Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    Originally posted by TJJ View Post
    Entä painot autossa, kannattaako auto lastata BMW:n ohjeiden mukaisesti vai jotenkin muuten? Eipä viimeksi ollut painoja... Mitenkäs muilla, onko säätäjä laittanut painot auton sisälle?
    Painot sisälle aina, sama säätää ladan arvoilla jos ei auto ole kuormattuna.
    Mitataan alustan korkeus ja sen mukaan painoja kyytiin lisää kunnes ollaan oikeassa korkeudessa.

    Isosti matalassa autossa ei painoja ole välttämätön minusta mättää maksimi määrää, 50kg etujalkatiloihin per puoli, takakonttiin 50kg olen tällöin mättänyt.
    Last edited by Rubu; 12-05-2010, 20:59.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Rubu View Post
      Painot sisälle aina, sama säätää ladan arvoilla jos ei auto ole kuormattuna.
      Mitataan alustan korkeus ja sen mukaan painoja kyytiin lisää kunnes ollaan oikeassa korkeudessa.

      Isosti matalassa autossa ei painoja ole välttämätön minusta mättää maksimi määrää, 50kg etujalkatiloihin per puoli, takakonttiin 50kg olen tällöin mättänyt.
      Eihän siinä sitten mitään jos on tapana ajella 50kg:n säkki valmisbetonia takaluukussa....
      Edelleen muistutan TJJ:tä ja muitakin, että nämä minun antamat arvot ovat nimenomaan AINA lastaamattomana.
      Kun lähdetään hakemaan arvoja lastattuna, on kulmat sitten eri, ei suinkaan "mitä sattuu".
      Ihan näin siksi että muutoin muuttujia tulee taas lisää/liikaa.

      Comment

      • Rubu
        Bimmer Fanatic
        • May 2006
        • 809
        • Kuopio

        Originally posted by Hemi View Post
        Eihän siinä sitten mitään jos on tapana ajella 50kg:n säkki valmisbetonia takaluukussa....
        Tuskin valmistaja on tarkoittanut, että säädön jälkeen tarvitsee kenenkään ajaa autolla säätökuorma kyydissä...

        Valmistajan ilmoittamat säätö arvot on ilmoitettu kuormattuna alusta säätökorkeudessa.

        Originally posted by Hemi View Post
        Edelleen muistutan TJJ:tä ja muitakin, että nämä minun antamat arvot ovat nimenomaan AINA lastaamattomana.
        Kuten Hemi itsekin totesi, että hänen arvojaan ei voida soveltaa auton olleessa valmistajan ilmoittamassa säätökorkeudessa vaan ainoastaan kuormaamattomana.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Onko e39:ssä muita takacamberin säätöön vaikuttavia epäkeskoja kuin kuvan http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...el_suspension/ pultti nro. 20? Haynesin oppaan mukaan myös pultti nro. 17 olisi epäkesko, mutta tuossa kuvassa siitä ei ole mitään mainintaa. En huomannut tuota katsoa kun auton alla kävin toteamassa, että toinen puoli on jo nykyisellään niin pystyssä kuin vaan säädöt antavat pultissa nro. 20 myöten.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by markok View Post
            Onko e39:ssä muita takacamberin säätöön vaikuttavia epäkeskoja kuin kuvan http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...el_suspension/ pultti nro. 20? Haynesin oppaan mukaan myös pultti nro. 17 olisi epäkesko, mutta tuossa kuvassa siitä ei ole mitään mainintaa. En huomannut tuota katsoa kun auton alla kävin toteamassa, että toinen puoli on jo nykyisellään niin pystyssä kuin vaan säädöt antavat pultissa nro. 20 myöten.
            Eikös tuo säädä aurausta ja camberia säätää pultti #7/epäkesko #8?
            E39 528iA

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              Originally posted by TJJ View Post
              Eikös tuo säädä aurausta ja camberia säätää pultti #7/epäkesko #8?
              Väittäisin toisinpäin eli #7 ja #8 säätää aurausta ja #20 ja #21 camberia. Nyt kyllä vaatisi vielä varmistuksen joltain joka kulmia säätää. Minun kokemukset perustuu siihen, että tangon #8 vaihdon jälkeen auraukset oli haettava kohdalleen ja muutenkin tuo tanko on navan etupuolella mikä ei kylläkään tuosta kuvasta oikein selviä.

              Sitten vielä tuon pultin #17 tarkoitus eli onko siinä mitään säätöihin vaikuttavaa epäkeskoa niinkuin Haynesin oppaassa mainitaan?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Lakeson
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 649
                • Jyväskylä

                Originally posted by markok View Post
                Väittäisin toisinpäin eli #7 ja #8 säätää aurausta ja #20 ja #21 camberia.
                Jep, #7 säätää aurausta ja #20 camberia. #17 on ihan rehellinen pultti, ei vaikuta säätöihin.
                Ei mopolla mahottomia..

                Comment

                • Driver22
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 2098
                  • *

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tuo etupään Bridge tuossa vähän kummittelee, joten mitä lähemmäksi nollaa etupään camberin saa, sen parempi. Takana tuo 1.10-1.20`on ok.
                  Auraukset ovat aina vähän alustan kuntokohtainen juttu, mutta jos sen suhteen tuo on varmasti ok, niin aika lähelle tehtaan minimiaurausta etu+takapään laittaisin(etupää siis hyvin lähellä nollaa).
                  Kiitoksia, eiköhän näillä päästä alkuun mutta periaate on kuitenkin se, että pyritään pitämään etu- ja takapään camber ero siinä yhdessä asteessa? Eli ensin etupää mahdollisimman pystyyn ja perä sen mukaan. Bridgestonet on sen verran hyvässä kunnossa vielä että ne ajetaan loppuun ennen kuin vaihtuu...

                  Sitten jossain vaiheessa olisi tarve laittaa tuo omakin pommi kulmien osalta kuntoon, olisiko nämä arvot sinne päinkään? Renkaat 17" Kumho KU31 ecsta sport, takana 255 ja edessä 235. Madallus 40/30 H&R jousilla...

                  etucamber:
                  -0.45 - -0.55

                  takacamber:
                  -1.45 - -1.55

                  Miten auraus edessä ja takana, jos nyt oletetaan että alusta on ok kunnossa, 133tkm ajettu...
                  Last edited by Driver22; 21-05-2010, 14:26.
                  F31 330D Xdrive M-Sport

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7450
                    • Oulu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Suuntauksessa tulee vanteisiin kiinni ne raudat, onko siihen jotain vinkkiä/keinoa ettei vanteisiin tule jälkiä? Maalarinteippiä väliin? Ei säätäjä viimeksi vanteita paljon ajatellut kun rautoja hakkasi vanteen ja renkaan reunan väliin...
                    Tänään kävin säädättään omaa autoa ja BMW:n laitteistossa orggivanteisiin ei ainakaan tarttenu hakata mitään kiinni eikä vanteisiinkaan voi tulla vaurioita.



                    Painot oli käytössä tehtaan ohjeen mukaisesti:





                    Korkeus oli kuormattuna edestä suunnilleen tehdastoleranssien alarajoilla, takaa lähes keskellä. Tankki oli noin 2/3 täynnä, mutta varapyörä ja vetokoukku (25kg) puuttuu kontista. Pissapoikakin oli melko täynnä.



                    Lähtökulmat oli pielessä varsinkin etupuään harituksen osalta, kuten renkaiden kulumisesta saattoi arvatakin.



                    Originally posted by markok View Post
                    Onko e39:ssä muita takacamberin säätöön vaikuttavia epäkeskoja kuin kuvan http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...el_suspension/ pultti nro. 20?
                    Mun osalta säätö loppui tänään siihen kun tuo pultti #20 katkesi heti kun sitä yritettiin avata. Ite en ois jaksanu vääntää 12" pulttia poikki tavallisella räikällä tosta vaan, mutta näyttää sekin olevan mahdollista. Nyt on tilapäinen tavispultti paikoillaan ja homma jatkuu ensi viikolla jahka alkuperäinen pultti tulee.

                    Last edited by Petri.Kekkonen; 18-05-2010, 11:03.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • reekoon
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 3437
                      • Funktion Absoluuttisessa Matemaattisessa Summassa

                      jos käyttää Spacereita kesä vanteiden kanssa mutta ei talvivanteiden kanssa niin olisiko parempi tehdä kulmien säätö spacereiden kanssa vaiko ilman vai vaikuttaako vanteen ET luku säätämiseen? Olen luullut että vain halkaisija ei leveys/renkaanleveys/ET?

                      Elikäs jos tällä viikolla on esim. 9x18 vanne 245/40 ET20 + 13mm Spacer ja ensi viikolla 9x18 265/35 +5mm spaceri niin meneekö vituix?

                      Ja mäikäs nyt olisi sitten hyvä paikka PK alueella säädättää nuo kulmat. Konalan shell ei viimeksi saanut rattia suoraan. Alustassa on kaikki viimeistä muutteria/puslaa myöten uutta osaa ja säädettävä alustasarja 18" renkailla.
                      E91 335iA MSport LCI| Titan Silver
                      JB4|E85 BEF|IC|Evolve DP|Walbro450|NGK|BMS DCI|PhoenixRacing CP|H&R|xHP S3|BBS CH-R


                      E36 316i Compact Hellrot

                      Ex. E39 540iA 1997 Oxford Green
                      Ex. E39 M5 2001 Oxford Green

                      Comment

                      • Risto113
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 1204
                        • GrassLake

                        Kehuista ja hyvästä palvelusta huolimatta, Konalan Shell (RS Superhuolto vaimikälie?) ei minunkaan autosta saanut rattia suoraan, yrittivät uudestaan ihan mukisematta kylläkin...

                        Comment

                        • 174000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2008
                          • 1178
                          • Tuusula

                          Originally posted by Risto113 View Post
                          Kehuista ja hyvästä palvelusta huolimatta, Konalan Shell (RS Superhuolto vaimikälie?) ei minunkaan autosta saanut rattia suoraan, yrittivät uudestaan ihan mukisematta kylläkin...
                          Mulla jäi merkkihuollon jäljiltä aika pahasti ratti vinoon, kun tehtiin raidetangonpään vaihdon jälkeen suuntaus. Huomenna taas jo kolmannen kerran tälläviikolla huoltoon. Vittu kun saa kokoajan rampata saatana kun ei voida asioita tehdä kerralla oikein.
                          ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                          '02 VW Golf 1.4i
                          Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                          ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                          Comment

                          • Rubu
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2006
                            • 809
                            • Kuopio

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post



                            [/IMG]
                            Käyttöliittymä on kyllä kuin sputnikin ensi lennolta...

                            Comment

                            • Nippe-
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2009
                              • 115
                              • Vantaa

                              Originally posted by reekoon View Post
                              Ja mäikäs nyt olisi sitten hyvä paikka PK alueella säädättää nuo kulmat. Konalan shell ei viimeksi saanut rattia suoraan. Alustassa on kaikki viimeistä muutteria/puslaa myöten uutta osaa ja säädettävä alustasarja 18" renkailla.
                              Samalla lailla jäi mullakin ratti vinoon kun siellä kävin säädättämässä kulmat, soittelin sitten myöhemmin sinne uudestaan, varattiin aika takuusuuntaukseen ja nyt on ratti suorassa Ne on kuulemma noi kolmeysit varsinkin aika hankalia saada kerralla ratti suoraan.
                              E39 530dA ///M-Sport -00
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                              Comment

                              • 174000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2008
                                • 1178
                                • Tuusula

                                Originally posted by Nippe- View Post
                                Samalla lailla jäi mullakin ratti vinoon kun siellä kävin säädättämässä kulmat, soittelin sitten myöhemmin sinne uudestaan, varattiin aika takuusuuntaukseen ja nyt on ratti suorassa Ne on kuulemma noi kolmeysit varsinkin aika hankalia saada kerralla ratti suoraan.
                                Kertokaapas miten sen ratin saa sitten suoraan, kun eräs merkkiliike ei ole kahdella yrittämällä vielä tätä onnistunut tekemään.
                                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                                '02 VW Golf 1.4i
                                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎