Kampiakselin stefojen vuotaminen - systeemi
Hiukka huolissani kun kampiakselin takastefa vuosi kytkinasetelman suuntaan ja maahan tuli aina seistessä öljyläikkä. Pahaksi aktivoitui kun vaihdoin Cittarin täyssyntikka litkutalviöljyt (tarkoitettu uusiin autoihin). Tarkkaan ottaen bimmerini varmaan vuotaakin näillä kilometreillä 220tkm, mutta ulospäin ei enää. Oma moka:
- Tuumailin ettei kampikammion höyryjä kannata ohjata imusarjaan - vedin ohiputken ja tulppasin imusarjan kurttuputken reiän ja alaletkun. Kesäöljyillä toimi ok (tosin tiputteli vähän), mutta talviöljyt vuosivat selvästi.
- Kampikammiossa on alipaine, joka tulee imusarjasta ilmamäärämittarin jälkeen siihen isoon kurttuputkeen venttiilikopasta tulevalla n. 2cm putkella L-kulmamuoviliitoskappaleen kautta.
- Toinen alipaine ilmaputki tulee imusarjan alta em. putken kylkeen.
Systeemi pelaa siten, että ajaessa imusarjan alipaine johdetaan imemään venttiilikoneiston kopan huohotushöyryt ja myös kampikammio on yhteydessä tähän venttiilikopan tilaan. Kiihdytettäessä ilmamäärämittarin jälkeisessä kurttupukessa on alipaine, joka suoraan em. putkien kautta vaikuttaa kampikammioon ja myös kampiakselin stefojen alueelle aiheuttaen imun kampikammioon päin ulkoilmasta. Siis varmistaa etu- ja taka- stefan tiivistyksen. Kun kaasu on ylhäällä ja moottorijarrutetaan on imusarjan iso läppä kurttuputkeen kiinni ja alipaine hoituu venttiilikoneistolle ja kampikammiolle sen pienen putken kautta imusarjan alta ventiilikopasta kuttuputkeen johtavan paksun kumiputken kylkeen.
M.O.T (mitä opimme tästä) = BIMMEREISSÄ EI OLE VIKAA - vain käyttäjissä. Vaihda kaikki yli 20v. kumiosat NE OVAT HAPRISTUNEET! Tällä kertaa ongelma oli 2cm paksu kumiputki venakopasta kurttuputkeen, joka oli huomaamatta alapuolelta hajonnut säätäessäni tyhjäkäyntiä ja samalla seossuhteita (vaikuttaa ilmamäärämittariin) sen takana olevasta isosta ruuvista.
VE1 = takastefan vaihdattaminen osat 40€ ja hankala työ 4,5t/320€.
Kardaanin keskikannatin pois, kardaanin pois, kytkinasetelma pois, vauhtipyörä pois, stefan vaihto, vauhtipyörän venyvien kiinnityspulttien vaihto ja pakettiin. Painavia osia...
VE2 = venakopasta - imusarjaan kumiletkun uusinta 6€.
Hiukka huolissani kun kampiakselin takastefa vuosi kytkinasetelman suuntaan ja maahan tuli aina seistessä öljyläikkä. Pahaksi aktivoitui kun vaihdoin Cittarin täyssyntikka litkutalviöljyt (tarkoitettu uusiin autoihin). Tarkkaan ottaen bimmerini varmaan vuotaakin näillä kilometreillä 220tkm, mutta ulospäin ei enää. Oma moka:
- Tuumailin ettei kampikammion höyryjä kannata ohjata imusarjaan - vedin ohiputken ja tulppasin imusarjan kurttuputken reiän ja alaletkun. Kesäöljyillä toimi ok (tosin tiputteli vähän), mutta talviöljyt vuosivat selvästi.
- Kampikammiossa on alipaine, joka tulee imusarjasta ilmamäärämittarin jälkeen siihen isoon kurttuputkeen venttiilikopasta tulevalla n. 2cm putkella L-kulmamuoviliitoskappaleen kautta.
- Toinen alipaine ilmaputki tulee imusarjan alta em. putken kylkeen.
Systeemi pelaa siten, että ajaessa imusarjan alipaine johdetaan imemään venttiilikoneiston kopan huohotushöyryt ja myös kampikammio on yhteydessä tähän venttiilikopan tilaan. Kiihdytettäessä ilmamäärämittarin jälkeisessä kurttupukessa on alipaine, joka suoraan em. putkien kautta vaikuttaa kampikammioon ja myös kampiakselin stefojen alueelle aiheuttaen imun kampikammioon päin ulkoilmasta. Siis varmistaa etu- ja taka- stefan tiivistyksen. Kun kaasu on ylhäällä ja moottorijarrutetaan on imusarjan iso läppä kurttuputkeen kiinni ja alipaine hoituu venttiilikoneistolle ja kampikammiolle sen pienen putken kautta imusarjan alta ventiilikopasta kuttuputkeen johtavan paksun kumiputken kylkeen.
M.O.T (mitä opimme tästä) = BIMMEREISSÄ EI OLE VIKAA - vain käyttäjissä. Vaihda kaikki yli 20v. kumiosat NE OVAT HAPRISTUNEET! Tällä kertaa ongelma oli 2cm paksu kumiputki venakopasta kurttuputkeen, joka oli huomaamatta alapuolelta hajonnut säätäessäni tyhjäkäyntiä ja samalla seossuhteita (vaikuttaa ilmamäärämittariin) sen takana olevasta isosta ruuvista.
VE1 = takastefan vaihdattaminen osat 40€ ja hankala työ 4,5t/320€.
Kardaanin keskikannatin pois, kardaanin pois, kytkinasetelma pois, vauhtipyörä pois, stefan vaihto, vauhtipyörän venyvien kiinnityspulttien vaihto ja pakettiin. Painavia osia...
VE2 = venakopasta - imusarjaan kumiletkun uusinta 6€.
Comment