Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • H4ck
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 659
    • Helsinki/Eesti

    Originally posted by Hemi View Post
    Tasoa emme tiedä, kun emme tiedä rengasta, mutta muuten ei todellakaan.
    Etu ja taka-akselien keskinäiset camber erot aivan liikaa...oikeastaan huonompi ei paljon voi enään olla.
    Paljonkos ne camberit pitäisi sitten olla?
    Onko muuten kaikki OK?
    Varaosat, huolto ja maalaus.

    -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by H4ck View Post
      225/45/R17..
      Niin ja mielestäsi kaikki tämän topicin autot on säädetty vituileen...eli kukaan ei siis osaa säätää E39 alustaa missään?
      Ainaki mitä luin aikaisempia postauksia.
      Sanotaan nyt vielä tähän minuun kohdistuneeseen kritiikkiin/kiukutteluun niin että sinähän toki voit puolestasi esittää tältä saitilta yhdenkin suuntaustodistuksen jossa homma olisi täydellisesti hoidettu?
      Tai sanotaan niin että homma olisi hoidettu lähellekkään oikein silloin kun alla on yli 17" rengastus?
      Minulle ei ole jäänyt mieleen kuin yksi e46:n kirja joka selkeästi oikean suuntainen isolle rengastukselle ja muutoinkin tehty oikein.
      Aivan täydellinen ei ole sekään, mutta tästä eteenpäin kyse on puhtasti hifistelystä.
      Eli tämä nimim:Propun postaama kirja:
      Last edited by Hemi; 06-05-2010, 23:50.

      Comment

      • H4ck
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 659
        • Helsinki/Eesti

        En minä sinua kritisoi...ihmetyttää vaan, kun kukaan ei osaa säätää kulmia missään oikein...
        Varaosat, huolto ja maalaus.

        -BMW käytetyt ja uudet varaosat 040 635 4450

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by H4ck View Post
          En minä sinua kritisoi...ihmetyttää vaan, kun kukaan ei osaa säätää kulmia missään oikein...
          Tämähän se on se varsinainen ongelma ja jota olen yrittänyt jo aiemmin selittää....vaikka ylimieliseksi paskaksi siitäkin mielipiteestä silloin haukuttiin.
          Ihan oikeasti ja oikeassa maailmassa kuitenkin tilanne on lähes toivoton ja lopputulos on usein jopa selvästi huonompi kuin alkutilanne.
          Täälläkin on jo nähty lähes rikollisella tavalla pieleen säädettyjä akselistokulmia jotka sitten muuttaa varsinkin auton ääritilannekäytöksen hengenvaaralliseksi.
          Eli nämä "mittaukset" ovat pääasiallisesti pelkkiä rahastusautomaatteja, ilman pienintäkään aitoa pyrkimystä saada kulmia oikeasti lähellekkään optimia.
          Tietenkin osasyyllinen on myös kuluttajat itse jotka eivät osaa vaatiakkaan muuta kuin että ...."ihan hyvät arvot siellä on"...
          On toki helpompi sitten syyttää Suomalaisia uraisia teitä ja "liian suuria" renkaita kun autot ovat hengenvaarallisia ajaa.
          Olen jo useita kertoja kertonut omasta metodistani jolla meillä on kulmat saatu tismalleen oikeiksi jo yli 15-vuoden ajan, niin omiin kuin myytäviinkin autoihin.
          Eli alusta tarkkaan syyniin ja kunnostukseen.
          Kaikki kulmasäätötyössä tarvittavien stopparien poisto sekä kaikkien pulttien+säätöpulttien herkistely. Mahdollisten säätövarojen rakennus, eli vinku, säätöpultit, säätölevyt,ym.
          Sen jälkeen auto ennakkoon annetuilla tavoitearvoilla säätöön+mittaukseen.
          Mittauksen jälkeen tarkistetaan mitattu tulos mittauspöytäkirjasta ENNEN laskun maksamista.
          Näin lopputulos on AINA se haluttu=oikea ja auto kulkee juuri niin kun sen on suunniteltu kulkevan isoillakin vannekoon pyörillä.
          Tyhjän saa pyytämättäkin ja ainakin siitä maksamatta. Nyt tosin on niin että maksamalla saa lähes varmasti silkan suden.
          Last edited by Hemi; 07-05-2010, 00:09.

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1178
            • Tuusula

            Kommetoisitko Hemi tätäkin suuntausraporttia? Alusta on noin 40mm madallettu edestä ja takapäätä tiputettu hieman vähemmän. Vanteet ovat tätä nykyä 18", edessä 235/40 ja takana 265/35 renkaina Kumho KU31.
            Alustan välysten poiston jälkeen vien uudelleen suunnattavaksi kyseiselle rengaskoolle, niin antaisitko vinkkiä mihin suuntaan tuosta olisi lähdettävä?
            Attached Files
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Hemi View Post
              Edessä camberia on poikkeuksellisen vähän ja jopa niin vähän että ollaan ulkona tehdastoleranssista(ilmeisesti tätä autoa ei ole madallettu?). Periaatteessa tuolle renkaalle camberia saisi edessä olla 0.30`-asteen tietämillä, kun nyt mm.oikea etu on nollissa, tehdasmaksimin kuitenkin ollessa 0.17`-astetta. Eli tehtaan toleranssialueen sisällä ei nyt olla.
              Kiitokset analyysistä, auto tosiaan on enemmänkin puskeva, tai sellainen että se puskee ensin ja heilahtaa sitten. Tuo tosin muuttui (parantui) selvästi kun vaihdoin kallistuksenvakaajat M-sport mallisiksi, eteen M-sport1 ja taakse paksumpi M-Sport2 vakaaja. Nyt jyrkissä mutkissa voi mennä kaasua painamalla jo hiukan takavetomaisesti noillakin renkailla. Täytyy miettiä jaksaisiko tuohon viimeinkin vaihtaa m-sport jouset ja iskarit ja 17-18" vanteet vai vaihdanko autoa. Luultavasti en tee mitään...

              Autoa ei siis ole madallettu, etupään reaktiotangot ja ylätukivarret oli vaihdettu uusiin (Lemförder) vähän ennen mittausta. Camber-arvot varmaan ovat nyt erilaiset kun ylätukivarsien puslat ovat jo vähän antaneet periksi.
              E39 528iA

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by TJJ View Post
                Kiitokset analyysistä, auto tosiaan on enemmänkin puskeva, tai sellainen että se puskee ensin ja heilahtaa sitten. Tuo tosin muuttui (parantui) selvästi kun vaihdoin kallistuksenvakaajat M-sport mallisiksi, eteen M-sport1 ja taakse paksumpi M-Sport2 vakaaja. Nyt jyrkissä mutkissa voi mennä kaasua painamalla jo hiukan takavetomaisesti noillakin renkailla. Täytyy miettiä jaksaisiko tuohon viimeinkin vaihtaa m-sport jouset ja iskarit ja 17-18" vanteet vai vaihdanko autoa. Luultavasti en tee mitään...

                Autoa ei siis ole madallettu, etupään reaktiotangot ja ylätukivarret oli vaihdettu uusiin (Lemförder) vähän ennen mittausta. Camber-arvot varmaan ovat nyt erilaiset kun ylätukivarsien puslat ovat jo vähän antaneet periksi.
                Pikku epäsuhta madalluksen jälkeen(siis edestä hieman enemmän kuin takaa, esim.15/30), ja kulmat voisi olla etupäässä täydellisen optimit 17"-19" pyörille, mikä on kuitenkin näissä aika harvinaista. Eli negatiivista camberia vain tahtoo olla liikaa ja kun etupäätä "ei voi säätää", on se näissä yleensä enemmän tai vähemmän pielessä. Eli sinulla näyttäisi etupää olevan joka suhteessa kunnossa....myös olkavarsien+pyörännapojen osalta, mikä on e39:ssä aika harvinaista.
                Takaahan camberin saa säädettyä lähelle astetta, joten se ei ole ongelma.
                Eli tästä varmasti saisi ajettavuudeltaan aika "namun" esim. 18" Hankook:in testivoittajilla, pikku madalluksella ja takaa kun vääntää camberia vähän pienemmäksi, eli johonkin 1.35`tasoon.
                Etupäähän ei tarvitse siis koskea lainkaan.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by 174000 View Post
                  Kommetoisitko Hemi tätäkin suuntausraporttia? Alusta on noin 40mm madallettu edestä ja takapäätä tiputettu hieman vähemmän. Vanteet ovat tätä nykyä 18", edessä 235/40 ja takana 265/35 renkaina Kumho KU31.
                  Alustan välysten poiston jälkeen vien uudelleen suunnattavaksi kyseiselle rengaskoolle, niin antaisitko vinkkiä mihin suuntaan tuosta olisi lähdettävä?
                  Eli, nuo arvot ihan kohtuulliset ja käytännössä ajettavat 17":lle, vaikka camberia takana tässäkin on jo 17":lle hieman liikaa(balanssi kuitenkin optimissa).

                  MUTTA sitten: Etupäässä huomio kiinnittyy camberien hieman liian suuren keskinäiseen eroon mittauksen jälkeen, varsinkin kun ennen mittausta tässäkin kulmat ovat olleet täydellisen huippuoptimit, eli: vasen 0.21`ja oikea 0.24`.
                  Eli etukelkkaa on "piruuttaan" siirretty vasemmalle ja näin saatu camberit epäsuhtaan eli vasen 0.34`ja oikea 0.02- astetta????
                  Eli täydellisen optimit etuakseliston kulmat säädetty vituralleen? Miksi?
                  Ok, tuo ei ajettavuuden suhteen ole katastrofi, mutta minkä ihmeen takia täydellinen symmetria+taso on rikottu siirtämällä etukelkka tieten tahtoen toiseen laitaan????
                  Onko säätäjä tässä ajatellut tiekallistusten vaikutusta, vai MITÄ IHMETTÄ?
                  Nyt äärikäytös on kuitenkin toiseen suuntaan käännettäessä ihan erilainen kuin toiseen suuntaan? Eli nyt näillä säädöillä tämä kääntyy oikealle huomattavasti vähemmän aliohjaten kuin vasemmalle kääntyen?
                  No, onni onnettomuudessa sikäli, että nyt tuolla uudelle 18" rengastukselle ei tarvitse kun etukelkka asemoida vanhaan alkuperäiseen kohtaan ja etupäähän saat käytännössä täydellisen optimit 0.20`kulmat ko.rengastukselle. Aurausta hifistellen aavisuksen vähemmän mikäli etupäässä reaktiotankojen puslat ok.
                  Takaa kun camberit vääntää johonkin 1.30`-asteen tietämille, niin sehän on siinä.
                  Eli näyttää siltä että myös tähän on mahdollista saada käytännössä täydelliset kulmat pikkutyöllä/säädöllä nimenomaan näille vähän isommillekkin pyörille.
                  Eli....camberit eteen tuo symmetrinen 0.23`ja taakse 1.30`astetta ja muuten tänällään.

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1178
                    • Tuusula

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Eli, nuo arvot ihan kohtuulliset ja käytännössä ajettavat 17":lle, vaikka camberia takana tässäkin on jo 17":lle hieman liikaa(balanssi kuitenkin optimissa).

                    MUTTA sitten: Etupäässä huomio kiinnittyy camberien hieman liian suuren keskinäiseen eroon mittauksen jälkeen, varsinkin kun ennen mittausta tässäkin kulmat ovat olleet täydellisen huippuoptimit, eli: vasen 0.21`ja oikea 0.24`.
                    Eli etukelkkaa on "piruuttaan" siirretty vasemmalle ja näin saatu camberit epäsuhtaan eli vasen 0.34`ja oikea 0.02- astetta????
                    Eli täydellisen optimit etuakseliston kulmat säädetty vituralleen? Miksi?
                    Ok, tuo ei ajettavuuden suhteen ole katastrofi, mutta minkä ihmeen takia täydellinen symmetria+taso on rikottu siirtämällä etukelkka tieten tahtoen toiseen laitaan????
                    Onko säätäjä tässä ajatellut tiekallistusten vaikutusta, vai MITÄ IHMETTÄ?
                    Nyt äärikäytös on kuitenkin toiseen suuntaan käännettäessä ihan erilainen kuin toiseen suuntaan? Eli nyt näillä säädöillä tämä kääntyy oikealle huomattavasti vähemmän aliohjaten kuin vasemmalle kääntyen?
                    No, onni onnettomuudessa sikäli, että nyt tuolla uudelle 18" rengastukselle ei tarvitse kun etukelkka asemoida vanhaan alkuperäiseen kohtaan ja etupäähän saat käytännössä täydellisen optimit 0.20`kulmat ko.rengastukselle. Aurausta hifistellen aavisuksen vähemmän mikäli etupäässä reaktiotankojen puslat ok.
                    Takaa kun camberit vääntää johonkin 1.30`-asteen tietämille, niin sehän on siinä.
                    Eli näyttää siltä että myös tähän on mahdollista saada käytännössä täydelliset kulmat pikkutyöllä/säädöllä nimenomaan näille vähän isommillekkin pyörille.
                    Eli....camberit eteen tuo symmetrinen 0.23`ja taakse 1.30`astetta ja muuten tänällään.
                    Kiitos asiantuntevista kommenteista!
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • Väiski
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 412
                      • Pirkanmaa

                      Kesärenkaiden vaihdon jälkeen tuli murheita..syksyllä vaihdettiin uudet iskarit + koiranluut ja vakaajan varsi ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.

                      Nyt kun laitettiin kesägummit niin ratti vasemmalle vinossa. Renkaat on uudet 235/35/19 sekä 275/30/19.

                      Nyt kun huollossa tutkittiin mahdollista vikaa niin huomattiin vasemassa alapallonivelessä lievää välystä. Voiko tämä vaikuttaa tuohon ratin asentoon vai onko vaan suuntaukset pielessä edelleen.

                      Talvirenkailla ratti oli suorassa(235/45/17), joilla myös tehtiin tuo nelipyörasuuntaus.

                      Auto siis e39 2003 530d.
                      Last edited by Väiski; 07-05-2010, 13:01.
                      "horsepower sells cars, torque wins races"
                      F10 M550dx 470/900

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Sanotaan nyt vielä tähän minuun kohdistuneeseen kritiikkiin/kiukutteluun niin että sinähän toki voit puolestasi esittää tältä saitilta yhdenkin suuntaustodistuksen jossa homma olisi täydellisesti hoidettu?
                        Tai sanotaan niin että homma olisi hoidettu lähellekkään oikein silloin kun alla on yli 17" rengastus?
                        Minulle ei ole jäänyt mieleen kuin yksi e46:n kirja joka selkeästi oikean suuntainen isolle rengastukselle ja muutoinkin tehty oikein.
                        Aivan täydellinen ei ole sekään, mutta tästä eteenpäin kyse on puhtasti hifistelystä.
                        Eli tämä nimim:Propun postaama kirja:
                        Selitätkö Hemi vielä tätä hyväksi mainitsemaasi mittausraporttia. Kaikki muu tuossa menee minun ymmärrykseen, mutta miksi molemmilla akseleilla on hieman haritusta? Etuakselilla tuon voi vielä ymmärtää sillä, että camber on niin pieni, että aurauskin voi olla pieni, mutta eikö takarenkaat kulu sisälaidasta kun camberia on hieman reilu aste ja vielä päälle haritusta?
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • Nippe-
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2009
                          • 115
                          • Vantaa

                          Sigun 530d kävi myös nelipyöräsuuntauksessa maanantaina, koska tuli viikonloppuna asennettua siihen alustasarja sekä samalla vaihdettua molemmille puolille raidetangot kokonaisuudessaan, yläpäiden laakerit, koiranluut ja taakse oikean puoleinen aurauksensäätövarsi. Rempan jäljiltä oli kulmat aika persiillään ja ratti oikealle vinossa, mutta nyt suuntauksen jäljiltä on ratti vasemmalle(!) vinossa Juuri pari tuntia sitten tulin katsastuskonttorilta eikä siellä ainakaan mitään väljiä mistään löytynyt. Autoon on vuosi sitten vaihdettu myös taakse vasemman puoleinen aurauksensäätövarsi sekä koiranluut.

                          Onkohan tuossa jäänyt vain ratti vinoon suunnattaessa vai jotain muuta pielessä? Etupään camberit ainaki heittää mutta onko vielä jotain muuta?



                          Niin ja rengaskoko on vakio 235/45R17 ja 255/40R17 ja alusta H&R Cup Kit 50/40mm madalluksella. Muutoskatsastuksen jälkeen otteessa lukee "Etäisyys pyörän navasta lokasuojan kaareen edessä: 330mm, takana: 320mm."
                          Last edited by Nippe-; 07-05-2010, 15:18. Reason: renkaat
                          E39 530dA ///M-Sport -00
                          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                          Comment

                          • Ansseli
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 145
                            • Tampere/Mikkeli

                            Minkälaiset säädöt pitäis olla kun renkaat on 235/40 18" dunlopit ja talvella contin kitkat 225/55 16" :think? autoa ei ole madallettu. 1 pari renkaita on kulunut sisäreunasta sentin alueelta sileäksi ja 1 rengas ulkoreunasta eli jotakin siellä on vituillaan
                            Last edited by Ansseli; 07-05-2010, 18:30.
                            -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by markok View Post
                              Selitätkö Hemi vielä tätä hyväksi mainitsemaasi mittausraporttia. Kaikki muu tuossa menee minun ymmärrykseen, mutta miksi molemmilla akseleilla on hieman haritusta? Etuakselilla tuon voi vielä ymmärtää sillä, että camber on niin pieni, että aurauskin voi olla pieni, mutta eikö takarenkaat kulu sisälaidasta kun camberia on hieman reilu aste ja vielä päälle haritusta?
                              Irroitit pointtini asiayhteydestä. Eli kirjoitin näin ko.todistuksesta:

                              ...."Minulle ei ole jäänyt mieleen kuin yksi e46:n kirja joka selkeästi oikean suuntainen isolle rengastukselle ja muutoinkin tehty oikein.
                              Aivan täydellinen ei ole sekään, mutta tästä eteenpäin kyse on puhtasti hifistelystä"....

                              Eli, kuten totesin, TÄYDELLINEN tämäkään kulmatodistus EI OLE, mutta oikean suuntainen. Eli nyt ollaan jo niin lähellä oikeaa, että nolla-piste-nolla-jotain aurauksessa ei enään merkitse käytännön tasolla mitään.
                              Kyseisessä todistuksessa aurauksen ero optimiin 0.06`astetta, jolla ei ole minkäänlasta merkitystä renkaan kulumiseen eikä ajokäytökseen, kun kuitenkin suuret suuntaviivat ovat balanssissa ja oikeassa päässä tasoa.
                              Käytännössä vähänkään nopeammissa ajotilanteissa akselistoilla on aina hieman nimenomaan haritusta, joka on pienempi paha kuin vastaavan suuruinen auraus.
                              Tämän suuruinen heitto syntyy ajaessa jo kun lämpötila muuttuu 10-15-astetta ja alustan puslat pehmenevät tai kovettuvat.
                              Haritusta saa olla lähes aste ennen kuin sillä on merkitystä renkaan kulumiselle.
                              Eli en nyt pyri takertumaan epäoleellisuuksiin aurauksissa tai esim.castereissa niin kauan kun se tärkein eli kulmien symmetrisyys+oikeat camberit suhteessa alla oleviin pyöriin on lähelläkään oikeata.
                              Eli nyt kun lähes joka ukolla on kulmat pielessä asteen tai monta kymppiä joka tapauksessa, ei kannata puuttua satkuihin.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Originally posted by Nippe- View Post
                                Sigun 530d kävi myös nelipyöräsuuntauksessa maanantaina, koska tuli viikonloppuna asennettua siihen alustasarja sekä samalla vaihdettua molemmille puolille raidetangot kokonaisuudessaan, yläpäiden laakerit, koiranluut ja taakse oikean puoleinen aurauksensäätövarsi. Rempan jäljiltä oli kulmat aika persiillään ja ratti oikealle vinossa, mutta nyt suuntauksen jäljiltä on ratti vasemmalle(!) vinossa Juuri pari tuntia sitten tulin katsastuskonttorilta eikä siellä ainakaan mitään väljiä mistään löytynyt. Autoon on vuosi sitten vaihdettu myös taakse vasemman puoleinen aurauksensäätövarsi sekä koiranluut.

                                Onkohan tuossa jäänyt vain ratti vinoon suunnattaessa vai jotain muuta pielessä? Etupään camberit ainaki heittää mutta onko vielä jotain muuta?



                                Niin ja rengaskoko on vakio 235/45R17 ja 255/40R17 ja alusta H&R Cup Kit 50/40mm madalluksella. Muutoskatsastuksen jälkeen otteessa lukee "Etäisyys pyörän navasta lokasuojan kaareen edessä: 330mm, takana: 320mm."
                                Castermittausta ei ole tehty säädön jälkeen uusiksi.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎