Entä se pieni kalvoventtiili mikä päästää sisään järjestelmään ilmaa.
E39 Kysymyksiä ja vastauksia XI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Se paisarin alaletku tekee teoriastasi mahdottoman. Se, ettei neste/paine pääse sitä pientä letkua pitkin vaikuta mitään kun alhaalla on iso letku, josta paisari on yhteydessä muuhun jäähdytysjärjestelmään. Neste ja paine kulkevat tätä letkua pitkin vapaasti. Tämän huomaat kun joskus ilmaat järjestelmän. Korkki ei määritä järjestelmän painetta. Korkki määrittää järjestelmän maksimipaineen, mutta paine tulee järjestelmän lämmön noususta. Tuo yläletku ainakin M62tu:ssa on ihan vaan ilmaamisen helpoittamista varten. Sen avulla syyläristä saadaan ilma helposti paisariin.Originally posted by Risto113 View PostPura vaikka vanha korkki, niin näet sen rakenteen.
2 venttiiliä, toinen rajaa kiertoa siihen ohueen letkuun korkin yhteydessä, josta neste iloisesti lorisee ilman korkkia käyttäessä. Tukkii sen kierron paineen ollessa alle rajan.
En osaa selittää paisarin alaletkun vaikutusta tähän, mutta näin kuitenkin on; korkki määrää järjestelmän paineen.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Toinen venttiileistä rajaa maksimin ja toinen päästää jäähtyvään järjestelmään korvausilman takaisin.Originally posted by Risto113 View PostPura vaikka vanha korkki, niin näet sen rakenteen.
2 venttiiliä, toinen rajaa kiertoa siihen ohueen letkuun korkin yhteydessä, josta neste iloisesti lorisee ilman korkkia käyttäessä. Tukkii sen kierron paineen ollessa alle rajan.
En osaa selittää paisarin alaletkun vaikutusta tähän, mutta näin kuitenkin on; korkki määrää järjestelmän paineen.
Tämä näkyy selvemmin vanhoissa korkeissa jossa venttiilirakenne on avoimempi.Aprilia RSV4
Comment
-
Siellä on silti se 1,4 tai 2 bar paine. Ei se kaikkea painetta sieltä laske. (ei ainakaan pitäisi.) Paine ei siis niinkään "laske", vaan sen nousu pysähtyy. Toki pientä heittoa tapahtuu kokoajan, ei nuo nyt niin tarkkoja ole.Originally posted by HTK12 View PostJos korkin paine ylitetään, korkki päästää ilmaaulos ja huonolla tuurilla neste alkaa kiehua kun paine laskee.
En nyt tarkkaan osaa valehdella mitä veden kiehumispiste esim tuossa 1,4bar paineessa on, mutta sen, kun selvittää, niin aika hyvin jo tietää, minkälaisessa lämmössä se oma auto keittää.
Omassani olen enimmillään nähnyt salavalikon mukaan 125c, ilman ongelmia 1,4bar korkilla. (Tosin silloisen korkin kunnosta en mene takuuseen.)
Comment
-
1.4bar paineessa pelkkä vesi kiehuu noin 110C asteessa.Originally posted by eiskalt View PostSiellä on silti se 1,4 tai 2 bar paine. Ei se kaikkea painetta sieltä laske. (ei ainakaan pitäisi.) Paine ei siis niinkään "laske", vaan sen nousu pysähtyy. Toki pientä heittoa tapahtuu kokoajan, ei nuo nyt niin tarkkoja ole.
En nyt tarkkaan osaa valehdella mitä veden kiehumispiste esim tuossa 1,4bar paineessa on, mutta sen, kun selvittää, niin aika hyvin jo tietää, minkälaisessa lämmössä se oma auto keittää.
Omassani olen enimmillään nähnyt salavalikon mukaan 125c, ilman ongelmia 1,4bar korkilla. (Tosin silloisen korkin kunnosta en mene takuuseen.)
Eli liki liippaa etten paremmin sanoisi.
Comment
-
Originally posted by HTK12 View PostKatsoisin siitä nyt ensin suuttimien korjausarvot, rail-paineet (toteutunut ja pyydetty, ahtopaine (toteutunut ja pyydetty), siirtopaine. Lisäksi voisi kokeilla miten toimii MAF irti.
Railpaineet tyhjäkäynnillä n.360 ja kaasuttaessa n.1350E70 X5 LCI- P-Sawo Connection -- Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
-vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-
Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta
Ex: E91 318dEx: E61 525d toukka
Ex: E46 330d sedan
Ex: E46 328 Coupe
Ex: E39 530d Sedan
Ex: E39 525i Sedan
Ex: E39 523i Toukka
+ Useita ex kikottimia
Comment
-
70Ah - 95Ah akkuja tarjottiin alunperin, riippuen varustelutasosta (ja jostain muusta..?)Originally posted by Klarion View PostNykyisessä 02 E39 525i:ssä 100ah akku edellisen omistajan jäljiltä.Eikös tuo nyt ole vähän turhan järeä tähän autoon? Akku pitäisi vaihtaa ja tuossa olisi 75Ah/640A vaihtoakku. Eikös tuo nyt ole ihan riittävä tähän autoon?'00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
Comment
-
-
Ei toki kaikki paine katoa, mutta kyllä luultavasti se tipahtaa alle tuon 1.4bar ennen korkin sulkeutumista. 50/50 etyleeni glykolin kiehumispiste @ 1.4bar ~130C-135C, vedellä vain 109C. Tämä toki riippuu jäähdytysnesteestä. Ainakin M62 takimmaiset sylinterit käy kuumempana kuin mitä anturi koneen edessä näyttää, niin kyllä se kiehuminen siellä kannen takaosissa alkaa olla aika realistinen uhka. Kuten aiemmin sanoin, niin kiehuminen heikentää jäähdytystehoa, joten koneessa lämmöt nousee vielä kuumemmiksi.Originally posted by eiskalt View PostSiellä on silti se 1,4 tai 2 bar paine. Ei se kaikkea painetta sieltä laske. (ei ainakaan pitäisi.) Paine ei siis niinkään "laske", vaan sen nousu pysähtyy. Toki pientä heittoa tapahtuu kokoajan, ei nuo nyt niin tarkkoja ole.
En nyt tarkkaan osaa valehdella mitä veden kiehumispiste esim tuossa 1,4bar paineessa on, mutta sen, kun selvittää, niin aika hyvin jo tietää, minkälaisessa lämmössä se oma auto keittää.
Omassani olen enimmillään nähnyt salavalikon mukaan 125c, ilman ongelmia 1,4bar korkilla. (Tosin silloisen korkin kunnosta en mene takuuseen.)
Jokainen toki tekee miten parhaaksi näkee, mutta itse vaihtaisin joko jäähdytysnesteen jolla on korkeampi kiehumispiste, sen 2bar korkin tai laskisin moottorin lämpöjä.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Seurasiko arvot pyydettyä?Originally posted by Jh5xx View PostRailpaineet tyhjäkäynnillä n.360 ja kaasuttaessa n.1350e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
Kyllä, mutta pointtina oli ettei ihan älyttömästi kannata suurentaa Akun kapasiteettiä, Toisaalta jos e39:n laturi on 120A niin ihan sama onko siellä 80A vai 100A.Originally posted by HTK12 View PostKerrohan miten tämä muka tapahtuu? Neste pääsee kyllä sinne paisariin joko alhaalla olevaa letkua pitkin, tai sitten alaosassa olevan syylärin liitoksen kautta. Paisarin paine nousee kyllä paine muuallakin järjestelmässä nousee. Paisarissa oleva ilma painuu kasaan ja neste laajenee myös siellä paisarissa. Jos korkin paine ylitetään, korkki päästää ilmaaulos ja huonolla tuurilla neste alkaa kiehua kun paine laskee.
Miten se pienempi akku olisi sen täydempi samalla käytöllä? Auton laturi kyllä jaksaa sen akun ladata täyteen oli se sitten 70Ah tai 100Ah. Ongelma talvella on se, että kylmä akku ei ota virtaa vastaan. Jossain TM testissä olivat mitanneet, että kovalla pakkasella akku oli ottanut vain 0.5A latausvirtaa vastaan.
Ja oikeassa olet tuosta virranottokyvystä, sähköenergiahan menee akun lämmittämiseen ennenkuin akku pystyy ottamaan virtaa vastaan, eikä kontissa tai penkin alla sijaitseva akku auta tilannetta.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
No joo ei sitä akun kapasiteettia kannata hirveästi normikäyttöön suurentaa. Tosin webasto käytössä kannattaa työntää suurin mahdollinen akku autoon. BMW valinta sijoittaa akku takakonttiin monissa malleissa aiheuttaa monille harmaita hiuksia ainakin jos autolle tulee lyhyttä ajoa. Akku ei ikinä lämpene, eikä täten kunnolla lataudu täyteen. Itse ratkaisin tämän ongelman laittamalla verkkovirralla toimivan akkulämmitimen ja laturin (menevät päälle kun auton laittaa lämmitykseen). Sen jälkeen ei ole tarvinnut miettiä voiko esim. rest toimintoa käyttää. -30C pakkasilla saa ajaa todella pitkään, että akku latautuu täyteen, jos sattuu käyttämään vaikka Rest-toimintoa. Täällä susirajalla kun noita kovia pakkasia on yleensä talvella ollut.Originally posted by Axum View PostKyllä, mutta pointtina oli ettei ihan älyttömästi kannata suurentaa Akun kapasiteettiä, Toisaalta jos e39:n laturi on 120A niin ihan sama onko siellä 80A vai 100A.
Ja oikeassa olet tuosta virranottokyvystä, sähköenergiahan menee akun lämmittämiseen ennenkuin akku pystyy ottamaan virtaa vastaan, eikä kontissa tai penkin alla sijaitseva akku auta tilannetta.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
hankala sanoa kun en itse paikalla...Originally posted by HTK12 View PostSeurasiko arvot pyydettyä?
arvoja tyhjäkäynnillä parissa pytyssä n.-0.50-2.00
lopuissa n.+1.00-2.50
kickdownissa kaikki näyttää nollaaE70 X5 LCI- P-Sawo Connection -- Aja sinä mennessä niin minä otan tullessa -
-vikakoodin lukua ja nollausta inpalla/bmw scannerilla sekä live datan lukua-
Suoritan Tukkivannesahausta/Hirrensorvausta
Ex: E91 318dEx: E61 525d toukka
Ex: E46 330d sedan
Ex: E46 328 Coupe
Ex: E39 530d Sedan
Ex: E39 525i Sedan
Ex: E39 523i Toukka
+ Useita ex kikottimia
Comment
-
-97 540ia jäi rattilukko päälle. Käynnistin ensin ihan normaalisti ja olin lähdössä liikkeelle ja sitten kun piti kääntää niin eipäs käännettykkään.
Sammuttamisen jälkeen avain ei enää liiku kun 1 asentoon ja jumii täysin siihen. Mikähän hajosi?
Comment
-
Virtalukko?Originally posted by Oxtar_ View Post-97 540ia jäi rattilukko päälle. Käynnistin ensin ihan normaalisti ja olin lähdössä liikkeelle ja sitten kun piti kääntää niin eipäs käännettykkään.
Sammuttamisen jälkeen avain ei enää liiku kun 1 asentoon ja jumii täysin siihen. Mikähän hajosi?F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
Sotkamo Connection
Comment