Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rubu
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 809
    • Kuopio

    Originally posted by Hemi View Post
    Haritusta saa olla lähes aste ennen kuin sillä on merkitystä renkaan kulumiselle.
    Kuka haluaa ensimmäisenä tulla kokeilemaan miltä tuntuu kun laitetaan aste haritusta?
    Minä tarjoan säätö kierroksen, renkaita en maksa.

    Voidaan aloittaa myös vaikka puolella asteella, jos jännittää pysyykö tiellä...

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Nippe- View Post
      Onkohan tuossa jäänyt vain ratti vinoon suunnattaessa vai jotain muuta pielessä? Etupään camberit ainaki heittää mutta onko vielä jotain muuta?
      Säätäjällä on jäänyt ratin keskitys tekemättä, koska jos alusta on kunnossa=välyksetön=ei anna jostain periksi ajotilanteessa, niin ko.kulmatodistus ei anna viitettä miksi ratti on vinossa.
      Etupään camberit ei heitä kuin 0.16`-astetta, joten se on hyvinkin hyväksyttävä ero (huom. 1.00`-aste on = 0.60`-minuuttia...eli 0.59`:n jälkeen tulee 1.00`).
      Edessä toki on camberia aivan liikaa, kuten myös jonkin verran takana, mutta balanssi on siis kummallakin akselilla ihan ok. "Hifistellen" voisikin pyrkiä alta 0.10`-asteeseen eri puolien välillä, utta käytännön hyödyt ilman tosi tiukkaa alustaa jää usein hyödyntämättä.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Rubu View Post
        Kuka haluaa ensimmäisenä tulla kokeilemaan miltä tuntuu kun laitetaan aste haritusta?
        Minä tarjoan säätö kierroksen, renkaita en maksa.
        Lue tarkemmin, eli kirjoitin: Haritusta saa olla..."LÄHES aste"... ennen kuin sillä on merkitystä renkaan kulumiselle.
        En siis kirjoittanut että: SAA OLLA ASTE EIKÄ TUNNU MISSÄÄN?
        Eli aste jo toki tuntuu ja näkyy pidemmän päälle renkaassa, mutta ei ole ihan yksi eikä kakskaan kertaa kun vaihdokin kulmat on läpikäyty ja alla on ollut se melko lähellekkin asteen harituksia tai/ja harituksia, eikä auton entinen omistaja ole havainnut mitään kummallista.
        Kuopiossa tosin nämäkin asiat voivat olla ihan erilailla....sitä en tietenkään kiistä.
        Last edited by Hemi; 07-05-2010, 19:02.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Hemi View Post
          Säätäjällä on jäänyt ratin keskitys tekemättä
          Tai joku on pudottanut mittapään sen jälkeen kun toi Hunter on viimeksi kalibroitu. Tai lavettinostin ei laskettu jarruille (mittausalusta vinksallaan). Tai alustan korkeus pielessä. Tai mittapää liikkunut kompensoinnin jälkeen. tai..
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by petrolhead View Post
            Tai joku on pudottanut mittapään sen jälkeen kun toi Hunter on viimeksi kalibroitu. Tai lavettinostin ei laskettu jarruille (mittausalusta vinksallaan). Tai alustan korkeus pielessä. Tai mittapää liikkunut kompensoinnin jälkeen. tai..
            ...tai piti lähteä hakemaan kiireellä kakarat päivähoidosta...tai perjantaipullo Alkosta muijalta salaa kesken työpäivän...tai se ruokatunnilla vetäisty Kebab jo kurkistaa puukonpäänmitan kesken homma.....kyllä kyllä, mutta oli syy mikä tahansa, keskitys on nyt tekemättä, mikäli jossain ei ole erityisen väsynyt pusla tai takakelkan puslat finaalissa.

            Comment

            • Rubu
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 809
              • Kuopio

              Metrin matkalla yhden asteen poikkeama suorasta linjasta tarkoittanee Kuopiossa noin 17mm matkaa sivuttain...?
              Eli renkaat haraa jokaisen metrin matkalla noin 8.5mm per puoli eri suuntiin.
              Last edited by Rubu; 07-05-2010, 19:10.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Rubu View Post
                Metrin matkalla yhden asteen poikkeama suorasta linjasta tarkoittanee Kuopiossa noin 17mm matkaa sivuttain...?
                Eli renkaat haraa jokaisen metrin matkalla noin 8.5mm per puoli eri suuntiin.
                Onko joku jossain puhunut asteen poikkeamasta, siis muut kuin Kuopiolaiset?

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by Hemi View Post
                  ...tai piti lähteä hakemaan kiireellä kakarat päivähoidosta...tai perjantaipullo Alkosta muijalta salaa kesken työpäivän...tai se ruokatunnilla vetäisty Kebab jo kurkistaa puukonpäänmitan kesken homma.....kyllä kyllä, mutta oli syy mikä tahansa, keskitys on nyt tekemättä, mikäli jossain ei ole erityisen väsynyt pusla tai takakelkan puslat finaalissa.
                  Siis kun se ruori voi olla ihan vimpan päälle vaa'attuna silloin kun kosla seisoo levyillä. Pointtina tässä lähinnä oli se että suuntauksessa on noin miljoona tekijää jonka vuoksi kulmat on lopulta ihan muuta kuin mitä raportissa lukee. Hommassa on aika monta työvaihetta joissa jokaisessa on oltava tarkkana ja laitteet kunnossa.

                  nimimerkillä en itsekään täydellinen ohjauskulmien säätäjä.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Rubu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2006
                    • 809
                    • Kuopio

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Haritusta saa olla lähes aste ennen kuin sillä on merkitystä renkaan kulumiselle.
                    Olisiko se puoli astetta sitten lähempänä sitä mitä tässä tarkoitat eli jokaisen ajetun metrin matkalla renkaat kulkee keskilinjasta 4.25mm eri suuntiin?

                    Comment

                    • Nippe-
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 115
                      • Vantaa

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Säätäjällä on jäänyt ratin keskitys tekemättä, koska jos alusta on kunnossa=välyksetön=ei anna jostain periksi ajotilanteessa, niin ko.kulmatodistus ei anna viitettä miksi ratti on vinossa.
                      Etupään camberit ei heitä kuin 0.16`-astetta, joten se on hyvinkin hyväksyttävä ero (huom. 1.00`-aste on = 0.60`-minuuttia...eli 0.59`:n jälkeen tulee 1.00`).
                      Edessä toki on camberia aivan liikaa, kuten myös jonkin verran takana, mutta balanssi on siis kummallakin akselilla ihan ok. "Hifistellen" voisikin pyrkiä alta 0.10`-asteeseen eri puolien välillä, utta käytännön hyödyt ilman tosi tiukkaa alustaa jää usein hyödyntämättä.
                      Ei siellä "pitäisi" olla enään missään väljää, mutta kyllähän siellä jossain jotain ihan pientä voi olla. Eihän niitä kaikkia väljiä saa sieltä pois jos ei kaikkea laita alustasta uusiksi Täytyy katella jos vaikka ensi viikolla saisi auton uudestaan samalle pajalle
                      E39 530dA ///M-Sport -00
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=192407

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli tästä varmasti saisi ajettavuudeltaan aika "namun" esim. 18" Hankook:in testivoittajilla, pikku madalluksella ja takaa kun vääntää camberia vähän pienemmäksi, eli johonkin 1.35`tasoon.
                        Mikä on tuon Hankookin tarkempi malli? Entä toimiiko alusta yhä jos takana on leveämmät vanteet ja renkaat? Siis 8,5" vanteet edessä ja 9,5" takana, renkaat pitäisi kai olla 235/40 ja 265/35?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          Originally posted by Nippe- View Post
                          Ei siellä "pitäisi" olla enään missään väljää, mutta kyllähän siellä jossain jotain ihan pientä voi olla. Eihän niitä kaikkia väljiä saa sieltä pois jos ei kaikkea laita alustasta uusiksi Täytyy katella jos vaikka ensi viikolla saisi auton uudestaan samalle pajalle
                          No reaktiotangot ja tukivarret vaihtamatta joten helposti siellä väljään onpi.
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Nippe- View Post
                            Ei siellä "pitäisi" olla enään missään väljää, mutta kyllähän siellä jossain jotain ihan pientä voi olla. Eihän niitä kaikkia väljiä saa sieltä pois jos ei kaikkea laita alustasta uusiksi Täytyy katella jos vaikka ensi viikolla saisi auton uudestaan samalle pajalle
                            Jos esim.takakelkan puslat ovat +200tkm ajetussa dieselissä vaihtamatta, on ne takuuvarmasti finaalissa. Sitten kun mittaustilanteessa takapään auraukset kun keskitetään ja auton kulkukulma hierotaan suoraan, pääsee kelkka kuitenkin ajotilanteessa kääntymään, muuttaen kulkukulman vituralleen.
                            Eli auto lähtee kulkemaan "kuin ajokoira", toinen kylki edellä, jolloin kulkusuunta pidettäessä on se rattia kääntämällä kompensoitava ja näin ratti on vinossa ajotilanteessa, vaikka mittalaitteet kiinnitettynä keskitys olisi 100% ok.
                            Näin tapahtuu myös mikäli etupään reaktiotangot ovat ns."eriparia", eli toisella puolella on juuri uusittu tanko/pusla ja toisella puolella vanha.
                            Ajotilanteessa myös tällöin kulkukulma muuttuu ja ratti on sitä kautta vinossa.
                            Yleensä kuitenkin tuo että suuntauksen jälkeen ratti on hieman vinossa, kertoo kuitenkin useimmin juuri siitä että takakelkan puslat ovat finaalissa, kuin mittaustyön hutiloinnista tai jostain muusta ongelmasta.
                            Eli sanotaan nyrkkisääntönä tähän niin että e39 530Dieseleissä kelkan puslien ehdoton maksimi käyttöikä on 150tkm, jonka jälkeen kulmat ajettaessa on jo ihan mitä sattuu ja ajettavuus sitä kautta kaukana siitä mitä sen pitäisi e39:ssä parhaimmillaan olla.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Mikä on tuon Hankookin tarkempi malli? Entä toimiiko alusta yhä jos takana on leveämmät vanteet ja renkaat? Siis 8,5" vanteet edessä ja 9,5" takana, renkaat pitäisi kai olla 235/40 ja 265/35?
                              Siis ajatushan meni niin että mikäli sinne nyt laittaisi kevyen madallusjousisetin, ajaisi se automaattisesti etucamberit optimiin, eli 0.10-0.20`-asteen väliin ja etupää olisi ilman mitään töitä täydellinen.
                              Taakse kun kääntäisi pultista nylyisestä 0.20-0.30`pois camberista, oltaisiin`takapäässä käytännön optimissa, eli 1.25-1.30`:ssä.
                              Tällöin etu+takapään cambereroksi tulisi tasan aste, jolloin sekin "luiskahtaisi" optimiin ihan itsestään.
                              Eli ainoa säätö optimialustalle olisi pelkän takacamberin pieni säätö ja thats it.
                              Renkaaksi tarkoitin tuota Hankookin S1:stä joka oikeastikkin on se kukkulan kuningas näissä isommissa kokoluokissa.
                              Siinä hieman näkyy tuo Michelinin osaomistus Hankookista siinä mielessä että näitä testivoittoja kun ei saada ihan ilmaiseksi, tarkoittaa se helposti Suomessa sitä että urat näissä testivoittajissa aina enemmän tai vähemmän sitten tuntuu.
                              No, S1 on siinä mielessä poikkeuksellinen testivoittaja että optimipyöränkulmilla siitä saa kyllä vielä 19" kokoluokissakin Suomeen täysin vetelemättömän renkaan ja samalla kuitenkin erittäin hiljaisen+nautittavan ajettavan, kuitenkin huippu ajo-ominaisuuksin kelissä kuin kelissä.
                              Alusta ja kulmat kun on kunnossa, saa tästä aivan uskomattoman hienon renkaan isoissakin vannekokoluokissa joka suhteessa.
                              KOROSTAN....kunhan se alusta ja kulmat OVAT OIKEASTI kunnossa.
                              Siis sinulla vain optimikulmiin päästäisiin kevyellä madalluksella ja pelkällä takacamberien hienosäädöllä, niin heitin tuon ihan mahdollisena skenaariona huippuajettavuudesta(motarilla ei voi olla hymyilemättä).
                              18" kokoluokassa ne e39 koot ovat 235/40-18" tai/ja 265/35-18".

                              Tuossa tuosta Hankook S1:stä: http://www.hankooktire-eu.com/about/...ash=e28d8b4cf7

                              Comment

                              • Väiski
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 412
                                • Pirkanmaa

                                Saako tyhmään kysymykseen vastauksen? Lappu on niin surkee ettei saa skannattua...

                                Originally posted by Väiski View Post
                                Kesärenkaiden vaihdon jälkeen tuli murheita..syksyllä vaihdettiin uudet iskarit + koiranluut ja vakaajan varsi ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.

                                Nyt kun laitettiin kesägummit niin ratti vasemmalle vinossa. Renkaat on uudet 235/35/19 sekä 275/30/19.

                                Nyt kun huollossa tutkittiin mahdollista vikaa niin huomattiin vasemassa alapallonivelessä lievää välystä. Voiko tämä vaikuttaa tuohon ratin asentoon vai onko vaan suuntaukset pielessä edelleen.

                                Talvirenkailla ratti oli suorassa(235/45/17), joilla myös tehtiin tuo nelipyörasuuntaus.

                                Auto siis e39 2003 530d.
                                "horsepower sells cars, torque wins races"
                                F10 M550dx 470/900

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎