Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jh5xx
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 495
    • Kiuruvesi

    e39 koneen käynti

    Kaverin puolesta näin aluksi kysyn onko tietoa.kyseessä e39 530da
    nopean täyskaasun antaessa kone sekoaa ja pyörii pari sekuntti epätasaisesti/rynkyttää ja meinaa sammua mutta pysyy juuri käynnissä.tasaisesti kierrosten noustessa tappiin ei ongelmaa joten missä vika voisi piileä?
    en ole vielä pääsyt koneella katsomaan ja mitä inpalla kannattaisi katsoa?
    auto lähtee normaalisti käyntiin kylmänä ja lämpimänä...
    E70 X5 LCI
    - P-Sawo Connection -
    - Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
    -vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-

    Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta

    Ex: E91 318d
    Ex: E61 525d toukka
    Ex: E46 330d sedan
    Ex: E46 328 Coupe
    Ex: E39 530d Sedan

    Ex: E39 525i Sedan
    Ex: E39 523i Toukka
    + Useita ex kikottimia

    Comment

    • weicco
      BTCF Member
      • Jul 2014
      • 71
      • Jyväskylä

      Täytyy ensin vaihtaa se syyläri.

      1,4barin korkki siellä muistaakseni paikallaan on, täytyy sen toimivuus ihan mielenkiinnosta kokeilla kun alkaa autoa purkamaan.

      Korkkia kyllä mietin aikasemmin itekkin, mutta olisin kuvitellu että olis paisari korkannu.

      Comment

      • Byge
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 249
        • Oulu

        Aika yleinen syy syylärin halkeamiseen on kun se korkin varoventtiili ei toimi. Paine ei pääse pois ja jäähdytin porsii heikosta kohtaa, nimim. kaksi letkulähtöä katkaissut.
        Nykyiset:
        520i

        Entiset:
        316i
        520i

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by weicco View Post
          Hoi, 528:ssa on hiukan ongelmaa jäähdytysjärjestelmän suhteen, tekee painetta turhan paljon, hajos nyt jo toinen syyläri vuoden sisään, molemmat korkanneet ylävesiletkun lähistöltä.

          Lämpöjä ei nosta missään vaiheessa, öljyt ja vedet pysyy omilla puolillaan.

          Mitään vinkkiä ennenkun kantta nostaa pois?
          Oliko toinenkin ihan uusi jäähdytin ettei mikään käytetty kapine?

          Originally posted by hjenkka View Post
          ehdottomasti kannattaa käydä hakee uusi 1,4bar korkki, mielellään vielä orkkis..
          Diiseleistä löytyy tuo 1.4bar korkki. Bensoissa on 2.0bar orkkiksena.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Jh5xx View Post
            Kaverin puolesta näin aluksi kysyn onko tietoa.kyseessä e39 530da
            nopean täyskaasun antaessa kone sekoaa ja pyörii pari sekuntti epätasaisesti/rynkyttää ja meinaa sammua mutta pysyy juuri käynnissä.tasaisesti kierrosten noustessa tappiin ei ongelmaa joten missä vika voisi piileä?
            en ole vielä pääsyt koneella katsomaan ja mitä inpalla kannattaisi katsoa?
            auto lähtee normaalisti käyntiin kylmänä ja lämpimänä...
            Katsoisin siitä nyt ensin suuttimien korjausarvot, rail-paineet (toteutunut ja pyydetty, ahtopaine (toteutunut ja pyydetty), siirtopaine. Lisäksi voisi kokeilla miten toimii MAF irti.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • hjenkka
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 577
              • JKL

              Originally posted by Muurahainen View Post
              Oliko toinenkin ihan uusi jäähdytin ettei mikään käytetty kapine?



              Diiseleistä löytyy tuo 1.4bar korkki. Bensoissa on 2.0bar orkkiksena.

              niin löytyy, mutta itse suosin tuota 1,4 korkkia pienemmän paineen takia, niin ei vanhassa autossa jäähdytysjärjestelmä kuormitu suotta, kun kerran toimii tuollakin.
              "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

              Vs1400 Intruder

              Ex:
              F11 530dA xDrive
              E60 523iA
              E39 520i Sedan
              E39 530dA Touring
              E39 528iA Sedan
              E46 318i Sedan
              E39 523i Sedan
              E36 316i Sedan x2

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                Originally posted by hjenkka View Post
                niin löytyy, mutta itse suosin tuota 1,4 korkkia pienemmän paineen takia, niin ei vanhassa autossa jäähdytysjärjestelmä kuormitu suotta, kun kerran toimii tuollakin.
                V8 malleissa kannattaa olla tarkkana tuon kanssa kun 1.4bar korkilla voi poreilla huonolla tuurilla. Siellä kun on mahdollisesti aika liki 110C lämpöä.

                Tästähän ei kyllä ollut tässä tapauksessa kyse mutta kannattaa myös huomioida tuo pienemmän paineen vaikutus.

                Lähinnä tarkoitin että kun ostaa diiseliin sopivan korkin niin saa tuon 1.4bar mallin jos ovat merkkarilla sitä mieltä että vain ja ainoastaan 2.0bar korkkia löytyy 528:iin

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by hjenkka View Post
                  niin löytyy, mutta itse suosin tuota 1,4 korkkia pienemmän paineen takia, niin ei vanhassa autossa jäähdytysjärjestelmä kuormitu suotta, kun kerran toimii tuollakin.
                  Ei se paine sillä 1.4bar korkilla siitä tipu, joten tällä et järjestelmän kuormitusta mitenkään vähennä. Paine syntyy kun neste lämpenee ja tähän ei korkilla ole mitään merkitystä. Jos lämpötila nousisi niin paljon, että paine ylittäisi 1.4bar (korkki avautuu) niin neste sattaisi alkaa kiehumaan kuten Muurahainen sanoi. Tästä aiheutuisi sitten ongelmia kun ne kuplat haittaa moottorin jäähdytystä. Pahimmillaan poltat kansipahvin. Sen korkin vaihtaminen tuohon pienempään on kuin pakkasella housuun kuseminen.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Ei se paine sillä 1.4bar korkilla siitä tipu, joten tällä et järjestelmän kuormitusta mitenkään vähennä. Paine syntyy kun neste lämpenee ja tähän ei korkilla ole mitään merkitystä.
                    Tähän on pakko tarttua.
                    Korkissa on 2 venttiiliä.
                    Toinen, näissä tapauksissa 1.4 tai 2 bar, aukeaa kun tuo tavoitepaine on saavutettu ja laskee sen jälkeen nestettä paisuntasäiliöön, ei ennen.

                    Rautalangasta: Nesteen ei anneta laajentua paisuntasäiliössä, jossa sille on sitävarten tilaa, ennenkuin oikea paine on saavutettu.
                    Korkki on näissä ainoa osa, joka säätää järjestelmän painetta.

                    Toinen on ylipaine/varoventtiili, joka päästää nesteen ylivuotoletkuun.

                    Comment

                    • Klarion
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2014
                      • 42
                      • Kangasala

                      Nykyisessä 02 E39 525i:ssä 100ah akku edellisen omistajan jäljiltä.Eikös tuo nyt ole vähän turhan järeä tähän autoon? Akku pitäisi vaihtaa ja tuossa olisi 75Ah/640A vaihtoakku. Eikös tuo nyt ole ihan riittävä tähän autoon?

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11120
                        • Oulu

                        Originally posted by Klarion View Post
                        Nykyisessä 02 E39 525i:ssä 100ah akku edellisen omistajan jäljiltä.Eikös tuo nyt ole vähän turhan järeä tähän autoon? Akku pitäisi vaihtaa ja tuossa olisi 75Ah/640A vaihtoakku. Eikös tuo nyt ole ihan riittävä tähän autoon?
                        Ei oo ylijäreä se 100ah akku. Näissä on kuitenkin aika paljon virtaa vieviä palikoita, jotka tyhjentää akkua.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Axum
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 4416
                          • Kuopio

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Ei oo ylijäreä se 100ah akku. Näissä on kuitenkin aika paljon virtaa vieviä palikoita, jotka tyhjentää akkua.
                          Mutta asian voi kääntää myös niinpäin että parempi vaihtoehto on pienempi varaustilaltaan täydempi kuin liian iso vajaa akku.

                          Käyttöohjekirja kertoo akun koon malleiitain muttei luonnollisesti ota huomioon lisävarusteita.
                          - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                          - E39 528ia
                          - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                          - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                          Puretaan 520ia -97
                          https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Risto113 View Post
                            Tähän on pakko tarttua.
                            Korkissa on 2 venttiiliä.
                            Toinen, näissä tapauksissa 1.4 tai 2 bar, aukeaa kun tuo tavoitepaine on saavutettu ja laskee sen jälkeen nestettä paisuntasäiliöön, ei ennen.

                            Rautalangasta: Nesteen ei anneta laajentua paisuntasäiliössä, jossa sille on sitävarten tilaa, ennenkuin oikea paine on saavutettu.
                            Korkki on näissä ainoa osa, joka säätää järjestelmän painetta.

                            Toinen on ylipaine/varoventtiili, joka päästää nesteen ylivuotoletkuun.
                            Kerrohan miten tämä muka tapahtuu? Neste pääsee kyllä sinne paisariin joko alhaalla olevaa letkua pitkin, tai sitten alaosassa olevan syylärin liitoksen kautta. Paisarin paine nousee kyllä paine muuallakin järjestelmässä nousee. Paisarissa oleva ilma painuu kasaan ja neste laajenee myös siellä paisarissa. Jos korkin paine ylitetään, korkki päästää ilmaaulos ja huonolla tuurilla neste alkaa kiehua kun paine laskee.


                            Originally posted by Axum View Post
                            Mutta asian voi kääntää myös niinpäin että parempi vaihtoehto on pienempi varaustilaltaan täydempi kuin liian iso vajaa akku.

                            Käyttöohjekirja kertoo akun koon malleiitain muttei luonnollisesti ota huomioon lisävarusteita.
                            Miten se pienempi akku olisi sen täydempi samalla käytöllä? Auton laturi kyllä jaksaa sen akun ladata täyteen oli se sitten 70Ah tai 100Ah. Ongelma talvella on se, että kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Jossain TM testissä olivat mitanneet, että kovalla pakkasella akku oli ottanut vain 0.5A latausvirtaa vastaan.
                            Last edited by HTK12; 01-12-2016, 11:32.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Risto113
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 1204
                              • GrassLake

                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Kerrohan miten tämä muka tapahtuu?
                              Pura vaikka vanha korkki, niin näet sen rakenteen.
                              2 venttiiliä, toinen rajaa kiertoa siihen ohueen letkuun korkin yhteydessä, josta neste iloisesti lorisee ilman korkkia käyttäessä. Tukkii sen kierron paineen ollessa alle rajan.
                              En osaa selittää paisarin alaletkun vaikutusta tähän, mutta näin kuitenkin on; korkki määrää järjestelmän paineen.

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5013
                                • Paimio

                                Jaahas eipä ollutkaan sitten vika nokka-akselin asentoanturissa vaikka inpa niin väittää.

                                Uudella anturilla vika edelleen sama. koodi 65 Camshaft sensor on taulussa ja käynnistys vaatii sen muutaman ylimmääräisen pyörityksen.

                                Livedatasta katsottuna Camshaft position 83.89 eikä muutu...eikös tuon pitäisi?

                                Mistäs nyt sitten vikaa hakemaan?

                                Liittimestä johon tuo anturi kiinnittyy? Joku ohjainboxi? Vai onko joku muu anturi vielä mikä voisi tuohon vaikuttaa?
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎