Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tukep
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 75
    • Oulu

    Noniin, auto on mitattu "kolaripenkissä" ja mitään mittaheittoja ei missään ollut. Eikä kyllä todellakaan löytynyt mistään mitään korjaamisen jälkiä eikä muutakaan eipäilyttävää. Oisko se nyt sitten se etupalkin pulttien löysäys ja kelkan siirto vasemalle et saatas kulmat etes hollille ja sitten takas suuntaukseen? Iskarien yläpäästä vois ilmeisesti napauttaa ne topparit pois ja sanoa et säätävät sitten yläpäästä mitä varat riittää.

    Originally posted by Hemi View Post
    Ensinnäkin se on varmaa että nykyisellä etupään camberarvoilla ko.auto ei edes voi mennä suoraan. Eli nyt siellä aivan liian paljon keskinäistä eroa.
    Eroa siellä on niin paljon että kyse ei voi olla mistään tuentojen kulumisesta/välyksistä, vaan taustalla pitää olla jotain muuta.
    e39:ssä tuo eri puolien camberarvojen balansointi tapahtuu etukelkkaa sivuttain siirtämällä, jolloin toiselle puolelle camberia saadaan lisää samalla kun toisella puolella se luonnollisesti vähenee.
    Nyt eroa vain on niin paljon, että se hieman viittaa jonkin asteiseen kolarihistoriaan niin että runkoaisat ovat +10mm sivussa.
    Toki kyse voi olla pyörännavan vääntymistäkin, mutta enemmän tuo kuitenkin viittaa siihen että "nenä on hieman vinossa".
    Kelkan uudella asemoinnilla tilannetta saa hieman korjattua, mutta tässä tapauksessa ei aivan optimiksi kuin niin että kelkan pulttien kannat ja kiinnitysreijät modifioidaan suuremman säätövaran mahdollistamiseksi ja lisäksi perssontunnelien yläpään kiinnityksiin "vingutetaan" säädöt.
    Eli helpommalla pääsee luultavasti niin kun käy vedättämässä "nenän" uudelleen mittoihin.

    Comment

    • Rubu
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 809
      • Kuopio

      Viime viikolla oli yksi E39 sedan jossa oli aika lähelle samat camberit etupäässä mutta heitto oli toisin päin.
      Vasen oli asteen pakkasella ja oikea lähemmäs 0.

      Asiakkaan kanssa oli puhetta, että jos tuntuu ajossa tai muuten tuntuu nakertavan rengasta vinguttaa sitten yläpäiden reikiä ja säädetään sitten kohdalleen.

      Kävin ajamassa autolla säädön jälkeen eikä ainakaan siinä esiintynyt mitään kummallisia oireita, jos ei tietäisi että se camber on ketarallaan ei ajotuntumalla eronnut minusta mitenkään normaalista testilenkin aikana.

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Viime syksynä tuli käytettyä oma e39 kulmien säädössä alusta remontin jälkeen ja vanhoilla 16" ja 17" rengastuksella oli oikein hyvä ajettava. Mitäs muut ovat mieltä kun ensi kesäksi on tulossa renkaiksi 235/40-18 eteen ja 265/35-18 taakse niin toimiiko vielä samoilla kulmilla ilman ongelmia? Pitäisikö takarenkaiden olla pystymmässä kuin mitä nyt ovat? Auto e39 528iA Touring

        Mittaus raportti tässä: http://www.nic.fi/~marko80/BMW_osat/e39/kulmat.jpg
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by markok View Post
          Viime syksynä tuli käytettyä oma e39 kulmien säädössä alusta remontin jälkeen ja vanhoilla 16" ja 17" rengastuksella oli oikein hyvä ajettava. Mitäs muut ovat mieltä kun ensi kesäksi on tulossa renkaiksi 235/40-18 eteen ja 265/35-18 taakse niin toimiiko vielä samoilla kulmilla ilman ongelmia? Pitäisikö takarenkaiden olla pystymmässä kuin mitä nyt ovat? Auto e39 528iA Touring

          Mittaus raportti tässä: http://www.nic.fi/~marko80/BMW_osat/e39/kulmat.jpg
          Takana on nyt liikaa camberia 265/40-18":lle renkaalle...paitsi jos otat ohjeeksi tuolla e46 uraherkkyys topikissa esiintyvän "naukkiksen" logiikan, eli vielä hieman lisäät negatiivista camberia sekä aurausta?
          Sen jälkeen ei kulu eikä vetele.

          Comment

          • -=DmR=-
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 152
            • Mikkeli

            Kertoisiko joku ystävällinen oikeat alustakulmat E39 540 -97. Liikkeessä jossa säädätän kulmat, ei ole koneella pyöräkoot kuin 18" asti ja viime kesänä säädettiin sen mukaan kulmat vaikkakin autossa on 19" renkaat ja sen lisäksi säädetty M-Sport alustan mukaan vaikka autossa on D2-korkeussäädettävä.
            Ja nyt ongelmana on siis takarenkaiden sisälaidan kuluminen, ihan muutama sentti ainoastaan sisälaidasta kuluu ja muu on melkein koskematonta.
            Vanteet/renkaat on siis edessä 8,5x19" ET18 235/35 R19 ja takana 9,5x19" ET22 275/30 R19. Ihme ja kumma auto ei kovin pahasti vedellyt noillakaan renkailla urissa, vaan lähinnä tuntuu, että auto lähtee herkästi siihen suuntaan mihin tie on kallellaan.

            Tuossa on viimekesäinen alustasuuntausraportti ja tuossa autosta jonkinnäköinen kuva mistä näkee vähän alustan korkeutta, mikäli sillä suuntauksen kannalta on mitään merkitystä edes?

            Nyt jos joku fiksumpi jos osaisi kertoa oikeat kulmat, niin osaisin kertoa säätäjälle sitten ne? Ja sitten vielä osaako kukaan sanoa riittääkö takapäässä camber säätö ilman että täytyy tehdä mitään muutoksia?
            BMW 520d F11 LCI

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by -=DmR=- View Post
              Kertoisiko joku ystävällinen oikeat alustakulmat E39 540 -97. Liikkeessä jossa säädätän kulmat, ei ole koneella pyöräkoot kuin 18" asti ja viime kesänä säädettiin sen mukaan kulmat vaikkakin autossa on 19" renkaat ja sen lisäksi säädetty M-Sport alustan mukaan vaikka autossa on D2-korkeussäädettävä.
              Ja nyt ongelmana on siis takarenkaiden sisälaidan kuluminen, ihan muutama sentti ainoastaan sisälaidasta kuluu ja muu on melkein koskematonta.
              Vanteet/renkaat on siis edessä 8,5x19" ET18 235/35 R19 ja takana 9,5x19" ET22 275/30 R19. Ihme ja kumma auto ei kovin pahasti vedellyt noillakaan renkailla urissa, vaan lähinnä tuntuu, että auto lähtee herkästi siihen suuntaan mihin tie on kallellaan.

              Tuossa on viimekesäinen alustasuuntausraportti ja tuossa autosta jonkinnäköinen kuva mistä näkee vähän alustan korkeutta, mikäli sillä suuntauksen kannalta on mitään merkitystä edes?

              Nyt jos joku fiksumpi jos osaisi kertoa oikeat kulmat, niin osaisin kertoa säätäjälle sitten ne? Ja sitten vielä osaako kukaan sanoa riittääkö takapäässä camber säätö ilman että täytyy tehdä mitään muutoksia?
              Siis sanotaan niin että nykyiset arvot ovat kuitenkin kohtuullisenkin hyvät, kun niitä vertaa useimpiin muihin "säädettyihin" alustoihin. Näillä mennään vielä hyvin 18" rengastuksella.
              Eli näillä arvoilla ja Suomeen soveltuvilla 19":kin renkailla e39 jo pitäisi olla suhteellisen tunnoton urille, kuten tämä nyt ilmeisesti jo olikin.
              Jos nyt kuitenkin haetaan nimenomaan tämän kokoluokan 19" rengastukselle optimia, niin etupään camber saisi olla 0.2-0.25`luokkaa ja takana tuo
              275-leveä 19" vaatisi kulman sinne reiluun asteeseen, eli 1.15`-1.2`-astetta(tehtaan speksi loppuu 18":lle 1.4`-asteen tasoon, joka kuitenkin on hieman liikaa leveälle 19":lle).
              Vielä tälläkin takacamberilla tuon levyisen kumin sisäkantti kuluu kyllä nopeammin, mutta sen yhden kesän kyllä pitäisi päästä kun muistaa ennen seuraavaa ajokautta käydä vaihdattamassa ko.renkaiden puolia.
              Aurauksethan oli ihan ok.

              Comment

              • -=DmR=-
                Bimmer Rookie
                • Apr 2005
                • 152
                • Mikkeli

                Originally posted by Hemi View Post
                Siis sanotaan niin että nykyiset arvot ovat kuitenkin kohtuullisenkin hyvät, kun niitä vertaa useimpiin muihin "säädettyihin" alustoihin. Näillä mennään vielä hyvin 18" rengastuksella.
                Eli näillä arvoilla ja Suomeen soveltuvilla 19":kin renkailla e39 jo pitäisi olla suhteellisen tunnoton urille, kuten tämä nyt ilmeisesti jo olikin.
                Jos nyt kuitenkin haetaan nimenomaan tämän kokoluokan 19" rengastukselle optimia, niin etupään camber saisi olla 0.2-0.25`luokkaa ja takana tuo
                275-leveä 19" vaatisi kulman sinne reiluun asteeseen, eli 1.15`-1.2`-astetta(tehtaan speksi loppuu 18":lle 1.4`-asteen tasoon, joka kuitenkin on hieman liikaa leveälle 19":lle).
                Vielä tälläkin takacamberilla tuon levyisen kumin sisäkantti kuluu kyllä nopeammin, mutta sen yhden kesän kyllä pitäisi päästä kun muistaa ennen seuraavaa ajokautta käydä vaihdattamassa ko.renkaiden puolia.
                Aurauksethan oli ihan ok.
                Okei kiitos, osaatko vielä sanoa tuon auton korkeuden perusteella riittääkö tuolla korkeudella takacamberin säätövara tuohon vähän päälle asteeseen..?

                Edit: Niin ja siis kulmiako ei ole mahdollista saada niin, että renkaat kuluisi tasaisesti?
                Last edited by -=DmR=-; 30-03-2010, 22:07.
                BMW 520d F11 LCI

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10078
                  • KVLA

                  Originally posted by -=DmR=- View Post
                  Edit: Niin ja siis kulmiako ei ole mahdollista saada niin, että renkaat kuluisi tasaisesti?
                  Minulla on omassa E39 540:ssä hieman noita pienemmät 235/40R18-265/35R18 kesäkumit.Renkaat on kaksi kesää ajettu ja aivan tasaisesti kuluneet.Kulmat säädätin juuri ennen tuon setin asentamista Hemiltä piffattuihin "ohjearvoihin".Kyseessä tosin on vain tehtaan oma M-Sport alusta.Eikä mikään maanuoliainen.
                  Last edited by Heguli 31; 30-03-2010, 22:29.

                  Comment

                  • -=DmR=-
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 152
                    • Mikkeli

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Minulla on omassa E39 540:ssä hieman noita pienemmät 235/40R18-265/35R18 kesäkumit.Renkaat on kaksi kesää ajettu ja aivan tasaisesti kuluneet.Kulmat säädätin juuri ennen tuon setin asentamista Hemiltä piffattuihin "ohjearvoihin".Kyseessä tosin on vain tehtaan oma M-Sport alusta.Eikä mikään maanuoliainen.
                    Vai maanuoliainen. No no, eihän tuokaan maata nuole, lunta nyt välillä pitää lipoa..
                    BMW 520d F11 LCI

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by -=DmR=- View Post
                      Okei kiitos, osaatko vielä sanoa tuon auton korkeuden perusteella riittääkö tuolla korkeudella takacamberin säätövara tuohon vähän päälle asteeseen..?

                      Edit: Niin ja siis kulmiako ei ole mahdollista saada niin, että renkaat kuluisi tasaisesti?
                      Jos kaikki muuten on alustassa ok, pitäisi säätövarat kyllä riittää.
                      19" pyörillä renkaan elastista runkoa alkaa olla jo niin vähän, että 275-leveää pyörää on mahdoton saada kulumaan aivan täydellisen tasaisesti koko elinkaaren.
                      18":lla tämä vielä onnistuu.
                      Eli camber takana pitäisi olla lähempänä 0.5`-astetta kuin tuota 1.1`-1.2-astetta jotta renkaan pintapaine jakautuisi riittävän tasaisesti enään tämän 19": antaman 30-profiilin ja 275-leveyden kanssa.
                      Tuo 0.5`-astetta sinällään ei olisi mikään ongelma, mutta tällöin riittävää eroa etu ja takapään välille ei synny, jotta auton äärikäytös pysyisi juuri tehtaan suunnittelemalla turvallisen aliohjaavalla tasolla.
                      Eli pelkona silloin olisi se että äärikäytöksessä autosta voisi tulla yliohjaava.
                      Etu+takapään camber ero pitäisi olla luokkaa 1.0`, jolloin mikäli etupää olisi tasan nolla, pitäisi takapäästä vielä löytyä tuo n.yksi aste.
                      Sitten 30-25-profiilin 20" leveillä kumeilla itse säädän etupäähän vain 0.05`ja taakse lähelle tuota astetta, mutta tämä onnistuu ihan siitä syystä että ko.rengas on tasan yhtä elastinen kuin umpikumipyörä, jolloin etupäässä camberia ei tarvita käytännössä juuri lainkaan ja takapäässä sitä on vain tuon stabiilin=suunnitellun äärikäytöksen suhteen.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Takapäässä kun on sopivasti kulumaa, menee pyörä aika veteläksi pitkittäissuunnassa. Kokeileppa käydä potkimassa eteen tai taaksepäin pyörää. Kulmat on ihan hyvät säädössä, mutta kun painaa kaasua kunnolla taipuu takafillarit ja auraus muuttuu ihan tolkuttomaksi, tuntumatta välttämättä ratissa tai ajokäytöksessä. Jarruttaessa taipuu toiseen suuntaan. Silleen niitä renkaita rupeaa menemään sisäreunalta.

                        Narinahelat oli tuosta yksilöstä aika heikossa hapessa ja ne vaihtui, nyt en olekaan muistanut käydä kurkkaamassa tulikohan tuo kuntoon vai onko vieläkin vetelä.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Originally posted by Hemi View Post
                          Takana on nyt liikaa camberia 265/40-18":lle renkaalle...paitsi jos otat ohjeeksi tuolla e46 uraherkkyys topikissa esiintyvän "naukkiksen" logiikan, eli vielä hieman lisäät negatiivista camberia sekä aurausta?
                          Sen jälkeen ei kulu eikä vetele.
                          Onkos nuo muut kulmat taka camberia lukuun ottamatta sopivat ko. rengastukselle? Riittäisikö tuo alatoleranssin arvo 1,30 vai pitäisikö saada vielä pystympään? Sellaset kulmat kuitenkin pitäisi olla että toimisi mahdollisimman hyvin sekä näillä kesärenkailla että 225/55-16 talvirenkailla.

                          Tässä vielä nykyiset kulmat: http://www.nic.fi/~marko80/BMW_osat/e39/kulmat.jpg

                          Missähän Kuopion seudulla saisi säädätettyä kulmat itse haluamaansa arvoon?
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by markok View Post
                            Onkos nuo muut kulmat taka camberia lukuun ottamatta sopivat ko. rengastukselle? Riittäisikö tuo alatoleranssin arvo 1,30 vai pitäisikö saada vielä pystympään? Sellaset kulmat kuitenkin pitäisi olla että toimisi mahdollisimman hyvin sekä näillä kesärenkailla että 225/55-16 talvirenkailla.

                            Tässä vielä nykyiset kulmat: http://www.nic.fi/~marko80/BMW_osat/e39/kulmat.jpg

                            Missähän Kuopion seudulla saisi säädätettyä kulmat itse haluamaansa arvoon?
                            Periaatteessa tuo tuo tehtaan toleranssialueen alaraja 1.30`alkaa riittämään ko.rengastukselle, jos kaikki muu alustassa on "tikissä", eli kulumatonta/väsymätöntä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että tuolla 265-leveydellä optimi löytyy vielä aavistuksen tuon alta, eli 1.1`-1.2`.
                            16":n talvirenkaalle tämä riittää sitten aivan hyvin, koska talvikumein ei sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä saada aikaiseksi että rengas "kaatuisi" alle.
                            Tietenkään 16" kesärenkaalle tämä camber ei sitten riitä, mutta nythän oltiinkin hakemassa 265/40-18" renkaalle optimikulmia.

                            Comment

                            • markok
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 3018
                              • Kuopio

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Periaatteessa tuo tuo tehtaan toleranssialueen alaraja 1.30`alkaa riittämään ko.rengastukselle, jos kaikki muu alustassa on "tikissä", eli kulumatonta/väsymätöntä. Käytäntö on kuitenkin osoittanut että tuolla 265-leveydellä optimi löytyy vielä aavistuksen tuon alta, eli 1.1`-1.2`.
                              16":n talvirenkaalle tämä riittää sitten aivan hyvin, koska talvikumein ei sellaisia sivuttaiskiihtyvyyksiä saada aikaiseksi että rengas "kaatuisi" alle.
                              Tietenkään 16" kesärenkaalle tämä camber ei sitten riitä, mutta nythän oltiinkin hakemassa 265/40-18" renkaalle optimikulmia.
                              Kiitos! Nyt vielä etsitään firma joka säätää takapään näihin arvoihin.
                              BMW 530iA Touring -05

                              Comment

                              • ruupanen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 5162
                                • Joensuu

                                Mitkäs ne olisi optimi setupit seuraavanlaiselle kokoonpanolle: Bmw E39 540ia sedan, Weitec 50 / 50, renkaat Goodyear Eagle F1, 235/40/18" ja 265/35/18 (8,5", 10")

                                Tällä hetkellä toi kaverin biili vetelee ihan hirveesti. Kuulemma kaksin käsin joutuu pitämään ratista kinni, jos auton "erehtyy" ohittamaan.

                                Alustassa ei pitäisi olla väljää.
                                E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                                Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎