Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Purtsi123
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1011
    • Kuopio

    Originally posted by atpanula View Post
    Saako E34:ssa suihkutettua yhtäjaksoisesti pesunestettä tuulilasille nimenomaan pääsäiliöstä?

    Ongelmana on että en saa kuin pari ruilautusta kun vedän viiksestä itseen päin. Vaikka pitää pohjassa, niin ei anna kuin 2 kpl sekunnin suihkuja ja joku tietokonehan tuon hoitaa. Nesteet tulee sopivasti sulkien asentoon nähden parin pyyhkäisyn välein.

    Onkohan tuo rikki, vai onko se noin suunniteltu että ei saa yhtäjaksoisesti nestettä lasille. Jos ei ole rikki niin ajattelin vetää tehopesupumpun piuhat pääsäiliön pumpulle, niin käyttelisi sitä sitten. En ole mittaillut että antaako se tehopesuautomatiikka myös nuo pari ruilautusta, mutta kai siitä nyt pitäisi saada sen verran kun haluaa.

    BTW: on muuten turhimpia keksintöjä nuo lyhdynpesijät... Ne on kai pakolliset nykyään, mutta eihän leimalla pysty tarkistamaan. Omakin auto kai aika monta vuotta jo mennyt läpi ilman lyhdynpesupumppua :think
    Omassa -89 vuoden mallissa ainakin ruiskii niinkauan kuin vaan viiksestä vetää.
    E61 525xda -08

    Comment

    • zeneg
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 1238
      • Oulu

      Originally posted by atpanula View Post
      Saako E34:ssa suihkutettua yhtäjaksoisesti pesunestettä tuulilasille nimenomaan pääsäiliöstä?
      Kyllä saa ja niin sen pitää tehdäkin. Mittaa tuleeko pumpulle koko ajan virtoja kun vetää viiksestä. Jos ei tule, mittaile katkooko viiksi virransyöttöä. Mikäli ei katko, johdotuksissa häikkää tai liittimessä pumpun päädyssä jotain hämärää.

      Comment

      • atpanula
        Bimmer Rookie
        • Aug 2010
        • 139
        • Kuopio

        Syksyllä jo mittailin ja testasin pumpun kotona. Tasan ampeerin vie virtaa kuivana ja pyörii niin kauan kun antaa sähköä. Eli se on ok. Johdotkin on kyllä kunnossa.

        Viiksen irrotin ja mittasin myös, toimii oikein hyvin.

        Minulla on sellainen mutu, että kyllä noikin jutut menee jonkun releen tai ohjausboksin kautta (GM??). Johonkin saksan olosuhteisiin varmaan viimesen päälle näppärä ratkaisu, että tulee pari ruilaisua ja tehopesu sitten hoidetaan itse painamalla viiksen päästä.

        Sakuthan on sellaisia, että ei paljon kemikaaleja tuhlailla, joku menee pelkällä vedellä, joku vähän ehkä viisaammin ja vähän tenttua mukana. Mulla raakaa kamaa. Ei mene niin paljon, että kannattaisi säästellä.

        Nyt kun toimii aina samalla tavalla, eikä oo vähän sinne päin, niin kai tuo on noin suunniteltu toimivaksi.

        Asiasta kun ei ole mitään virallista infoa saatavilla, niin nämä mietiskelyt jää arvailun asteelle.

        Uusi pumppu ei olisi pahan hintainen, jos laittaisi vaikka tehopesusäiliöön sen ja nestettä niin voisi sitä kautta hoitaa. Osaako joku sanoa toimiiko toi tehopesu myös niin kauan kun nuppia painaa?
        ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
        ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8257
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by atpanula View Post
          Syksyllä jo mittailin ja testasin pumpun kotona. Tasan ampeerin vie virtaa kuivana ja pyörii niin kauan kun antaa sähköä. Eli se on ok. Johdotkin on kyllä kunnossa.

          Viiksen irrotin ja mittasin myös, toimii oikein hyvin.

          Minulla on sellainen mutu, että kyllä noikin jutut menee jonkun releen tai ohjausboksin kautta (GM??). Johonkin saksan olosuhteisiin varmaan viimesen päälle näppärä ratkaisu, että tulee pari ruilaisua ja tehopesu sitten hoidetaan itse painamalla viiksen päästä.

          Sakuthan on sellaisia, että ei paljon kemikaaleja tuhlailla, joku menee pelkällä vedellä, joku vähän ehkä viisaammin ja vähän tenttua mukana. Mulla raakaa kamaa. Ei mene niin paljon, että kannattaisi säästellä.

          Nyt kun toimii aina samalla tavalla, eikä oo vähän sinne päin, niin kai tuo on noin suunniteltu toimivaksi.

          Asiasta kun ei ole mitään virallista infoa saatavilla, niin nämä mietiskelyt jää arvailun asteelle.

          Uusi pumppu ei olisi pahan hintainen, jos laittaisi vaikka tehopesusäiliöön sen ja nestettä niin voisi sitä kautta hoitaa. Osaako joku sanoa toimiiko toi tehopesu myös niin kauan kun nuppia painaa?
          hmm.. aloin vaan miettimään että ettei olisi mennyt normipumpun ja tehopesun pumpun johdot ristiin :think
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • E39-530A
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 931
            • Espoo

            M60B40 äänimaailma?

            Kävin käyttämässä konetta auton ollessa talvisäilössä ja samalla tutkiskelin, mistä se pienehkö määrä jäähdytysnestettä olisi voinut tulla. No, märkänä oli se ison letkun liitos päällä kuskinpuolella ja samoten sellainen sen vierestä lähtevä pikkuletku. Ehkä selviää letkujen/letkunkiristimien vaihdolla.

            Mutta nyt tarttis kysellä M60:n äänistä. Osa äänistä ovat varmaan normaalia tai ainakin tyypillisiä. Koneen jo reilun minuutin käytyä ryhdyin kuuntelemaan ääniä pelti ylhäällä. Ensin mielestäni vain apparin puolelta kuului tasaisesti kierrosten mukaan sellaista tsik-tsik-tsik -ääntä. Kuulosti minun korvaan lähinnä ketjulta, mutta tulee enempi venttiilikopan keskeltä kuin koneen päädystä. Sitten sama juttu toisella puolella, ihan samanlainen ääni tasaisena ja ilmeisesti ääni per pari kierrosta tai harvemmin.

            Kaiken kaikkiaan annoin koneen käydä noin 15 minuuttia. Tuo ääni muuttui pelkääjän puolella vähä vähältä sellaiseksi hiljaiseksi poks-poks-poks -ääneksi. Vähän vaikea kuvailla, eikä tullut otettua ääninätettä. Ei mitenkään terävä tai karkea. Ihan kuin hiljainen miniräjähdys, jotenkin sellainen "kiehuva" ääni tai kuin jotain purkkia paukuttaisi. Ei kuulu, jos pelti on alhaalla. Kuskin puolella ääni ei muuttunut tuosta aiemmasta. Normaalia? Vai mitä osia ruvetaan ostelemaan?

            Kaapissa olisi kyllä puristuspainemittari. Mutta tiivisteet vissiin tarvitsee vaihtaa joka kerta, kuin kopat ottaa auki? Kaikki venttiilikoppien tiivisteet on vaihdettu parin vuoden sisällä.
            E92 335iA -08

            ---
            ex E34 540iA -93
            ex E90 325iA -05
            ex E39 530iA -00
            ex Toyota Avensis
            ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

            Comment

            • Eetu
              Banned
              • Oct 2008
              • 2843

              Originally posted by Valtsude View Post
              Alemmat lähtee ihan nostamalla ja vetämällä sivuun. Ylemmät oon aluks kammennu varovasti irti edestä päin A-pilarin matkalta ja vetänyt lopuksi katon rajassa kulkevan pätkän eteenpäin irti. C-pilarin listaa ei kai voi kuin kammeta irti, niissä kun on samantyyppiset painettavat kiinnikkeet kuin kylkilistoissa. Varoituksena vaan, että pakkasilla ei tahdo kiinnitysklipsit pysyä ehjänä irrottaessa, kannattaa siirtää auto johonkin lämpimään tätä tehdessä.

              Jeppistä kiitoksia..

              Joo lämpimässä tietenkin irroittelen

              Comment

              • atpanula
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 139
                • Kuopio

                Originally posted by peto2 View Post
                hmm.. aloin vaan miettimään että ettei olisi mennyt normipumpun ja tehopesun pumpun johdot ristiin :think
                Perhana, voisi olla juuri noin. Nimittäin ne kahden entisen pumpun johdot ovat ilman liittimiä, niin olisi varmaan ollut helpointa siirtää se viimeinen ehjä liitin ainoaan toimivaan pumppuun. Mulla on melkein kaikki noi lamppujen ja muiden liittimet katkenneet juuristaan... Olen niitä sitten laitellut omaan tapaan.

                Pitää vielä etsiä kytkentäkaavio ja sieltä näkyy johtojen värit. En tarkistanut tätä asiaa, kun ajattelin että jotain muuta on vialla. Tehopesun piuha on nimittäin pitempi kuin muut, ja jos olisi toisinpäin, niin ei ylettäisi liitin kiinni.

                Hoitona siis parit abikot.

                Thanks!
                ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
                ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by atpanula View Post
                  Perhana, voisi olla juuri noin. Nimittäin ne kahden entisen pumpun johdot ovat ilman liittimiä, niin olisi varmaan ollut helpointa siirtää se viimeinen ehjä liitin ainoaan toimivaan pumppuun. Mulla on melkein kaikki noi lamppujen ja muiden liittimet katkenneet juuristaan... Olen niitä sitten laitellut omaan tapaan.

                  Pitää vielä etsiä kytkentäkaavio ja sieltä näkyy johtojen värit. En tarkistanut tätä asiaa, kun ajattelin että jotain muuta on vialla. Tehopesun piuha on nimittäin pitempi kuin muut, ja jos olisi toisinpäin, niin ei ylettäisi liitin kiinni.

                  Hoitona siis parit abikot.

                  Thanks!
                  Tehopesustahan tulee ruittaukset automaattisesti ja normipesulla niin pitkään kuin pitää viikseä asennossaan.

                  Veikkaan aika vahvasti että juurikin noin kuin peto2 sanoo.

                  Comment

                  • zeneg
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 1238
                    • Oulu

                    Originally posted by peto2 View Post
                    hmm.. Aloin vaan miettimään että ettei olisi mennyt normipumpun ja tehopesun pumpun johdot ristiin :think
                    bingo!

                    Comment

                    • atpanula
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 139
                      • Kuopio

                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Tehopesustahan tulee ruittaukset automaattisesti ja normipesulla niin pitkään kuin pitää viikseä asennossaan.

                      Veikkaan aika vahvasti että juurikin noin kuin peto2 sanoo.
                      No niin, nyt tuli vahvistus! Kiitti sullekin kun vastasit tuon tehopesun osalta. Ei noita missään käyttöoppaissa lue eikä korjausmanuaaleissa. Minusta voisi kyllä ohjeessa lukea mitä tekee tuo tehopesu jne.

                      Nyt asia on selvä. Huomenna abikoo...
                      ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
                      ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

                      Comment

                      • vierailija
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2004
                        • 113

                        Onkos kellään tietoa kuinka pääsisin helpoiten käsiksi automaatti-ilmastoinnilla varusetetun kulkineen oikean puolen kylmä-kuuma -läpälle? Läppähän näkyy kun kojalaudan ison suulakkeen irrottaa. En sitten tiedä onko moottori sökö vai säätötanko irronnut paikalataan. Alempi läppä on kutenkin "tunnoton", ylempi liikkuu kyllä kun lämmöntäätöpotikkaa kääntelee. Se läppä, jonka "takaa" tulee ulkoilma/kylmä ilma ei liiku. Sitä pystyy esim pitkällä tikulla liikuttamaan jolloin oikealle puolella saa puhaltamaan myös viileää. Nyt tilanen on se, että oikealle puolelle puhaltaa ainoastaan lämmintä ilmaa...

                        Comment

                        • FbonE
                          BTCF Member
                          • Jun 2006
                          • 878
                          • Pori

                          Mihes koloon olette tunkeneet keenoneitten ballastit kun tulee kaikkiin kolmeen???
                          Kulkineet:E61 525döö
                          ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                          -Pori Connection-
                          bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                          Comment

                          • 318is^^
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 38
                            • suomi

                            kannattaako m20b25 koneeseen vaihtaa takas vakio ilmamäärämittari kun ostaessa siinä oli toi 3 tai3.5l imm.. siis meinasin hommata vakion jos sillä ny mitään merkitystä on?

                            Comment

                            • Eetu
                              Banned
                              • Oct 2008
                              • 2843

                              Originally posted by FbonE View Post
                              Mihes koloon olette tunkeneet keenoneitten ballastit kun tulee kaikkiin kolmeen???

                              Mulla on pelkästään lyhyissä ja löytyy sieltä umpioiden takana olevien muovien takaanta..

                              Comment

                              • KanaDimmy
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 398
                                • Kalanti

                                Apukuskin puolen takaiskarin suunnalta kuuluu kitinää(on kuullut jo jonkun aikaan, nyt vain pahenee) näyttäisi olevan vähän enemmän tontissa kun kuskinpuoli.

                                Elikkäs minkälaiset takaiskarit hommaan? Kestääkö noi motonetin iskarit vuotta kauempaa? Luultavasti vaihtoon sitten molemmat heti kerralla vai?
                                e34 525ia -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎