Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vjlle
    Bimmer Rookie
    • Oct 2011
    • 81
    • Kouvola

    pikakysymys, tänään pitäis olla ajossa... millä mitoilla nippa 523i:hin jarruputkesta navan viereen letkuun ? Eli takapäähän, missä tuo täysipitkä jarruputki yhtyy jarruletkuun. Eli jarruputkeen tulevan kierrenipan mitat.
    -91 E34 525 Alpinweiss

    Comment

    • jjanii
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 629
      • joensuu

      mites tuommoset e39 m5set, uskaltasko semmosen hommata, onko mitä isoja remppoja muita jos koneeseen on jo laakerit vaihdettu? :think:think

      Comment

      • BMW_Harrastaja
        BTCF Member
        • Dec 2012
        • 819
        • Oulu area

        Originally posted by jjanii View Post
        mites tuommoset e39 m5set, uskaltasko semmosen hommata, onko mitä isoja remppoja muita jos koneeseen on jo laakerit vaihdettu? :think:think
        Jakopää, alusta, jarrut, voimansiirto jne. 3-8 tonnia, kun remonttiin varaat, niin eiköhän sitten pysty ajamaan.
        BMW driver and owner since 2000.

        Comment

        • Löwen
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 385
          • Finnland

          Onko E39:ssä yleensä ollut murtumisvikaa kuskin oveen tulevassa johtonipussa? Hävis meinaan sähköt yhtäkkiä ovesta, huomasin kun ensiksi ei toiminut minkään sähköikkunan katkaisija enää siitä mötikästä ja sitten herkesi kuskin ovi menemästä lukkoon. Apparin peilin säätö toimii vielä siitä kuskin oven paneelista. Kaiutin soi myös. Ovipahvin purin edestä mutta johdot ovat päällisinpuolin täysin kunnossa. Mitenkähän lähtisin tuota nyt mittailemaan ja selvittämään?
          MB E220CDI '10 Braun

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6350
            • Tampere

            Originally posted by Löwen View Post
            Onko E39:ssä yleensä ollut murtumisvikaa kuskin oveen tulevassa johtonipussa? Hävis meinaan sähköt yhtäkkiä ovesta, huomasin kun ensiksi ei toiminut minkään sähköikkunan katkaisija enää siitä mötikästä ja sitten herkesi kuskin ovi menemästä lukkoon. Apparin peilin säätö toimii vielä siitä kuskin oven paneelista. Kaiutin soi myös. Ovipahvin purin edestä mutta johdot ovat päällisinpuolin täysin kunnossa. Mitenkähän lähtisin tuota nyt mittailemaan ja selvittämään?
            Ota johtonipun liitin auki (saranan välissä) ja katso miltä näyttää, helppo avata ja jos ei vaikka ole kunnolla kiinni.
            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • Agio
              Bimmer Rookie
              • Nov 2010
              • 58
              • Tampere

              Kävin tuossa hakemassa marmorilta pääjarrusylinterin tiivisteen ja pari klemmaria. En sen tarkemmin kattonut osia liikkeessä, mutta nyt kotona huomasin, että noi klemmarit on tommosta puristettavaa tyyppiä. Pystyykö niitä mitenkään helposti kotikonstein puristamaan vai tarvitseeko jonkun erikoiskalun?
              BMW 730DA -06
              Ex-BMW 530dA Touring -02
              Ex-BMW 523iA -97

              Comment

              • HOXAHA
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 107
                • Espoo

                Originally posted by Agio View Post
                Kävin tuossa hakemassa marmorilta pääjarrusylinterin tiivisteen ja pari klemmaria. En sen tarkemmin kattonut osia liikkeessä, mutta nyt kotona huomasin, että noi klemmarit on tommosta puristettavaa tyyppiä. Pystyykö niitä mitenkään helposti kotikonstein puristamaan vai tarvitseeko jonkun erikoiskalun?
                Taitaa olla Oetiker klemmarit. Hohtimilla onnistuu kiristys.
                BMW Z3 2.8 E36/7 -00 M52B28TU
                HNF XD2 Urban s-pedelec
                Ex: BMW 116i E87 -08 N43B16
                Ex: BMW 523iA E39 -99 M52B25TU
                Ex: BMW 525i E34 -89 M20B25

                Comment

                • Tomba87
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 4029
                  • Imatra

                  Noniin, hieno homma. Pääsee vissiin repimään touringin kuskinpuolen takaoven ovipahvia auki auton sisältä käsin. Ovi ei aukea ulkoa kahvasta eikä sisäkahvasta. Ainoastaan sisäkahvasta kääntämällä lukon nuppi nousee ylös, muuta ei tapahdu. Kaupan pihalla oven lukon jäädyttyä ei tahtonut ovi mennä kiinni, no kun sain sen viimein kestämään niin kiinni niin nyt se ei enää aukea ollenkaan. On sulateltu vesipussilla ja kuumailmapuhaltimella. Ilmeisesti siellä on joku vaijeri nyt irronnut jostain?
                  Luukku auki ja risut kyytiin

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14440
                    • Oulu

                    Originally posted by Tomba87 View Post
                    Noniin, hieno homma. Pääsee vissiin repimään touringin kuskinpuolen takaoven ovipahvia auki auton sisältä käsin. Ovi ei aukea ulkoa kahvasta eikä sisäkahvasta. Ainoastaan sisäkahvasta kääntämällä lukon nuppi nousee ylös, muuta ei tapahdu. Kaupan pihalla oven lukon jäädyttyä ei tahtonut ovi mennä kiinni, no kun sain sen viimein kestämään niin kiinni niin nyt se ei enää aukea ollenkaan. On sulateltu vesipussilla ja kuumailmapuhaltimella. Ilmeisesti siellä on joku vaijeri nyt irronnut jostain?
                    Itellä jäi 528i:stä aikanaan kuskinovin jumiin, siinä jotenki keskuslukon moottori ei yhtäkkiä aukassu lukkoa tarpeeksi ja se oli osittain lukossa. Sain oven auki vastaku irrotin keskuslukonmoottorin lukko-osasta. Sen jälkeen kasasin ja toimi ongelmitta. :think
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Jontteri
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2010
                      • 97
                      • Oulu

                      Olen tekemässä kytkinremppaa omaan 523seen ja käytin vauhtipyörän irti, joskus lukenut jostain ettei saisi vauhtipyörää laittaa kasaan vanhoilla pulteiltta mutta vanha vauhtipyörän on ok eikä ole uusia pultteja niin voiko vanhan vauhtipyörän lyyä kasaan vanhoilla pulteilla ja uuella lukiteliimalla? :think
                      BMW E91 320D m-sport '06

                      Comment

                      • Ramzez
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2009
                        • 6104
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Tomba87 View Post
                        Noniin, hieno homma. Pääsee vissiin repimään touringin kuskinpuolen takaoven ovipahvia auki auton sisältä käsin. Ovi ei aukea ulkoa kahvasta eikä sisäkahvasta. Ainoastaan sisäkahvasta kääntämällä lukon nuppi nousee ylös, muuta ei tapahdu. Kaupan pihalla oven lukon jäädyttyä ei tahtonut ovi mennä kiinni, no kun sain sen viimein kestämään niin kiinni niin nyt se ei enää aukea ollenkaan. On sulateltu vesipussilla ja kuumailmapuhaltimella. Ilmeisesti siellä on joku vaijeri nyt irronnut jostain?
                        E38:ssa on ainakin sellainen servo, joka käyttää tuota lukkomekanismia. Vanhemmiten se lakkaa toimimasta kunnolla, jolloin nuppi saattaa nousta ylös, mutta ovi ei silti aukea sisältä eikä ulkoa. Minulla kävi joskus noin ihan kesäaikaan, mutta sain oven säkällä auki siten, että avasin ikkunan ja napsuttelin ulko- ja sisäkahvaa hetken aikaa, jolloin ovi aukesi. Ei sitä enää kiinni saanut, muttei ainakaan tarvinnut ruveta kikkailemaan ja riskeeraamaan, että ovipahvi ottaa kipeää.

                        Comment

                        • Tomba87
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 4029
                          • Imatra

                          Originally posted by zener View Post
                          Itellä jäi 528i:stä aikanaan kuskinovin jumiin, siinä jotenki keskuslukon moottori ei yhtäkkiä aukassu lukkoa tarpeeksi ja se oli osittain lukossa. Sain oven auki vastaku irrotin keskuslukonmoottorin lukko-osasta. Sen jälkeen kasasin ja toimi ongelmitta. :think
                          Originally posted by Ramzez View Post
                          E38:ssa on ainakin sellainen servo, joka käyttää tuota lukkomekanismia. Vanhemmiten se lakkaa toimimasta kunnolla, jolloin nuppi saattaa nousta ylös, mutta ovi ei silti aukea sisältä eikä ulkoa. Minulla kävi joskus noin ihan kesäaikaan, mutta sain oven säkällä auki siten, että avasin ikkunan ja napsuttelin ulko- ja sisäkahvaa hetken aikaa, jolloin ovi aukesi. Ei sitä enää kiinni saanut, muttei ainakaan tarvinnut ruveta kikkailemaan ja riskeeraamaan, että ovipahvi ottaa kipeää.
                          Ok, itse olen täysin kujalla siitä millainen mekanismi tuolla on. Ulkokahvassa ei ole mitään tuntoa, sisäkahvassa pieni. Pitänee vielä koittaa koplata noita kahvoja jos se "säkällä" aukeaisi, kunhan kelit lämpenee parin päivän päästä.. Olisi varmaan tältäkin vältytty jos olisi ajoissa tajunnut rasvata lukot
                          Luukku auki ja risut kyytiin

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Tomba87 View Post
                            Ok, itse olen täysin kujalla siitä millainen mekanismi tuolla on. Ulkokahvassa ei ole mitään tuntoa, sisäkahvassa pieni. Pitänee vielä koittaa koplata noita kahvoja jos se "säkällä" aukeaisi, kunhan kelit lämpenee parin päivän päästä.. Olisi varmaan tältäkin vältytty jos olisi ajoissa tajunnut rasvata lukot
                            Kyllä siellä on olemassa vaijerikin, joka vanhemmiten tuppaa keräämään korroosiota ja voi katketa tai lähteä pois paikaltaan. Silloin ei ole muuta tehtävissä kuin varovasti yrittää irrottaa ovipahvi paikoiltaan. Mutta jos vika sattuukin olemaan siinä lukkomekanismia operoivassa servossa, niin silloin voi olla mahdollista saada ovi auki kun nykii kumpaakin ovenkahvaa ja mahdollisesti käyttää vielä keskuslukitusta monta kertaa kiinni/auki-asennossa.

                            Comment

                            • apche
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2013
                              • 94
                              • Somalia

                              Kävin bemua katsastamassa ja siellähän oli etujousi poikki. Tai oikeastaan jonkinlainen apujousi, eli linkissä tuo alempi ohuempi jousi:


                              Ilmeisesti kyseessä juuri tuo TA technixin säädettävä alusta, ainakin samalta näyttää, mutta ei ole tarkemmin tietoa, otteessa vain merkintä alustasarjasta...

                              Kuitenkin nyt siis pitäisi saada auto siihen kuntoon että saa leiman. Vaihtoehdot:

                              1. Hankin jostain tuon poikki menneen jousen. Mistä? En ainakaan pikavilkaisulla löytänyt varaosia tuohon.
                              2. Ostan tuon yhden iskarin hintaan 99e + pk:t. Aika kallista, sillä tuo alusta muutenkin perseestä. Ja ei taida olla järkeä uusia vain toisen puolen iskaria ja jousta. Eikä tiedä onko tuo edes varmasti samanlainen kuin se vanha.
                              3. Ostan eteen 2x noita linkin iskari+jousipaketteja. Hintaa tulee jo yli 200€ ja alusta edelleenkin perseestä. Tästä päästään kohtaan neljä:
                              4. Laitan koko alustan uusiksi. Mutta minkä? Matala saisi olla, muuta ei niin matala kuin tuo nykyinen (navasta kaareen 320mm edessä ja takana). Hintaluokka? En tiedä. Saa maksaa tonninkin, jos vain joku perustelee, että miksi laittaisin niin paljon kolmen tonnin autoon. Mielellään kuitenkin pitäisi selvitä edullisesti, sillä ei tuo ainoa vika siinä katsastuksessa ollut...
                              -

                              Comment

                              • Tomba87
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 4029
                                • Imatra

                                Originally posted by Tomba87 View Post
                                Noniin, hieno homma. Pääsee vissiin repimään touringin kuskinpuolen takaoven ovipahvia auki auton sisältä käsin. Ovi ei aukea ulkoa kahvasta eikä sisäkahvasta. Ainoastaan sisäkahvasta kääntämällä lukon nuppi nousee ylös, muuta ei tapahdu. Kaupan pihalla oven lukon jäädyttyä ei tahtonut ovi mennä kiinni, no kun sain sen viimein kestämään niin kiinni niin nyt se ei enää aukea ollenkaan. On sulateltu vesipussilla ja kuumailmapuhaltimella. Ilmeisesti siellä on joku vaijeri nyt irronnut jostain?
                                Uskomatonta mutta totta...ovi oli sittenkin jäässä. Hyvin on jäätynyt kun kuumailmapuhaltimella sulatin melkein maalit ovesta mutta ei auennut. Tänään aukesi kun lämpötila nousi plussalle.
                                Luukku auki ja risut kyytiin

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎