Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spiidi10
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 78
    • Tampere

    Pähkäillään ny vielä vähän sitä lisäilmaluistia, vesi- ja ilmapuolen
    välissähän kulkee akseli, ilmeisesti o-renkaalla tiivistetty.
    Jos tämä o-rengas vuotaa, niin jäähdytysjärjestelmä puskee paineella vettä mukana imusarjaan
    sen mitä männän ohi mahtuu, samalla aikaa myöten jumittaa sen männän. (?)
    Tuskin tekee ruiskukoneen käynnille ainakaan hyvää.
    Last edited by spiidi10; 19-09-2010, 10:50.
    0400- 239 238 tai 0400- 512 904
    pekla10@hotmail.com

    En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

    Comment

    • sleepertuning
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 662
      • Kotka

      Originally posted by spiidi10 View Post
      Pähkäillään ny vielä vähän sitä lisäilmaluistia
      Nakkaa tuo vesikiertonen laitos helvettihin, ja vesikierto pois pelistä siitä, ja M10 koneesta sähkölämmitteinen tilalle. 2-johtoinen, toinen virta toinen maa.
      Maajohto maihin ja virta esim. b-pumpun kärjiltä. Kun auto käy niin luisti lämpeää ja menee vähän ajan päästä kiinni.

      Comment

      • spiidi10
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 78
        • Tampere

        Originally posted by sleepertuning View Post
        Nakkaa tuo vesikiertonen laitos helvettihin, ja vesikierto pois pelistä siitä, ja M10 koneesta sähkölämmitteinen tilalle. 2-johtoinen, toinen virta toinen maa.
        Maajohto maihin ja virta esim. b-pumpun kärjiltä. Kun auto käy niin luisti lämpeää ja menee vähän ajan päästä kiinni.
        Helkkarin paljon parempi tietysti jos paalua piisaa.
        0400- 239 238 tai 0400- 512 904
        pekla10@hotmail.com

        En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

        Comment

        • sleepertuning
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 662
          • Kotka

          Originally posted by spiidi10 View Post
          Helkkarin paljon parempi tietysti jos paalua piisaa.
          Itse en tätä ole koskaan tehnyt kun koneena vain M10

          Eikai tuo vesikierron tulppaaminen niin hankala rasti ole, ja käytettyjä toimivia M10 koneen lisäilmaventtiilejä saa varmasti halvalla.
          Näin siis jos intoa piisaa ja haluaa rakennella, Helpompaa on toki hommata kys. koneeseen kuuluva palikka omalle paikalleen...

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            Originally posted by sleepertuning View Post
            Itse en tätä ole koskaan tehnyt kun koneena vain M10
            Minä olen ja on hyvä idea.

            Ja tuota sähköluistia löytyy monesta muustakin 80 luvun ruiskuautosta, esim. Volvosta ja Saabista.
            Olli.

            Comment

            • -jacko-
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 207
              • Tampere

              Originally posted by sleepertuning View Post
              Olen ihmetellyt miten vähällä tuo oma menee, en ole mitannut mut 7,5 vois olla hyvin lähellä. 5Vaihteinen versio. Teho/koneen kunto tuntematon, mittarissa 447tkm.
              Seokset tasakaasulla AFR 15.
              itse en tahdo päästä eniten rauhallisessakaan ajossa alle 10/100km. :think
              vaikka olen tahallani ajanut tampere rauma väliä aina koko matkan n. 90km/h. koittaen saada sitä mahdollisimman taloudellista ajoa. että sais vähän tietää ollaanko säädöissä menty parempaan vai huonompaan suuntaan. kun katsoo kulutusta.
              mutta uskon että tämäkin vaikutti jo jotain kun polttoainepumppu toimii niinkuin pitää
              eikä ole vaan pelkästään käynnissä.
              E28 528i -82 m30b34
              E46 330CI
              Chevrolet K3500 6.5TD

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                Originally posted by -jacko- View Post
                mutta uskon että tämäkin vaikutti jo jotain kun polttoainepumppu toimii niinkuin pitää
                eikä ole vaan pelkästään käynnissä.
                Minä en usko, pumpun pitää näet pyöriä aina jos kone käy. Miten se vähemmän syö, jos pumppu pyörii koneen käydessä verraten siihen että pumppu pyörii koneen käydessä?
                Olli.

                Comment

                • -jacko-
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 207
                  • Tampere

                  Originally posted by Rocla View Post
                  Minä en usko, pumpun pitää näet pyöriä aina jos kone käy. Miten se vähemmän syö, jos pumppu pyörii koneen käydessä verraten siihen että pumppu pyörii koneen käydessä?
                  ajattelin sen vaikuttavan bensanpaineeseen kun se kierrätti vain läpi polttoainetta ennen ? kun eihän polttoaineen paineen säädin toimi ollenkaan kun kokoajan puskee vain läpi ?
                  ja tein sellaisen huomion että kun pyöritti virranjakajan akselia niin myös rele naksui "kipinän" kohdalla. kun vika oli korjattu. näin ei ennen tapahtunut mielestäni. kun rele oli kokonaan ohitettu.

                  siis en tiedä ihan täyttä faktaa mutta näin sen ajattelin. kun polttoaine järjestelmä toimii niinkuin pitää niin luulisi sen vaikuttavan asioihin.
                  E28 528i -82 m30b34
                  E46 330CI
                  Chevrolet K3500 6.5TD

                  Comment

                  • sleepertuning
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 662
                    • Kotka

                    Originally posted by -jacko- View Post
                    siis en tiedä ihan täyttä faktaa mutta näin sen ajattelin. kun polttoaine järjestelmä toimii niinkuin pitää niin luulisi sen vaikuttavan asioihin.
                    Pitäkäähän myös ne alipaineletkut kunnossa, niin toimii paineensäätö ja sytkän ennakko oikein. Vaikuttaa varmasti kulutukseen.

                    Pumpun pitääkin toki pyöriä koko ajan, kun kone käy. Paineensäädin kuristaa paluulinjaa ja pumpputyöskentelee koko ajan säätimen asettamaa painetta vastaan. Se on ihan sama pyöriikö pumppu vaikka auton seistessä kone sammutettuna, bensaa ei kuitenkaan kulu kun mikään ei availe suuttimia.

                    Tuo että rele naksuu "kipinän" kohdalla, tarkoittaa siis sitä, että pumppu pyörii vain silloin, kun rele saa pyörintänopeustietoa jakajalta, eli kun kone käy. Tällä varmistetaan se, että jos kone sammuu vaikka kolaritilanteessa esim. pensaletkun irrottua, ei pumppu työnnä pensaa letkun täydeltä kuumalle pakosarjalle. Kun käännät virrat päälle, pumpun pitäis myös hyrähtää sekunnin verran tehden esipaine polttoainelijaan.

                    huh oliko vaikeesti selitetty

                    Comment

                    • spiidi10
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 78
                      • Tampere

                      Originally posted by sleepertuning View Post
                      Itse en tätä ole koskaan tehnyt kun koneena vain M10

                      Eikai tuo vesikierron tulppaaminen niin hankala rasti ole, ja käytettyjä toimivia M10 koneen lisäilmaventtiilejä saa varmasti halvalla.
                      Näin siis jos intoa piisaa ja haluaa rakennella, Helpompaa on toki hommata kys. koneeseen kuuluva palikka omalle paikalleen...
                      Kai siitä veden täytyy läpi kiertää mut pätkä messinkiputkee ja kaks klemmaria... Yhtäkkiä ajatellen vois olla lämppärin kennolle menevä linja.
                      0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                      pekla10@hotmail.com

                      En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        Originally posted by -jacko- View Post
                        ajattelin sen vaikuttavan bensanpaineeseen kun se kierrätti vain läpi polttoainetta ennen ? kun eihän polttoaineen paineen säädin toimi ollenkaan kun kokoajan puskee vain läpi ?
                        Siis tottakai se kytkentä piti korjata en mä sitä kyseenalaista, mutta se pumppu toimii ihan samalla tavalla nytkin kuin aiemmin, kun moottori on käynnissä, eli pyörii täyttä kokoajan.

                        Ei se paineensäädin pumppua ohjaa mitenkään, pumppu pumppaa täysiä kun kone käy ja säädin säätää kiskossa olevaa painetta.
                        Olli.

                        Comment

                        • spiidi10
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 78
                          • Tampere

                          Originally posted by sleepertuning View Post
                          Pitäkäähän myös ne alipaineletkut kunnossa, niin toimii paineensäätö ja sytkän ennakko oikein. Vaikuttaa varmasti kulutukseen.

                          Pumpun pitääkin toki pyöriä koko ajan, kun kone käy. Paineensäädin kuristaa paluulinjaa ja pumpputyöskentelee koko ajan säätimen asettamaa painetta vastaan. Se on ihan sama pyöriikö pumppu vaikka auton seistessä kone sammutettuna, bensaa ei kuitenkaan kulu kun mikään ei availe suuttimia.

                          Tuo että rele naksuu "kipinän" kohdalla, tarkoittaa siis sitä, että pumppu pyörii vain silloin, kun rele saa pyörintänopeustietoa jakajalta, eli kun kone käy. Tällä varmistetaan se, että jos kone sammuu vaikka kolaritilanteessa esim. pensaletkun irrottua, ei pumppu työnnä pensaa letkun täydeltä kuumalle pakosarjalle. Kun käännät virrat päälle, pumpun pitäis myös hyrähtää sekunnin verran tehden esipaine polttoainelijaan.

                          huh oliko vaikeesti selitetty
                          Menihän tuo jakeluun ja samalla taisin saada selityksen sille mitä olen pitkään ihmetelly eli miks pirussa uudenkarhee auto ei lähe heti vaan vasta parin sekunnin starttauksen jälkeen. Vanha e-kadetti potkas jo ekalla kierroksella.
                          0400- 239 238 tai 0400- 512 904
                          pekla10@hotmail.com

                          En käytä alkoholia uskontoni takia, käytän sitä tullakseni känniin.

                          Comment

                          • -jacko-
                            BTCF Member
                            • Sep 2006
                            • 207
                            • Tampere

                            Originally posted by Rocla View Post
                            Siis tottakai se kytkentä piti korjata en mä sitä kyseenalaista, mutta se pumppu toimii ihan samalla tavalla nytkin kuin aiemmin, kun moottori on käynnissä, eli pyörii täyttä kokoajan.

                            Ei se paineensäädin pumppua ohjaa mitenkään, pumppu pumppaa täysiä kun kone käy ja säädin säätää kiskossa olevaa painetta.
                            en tarkoittanut että kyseenalaistit mitään
                            kyllä ymmärrän ihan hyvin mitä ajat takaa. ja asiahan on niin kuin sanot.
                            tarkoitin vain että kun se nyt toimii niinkuin pitää niin se vaikuttaisi esimerkiksi kulutukseen jotenkin. kun ennen releellä ei ollut tietoa koneen pyörimisestä ollenkaan.
                            en väitä silti olevani oikeassa että vaikuttaa kulutukseen mutta tarkoitin vain että saattaa vaikuttaa kun järjestelmä toimii oikein.

                            ymmärsin kyllä pointin miksi ei vaikuta paineeseen.

                            Alipaineletkut oon tarkastanut, ja alipainesäätimen korjannut kun oli jumiutunut ääriasentoonsa. ja kellon vaihdoin.
                            suurin ongelma on tällähetkellä mikä aiheuttaa isomman kulutuksen on imm mittarin säädöt ja sytytys.
                            onko kellään antaa jotain todella kattavaa ohjetta imm säätöön ? sytytyksen uskoisin olevan aika lähellä sitä oikeaa.
                            Last edited by -jacko-; 19-09-2010, 14:40.
                            E28 528i -82 m30b34
                            E46 330CI
                            Chevrolet K3500 6.5TD

                            Comment

                            • B35
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2010
                              • 44
                              • Helsinki

                              Miten keskikonsoli irroitetaan M535/M5?
                              Haynesin perus E28 ohjeilla ei onnistu, takaosa kyllä irtoaa ja käsijarrun saa säädettyä.
                              Ilmastoinnin paneeli ja radion ympärillä olevat ovat yhtä puuta, kaikki ruuvit ovat auki ja konsoli tuntuu olevan ylhäältä irti, mutta vaihdekepin ympäristö on tiukasti kiinni ja mistään ei löydy lisää avattavaa. Pitäisi korjata ilmastoinnin puhallin.
                              Last edited by B35; 19-09-2010, 14:51.

                              Comment

                              • sleepertuning
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 662
                                • Kotka

                                Originally posted by B35 View Post
                                Pitäisi korjata ilmastoinnin puhallin.
                                Konehuoneen kauttahan tuo puhallin vaihdetaan Ainakin pikkulohkoissa...
                                Keskikonsolin takaa pääsee kyllä näkemään puhaltimen mut se ei tietääkseni sitä kautta tule pois.

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎