Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    Originally posted by Väiski View Post
    Saako tyhmään kysymykseen vastauksen? Lappu on niin surkee ettei saa skannattua...
    Veikkaisin jomman kumman eturenkaan runkolankojen ladonnan olevan sivussa.
    Kokeile vaihtaa renkaita puolelta toiselle ja jos ratti kääntyy toiseen suuntaan on asia selvä.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Hemi View Post
      Siis ajatushan meni niin että mikäli sinne nyt laittaisi kevyen madallusjousisetin, ajaisi se automaattisesti etucamberit optimiin, eli 0.10-0.20`-asteen väliin ja etupää olisi ilman mitään töitä täydellinen.
      Taakse kun kääntäisi pultista nylyisestä 0.20-0.30`pois camberista, oltaisiin`takapäässä käytännön optimissa, eli 1.25-1.30`:ssä.
      Nyt on tilattu H&R 40/15 madallusjouset, 18" 8,5 vanteet ja Hankook S1 235/40R18 renkaat...

      Tarkennetaan vielä: eteen pyrin saamaan camberin symmetriseksi ja tuohon 0.10-0.20 väliin, kumpi arvo on parempi? Ja taakse 1.25-1.30, kumpi noista on parempi?
      Entä etu ja taka-auraukset, mitkä arvot niissä kannattaisi olla? Luultavasti ne ei kuitenkaan ole enää kohdallaan.

      Saas nähdä missä tuo etupääkin nyt on sillä tuon mittauksen jälkeen olen ottanut etukelkan alas kallistuksenvakaajan vaihdon yhteydessä.
      E39 528iA

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by TJJ View Post
        Nyt on tilattu H&R 40/15 madallusjouset, 18" 8,5 vanteet ja Hankook S1 235/40R18 renkaat...

        Tarkennetaan vielä: eteen pyrin saamaan camberin symmetriseksi ja tuohon 0.10-0.20 väliin, kumpi arvo on parempi? Ja taakse 1.25-1.30, kumpi noista on parempi?
        Entä etu ja taka-auraukset, mitkä arvot niissä kannattaisi olla? Luultavasti ne ei kuitenkaan ole enää kohdallaan.

        Saas nähdä missä tuo etupääkin nyt on sillä tuon mittauksen jälkeen olen ottanut etukelkan alas kallistuksenvakaajan vaihdon yhteydessä.
        Eli nyt puhutaan jo niin pienistä toleranssialueista, että mikä tahansa tuolle alueelle osuva mitta-arvo riittää.
        Tentaan speksitoleranssit ovat nekin jo todella paljon laajemmat(nämäkin siis ovat toki tehdasarvojen sisällä), että tuollainen 0.05`-0.10`tarkkuudella tehty suuntaus voidaan katsoa jo selkeästi "hifistelyksi".
        Sanotaan nyt kuitenkin niin että voihan sitä tavoitella eteen 0.15`ja taakse 1.25`camberarvoja(keskinäistä eroa etu+taka-akselin välillä näin ollen 1.10`), mutta jos ne nyt ihan tuossa ei ole ja samalla akselillakin on keskinäistä eroa se 0.05`-0.10`, niin ihan optimissa silti ollaan.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hemi View Post
          Eli nyt puhutaan jo niin pienistä toleranssialueista, että mikä tahansa tuolle alueelle osuva mitta-arvo riittää.
          Tentaan speksitoleranssit ovat nekin jo todella paljon laajemmat(nämäkin siis ovat toki tehdasarvojen sisällä), että tuollainen 0.05`-0.10`tarkkuudella tehty suuntaus voidaan katsoa jo selkeästi "hifistelyksi".
          Sanotaan nyt kuitenkin niin että voihan sitä tavoitella eteen 0.15`ja taakse 1.25`camberarvoja(keskinäistä eroa etu+taka-akselin välillä näin ollen 1.10`), mutta jos ne nyt ihan tuossa ei ole ja samalla akselillakin on keskinäistä eroa se 0.05`-0.10`, niin ihan optimissa silti ollaan.
          Entä nuo auraukset? Riittääkö asteikon puoliväliin säätö vai onko niihin jotkut optimiarvot? Tarkoitus olisi hifistellä...
          E39 528iA

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by TJJ View Post
            Entä nuo auraukset? Riittääkö asteikon puoliväliin säätö vai onko niihin jotkut optimiarvot? Tarkoitus olisi hifistellä...
            Sitä aurausta niin eteen kuin taaksekkin optimiin haarukoitaessa, pitää alustaa ja sen kuntoa tarkastella kohtuullisen kriittisesti.
            Eli e39 kyseessä ollessa onko reaktiotankojen puslat kunnossa/milloin vaihdettu, onko alustassa vakio vai powerflex puslat, kuinka paljon nykyisillä nivelillä on ajettu ja onko takakelkan puslat jossain kohtaa vaihdettu(vaikuttaa enemmänkin todelliseen kulkukulmaan, mutta tällöin myös aurauksella on merkitystä).
            Eli kun rengas ja renkaan profiili madaltuu, vähenee myös sen sivurunkojen elastisuus jota ajotilanteessa kompensoidakseen tuota aurausta yleensä on oltava. Eli mitä matalampi ja vähemmän elastinen rengas, sitä vähemmän se vaatii aurausta.
            Nyt kuitenkin käytetyssä autossa myös alusta antaa hieman periksi, joka taas helposti lisää aurauksen tarvetta, itse alustarakenteesta riippuen.
            Jos nyt unohdetaan tuo alusta ja sen kunto, on tehdas antamallaan aurauksen toleranssialueella ajatellut nimenomaan eri vannekokojen renkaiden profiilikokoja.
            Ne suurimmat aurausarvot ovat siis tarkoitettu elastisille, korkeakylkisille 205/65-15" rengaskokoluokille, kun taas pienimmät aurausarvot(ja se nolla auraus) 17"-18" kokoluokille(tehtaan speksi ei huomioi e39:ssä yli 18" rengastusta, mutta 19"-20" käytännössä lähes nolla).
            Eli se e39:n auraustoleranssialueen keskiarvo on oikeasti lähellä 16" conti, Pirelli, Pridge ja Sport misukkka tyyppisille suhteellisen teräville/jäykille 16":lle ja Korealaisille 17":lle.
            Tässä kohtaa riippuen siis alustan oikeasta kunnosta, oikea alue tuolle
            hieman Michelin tyyppiselle 18" S1:lle löytyy varmasti sen nollan ja toleranssialueen puolenvälin välisestä maastosta.
            Jos alusta varmasti on tikissä, niin edestä hieman päälle nollasta ja takaa hieman enemmän näin.... "hifistellen".
            Last edited by Hemi; 12-05-2010, 11:51.

            Comment

            • Lakeson
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 649
              • Jyväskylä

              Originally posted by TJJ View Post
              Entä nuo auraukset? Riittääkö asteikon puoliväliin säätö vai onko niihin jotkut optimiarvot? Tarkoitus olisi hifistellä...
              Omaan empiiriseen tutkimukseen nojautuen taka-auraukset kannattaa pitää hyvinkin pienenä. Ajokäyttäytymiseen ei kovin suurta vaikutusta, mutta renkaan kulumiseen kyllä. Jos haluaa hifistellä, niin laittaisin takacamberit vielä Hemin ehdottamaakin ylemmäs (lähemmäksi yhtä).
              Ei mopolla mahottomia..

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Hemi View Post
                Eli e39 kyseessä ollessa onko reaktiotankojen puslat kunnossa/milloin vaihdettu, onko alustassa vakio vai powerflex puslat, kuinka paljon nykyisillä nivelillä on ajettu ja onko takakelkan puslat jossain kohtaa vaihdettu(vaikuttaa enemmänkin todelliseen kulkukulmaan, mutta tällöin myös aurauksella on merkitystä).
                Reaktiotangot ja ylätukivarret on uusittu n. 35tkm sitten, samoin taakse on samoihin aikoihin uusittu kaikki nivelet/puslat (paitsi ne haarukoiden puslat joita ei saa erikseen). Tuolla oli siitä juttua: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=74991

                Vakiopuslia Lemförder/BMW osilla. Eli nähdäkseni alustan pitäisi olla melkoisen hyvässä kunnossa. Reaktiotangot toki voi olla jo pehmenneet.
                E39 528iA

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Lakeson View Post
                  Omaan empiiriseen tutkimukseen nojautuen taka-auraukset kannattaa pitää hyvinkin pienenä. Ajokäyttäytymiseen ei kovin suurta vaikutusta, mutta renkaan kulumiseen kyllä. Jos haluaa hifistellä, niin laittaisin takacamberit vielä Hemin ehdottamaakin ylemmäs (lähemmäksi yhtä).
                  Olet ihan oikeassa ja itsekkin käytän takana lähempänä yhden camberarvoja, mutta vasta 19"-20" 265-295-leveyden kokoluokissa, samalla kun edessä ollaan lähellä nollaa.
                  Ymmärsin että nyt taakse on tulossa tuo 235-leveyksinen S1, joka ei kyllä ajettavuuden eikä kulumisen suhteen tarvitse ihan vastaavia camberarvoja.
                  Mikäli taakse tulee 265-leveyksinen S1, voi negatiivista camberia vähentää sinne 1.15-1.20`tietämille, mutta ihan asteen lähelle ei tämän korkeusluokan renkaalla tarvitse mennä edes suhteellisen jäykällä 18" S1:llä.
                  Auraus on hyvin paljon taas riippuvainen taka-akseliston tuentojen kunnosta, mutta uutta vastaavilla palikoilla ollaan tosiaan käytännössä tehtaan minimiaurauksessa. Näin vain harvoin on, joten käytännössä siihen minimiauraukseen saa aina hieman ruuvata lisää.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ymmärsin että nyt taakse on tulossa tuo 235-leveyksinen S1, joka ei kyllä ajettavuuden eikä kulumisen suhteen tarvitse ihan vastaavia camberarvoja.
                    235 leveät tulee tosiaan eteen ja taakse.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by TJJ View Post
                      235 leveät tulee tosiaan eteen ja taakse.
                      Eli silloin minun suositus taakse on edelleen tuo n.1.25`-astetta.
                      Toki sitä voi olla vielä hieman vähemmänkin, mutta sitten pitää huomioida se että tuo vähintään asteen tai hieman päälle oleva camberero etu ja taka-akselien välillä säilyy.
                      Eli mikäli takana camber olisi tuo 1.15`-1.20`-astetta, saisi edessä sitä olla enään hieman päälle nollan, joka voi olla 18":lle S1:lle aavistuksen vähän.
                      e39:ssä kun etupään cambersäätö vaatii aina ns."aktiivisia" säätötoimenpiteitä, niin katsoisin nyt kuitenkin mihin se etupään camber ko.madalluksella lopulta asettuu(pitäisi tosiaan olla lähellä optimia itsestään) ja haarukoisin tuon takacamberin hieman sen perusteella...mutta ei siis missään tapauksessa enempää negatiivista kuin se 1.30`.....ja "hifistellen 1.25`.
                      Oikeastaan ihan käytäntö vasta ihan lopullisesti sitten näyttää missä mennään, koska muita muuttujia on taustalla vielä paljon.
                      Mikäli takarengas puolen kesän jälkeen osoittaa hiemankaan merkkejä sisäkantin nopeammasta kulumisesta vaikka ajettavuus olisikin "namu",
                      kannattaa negatiivista camberia käydä vielä kerran väännättämässä hieman pois.
                      Last edited by Hemi; 12-05-2010, 12:27.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Suuntauksessa tulee vanteisiin kiinni ne raudat, onko siihen jotain vinkkiä/keinoa ettei vanteisiin tule jälkiä? Maalarinteippiä väliin? Ei säätäjä viimeksi vanteita paljon ajatellut kun rautoja hakkasi vanteen ja renkaan reunan väliin...

                        Entä painot autossa, kannattaako auto lastata BMW:n ohjeiden mukaisesti vai jotenkin muuten? Eipä viimeksi ollut painoja... Mitenkäs muilla, onko säätäjä laittanut painot auton sisälle?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Nämä antamani arvot ovat "painottomassa tilassa".

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Nämä antamani arvot ovat "painottomassa tilassa".
                            Entä bensatankki? Täysi vs. melkein tyhjä vaikuttanee kai jonkinverran.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Driver22
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 2098
                              • *

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Nämä antamani arvot ovat "painottomassa tilassa".
                              Olisko Hemillä antaa arvoja kaverin autoon, 540iA e39. Edessä Bridgestone 19" 235 leveänä ja takana Nankang 275 leveänä. Alusta on se vakio M-Sport. Alusta pitäisi olla aikalailla ryhdissään, ajettu vain reipas 70tkm. Ensi viikon perjantaina pitäisi viedä suuntaukseen.

                              Olisko camberit eteen -0.10 - -0.20, ja taakse -1.10 - -1.20? Entä paljon auraus/haritus edessä ja takana?
                              Last edited by Driver22; 12-05-2010, 18:44.
                              F31 330D Xdrive M-Sport

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Driver22 View Post
                                Olisko Hemillä antaa arvoja kaverin autoon, 540iA e39. Edessä Bridgestone 19" 235 leveänä ja takana Nankang 275 leveänä. Alusta on se vakio M-Sport. Alusta pitäisi olla aikalailla ryhdissään, ajettu vain reipas 70tkm. Ensi viikon perjantaina pitäisi viedä suuntaukseen.

                                Olisko camberit eteen -0.10 - -0.20, ja taakse -1.10 - -1.20? Entä paljon auraus/haritus edessä ja takana?
                                Tuo etupään Bridge tuossa vähän kummittelee, joten mitä lähemmäksi nollaa etupään camberin saa, sen parempi. Takana tuo 1.10-1.20`on ok.
                                Auraukset ovat aina vähän alustan kuntokohtainen juttu, mutta jos sen suhteen tuo on varmasti ok, niin aika lähelle tehtaan minimiaurausta etu+takapään laittaisin(etupää siis hyvin lähellä nollaa).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎