Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ansseli
    Bimmer Rookie
    • Oct 2007
    • 145
    • Tampere/Mikkeli

    Kai se on Vittu opeteltava tekemään tuokin homma ite! Ensin modet siirtää kysymyksen johonkin saatanan häme osastolle, jossa joku nero käskee kattoo kuuklella ja täällä neuvotaan menemään kuopioon...
    -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      Originally posted by Hemi View Post
      Meillä säätötyön mahdollistavat toimet tehdään ihan itse ja säätötyö teetetään meidän antamiin arvoihin, joten Pirkanmaalla/Lounais-Suomen alueella voi käytännössä työn tehdä ihan kuka tahansa laadukkaan mittalaitteiston omaava yritys, riippuen kulloisestakin jonotilanteesta(ihan vaikka lähin euromaster).
      Eli se pelkkä mittaaminen on ihan peruskauraa.
      Pirkanmaalla/Lounais-Suomessa kannattaa kääntyä minkä tahansa laadukkaan laitteiston omaavan puoleen...

      Hemi tietänee niistä tarkemmin.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Rubu View Post
        Pirkanmaalla/Lounais-Suomessa kannattaa kääntyä minkä tahansa laadukkaan laitteiston omaavan puoleen...

        Hemi tietänee niistä tarkemmin.
        Minä en todellakaan tiedä niin Pirkanmaan kuin Lounais-Suomenkaan alueelta yhtäkään kulmia säätävää lafkaa joka varmasti osaisi, pystyisi tai viitsisi laittaa kulmia oikeasti kohdalleen yhteenkään ylikokorengastettuun BMW:hen?
        En itse asiassa henkilökohtaisella tasolla tiedä koko Suomessa yhtäkään sellaista firmaa jossa homma takuuvarmasti hoituisi ja hoituisi nimenomaan OIKEIN....ilman annettuja tarkkoja tavoitearvoja.
        Tämän joskus aiemmin myös totesin, johon Rubu sitten otti kantaa että minä "ylimielisyyttäni" tällaista BS:ää täällä lauon ja että ainakin Kuopiossa on yksi Vianor jossa homma takuuvarmasti tulee tehtyä?
        No, nyt kun sitten Rubua vilpittömästi uskoen tätä ilosanomaa pyrin jakamaan että ainakin Kuopiossa takuuvarmasti kulmat saadaan joka BMW:stä kuntoon, ei sekään tunnu olevan oikein?
        Mitä tässä nyt pitäisi sitten sanoa/ajatella?
        Vai saataisiinko joltain kulmapöytäkirja ko.lafkasta tänne nähtäville?
        Siitä kaiketi siis edelleen lähdetään että Rubu siellä Kuopion Vianorilla kulmat saa kuntoon, mutta missä Pirkanmaalla? En minä ainakaan tiedä, varsinkaan kun näitä tännekkin postattuja suuntauskirjoja katselee/analysoi, niin jokainen on enemmän tai vähemmän perseellään?
        Ok,taisi tuolla e46 keskustelussa olla yksi pöytäkirja aika lähellä optimia ko.rengastikselle, mutta muutenhan nuo on aika karmeaakin luettavaa siitä "ammattitaidosta" jolla näitä akselistoja tässä maassa isommille vannekokoluokille suunnataan, samalla kun ihan jo pelkät perusjutut eivät lainkaan ole hanskassa.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Ok,taisi tuolla e46 keskustelussa olla yksi pöytäkirja aika lähellä optimia ko.rengastikselle, mutta muutenhan nuo on aika karmeaakin luettavaa siitä "ammattitaidosta" jolla näitä akselistoja tässä maassa isommille vannekokoluokille suunnataan, samalla kun ihan jo pelkät perusjutut eivät lainkaan ole hanskassa.
          Sinä kun tiedät nuo oikeat kulmat, niin etkö voisi tehdä jonkinlaisen faq-listan E39, E46, E90 ja E60 oikeista kulmista toleransseineen 16-20" renkaille? Jos taulukon tekeminen ei innosta, niin varmaan joku voi ne koostaa kun vaan arvot olisi edes jossain muodossa näkyvillä. Ilmeisesti tuollaista listaa ei ole tehty vaan olet vaan vastannut yksittäisiin kysymyksiin?

          Nyt suuntauksia arvotaan ja kysytään täällä jatkuvasti eikä ne taida olla kenelläkään säädön jälkeen täysin kohdallaan. Minä ainakaan en luota liikkeiden osaamiseen, joten oikeat optimiarvot olisi hyvä olla tiedossa jo ennen säätöön menoa.
          E39 528iA

          Comment

          • Valunki
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 474
            • Helsinki

            Olisiko mahdollista saada arvot seuraavaan pakettiin???

            Auto: e39 520i -97
            Alusta: F: -40mm R: -25mm (vakio iskareilla)
            Renkaat: 205/65 15"

            Laitoin tuon madallussatsin toissapäivänä ja olisi ajankohtaista saada kulmat säädetty.

            Kiitos, jo etukäteen!
            E90 330i -05 6v. man.
            Harley-Davidson Sportster C1200 Screamin' Eagle II -07

            Exät:
            E39 520i -97 :think
            E36 320i sedan -94
            E28 520i -87 bavaria Oolt skool

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by TJJ View Post
              Sinä kun tiedät nuo oikeat kulmat, niin etkö voisi tehdä jonkinlaisen faq-listan E39, E46, E90 ja E60 oikeista kulmista toleransseineen 16-20" renkaille? Jos taulukon tekeminen ei innosta, niin varmaan joku voi ne koostaa kun vaan arvot olisi edes jossain muodossa näkyvillä. Ilmeisesti tuollaista listaa ei ole tehty vaan olet vaan vastannut yksittäisiin kysymyksiin?

              Nyt suuntauksia arvotaan ja kysytään täällä jatkuvasti eikä ne taida olla kenelläkään säädön jälkeen täysin kohdallaan. Minä ainakaan en luota liikkeiden osaamiseen, joten oikeat optimiarvot olisi hyvä olla tiedossa jo ennen säätöön menoa.
              Tämä on toki käynyt minunkin mielessä, mutta ongelmaksihan tässä muodostuu se että muuttujia on aivan liikaa, jotta aivan eksaktia kulma-arvoa voisi soveltaa joka autoon.
              Eli optimi arvoja autoon hakiessa, se oleellisin tieto on tietenkin kesärenkaassa käytetty vannehalkaisija/rengasprofiili.
              Tällä toki tiedetään se suunta missä kohtaa tehtaan toleranssialuetta milloinkin pitäisi liikkua.
              Eli mitä isompi vannekoko/matalampi rengasprofiili, sitä vähemmän negatiivista camberia ja päinvastoin tehtaan antaman toleranssialueen sisällä.
              Suunta siis tiedetään, mutta se seuraava ongelma optimikulmia haettaessa tulee renkaan merkistä+mallista, eli sen rakenteellisista ominaisuuksista.
              Jos ajatellaan esim.225/40-18" "yleiskokoa", vaatii taas esim.Nexen P7000 erilaiset arvot kuin vastaava Contin Contisport3.
              No, näistäkin toki voisi tehdä suuntaa antavan listan niiltä osin kun ko.renkaiden rakenteelliset ominaisuudet olisivat tiedossa, mutta sitten eteen tulee koko, nopeus ja kantavuusluokat, jotka taas luovat yhtälöön lisää muuttujia.
              Sitten...se miksi yleensäkkin renkaat pitää asentaa "vinoon" suhteessa kulkusuuntaan, johtuu puhtaasti vain siitä että sillä pyritään kompensoimaan ja siis ennakoimaan ajon aikana tapahtuvia akselistoja/renkaita "vääntäviä" ja "kääntäviä" voimia niin että ajon aikana renkaat kuitenkin keskimäärin antaisivat koko kulutuspinnan tarjoaman pitoalueen käyttöön.
              Eli sitä auraustahan säädetään vain siksi, että ajotilanteessa puslat ja nivelet antavat sen verran periksi että keskimäärin auraukset ovat nollissa.
              Eli mikäli aurausta säädetään 0.05`-astetta, on ajatuksena se että auraus kuitenkin olisi tasan nollissa n.päätienopeuksssa ja vasta siitä nopeammissa vauhdeissa lähdetään harituksen puolelle.
              On siis aivan oleellista tietää missä kunnossa alusta säätöä tehdessä on.
              mm.e46:n aurausarvot etupäässä riippuu pitkälti siitä alatukivarren takimmaisesta puslasta.
              Eli onko se 200tkm ajetussa autossa orkkis, uusittu(koska/orkkis?) vai onko tilalle vaihdettu Powerflex.
              Sama koskee e39:n reaktiotankoja sekä niiden etummaisia puslia, mutta myös alatukivarsia ja niiden sisäpuolien puslia.
              Kummassakin varsin oleellista on myös takakelkkojen puslat ja onko/koska ne on vaihdettu. Mikäli ei ole, pitisi oikeat ajokilsat suunnilleen olla tiedossa.
              Paljon ajettuina ei tosin maksa juuri vaivaa, vaan ne on vaihdettava ensimmäisenä mikäli tarkasta kulmasäätötyöstä halutaan oikeasti ulosmitata hyötyjä(vähentää uraherkkyyttä).
              Nykyisin on tarjolla paljon 18", 19" ja jopa 20" rengastuotteita jotka Suomen tyyppiolosuhteissakin saa kulkemaan täysin urille tunteettomasti e39+e60:n vierintäkehäkokoluokissa(e46+e90:ssa 19" asti), mutta se edellyttää hyväkuntoista, välyksetöntä ja väsymätöntä alustaa sekä huolellista oikean suuntaista kulmasäätötyötä.
              Tämä kulmamittaus on tosissaan vain ja ainoastaan pelkkä mittaus, toisin kun moni tuntuu kuvittelevan kun autonsa "mittauksessa" käyttää.
              Eli virheellisesti kuvitellaan että kaikki on kunnossa, kun auto vain on käytetty 70€:llä euromasterin mittalaitteissa.
              Voin kuitenkin sanoa että että esim. meillä kun laitetaan kulkemaan autot oikeasti 18"-20" pyörillä ilman vähäisintäkään uraherkkyyttä, alkaa urakka nimenomaan alustan todella huolellisella=kriittisellä tarkastuksella, suhteutettuna todellisiin ajokilometreihin.
              Bemareista melkeinpä aina automaattisesti menee vaihtoon reaktiotankojen, alatukivarsien ja takakelkkojen puslat. Sen jälkeen vaihdetaan joka ikinen alustakulmiin vaikuttava pusla/nivel mikä hiemankaan osoittaa väsymisen merkkejä.
              Tämän jälkeen avataan+herkistetään jokainen kulmasäätötyössä avattava pultti+liitos, sekä varmistetaan että säätövarat varmasti riittävät joka suuntaan. Mikäli näin ei ole, sitä tehdään itse lisää(vingutus, säätöpultit, säätöosat)
              Kun alusta on kokonaan läpikäyty, katsotaan alle aiottavan rengas-setin koko, profiili, leveys, merkki, malli, nopeusluokka sekä kantavuus, jonka jälkeen kirjataan tarvittavat alustakulma-tavoitearvot käytännössä 0.02`-asteen toleranssein.
              Tämän jälkeen itse säätötyö voidaan teettää nopeasti+ongelmattomasti(käytännössä lähes perusveloitushinnalla) missä tahansa laadukkaat mittalaitteet omaavassa yrityksessä.
              Arpomista ei tarvita ja aina on alla auto joka kulkee kuin juna alhaisella rengasmelutasolla, kuluttaa renkaansa tasaisesti, käyttäytyy ääritilanteissakin oikein, myös märälläkin saadaan maksimi pito "halpisrenkaastakin"(eli että se ei joudu kulkemaan pelkän kapean sisimmäisen kulutuspintansa varassa, vaan koko kulutuspinta osallistuu pitotapahtumaan) sekä hyvällä polttoainetaloudella isoillakin pyörillä.
              Last edited by Hemi; 06-05-2010, 12:36.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Valunki View Post
                Olisiko mahdollista saada arvot seuraavaan pakettiin???

                Auto: e39 520i -97
                Alusta: F: -40mm R: -25mm (vakio iskareilla)
                Renkaat: 205/65 15"

                Laitoin tuon madallussatsin toissapäivänä ja olisi ajankohtaista saada kulmat säädetty.

                Kiitos, jo etukäteen!
                Mitä tahansa tehtaan toleranssialueen sisältä käy, eikä perstuntumalla eroja ole..... mutta tässä puolestaan optimit löytyy sieltä suurempien aurauksien ja suurempien negatiivisten camberien suunnalta.
                Eli toleranssialueiden toiselta laidalta kuin 18"-19" rengastusten.

                Comment

                • H4ck
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 659
                  • Helsinki/Eesti

                  Onko hyvin säädetty?

                  Varaosat, huolto ja maalaus.

                  -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

                  Comment

                  • Spiddu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 3564
                    • Nla

                    Originally posted by H4ck View Post
                    Onko hyvin säädetty?
                    mitänä näistä oikeasti tietämättä mutta eipä tuossa ole pahemin muuta tehty kun mitattukulmat ja vähän säädetty
                    BMW F30 330e 2017

                    Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
                    e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

                    Comment

                    • H4ck
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 659
                      • Helsinki/Eesti

                      Originally posted by Spiddu View Post
                      mitänä näistä oikeasti tietämättä mutta eipä tuossa ole pahemin muuta tehty kun mitattukulmat ja vähän säädetty
                      Nii, tein kuukaus sitten suuntauksen, mutta melkein heti sen jälkeen jouduin vaihtaa pari osaa, joten tänään vein taas suuntaukseen.
                      Varaosat, huolto ja maalaus.

                      -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by H4ck View Post
                        Onko hyvin säädetty?

                        Tasoa emme tiedä, kun emme tiedä rengasta, mutta muuten ei todellakaan.
                        Etu ja taka-akselien keskinäiset camber erot aivan liikaa...oikeastaan huonompi ei paljon voi enään olla.

                        Comment

                        • H4ck
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2008
                          • 659
                          • Helsinki/Eesti

                          225/45/R17..

                          Mitäs nyt...menenkö takaisin tuonne ?
                          Ei ainakaan täristä enään ja ratti on suorassa...

                          Edit: Niin ja mielestäsi kaikki tämän topicin autot on säädetty vituileen...eli kukaan ei siis osaa säätää E39 alustaa missään?
                          Ainaki mitä luin aikaisempia postauksia.
                          Last edited by H4ck; 06-05-2010, 16:17.
                          Varaosat, huolto ja maalaus.

                          -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by H4ck View Post
                            225/45/R17..

                            Mitäs nyt...menenkö takaisin tuonne ?
                            Ei ainakaan täristä enään ja ratti on suorassa...

                            Edit: Niin ja mielestäsi kaikki tämän topicin autot on säädetty vituileen...eli kukaan ei siis osaa säätää E39 alustaa missään?
                            Ainaki mitä luin aikaisempia postauksia.
                            Ei varmasti kannata kysellä jos kerran tämäkin alusta on mielestäsi kunnossa?
                            Varmasti osaat ko.mittauspöytäkirhjasta itsekkin lukea mitä camber on edessä vasemmalla ja mitä oikealla puolella, sekä takana vasemmalla ja mitä se on oikealla?
                            Ei oikein kovin lähellä kun keskinäistä eroa saisi olla vähänkään "hifistellen" olla 0.10`-astetta. Mitä se onkaan tässä nyt?
                            Tosin tässä on kätevästi säädetty toiselle puolelle 15" renkaan camber ja toiselle puolelle 19" renkaan camber....jolloin keskiarvohan on juuri tuo 17" renkaan camber. Tapa tietenkin tämäkin?

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Tuossa minun auton suuntausraportti 2007 syksyltä. Voisitko Hemi kertoa miltä tuo näyttää, siis onko joku pielessä/liikaa eroa puolien välillä/säätö väärässä laidassa? E39 528 sedan, vakioalusta, 16" Continental Premiumcontact2. Säädön jälkeen ohjaus keskitti paljon paremmin, renkaat ovat kuluneet tasaisesti.

                              E39 528iA

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tuossa minun auton suuntausraportti 2007 syksyltä. Voisitko Hemi kertoa miltä tuo näyttää, siis onko joku pielessä/liikaa eroa puolien välillä/säätö väärässä laidassa? E39 528 sedan, vakioalusta, 16" Continental Premiumcontact2. Säädön jälkeen ohjaus keskitti paljon paremmin, renkaat ovat kuluneet tasaisesti.


                                Kyllähän tuo lopputilanne näyttää 16" pyörälle periaatteessa ihan toimivalle.
                                Edessähän siellä on ollut aurausta aivan liikaa ennen mittausta/säätöä, mutta nyt ok, eli varmasti kulkee nyt paremmin kuin ennen mittausta.
                                Edessä camberia on poikkeuksellisen vähän ja jopa niin vähän että ollaan ulkona tehdastoleranssista(ilmeisesti tätä autoa ei ole madallettu?). Periaatteessa tuolle renkaalle camberia saisi edessä olla 0.30`-asteen tietämillä, kun nyt mm.oikea etu on nollissa, tehdasmaksimin kuitenkin ollessa 0.17`-astetta. Eli tehtaan toleranssialueen sisällä ei nyt olla.
                                Mitään varsinaista haittaa tuosta vähäisestä negativisesta camberista ei ole, kuin että äärikäytöksessä auto on tehdasasetusta enemmän aliohjaava=puskeva.
                                No, se mikä itseäni tuossa puolestaan kummastuttaa, on tuo takapäähän annettu camber ohjearvo jossa maksimi on vain 1.59`-astetta?
                                Nyt asetettu negatiivinen camber on sitten yli pari astetta, joka aikaansaa etu ja takapään camberarvojen välille eroa yli kaksi astetta, kun optimi olisi jossain asteen tietämillä.
                                Tällä 16" rengastuksella tuo on sinällään ihan ok, mutta koska etupäässä camber oli jopa yli toleranssimaksimin, korostuu ääritilanteiden aliohjaaminen entisestään.
                                Eli nyt alla on hyvin tyypilliset etuvetoauton camberarvot jossa etupää on nollissa ja takana yli pari astetta. Näin saatu ajokäytös vastaa siis myös etuvetoista autoa enemmän, kuin e39:iä aidoimmillaan.
                                Eli kovin tarkka+reagoiva ei etupää nyt ole, ihan normiajossakaan, paitsi erittäin kovilla rengaspaineilla(3.3-3,5bar)
                                Eli, etupää olisi nyt aivan loistava 19-20":n rengastukselle, kun taas takapäässä kulmat ovat hifistellen optimit 15" rengastukselle tai pehmeärunkoiselle 16":lle(Nankang?).
                                Nyt optimi "hifistelycamberit" olisivat tälle renkaalle eteen 0.35`-astetta ja taakse 1.50`-astetta.
                                Kuitenkin, kuten heti alkuun totesin, tuo 16" rengastus ei niinkään välitä tismalleen oikeista camberarvoista suhteessa tähän rengaskokoon, kuin siihen että casterit ja camberit ovat symmetrisiä. Sitähän ne nyt ovat, joten mikäli alusta on tikissä ja nimenomaan tikissä molemmilla puolilla samanlailla, kulkee autokin joka suhteessa ok.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎