memebuy23buy

E34 Kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rhodry
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 3291
    • Siuntio

    Jaha, uus ongelma taas. Eilen nosti lämpöjä vähän miten sattuu, kerran niinki paljon että ajotietokone rupes huutamaan lämpötilasta. Sama jatku aamulla, kiireessä en ehtiny nesteitä tarkistaa. Katoin ne nyt, oli ihan tyhjä. Viikko sitten tarkistettu. Lisäsin jäähdytinnestettä ja käytin lämpimäks, mittari nousee yhen viivan yli puolen välin.

    Mistäs tota nyt kannattais lähteä tutkimaan? Kunhan se on jäähtyny tarkistan vielä nesteet uudestaan.
    BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
    Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
    E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

    Comment

    • Muurahainen
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by Rhodry View Post
      Jaha, uus ongelma taas. Eilen nosti lämpöjä vähän miten sattuu, kerran niinki paljon että ajotietokone rupes huutamaan lämpötilasta. Sama jatku aamulla, kiireessä en ehtiny nesteitä tarkistaa. Katoin ne nyt, oli ihan tyhjä. Viikko sitten tarkistettu. Lisäsin jäähdytinnestettä ja käytin lämpimäks, mittari nousee yhen viivan yli puolen välin.

      Mistäs tota nyt kannattais lähteä tutkimaan? Kunhan se on jäähtyny tarkistan vielä nesteet uudestaan.
      Jos nesteet häviävät niin tarkista vuotaako mistään.
      Katso myös öljytikkuun.

      Comment

      • fore
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2012
        • 986
        • Espoo

        Takapöntön tilalle suoraa rööriä, tykkäävätkö leimalla vai eikö kiinnosta?:think
        e34 535i -88
        f30 328i -12
        VW 1302 -71
        Originally posted by axu100
        jotain häikkää rajottimessa rajoittaa aika hitaasti se vaa on fuuuuuuuufuuuuuufuuuuuuu ku sen pitäs olla fututtututurururutututututruutpox...

        Comment

        • Rhodry
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 3291
          • Siuntio

          Originally posted by Muurahainen View Post
          Jos nesteet häviävät niin tarkista vuotaako mistään.
          Katso myös öljytikkuun.
          Sen verran mitä tauolla kerkesin kattoa niin ei ainakaan ulospäin vuotanu. Öljytikkuun en tajunnu kattoa.

          Kotimatkalla soitin kaverille kun ne lämmöt nousi taas, sano että kokeile lyödä siihen mittarin päälle. No mie löin ja samantien laski viisari siihen puoleen väliin, pari milliä yli. Siinä se pysy nätisti melkein koko matkan, pari km ennen kotipihaa nousi taas. Löin uudestaan ni laski taas samaan kohtaan. Parkkikselle kun pysähdyin ni tyhjäkäynnillä nosti taas lämpöjä mutta tällä kertaa lyöminen ei auttanu. Onko siinä nyt sitten anturissa/mittaristossa/jossain vikaa vai mitä vittua?

          Lisäksi huomasin että jäähdyttimestä lähtevä joku piuha on vähän kuoriutunu, ite johto tosin ei musta ollu poikki. Kyseinen johto menee maskin ja jäähdyttimen väliin, missä on irti olevana tollanen flektin näkönen juttu joka näkyy kuvassa. Toisessa kuvassa on sitten se ite johto.





          Osaako joku mahdollisesti kertoa että mikä toi johto on, ja onko toi systeemi siellä välissä joku ihan turha vai mikä?
          BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
          Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
          E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

          Comment

          • Klasu-
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 546
            • Helsinki

            Rhodry : Nyt haiskahtaa pahasti taas patentilta.

            Toi sähköflekti ei näytä alkuperäiseltä. Eikä vaikuta myöskään ilmeisesti em. sähköflektin johtovetokaan.

            Alkuperäinen sähköflekti näyttää tältä https://www.google.fi/search?q=e34+e...2F%3B600%3B555

            Alkuperäisessä asennuksessa syylärin päädyssä on paikka 3-pinniselle lämpötila-anturille, jossa on kaksi eri lämpötilaa tyylillä 95 astetta ja 100 astetta (lukemat päästä...)
            Matalampi lämpötila = tuulettimen puolinopeus
            Korkeampi lämpötila = tuulettimen täysinopeus

            Sitten on vielä se viskoflekti jota moottori käyttää hihnan välityksellä.
            Viskon testaus kädellä koittaa pysäyttää flektin, kun kone lämmin, käyttää autoa paikallaan.
            Jos flektin saa pysäytettyä helposti käsin moottorin käydessä, visko rikki.
            Tässäkohtaa varovaisuutta, ehjä visko voi johtaa sormien vähenemiseen, sisäreunalta varovasti rupeaa jarruttelemaan...

            Tarkastuskohteita vuodon löytämiseksi :
            Vesipumppu
            Alavesiletku : jos joku on keksinyt korvat jakokopassa olevan alavesiletkun muovikiinnikkeen esim. rautalangalla, voi alavesiletku helposti osua hihnoihin, jotka hinkaavat siihen reijän..
            Sähköinen vesipumppu, vesiventtiilien alla, kuskin puolella konetilan takanurkassa, hyvin lähellä, mistä vesiletkut menevät tulipellin läpi ohjaamoon.
            Syylärin muovipäädyt, tarkemmin niiden kiinnitys alumiiniseen kennostoon. Muovipäätyset syylärit merkistä ja mallista riippumatta rahastukseen tarkoitettua roskaa jo uutena.

            Toiminta kutakuinkin näin: Pienissä nopeuksissa, tai auton seistessä paikallaan, visko rupeaa tarraamaan kiinni, ja tekee ilmavirtaa syylärin lävitse. Viskon sisällä on nestettä, joka laajenee lämmöstä, ja laajetessaan sulkee viskon sisällä olevaa kytkintä. Aina tämä ei riitä, sillon sähköflekti tulee vielä avuksi. Yleensä tarvitaan vaan puolinopeutta normaalissa käytössä. Autolla ei kannata ajaa tuulettimet rikki edes maantieajoa, koska maantieltä poistuessa, ja hidastaessa metalliin varastoitunut lämpö siirtyy edelleen jäähdytysnesteeseen, mutta neste kiertää hitaammin, kun kierroksia vähemmän, ja syylärin läpi ei liiku enää ilmaa kunnolla.

            Ja tähän taas : älä anna keittää. M30 ei tykkää kuumasta yhtään, ja äkkiä löydät itsesi nostamasta kantta pois... Yks kerta voi riittää...

            Edit : Sulla ei ole syylärikään kiinni vasemmasta yläkiinnikkeestään. Syyläri lähtee helposti irti, jos flektin haluaa vaihtaa, kaksi muovista yläkiinnikettä irti, ja letkut ja alaosastaan syyläri seisoo vaan sellasissa kuopissa, nostamalla pois.
            Toisekseen : ilmeisesti jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä oleva tasoanturi ei toimi, pitäs tulla hälytys, jos jäähdytysnesteen pinta laskee alle tietyn rajan paisuntasäiliössä. Erittäin hyvä turva myös, jos rupeaa vuotamaan...

            Toimivassa setrupissa kaikki yli mittarin puolivälin on liikaa. Kun kaikki on kunnossa, mittari osottaa aina suoraan ylös, keskiviivan päällä, kesä tai talvi.
            Last edited by Klasu-; 05-09-2013, 15:34.

            Comment

            • Hege_
              Bimmer Rookie
              • Jan 2013
              • 170
              • Lappeenranta

              Äkkiä jos joku osais sanoa mikä on m30 kampiakselin mutterin koko, 36mm muistelisin.Pitäs saaha konetta vähä käännettyä.
              E46 320i Coupé -02
              ex E36 318ia Touring -96
              ex E34 535ia -91
              ex E34 525i -91

              Comment

              • Rhodry
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 3291
                • Siuntio

                Originally posted by Klasu- View Post
                Rhodry : Nyt haiskahtaa pahasti taas patentilta.

                Toi sähköflekti ei näytä alkuperäiseltä. Eikä vaikuta myöskään ilmeisesti em. sähköflektin johtovetokaan.

                Alkuperäinen sähköflekti näyttää tältä https://www.google.fi/search?q=e34+e...2F%3B600%3B555

                Alkuperäisessä asennuksessa syylärin päädyssä on paikka 3-pinniselle lämpötila-anturille, jossa on kaksi eri lämpötilaa tyylillä 95 astetta ja 100 astetta (lukemat päästä...)
                Matalampi lämpötila = tuulettimen puolinopeus
                Korkeampi lämpötila = tuulettimen täysinopeus

                Sitten on vielä se viskoflekti jota moottori käyttää hihnan välityksellä.
                Viskon testaus kädellä koittaa pysäyttää flektin, kun kone lämmin, käyttää autoa paikallaan.
                Jos flektin saa pysäytettyä helposti käsin moottorin käydessä, visko rikki.
                Tässäkohtaa varovaisuutta, ehjä visko voi johtaa sormien vähenemiseen, sisäreunalta varovasti rupeaa jarruttelemaan...

                Tarkastuskohteita vuodon löytämiseksi :
                Vesipumppu
                Alavesiletku : jos joku on keksinyt korvat jakokopassa olevan alavesiletkun muovikiinnikkeen esim. rautalangalla, voi alavesiletku helposti osua hihnoihin, jotka hinkaavat siihen reijän..
                Sähköinen vesipumppu, vesiventtiilien alla, kuskin puolella konetilan takanurkassa, hyvin lähellä, mistä vesiletkut menevät tulipellin läpi ohjaamoon.
                Syylärin muovipäädyt, tarkemmin niiden kiinnitys alumiiniseen kennostoon. Muovipäätyset syylärit merkistä ja mallista riippumatta rahastukseen tarkoitettua roskaa jo uutena.

                Toiminta kutakuinkin näin: Pienissä nopeuksissa, tai auton seistessä paikallaan, visko rupeaa tarraamaan kiinni, ja tekee ilmavirtaa syylärin lävitse. Viskon sisällä on nestettä, joka laajenee lämmöstä, ja laajetessaan sulkee viskon sisällä olevaa kytkintä. Aina tämä ei riitä, sillon sähköflekti tulee vielä avuksi. Yleensä tarvitaan vaan puolinopeutta normaalissa käytössä. Autolla ei kannata ajaa tuulettimet rikki edes maantieajoa, koska maantieltä poistuessa, ja hidastaessa metalliin varastoitunut lämpö siirtyy edelleen jäähdytysnesteeseen, mutta neste kiertää hitaammin, kun kierroksia vähemmän, ja syylärin läpi ei liiku enää ilmaa kunnolla.

                Ja tähän taas : älä anna keittää. M30 ei tykkää kuumasta yhtään, ja äkkiä löydät itsesi nostamasta kantta pois... Yks kerta voi riittää...

                Edit : Sulla ei ole syylärikään kiinni vasemmasta yläkiinnikkeestään. Syyläri lähtee helposti irti, jos flektin haluaa vaihtaa, kaksi muovista yläkiinnikettä irti, ja letkut ja alaosastaan syyläri seisoo vaan sellasissa kuopissa, nostamalla pois.
                Toisekseen : ilmeisesti jäähdytysnesteen paisuntasäiliössä oleva tasoanturi ei toimi, pitäs tulla hälytys, jos jäähdytysnesteen pinta laskee alle tietyn rajan paisuntasäiliössä. Erittäin hyvä turva myös, jos rupeaa vuotamaan...

                Toimivassa setrupissa kaikki yli mittarin puolivälin on liikaa. Kun kaikki on kunnossa, mittari osottaa aina suoraan ylös, keskiviivan päällä, kesä tai talvi.
                Jaha, ei kai se auta ku lähtiä tutkimaan noita. Enpä taida huomenna kouluunkaan mennä.

                Edit. Joo, oon ilmeisesti aivan saatanan sokea. Jäähdytin vuotaa vasemmasta päästä. Mahtaako tuo kaikki johtua siitä vai voinko odottaa vielä jotain muutaki vikaa?



                Ja tosiaan se sähköflekti on yläpäästä irti.
                Last edited by Rhodry; 05-09-2013, 16:03.
                BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                Comment

                • Klasu-
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 546
                  • Helsinki

                  Hege : samaa muistan itse.

                  Paikka on vähän ahdas, pitkä hylsy ei hyvä tässä.

                  Eka hylsy paikalleen, ja sitten avain, niin mahtuu.

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    Varmistu vielä, että toi on jäähdytinnestettä.

                    Ohjaustehostimen letkut kun vuotaa, niin ne sotkee ton vasemman sivupalkin, ja etrupalkin myös, aikalailla noin, kun kuvassa.

                    Comment

                    • Rhodry
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 3291
                      • Siuntio

                      Originally posted by Klasu- View Post
                      Varmistu vielä, että toi on jäähdytinnestettä.

                      Ohjaustehostimen letkut kun vuotaa, niin ne sotkee ton vasemman sivupalkin, ja etrupalkin myös, aikalailla noin, kun kuvassa.
                      No öljyä se ei ainakaan ollu, aika kirkasta, hajusta en tiiä kun mun hajuaisti ei oo mikään paras mahdollinen

                      Ja sitä siis tulee tosta jäähdyttimen muoviosan alareunasta.
                      BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                      Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                      E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        Joo, eiköhän se sitten ole selvä.

                        Kannattaa sitten samalla, jäähdytintä vaihtaessa kattella muutama juttu;
                        Se sähköflekti
                        Vesipumppu on helppo vaihtaa kun syyläri pois, alle 40e, jos näyttää vanhalta..
                        Kiristä jakokopan pultit, ohjearvot haynesin manuaalista, muistaakseni m6 pultit, eli ne pienemmät oli 10nm.
                        Puhdista kampiakselin asentotunnistin, ja kato, että se on 1mm+-0,3mm etäisyydellä dampperin kehästä.
                        Ja sitten ne uudet, muoviset kiinnikkeet uuden syylärin yläpäähän, niin ei tapahdu mitään äksidenttejä. Voit varmaan kuvitella miten käy, jos syyläri pääsee kohtaamaan tuulettimen.
                        Alavesiletkun muovikannake. Jos rikki tai patentoitu, uusi.
                        Jos päädyt vaihtamaan vesipumpun, pitää visko ja hihnapyörä irrottaa, että saat ne sitten vaihdettua uuden vesipumpun akselille. Se viskon iso mutteri on vääränkätisillä kierteillä, ja voi olla tiukassa. Kasauksessa kuparitahna väliin.
                        Irrota virranjakajan kansi, kolmella pitkällä pultilla. Kannen ja pyörijän kunnon lisäksi tarkastus, ettei pyörijhän takana oleva stafa vuoda öljyä irranjakajaan. Virranjakajan pyörijä on kiinni suoraan nokka-akselin päässä.
                        Last edited by Klasu-; 05-09-2013, 17:07.

                        Comment

                        • Rhodry
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 3291
                          • Siuntio

                          Originally posted by Klasu- View Post
                          Joo, eiköhän se sitten ole selvä.

                          Kannattaa sitten samalla, jäähdytintä vaihtaessa kattella muutama juttu;
                          Se sähköflekti
                          Vesipumppu on helppo vaihtaa kun syyläri pois, alle 40e, jos näyttää vanhalta..
                          Kiristä jakokopan pultit, ohjearvot haynesin manuaalista, muistaakseni m6 pultit, eli ne pienemmät oli 10nm.
                          Puhdista kampiakselin asentotunnistin, ja kato, että se on 1mm+-0,3mm etäisyydellä dampperin kehästä.
                          Ja sitten ne uudet, muoviset kiinnikkeet uuden syylärin yläpäähän, niin ei tapahdu mitään äksidenttejä. Voit varmaan kuvitella miten käy, jos syyläri pääsee kohtaamaan tuulettimen.
                          Alavesiletkun muovikannake. Jos rikki tai patentoitu, uusi.
                          Juu pitää muistaa nuo kattoa kans.
                          BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                          Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                          E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                          Comment

                          • Bansku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2011
                            • 1493
                            • Savo

                            Mistähän kannattas lähteä vikaa etsiskelemään siskonmiehen e34 toukassa, bensa pumppu pumppaa ainetta, ei siis pyörähdäkkään ollessaan auton omissa johdoissa kiinni mutta irrallaan olevasta akusta kun antaa virtaa niin hyvin toimii, bensapumpun rele on jo uusittu? auto on siis m50b25 nonvanos peli jne.

                            Comment

                            • Jarsse
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 1520
                              • Kymenlaakso

                              Saako e34:ään mitään etupään pakettia mikä siis sisältäisi raidetankoa,tukivartta ja koiranluuta,kun tuntuis olevan kaikki väljiä ja yksitellen ostamalla lähentelee tuhatta euroa enkä katsonutkun motonetti kamaa vasta.
                              E91 325xi vm07
                              E60 530xd vm06 stage X

                              Comment

                              • Klasu-
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 546
                                • Helsinki

                                Bansku : Kampiakselin asentotunnistin viallinen.

                                Mehtojärvi : Ebayssa on ainakin ollut paketteja, sisältäen aikalailla nuo mitä sanoit.
                                Suomesta ei teida saada moisia paketteja, saati sitten että olisivat jotenkin merkittävästi edullisempia noin...

                                Comment

                                Working...
                                X