Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Klasu-
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 546
    • Helsinki

    Onko työsylinterin toiminta (liikematka, myös paineen alla) varmistettu?

    Tuli vain mieleeni, että tuo on melko kinkkinen ilmattava, että jos olisi vaan siitä kiinni.

    Suosittelemani ilmausmetodi : 0,5l limupullo, johon 2dl jarrunestettä, korkkiin kaksi nippaa, toinen vain korkista läpi, ja toisesta letku pohjalle.
    Pullosta letku kiinni työsylinterin nippaan, ja toiseen paineilmaa 0,2-0,5bar, ja syöttää lähes kokonaan tuon 2dl ainetta läpi "vääräänsuuntaan" eli työsylkän päästä tankkiin, ja tyhjäilee tankia, ettei tulvi yli.

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      Originally posted by SanMiguel View Post
      E30 M30 swap pistää hanttiin ja kysyn nyt varmuudenvuoksi joka puolella tätä kyseistä asiaa kun kuuluu vähän sinne ja tänne. Eli kyseessä on M30B30 moottori missä 260 getrag perässä ja ongelma on semmonen että uusi kytkin ei irrota kirveelläkään. Aluksi paketti kasattiin uudella kytkinlevyllä, uudella asetelmalla ja uudella painelaakerilla, paketti konehuoneeseen kunnes huomattiin että ei irrota millään.
      Eli paketti ylös ja käsipelillä kokeilemaan että mikäs on ongelmana. Vanhalla asetelmalla ja kytkinlevyllä oli myös todella vaikea saada pakettia käsin pyörimään joten parhaaksi paketiksi todettiin uusi kytkinlevy + vanha asetelma ja tietenkin uusi painelaakeri. Moottori pudotettiin laatikkoineen takaisin konehuoneeseen, kaikki taas kiinni, kytkimen työsylinterin huolto ja huolellinen ilmaus ja ei se irrota vielläkään.

      Kaikki varaosanumerot täsmää levyjen, asetelmien ja painelaakereiden kanssa. Kytkimen työsylinterit on vertailtu keskenään ja kaikki pituudet täsmää keskenään. Ainoa ero e32 ja e30 työsylintereiden välillä on rungon paksuus mutta sekään ei oleellisesti pitäisi vaikuttaa mihinkään. Kaikki siis pitäisi olla niinkuin kuuluukin.

      Ehdotuksia tai varmaa tietoa mikä tähän auttaisi?
      Onko kytkin uusi oem vai Luk/Sachs/Valeo?

      Comment

      • SanMiguel
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 1035
        • Kirkkonummi

        Kytkin on tarvike muistaakseni sachs valmistama. Sitäkin olen miettinyt että voiko uusi tarvike kytkinlevy olla liian paksu että työsylinterin tapin liikematka ei jostain syystä riitä vapauttamaan asetelmaa levystä?

        Ilmaustakin täytyy kokeilla kaikilla mahdollisilla tavoilla mutta jotenkin on semmonen tunne että nyt ei ole siitä kiinni.

        Joku kirjoitti jossain että oli ollut vastaavia ongelmia uuden kytkimen kanssa ja oli vaan kylmän viileästi lähdetty vaihde päällä startilla liikkeelle ja hetken ajamisen jälkeen oli lopulta irrottanut. Ei vaan ihan turhaan viitsi laittaa nesteitä koneeseenkaan kun noin selvästi tarraa kytkin kiinni.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          oma e34 kykä ilmattu useasti pumppaamalla poljinta kunnes ilma poistunut. Suoritus kestää noin 2-3min.
          mutta ensin valuta läpi jonkunverran ilmausnipan kautta, jonkajälkeen pumppausta.

          jatkamalla työsylinterin tappiahan saa paremmin irrottavan kytkimen? Kato onko varaa pidentää ilman että alkaa kantaa.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by SanMiguel View Post
            Kytkin on tarvike muistaakseni sachs valmistama. Sitäkin olen miettinyt että voiko uusi tarvike kytkinlevy olla liian paksu että työsylinterin tapin liikematka ei jostain syystä riitä vapauttamaan asetelmaa levystä?
            Netissä juttua, että Sachsilla ollut viallinen erä levyjä jotka ei irroita. Kokeile vanhalla setillä tai uusi orggis.

            Comment

            • bimmerjones
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2010
              • 1006
              • Nurmoo

              Lyhyesti: m50b20 joutuu starttaamaan poikkeuksellisen pitkään ja välillä käynti on epätasaista, voisiko olla kampiakselin asentotunnistin menossa? Nokan tunnistin on vähänaikaa sitten uusittu. Puolat ehjiä.
              Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
              E39 523i köyrinki
              _____________________________________________
              Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

              Comment

              • SanMiguel
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 1035
                • Kirkkonummi

                Originally posted by Urpo_rotta View Post

                jatkamalla työsylinterin tappiahan saa paremmin irrottavan kytkimen? Kato onko varaa pidentää ilman että alkaa kantaa.
                Sillon kun moottori laatikkoineen oli viellä lattialla lavanpäällä ja kokeiltiin noita eri variaatioita niin kytkintä painettiin kierretangolla. Silloin tämä kyseinen setti eli uusi kytkinlevy, vanha asetelma ja uusipainelaakeri oli helpoiten käsin pyöritettävissä. Konetta pyöritettiin ja toinen kaveri piti laatikkoa laipasta paikallaan vaihde päällä ja kohtuu helposti pyöri. Sillon ei tajuttu katsoa kuinka paljon kierretankoa oli laatikon sisällä mutta sitä pitää viellä kokeilla. Eihän siitä liikkeestä tarvitse puuttua kun vaikka puoli senttiä niin ei takuullakaan irroita :think
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Netissä juttua, että Sachsilla ollut viallinen erä levyjä jotka ei irroita. Kokeile vanhalla setillä tai uusi orggis.
                Toi kuullostaa juuri siltä että sunnuntai setti on taas osunut tämänkin projektin kohdalle. Vaihtoehdot alkaa olemaan työsylinterin tapin pidennys tai vaihtoehtoisesti moottori-laatikko paketin nosto taas vaihteeksi.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Onko ratissa ja ohjausakselissa kohdistusmerkit?

                  Comment

                  • Skunkki^
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 688
                    • Espoo

                    Originally posted by SanMiguel View Post
                    Sillon kun moottori laatikkoineen oli viellä lattialla lavanpäällä ja kokeiltiin noita eri variaatioita niin kytkintä painettiin kierretangolla. Silloin tämä kyseinen setti eli uusi kytkinlevy, vanha asetelma ja uusipainelaakeri oli helpoiten käsin pyöritettävissä. Konetta pyöritettiin ja toinen kaveri piti laatikkoa laipasta paikallaan vaihde päällä ja kohtuu helposti pyöri. Sillon ei tajuttu katsoa kuinka paljon kierretankoa oli laatikon sisällä mutta sitä pitää viellä kokeilla. Eihän siitä liikkeestä tarvitse puuttua kun vaikka puoli senttiä niin ei takuullakaan irroita :think

                    Toi kuullostaa juuri siltä että sunnuntai setti on taas osunut tämänkin projektin kohdalle. Vaihtoehdot alkaa olemaan työsylinterin tapin pidennys tai vaihtoehtoisesti moottori-laatikko paketin nosto taas vaihteeksi.
                    Asetelmaahan painettiin IKH:n työkalusarjan irtopäinen ruuvimeisseli pohjaan asti, siitähän se on helppo mitata
                    Villi veikkaus 5-8cm, ja missään välissä ei irroittanut.
                    Vanhalla asetelmallakaan ei se nyt ihan helposti pyörinyt, tai jos kolmekakkosen kiintolenkki jatkovartena ja otsapunaisena vääntämisen helpoksi kuvaa.

                    "Sunnuntaisettikin" ihmetyttää, koska vanha asetelma on nyt paikoillaan, ja ei silti vapauta. Edit: jaa olikin kyse levystä...
                    Last edited by Skunkki^; 24-03-2014, 16:58.
                    KIA Optima PHEV

                    Exät:
                    520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by zener View Post
                      T
                      M5:ssa on takana camber säädöt, mutta tuo ei itsessään liity siihen.
                      Onko? En löytänyt kuin aurauksen säädön. Realoem näyttää 2kpl epäkesko pulttia ja 2kpl normaalia, joten millä se camber säätyy?

                      Comment

                      • SanMiguel
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 1035
                        • Kirkkonummi

                        Originally posted by Pinxi View Post
                        Asetelmaahan painettiin IKH:n työkalusarjan irtopäinen ruuvimeisseli pohjaan asti, siitähän se on helppo mitata
                        Villi veikkaus 5-8cm, ja missään välissä ei irroittanut.
                        Vanhalla asetelmallakaan ei se nyt ihan helposti pyörinyt, tai jos kolmekakkosen kiintolenkki jatkovartena ja otsapunaisena vääntämisen helpoksi kuvaa.

                        "Sunnuntaisettikin" ihmetyttää, koska vanha asetelma on nyt paikoillaan, ja ei silti vapauta. Edit: jaa olikin kyse levystä...
                        Joo ei se sillä kokonaan uudella setillä irroittanut missään vaiheessa mutta kyllä tolla nykyisellä setillä eli vanhalla asetelmalla sen sai käsin pyörimään. Nyt sitä työsylinterin vartta on koitettu pidentää n.7-8mm ja muutosta tuli sen verran että ykkönen päällä vetää edelleen pyörittäessä eteenpäin ja esim nelonen päällä ei liikuta autoa juuri ollenkaan.

                        Ilmaustakin kokeiltiin moneen kertaan ilman sen suurempia muutoksia. Pääsylinteristä lähtee kyllä erikoinen "spruit" ääni jos nopeasti painaa alusta ns. tyhjät pois. Pääsylinteri pitäisi olla juuri vaihdettu mutta silti tuo ääni ihmetyttää. Tallilla olevista autoista kahdesta (molemmista vaihdettu pääsylinteri hetki sitten) kuului tuo edellä mainittu ääni ja taas kahdesta ei. Kaikki siis e30 korisia. Tosin missään ei ole sama tekniikka keskenään mutta kytkimen työ ja pääsylinteri pitäisi olla kaikissa samat. :think

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14353
                          • Oulu

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Onko? En löytänyt kuin aurauksen säädön. Realoem näyttää 2kpl epäkesko pulttia ja 2kpl normaalia, joten millä se camber säätyy?
                          Kappas vain, bmw m registerykin kertoo, että vain auraus säädettävissä. Eli ilman toisen säädön tekemistä joutunee aurauksella vain kompensoimaan camberin.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by zener View Post
                            Kappas vain, bmw m registerykin kertoo, että vain auraus säädettävissä. Eli ilman toisen säädön tekemistä joutunee aurauksella vain kompensoimaan camberin.
                            Mihinpä se tarvitsee camber säätöä, takana tasonsäätö niin camberi on aina kohdallaan.

                            Comment

                            • tzollle
                              Newbiemmer
                              • Jan 2013
                              • 6
                              • Vantaa

                              e34 puskuri

                              Mistäs saattaisi löytyä noita sumareiden viereen tulevia suojia tai mitkä nyt ovatkaan kun ei ainakaan omaan silmään sattunut löytymään nopealla googletuksella:think

                              Comment

                              • Haju69
                                Administrator
                                • Nov 2005
                                • 16344
                                • Leppävirta

                                Originally posted by tzollle View Post
                                Mistäs saattaisi löytyä noita sumareiden viereen tulevia suojia tai mitkä nyt ovatkaan kun ei ainakaan omaan silmään sattunut löytymään nopealla googletuksella:think




                                [ATTACH]119241[/ATTACH]
                                BMW-varaosia myyvistä liikkeistä? :think KL-varaosat, merkkiliike, schmiedmann jne..

                                Osat 5 ja 6, sieltä poimii osanumerot http://bmwfans.info/parts-catalog/E3..._bumper_front/
                                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎