Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia VIII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7428
    • Oulu

    Originally posted by Tomba87 View Post
    Uskomatonta mutta totta...ovi oli sittenkin jäässä. Hyvin on jäätynyt kun kuumailmapuhaltimella sulatin melkein maalit ovesta mutta ei auennut. Tänään aukesi kun lämpötila nousi plussalle.
    Itellä on yleensä auttanut vastaavassa tilanteessa joku 10 km ajelu autoa vähän normaalia enemmän sisältä lämmittäen, tai ehkä vieläkin helpompana muutaman tunnin pysäköintiä lämpimässä parkkihallissa (kun en omista tallia tms.).
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • apche
      Bimmer Rookie
      • Aug 2013
      • 94
      • Somalia

      Katsastusmiäs meinas että väljää on etupiässä. Alatukivarren pallonivel, etummainen ja takimmainen. Onkos ne nyt sitten kuvassa nrot 11 ja 4 ?

      -

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by apche View Post
        Katsastusmiäs meinas että väljää on etupiässä. Alatukivarren pallonivel, etummainen ja takimmainen. Onkos ne nyt sitten kuvassa nrot 11 ja 4 ?
        Kyllä on. Reaktiotanko ja suora alatukivarsi. Vaihda suosilla molemman puolen tukivarret (yhteensä neljä kappaletta), sillä on todennäköistä, että nekin ovat menneet entiseksi tai ainakin tulevat menemään lähiaikoina. Jos haluat homman hyvin tehdä ja muita tukivarsia ei ole vaihdettu auton olemassaolon aikana, vaihda myös raidetangon sisä- ja ulkopäät sekä koiranluut. Suosittelen Lemförderiä ja sellaisesta paikasta kuin profiteile.de

        Comment

        • apche
          Bimmer Rookie
          • Aug 2013
          • 94
          • Somalia

          Originally posted by Ramzez View Post
          Kyllä on. Reaktiotanko ja suora alatukivarsi. Vaihda suosilla molemman puolen tukivarret (yhteensä neljä kappaletta), sillä on todennäköistä, että nekin ovat menneet entiseksi tai ainakin tulevat menemään lähiaikoina. Jos haluat homman hyvin tehdä ja muita tukivarsia ei ole vaihdettu auton olemassaolon aikana, vaihda myös raidetangon sisä- ja ulkopäät sekä koiranluut. Suosittelen Lemförderiä ja sellaisesta paikasta kuin profiteile.de
          Jos kaikki kerran kannattaa vaihtaa kerralla (pyöränsuuntaukset pitää tehdä?), niin löytyykö tuolta profiteile.de:ltä koko setti etupäähän? Tyyliin: http://www.car-parts24.com/VA-Querle...-BMW-e39-6-Zyl

          Vai tilaanko tuon ylläolevan paketin?
          -

          Comment

          • Ramzez
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 6104
            • Jyväskylä

            Originally posted by apche View Post
            Jos kaikki kerran kannattaa vaihtaa kerralla (pyöränsuuntaukset pitää tehdä?), niin löytyykö tuolta profiteile.de:ltä koko setti etupäähän? Tyyliin: http://www.car-parts24.com/VA-Querle...-BMW-e39-6-Zyl

            Vai tilaanko tuon ylläolevan paketin?
            Kyllä tuo setti tulee itse asiassa hieman halvemmaksi. Profiteilessä joutuisit yksittäin valikoimaan osat ostoskoriin ja hinnaksi tulisi karvan verran yli 400€. Eli kymppi tulee eroa. En nyt muista, että mitkä olivat Car Partsin postikulut, mutta Profiteilessä ne ovat ainakin 20€ luokkaa. Erotus voi siis tuosta vielä kaventua. Myös toimitus saattaa olla hieman nopeampi Profiteilessä.

            Jos päädyt vaihtamaan kaikki tukivarret, niin suosittelen myös vaihtamaan samalla raidetangon osat, koska ne ovat sitten enää satasen verran enemmän hintaan. Monesti raidetangon säädöt jumittuvat vuosien varrella ja se saattaa teettää hankaluuksia pyöränsuuntauksessa. Pyöränsuuntaukseen auto kannattaa joka tapauksessa viedä, jos tukivarsiin kosketaan.
            Last edited by Ramzez; 31-12-2014, 21:17.

            Comment

            • apche
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 94
              • Somalia

              Originally posted by Ramzez View Post
              Kyllä tuo setti tulee itse asiassa hieman halvemmaksi. Profiteilessä joutuisit yksittäin valikoimaan osat ostoskoriin ja hinnaksi tulisi karvan verran yli 400€. Eli kymppi tulee eroa. En nyt muista, että mitkä olivat Car Partsin postikulut, mutta Profiteilessä ne ovat ainakin 20€ luokkaa. Erotus voi siis tuosta vielä kaventua. Myös toimitus saattaa olla hieman nopeampi Profiteilessä.

              Jos päädyt vaihtamaan kaikki tukivarret, niin suosittelen myös vaihtamaan samalla raidetangon osat, koska ne ovat sitten enää satasen verran enemmän hintaan. Monesti raidetangon säädöt jumittuvat vuosien varrella ja se saattaa teettää hankaluuksia pyöränsuuntauksessa. Pyöränsuuntaukseen auto kannattaa joka tapauksessa viedä, jos tukivarsiin kosketaan.
              Tuo setti olisi n. 410€ postikuluineen. Kalliiksi tämä käy tällä menolla. Auto on minulle uusi tuttavuus, enkä tiedä mitä sinne on vaihdeltu lähiaikoina, joten taidan vielä käyttää tuota nosturilla katsottavana ja tarkistaa mikä on kunto muutoin alustan osilla.
              -

              Comment

              • Ramzez
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 6104
                • Jyväskylä

                Originally posted by apche View Post
                Tuo setti olisi n. 410€ postikuluineen. Kalliiksi tämä käy tällä menolla. Auto on minulle uusi tuttavuus, enkä tiedä mitä sinne on vaihdeltu lähiaikoina, joten taidan vielä käyttää tuota nosturilla katsottavana ja tarkistaa mikä on kunto muutoin alustan osilla.
                Voihan sen alustan katsoa ja varmistaa, että mitä sinne on mahdollisesti tehty aiemmin. Mutta moni tekee sen virheen, että vaihtaa vain osan tukivarsista uuteen, vaikka kaikki tukivarret kaipaisivat vaihtoa. Sen seurauksena saa sitten olla jatkuvasti vaihtamassa tukivarsia ja suuntauttamassa autoa. Puhumattakaan renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Alustan nivelet kuluvat näistä väkisin ja on todella tyypillistä, että niitä ei ole vaihdettu tai on vaihdettu vain osa tukivarsista. Kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto monen auton kohdalla on ollut koko alustan uusiminen kerralla. Saman ruljanssin jouduin käymään molempien nykyisten autojeni kohdalla. Kerran se kirpaisee, mutta yksi ylimääräinen rengassetti jo kustantaa enemmän, kuin tehdä homma kerralla kunnolla.

                Comment

                • apche
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2013
                  • 94
                  • Somalia

                  Originally posted by Ramzez View Post
                  Voihan sen alustan katsoa ja varmistaa, että mitä sinne on mahdollisesti tehty aiemmin. Mutta moni tekee sen virheen, että vaihtaa vain osan tukivarsista uuteen, vaikka kaikki tukivarret kaipaisivat vaihtoa. Sen seurauksena saa sitten olla jatkuvasti vaihtamassa tukivarsia ja suuntauttamassa autoa. Puhumattakaan renkaiden epätasaisesta kulumisesta. Alustan nivelet kuluvat näistä väkisin ja on todella tyypillistä, että niitä ei ole vaihdettu tai on vaihdettu vain osa tukivarsista. Kokonaistaloudellisesti edullisin vaihtoehto monen auton kohdalla on ollut koko alustan uusiminen kerralla. Saman ruljanssin jouduin käymään molempien nykyisten autojeni kohdalla. Kerran se kirpaisee, mutta yksi ylimääräinen rengassetti jo kustantaa enemmän, kuin tehdä homma kerralla kunnolla.
                  Totta turiset kyllä. Tosin jos siihen koko alustan korjaamiseen nyt lähden, niin se tarkoittaa sitä, että sinne vaihtuu kaikki jousitusta ja viimeistä alustan puslaa myöten. Aika monen rengassatsin hinnan saa pelkkiin osiin uppoomaan, jos koko alustan laitan viimeisen päälle uuteen uskoon...
                  -

                  Comment

                  • Ramzez
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 6104
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by apche View Post
                    Totta turiset kyllä. Tosin jos siihen koko alustan korjaamiseen nyt lähden, niin se tarkoittaa sitä, että sinne vaihtuu kaikki jousitusta ja viimeistä alustan puslaa myöten. Aika monen rengassatsin hinnan saa pelkkiin osiin uppoomaan, jos koko alustan laitan viimeisen päälle uuteen uskoon...
                    Iskareita, jousia ja laakereita ei kannata huvin vuoksi vaihtaa. Ne on muutenkin paljon helpompi diagnosoida näissä kuin nivelet.

                    Nivelet sen sijaan tuppaavat tulemaan elinikänsä päähän 200 tkm jälkeen tai jos siellä on edellisessä vaihdossa käytetty huonoja tarvikeosia, aiemminkin. Kun kerralla laittaa alustan kuntoon, niin eipä tarvitse enää vuosiin upottaa rahaa siihen suuntaan. Nykypäivänä suuntaus per kerta on satasen luokkaa ja renkaatkin riippuen koosta ja merkistä 350-800€ luokkaa. Jos alusta ei ole tikissä, niin lasku kasvaa hiljalleen paljon suuremmaksi kuin laittaa kaikki heti kuntoon. Yleensä myös siinä vaiheessa kun auto on jo ylhäällä, niin nopeamin vaihtaa kaikki varret kuin joka kerta erikseen purkaa auto tukivarsien vaihtoa varten.

                    Comment

                    • ppeetu
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2012
                      • 278
                      • Vantaa

                      Terve, ja hyvää uutta vuotta!

                      Kyseessä on vuoden 96 523 automaatti. Oireena ovat luisteneston ja abs-valon merkkivalot. Kesällä valot syttyivät satunnaisesti (kerran/viikossa) kun ajoi töyssyyn tai muuhuun koloon kovaa, mutta sammuivat samantien. Nyt pakkasten tulon jälkeen ovat valot alkaneet taas palamaan, mutta paljon useammin. Joka kerta kun lähtee ajamaan, n. 2km ajon jälkeem valot syttyvät ja luistonesto sekä abs lakkaavat toimimasta, eivätkä valot sammu ennenkuin auton sammuttaa. Onko jossain konehuoneessa jokin boksi/jakaja missä molemmat ovat kiinni? Veikkaan että jokin liitin on vain löysä, mutta mistä tämän liittimen löytäisi? Kiitokset
                      E91 320d M-Sport


                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16360
                        • Leppävirta

                        Originally posted by ppeetu View Post
                        Terve, ja hyvää uutta vuotta!

                        Kyseessä on vuoden 96 523 automaatti. Oireena ovat luisteneston ja abs-valon merkkivalot. Kesällä valot syttyivät satunnaisesti (kerran/viikossa) kun ajoi töyssyyn tai muuhuun koloon kovaa, mutta sammuivat samantien. Nyt pakkasten tulon jälkeen ovat valot alkaneet taas palamaan, mutta paljon useammin. Joka kerta kun lähtee ajamaan, n. 2km ajon jälkeem valot syttyvät ja luistonesto sekä abs lakkaavat toimimasta, eivätkä valot sammu ennenkuin auton sammuttaa. Onko jossain konehuoneessa jokin boksi/jakaja missä molemmat ovat kiinni? Veikkaan että jokin liitin on vain löysä, mutta mistä tämän liittimen löytäisi? Kiitokset

                        Vikakoodit...

                        Eiköhän siellä ole joku ABS anturi sökö. Itsellä oli juuri sama vaiva. Oikea etu anturi meni vaihtoon. Mutta luetuta nyt jossain vikakoodit ensin ettet summamutikassa osta osia tai vaihda.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • ppeetu
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2012
                          • 278
                          • Vantaa

                          Originally posted by Haju69 View Post
                          Vikakoodit...

                          Eiköhän siellä ole joku ABS anturi sökö. Itsellä oli juuri sama vaiva. Oikea etu anturi meni vaihtoon. Mutta luetuta nyt jossain vikakoodit ensin ettet summamutikassa osta osia tai vaihda.

                          Eikai abs anturi sytytä ajotietokoneeseen tekstiä "chek brake lines"? Olin jostain lukevani että se meinaa jarrupalojen loppumista? Helpostihan ne vaihtaa samalla sitten..
                          E91 320d M-Sport


                          Comment

                          • opTA
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 924
                            • Suomi

                            Originally posted by ppeetu View Post
                            Eikai abs anturi sytytä ajotietokoneeseen tekstiä "chek brake lines"? Olin jostain lukevani että se meinaa jarrupalojen loppumista? Helpostihan ne vaihtaa samalla sitten..
                            Sitä se meinaa. Ainakin MB w210 ajotietokone ilmoittaa samaisella tekstillä palojen loppumisen.

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16360
                              • Leppävirta

                              Originally posted by ppeetu View Post
                              Eikai abs anturi sytytä ajotietokoneeseen tekstiä "chek brake lines"? Olin jostain lukevani että se meinaa jarrupalojen loppumista? Helpostihan ne vaihtaa samalla sitten..
                              Vastasin kuvailemaasi oireeseen. Ei liity check brake lines ko. vikaan. Mutta tarkista toki samalla jarruroippeet.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Check brake linings.

                                Eli jarrupalat ei lines joka taas tarkoittaa ihan muuta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎