten että auto ei "pakkolataa" akkua ajon aikana. Tällöin kulutus kärryn kanssa pysyy n. 7,0 l/100km lukemassa siihen saakka kun akkua riittää, eli sen 200-300km. En tosin kokeillut että hyödynnetäänkö akun kesto paremmin jos navigaattoriin laittaa määränpään....
    Last edited by JKK; 06-05-2022, 11:49.

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Marmorilta kysyin asiasta ja arvelivat että vaatisi peruutuskameran, jotta toimisi peilin kääntö peruutettaessa. Ei ole myöskään peilipakettia.
    Ok, mulla on molemmat joten vaikea sanoa. E9x-autoissa riitti käsittääkseni peilipaketti (kameraa ei tainnut edes saada) ja F3x sama.

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Originally posted by AC* View Post
    Manuaalisportit minulla ja tuo toiminta toimii. Vaatinee peilipaketin (kääntyvät peilit), onko ne?
    Marmorilta kysyin asiasta ja arvelivat että vaatisi peruutuskameran, jotta toimisi peilin kääntö peruutettaessa. Ei ole myöskään peilipakettia.

    Leave a comment:


  • AC*
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Manuaalisporttijakkarat on omassa.
    Muisten että aikoinaan e91:ssä oli samoten manuaalisporttijakkarat ja siinä toimi peilinkääntö.
    No säästöä kai se on tuokin
    Manuaalisportit minulla ja tuo toiminta toimii. Vaatinee peilipaketin (kääntyvät peilit), onko ne?

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Originally posted by ANSSI View Post
    Mulla ainakin toimii, toki on sähköpenkit muistilla. G30 toimi myös ja siinä oli sähköpenkit ilman muistia
    Manuaalisporttijakkarat on omassa.
    Muisten että aikoinaan e91:ssä oli samoten manuaalisporttijakkarat ja siinä toimi peilinkääntö.
    No säästöä kai se on tuokin

    Leave a comment:


  • ANSSI
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Toimiiko muilla vänkärinpuolen peilin automaattinen alaslasku, kun peruutusvaihde päällä? Ohjekirjan mukaan pitäisi toimia, kun peilin säätönappi on kuskinpuolen asennossa ja vaihde R:llä, mutta omassa autossa ei kyllä tapahdu mitään. Autona 2021 320e.
    Mulla ainakin toimii, toki on sähköpenkit muistilla. G30 toimi myös ja siinä oli sähköpenkit ilman muistia

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by juki85 View Post
    Toimiiko muilla vänkärinpuolen peilin automaattinen alaslasku, kun peruutusvaihde päällä? Ohjekirjan mukaan pitäisi toimia, kun peilin säätönappi on kuskinpuolen asennossa ja vaihde R:llä, mutta omassa autossa ei kyllä tapahdu mitään. Autona 2021 320e.
    Saattaa vaatia sähköpenkin muistilla, löytyykö?

    Leave a comment:


  • juki85
    replied
    Ulkopeilin pysäköintiautomatiikka

    Toimiiko muilla vänkärinpuolen peilin automaattinen alaslasku, kun peruutusvaihde päällä? Ohjekirjan mukaan pitäisi toimia, kun peilin säätönappi on kuskinpuolen asennossa ja vaihde R:llä, mutta omassa autossa ei kyllä tapahdu mitään. Autona 2021 320e.

    Leave a comment:


  • TuomoA
    replied
    Jaa-a. Itsellä on g30 (my20) ja isällä vuoden uudempi g20 (my21). Ei niissä kyllä ole mitään laadullista eroa. Molemmat on yhtä muovisen oloisia eivätkä näin ole verrattavissa E/F sarjoihin. Muovi on kevyttä ja halpaa, niin mikäs siinä. Jos haluaa luksusta, niin ostaa luksus auton. Nämä ei ole sitä kategoriaa nähneetkään.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎