Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    Kampiakselin stefojen vuotaminen - systeemi

    Hiukka huolissani kun kampiakselin takastefa vuosi kytkinasetelman suuntaan ja maahan tuli aina seistessä öljyläikkä. Pahaksi aktivoitui kun vaihdoin Cittarin täyssyntikka litkutalviöljyt (tarkoitettu uusiin autoihin). Tarkkaan ottaen bimmerini varmaan vuotaakin näillä kilometreillä 220tkm, mutta ulospäin ei enää. Oma moka:

    - Tuumailin ettei kampikammion höyryjä kannata ohjata imusarjaan - vedin ohiputken ja tulppasin imusarjan kurttuputken reiän ja alaletkun. Kesäöljyillä toimi ok (tosin tiputteli vähän), mutta talviöljyt vuosivat selvästi.
    - Kampikammiossa on alipaine, joka tulee imusarjasta ilmamäärämittarin jälkeen siihen isoon kurttuputkeen venttiilikopasta tulevalla n. 2cm putkella L-kulmamuoviliitoskappaleen kautta.
    - Toinen alipaine ilmaputki tulee imusarjan alta em. putken kylkeen.

    Systeemi pelaa siten, että ajaessa imusarjan alipaine johdetaan imemään venttiilikoneiston kopan huohotushöyryt ja myös kampikammio on yhteydessä tähän venttiilikopan tilaan. Kiihdytettäessä ilmamäärämittarin jälkeisessä kurttupukessa on alipaine, joka suoraan em. putkien kautta vaikuttaa kampikammioon ja myös kampiakselin stefojen alueelle aiheuttaen imun kampikammioon päin ulkoilmasta. Siis varmistaa etu- ja taka- stefan tiivistyksen. Kun kaasu on ylhäällä ja moottorijarrutetaan on imusarjan iso läppä kurttuputkeen kiinni ja alipaine hoituu venttiilikoneistolle ja kampikammiolle sen pienen putken kautta imusarjan alta ventiilikopasta kuttuputkeen johtavan paksun kumiputken kylkeen.

    M.O.T (mitä opimme tästä) = BIMMEREISSÄ EI OLE VIKAA - vain käyttäjissä. Vaihda kaikki yli 20v. kumiosat NE OVAT HAPRISTUNEET! Tällä kertaa ongelma oli 2cm paksu kumiputki venakopasta kurttuputkeen, joka oli huomaamatta alapuolelta hajonnut säätäessäni tyhjäkäyntiä ja samalla seossuhteita (vaikuttaa ilmamäärämittariin) sen takana olevasta isosta ruuvista.

    VE1 = takastefan vaihdattaminen osat 40€ ja hankala työ 4,5t/320€.
    Kardaanin keskikannatin pois, kardaanin pois, kytkinasetelma pois, vauhtipyörä pois, stefan vaihto, vauhtipyörän venyvien kiinnityspulttien vaihto ja pakettiin. Painavia osia...
    VE2 = venakopasta - imusarjaan kumiletkun uusinta 6€.
    Last edited by tsbmw; 09-11-2010, 20:02.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • gubbe89
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 315
      • Mouhijärvi

      Originally posted by sleepertuning View Post
      Et sattunut yhtään projektikuvia ottamaan? Pitäis vaihtaa tuo myös tuo keppi puslien ohella mutta en ole ymmärtänyt miten se keppi irtoaa siitä muovisesta helasta...
      Enpä ottanut... Se pallo on helvetin tiukassa siellä pesässään, tarvii useamman kymmenen kiloa painoa päälle, että lähtee. Tosin itse kuulapesäkin lähtee sieltä rungosta irti, ne aukot vaan on niin vittumaisessa paikassa, että aika tuskaa lienee ottaa irti rungon ollessa paikallaan.

      Kannattaa siis toimia niin, että otat päältä käsin sen pussin alla olevan kumipussin irti, sitten ryömit alle, otat laatikon kannakkeraudan irti pohjasta, mahdollisesti myös kardaanin, mikäli näyttäisi vääntyvän liikaa. Lasket varovasti tunkilla moottori-laatikkopaketin makaamaan apurungon päälle ja laitat tolpan alle.

      Irrotat pakkivalokytkimen johdon keppirungosta ja siirrät sivuun. Sitten sen keppirungon lukkotapin pääseekin kääntämään laatikon päästä auki, niin keppirunko irtoaa laatikosta. Sitten kannattaa ottaa siirtäjätanko irti laatikosta. Tämän jälkeen otat keppirungon takakannakkeen auki(yhdellä M6-mutterilla kiinni), jolloin koko helahoidon pitäisi teoriassa tulla alas pienellä muljuttelulla.

      Laatikosta kannattaa myös ottaa irti se nivel, mihin siirtäjätanko tulee kiinni, sen bakeliittihela on todennäköisesti väljä. Virallisesti sitä helaa ei saa uusittua(uusi osa 30-40e), mutta pienellä näpertelyllä kaikki helat saa korjattua/uusittua.

      M10:ssä on se keppirunko n. 100mm pidempi vakiaskilla, kuin tuossa mun M20:ssä, jos tuolla tiedolla nyt mitään tekee. Itselläni homma oli helppo, kun sain yläkautta otettua pois niin, ettei tarvinnut edes rungon takakannaketta ottaa irti. Kiitos jonkun kotisepän, joka on halunnut tutkia, millainen BMW:n vaihteensiirtomekanismi on leikkaamalla tunnelin auki.

      Kun sulla on koko helahoito kädessä, on helppo ottaa kepin päästä tanko pois ja irrottaa nivelkuppi rungosta, samalla putsata ja voidella se esim. jarrukumirasvalla tai ihan vaseliinilla. Ja tässähän samalla kannattaa duunata shortshifteri, jolloin joutuu kepin helan uusimaan, koska se sulaa aivan varmasti hitsatessa. Tai sitten vaan laittaa uuden kepin.

      Teoriassa keppi on kyllä mahdollista saada yläkauttakin pois pelkästään irrottamalla siirtäjätangon kepin päästä, mutta voinen kertoa, ettei helppoa tule olemaan, kun mistään ei pääse sitä nivelkuppiakaan nostamaan pois rungosta, missä se on kahdella kynnellä kiinni, eli jostain raosta se voima on saatava sinne kepin alle.

      Huomautettakoon, että kepin alahelan on tarkoitettu menevän kahdessa eri asennossa kupista läpi, siinä on kolot sille helalle. Kyse on siis vain ja ainoastaan siitä, missä asennossa keppi tulisi painaa kuppiin/poistaa siitä, sinänsä se ei helpota kuulan poismuljahtamista.

      Kun sulla on keppi nivelkuppinsa kanssa yhtenä könttinä kädessä, niin se kuppi muljahtaa vallan hienosti nivelestä pois, jolloin pitää etsiä se asento, milloin se tulee helan läpi pois. Paikallaan ollessaan keppirunko laittaa reilusti vastaan ja tarvitaan älyttömästi voimaa.

      Aika työläs hommahan taitaa olla tuo mekanismin irrottaminen. Kannattaa varmaan RealOEM:stä etsiä kuvat ja tutkia niiden perusteella tarkemmin. Myös englanninkielisillä E28-aiheisilla sivustoilla asiaa on puitu...

      Toivottavasti tuo oli sen verran selvästi esitetty, että joku siitä jotain ymmärsi ja hyötyy siitä joskus. Jos oli asiavirheitä, korjattakoon mahdollisimman pian.
      Last edited by gubbe89; 10-11-2010, 20:45.
      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
      ex. E34 525 TDS Touring -93
      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
      ex. Yamaha YZF 1000R -02
      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
      ex. E34 535i -88
      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

      Comment

      • sleepertuning
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2006
        • 662
        • Kotka

        Originally posted by gubbe89 View Post
        Enpä ottanut...
        Sen verran tuosta tekstistä äkkiä lukemalla ymmärsin, että kannattaa suosiolla ottaa alakautta koko vivusto irti.

        Periaatteessa voisin vaikka laikata tunnelin auki kun auto nyt on muutenkin rokattu mut jos siitä ei sen kummempaa apua ole niin... Shortkeppi löytyykin jo hyllyssä varttumassa.

        Comment

        • gubbe89
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 315
          • Mouhijärvi

          Kyllä se helpompi on tehdä tunneli laikkaamalla, mutta en nyt näe siinäkään järkeä tuhota alkuperäistä korirakennetta, joka myös on korin jäykkyyteen aika vahvasti vaikuttava tekijä. Parempi söhlätä alakautta niin ei tuu pilattua mitään. Ja tosiaan M10:ssä joudut sitten laikkaamaan melkein puhaltimeen asti, vielä kun jos siististi haluaa tehdä niin lattiamatto pois ja tielle tulee vielä johtosarja.
          nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
          nyk. Yamaha XJR 1200 -98
          nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
          ex. E34 525 TDS Touring -93
          ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
          ex. Yamaha YZF 1000R -02
          ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
          ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
          ex. E34 535i -88
          ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
          ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

          Comment

          • sleepertuning
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 662
            • Kotka

            Originally posted by gubbe89 View Post
            Ja tosiaan M10:ssä joudut sitten laikkaamaan melkein puhaltimeen asti, vielä kun jos siististi haluaa tehdä niin lattiamatto pois ja tielle tulee vielä johtosarja.
            Lattiamattoa ei ole, eikä ylimääräisiä johtojakaan... Jos tunnelin joutuu silpomaan eteen asti niin jätän tekemättä. Laitetaan suosiolla nosturille.

            Comment

            • gubbe89
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 315
              • Mouhijärvi

              No juu, liki puhaltimeen asti, kun otin tuolla tyylillä varaosa-autosta pois vivustot. En jaksanut pihalla tunkkailla, eikä tuolla korillakaan ole väliä, kun kyseessä on auto, jonka koppa menee todennäköisesti paaliin jossain vaiheessa. Alakautta vaan ja kardaania sivuun. Niin se on järkevämpi tehdä eikä tule tuhoja.
              nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
              nyk. Yamaha XJR 1200 -98
              nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
              ex. E34 525 TDS Touring -93
              ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
              ex. Yamaha YZF 1000R -02
              ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
              ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
              ex. E34 535i -88
              ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
              ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

              Comment

              • JiiÄm
                Newbiemmer
                • Aug 2009
                • 10
                • jemeli

                Peruutin oman e28 tolppaan ja nyt on takapaksi rutussa eikä lähde auki

                Ei sattuis kellää olee mitää hyvää vinkkii millä saattais lähtee auki, vai pitääkö vaa kylmäst alkaa rempomaa ja hakkaamaa.

                Lukosta ku painaa ni luukku ei sano mitää.

                Comment

                • gubbe89
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 315
                  • Mouhijärvi

                  Ei kai siinä muu auta kuin kampeat jollain esineellä, esim. sorkkaraudalla tai isolla ruuvarilla lukon vierestä, niin kai se siitä aukeaa, mikäli lukko on ehjä.
                  nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                  nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                  nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                  ex. E34 525 TDS Touring -93
                  ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                  ex. Yamaha YZF 1000R -02
                  ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                  ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                  ex. E34 535i -88
                  ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                  ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                  Comment

                  • jakek
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 24
                    • Jämsänkoski

                    jarru muutokset

                    Eli ketään ei ihan oikeasti tiedä/(kiinnosta kertoa) mistä jarru tehostin ku vaihtaa rumpujen tilalle levyt?

                    Comment

                    • gubbe89
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 315
                      • Mouhijärvi

                      Jos vaan takajarrut muutat, niin kyllä luulisi vanhan pääsylkän piisaavan. Liekkö edes on mitään eroa tehostimessa 518:ssa ja 520:ssä. Mulla ne kyllä on eri merkkiset (toinen Lucas, toinen Girling), mutta täysin saman näköisiä ovat teippiä lukuunottamatta molemmat. Jos etujarruja päivität, niin sitten varmaan kannattaa hommata 528:sta tai 535:sta pääsylkkä+tehostin. Selviäähän tuo koittamalla. Väittäisin, että riittää alkuperäinenkin pääsylinteri, jos jarruja kasvattaa. Poljinvoiman tarve voi kasvaa, mutta ei jarruvoimien eroissa pitäisi olla muutosta, kun ymmärtääkseni etu- ja takajarrujen jarruvoimat suhteutetaan toisiinsa oikean kokoisilla sylintereillä?
                      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                      ex. E34 525 TDS Touring -93
                      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                      ex. Yamaha YZF 1000R -02
                      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                      ex. E34 535i -88
                      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                      Comment

                      • jakek
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 24
                        • Jämsänkoski

                        jarru muutokset

                        Ok no hyvä homma ni tietää vähän mitä osia rupee tilailee...

                        Comment

                        • J. Kuusisto
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 860
                          • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                          Nyt kun alkaa taas lähestymään tuo oman e28-projektin jatkaminen, niin pari kysymystä herää mieleen.

                          Haluan hyvän ja jämäkän alustan ja tehokkaat jarrut. Mitkä osat käy? Voinko siirtää esim e34 M5:sta suoraa kaikki alustan osat? Jostain muistan lukeneeni että e34 osia kävisi suoraan..
                          e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                          e28 M535i -85

                          Comment

                          • jakek
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 24
                            • Jämsänkoski

                            e34:sesta käy aikapitkälti kaikki muu paitsi itse takapalkki, mutta tukivarret iskarit jouset sun muut käy..

                            Comment

                            • V W
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 335
                              • Salo

                              Originally posted by J. Kuusisto View Post
                              Nyt kun alkaa taas lähestymään tuo oman e28-projektin jatkaminen, niin pari kysymystä herää mieleen.

                              Haluan hyvän ja jämäkän alustan ja tehokkaat jarrut. Mitkä osat käy? Voinko siirtää esim e34 M5:sta suoraa kaikki alustan osat? Jostain muistan lukeneeni että e34 osia kävisi suoraan..
                              Ja rahamiehenä pistät E28 M5 alustan :think
                              Ford 4500 :think Nuffield
                              Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                              Kawasaki ZX-12R
                              Borat

                              Comment

                              • J. Kuusisto
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2003
                                • 860
                                • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                                Originally posted by V W View Post
                                Ja rahamiehenä pistät E28 M5 alustan :think
                                Heh. Taitaa olla melko arvokas, jos ylipäätään mistään löytää..
                                e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                                e28 M535i -85

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎