Originally posted by 174000
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ja nelipyöräsuuntaus ?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
DSC:llä varustetuissahan tuo ratti on helppo asemoida just eikä melkeen, kun katsoo testerillä ohjauskulma-anturilta (LWS) kulman 0:ksi. Ellei tuota sitten ole asetuksella ryssitty pieleen. Toki jos on useamman asteen pielessä, niin tyrkkää vikakoodin, kun kuvittelee auton kulkevan koko ajan kylkimyyryä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by 174000 View PostKertokaapas miten sen ratin saa sitten suoraan, kun eräs merkkiliike ei ole kahdella yrittämällä vielä tätä onnistunut tekemään.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEli taitaa vaan olla kierosilmäisiä säätäjiä...
Osalla autoista pitää käydä ajamassa, jotta tulee pelisilmää mihin kohti ratti pitää asettaa.
Säädön jälkeen ratin asennon tarkastus on kaiken a ja o.
Monesti joutuu repimään säätöjä reilummalla voimalla niin ratin asento "muuttuu" säädön aikana.
Takakelkan puslilla on jotain tekemistä joskus mutta sama ilmiö on muissakin autoissa ja mikään muu siihen ei auta kun ratin asennon tarkastus ja tarvittaessa asennon korjaus ennen auton luovutusta asiakkaalle.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiellä on sitten jokin välys/pehmeä pusla joka ajon aikana realisoituu kulkukulman muutoksena(usein takakelkan puslat erityisesti dieseleissä).
Ensimmäisellä suuntauksella ratti oli melkoisen vinossa ja nyt toisella kerralla ei enää niin pahasti, mutta selkeästi kuitenkin. Vasemmalta jäi vaihtamatta vielä koliseva koiranluu (koska kyseessä oleva merkkiliike ei saa neljässä päivässä hommattua yhtä pikku osaa hyllyynsä, joka on käsittämätöntä sekä myös se, että pienintäkään varastoa ei näemmä pidetä ollenkaan -edes merkkikohtaisessa liikkeessä).
Voiko tuo finaalissa oleva koiranluu aiheuttaa tuota ratin vinoutta, vai pitääkö alkaa palikka kerraallaan irroittelemaan ja katsomaan mitkä puslat on vaihtokunnossa?
Tässä A:lla alkavassa sekä utosalva loppuvassa merkkiliikkeessä ei myöskään ollut suuntausarvoa e39 530i Touringille, eikä myöskään painoja käytetty suuntauksen aikana + vanteet saavat osumaa vanteisiin asennettavien metallihässäköiden takia.Last edited by 174000; 20-05-2010, 20:31.’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
'02 VW Golf 1.4i
Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring
Comment
-
-
Originally posted by 174000 View PostVoiko tuo finaalissa oleva koiranluu aiheuttaa tuota ratin vinoutta, vai pitääkö alkaa palikka kerraallaan irroittelemaan ja katsomaan mitkä puslat on vaihtokunnossa?
jotain siellä joka tapauksessa muuttuu mittaustilanteen ja ajotilanteen välillä.
Comment
-
-
Omia kokemuksia sen verran,että oli jokin aika sitten 535 e34 käytettiin säädettävänä.Ratti jäi säädön jälkeen vinoon,mutta kulkupuoli tuli muuten kuntoon joten en isommin reklamoinut.Muutaman kuukauden päästä sain päähäni vaihtaa takatukivarsien puslat.Ja kas kummaa rattikin oli sen jälkeen suorassa.Eli jos ratti on vinossa säädön jälkeen.niin saattaa todellakin olla takana jokin pusla finaalissa.Eikä kaikki ole pelkästään säätäjän puusilmaisyyttä.
Comment
-
-
Tänään käytettiin kaverin e39 540iA:ta nelipyöräsuuntauksessa Rovaniemellä Polar-renkaassa. Samalla laitettiin uudet takarenkaat 275/30-19. Sanoin kyllä säädättäjälle millaiset tavoite arvot haluttaisiin. No kuulemma takaa loppui säätövara, ja etuakselille ei osattu tehdä mitään. Tai sitten ei vain haluttuno takarenkaat laitettiin niin pystyyn kuin saatiin, mutta kuulemma pitäisi olla säädettävät tukivarret jotta nuo kulmat saisi edes sinnepäin...
Last edited by Driver22; 21-05-2010, 14:24.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
[QUOTE=Driver22;2025206]Tänään käytettiin kaverin e39 540iA:ta nelipyöräsuuntauksessa Rovaniemellä Polar-renkaassa. Samalla laitettiin uudet takarenkaat 275/30-19. Sanoin kyllä säädättäjälle millaiset tavoite arvot haluttaisiin. No kuulemma takaa loppui säätövara, ja etuakselille ei osattu tehdä mitään. Tai sitten ei vain haluttuno takarenkaat laitettiin niin pystyyn kuin saatiin, mutta kuulemma pitäisi olla säädettävät tukivarret jotta nuo kulmat saisi edes sinnepäin...
Onhan niissä tukivarsissa säädöt.
Comment
-
-
Originally posted by Driver22 View PostTänään käytettiin kaverin e39 540iA:ta nelipyöräsuuntauksessa Rovaniemellä Polar-renkaassa. Samalla laitettiin uudet takarenkaat 275/30-19. Sanoin kyllä säädättäjälle millaiset tavoite arvot haluttaisiin. No kuulemma takaa loppui säätövara, ja etuakselille ei osattu tehdä mitään. Tai sitten ei vain haluttuno takarenkaat laitettiin niin pystyyn kuin saatiin, mutta kuulemma pitäisi olla säädettävät tukivarret jotta nuo kulmat saisi edes sinnepäin...
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMikä alusta tuossa on, siis miten paljon on madallettu? Onko alustan osia uusittu milloin? Edessähän ei voi tehdä mitään muuta kuin säätää aurauksen, virittelyt (pultinreikien suurennus, etukelkan löysääminen yms) ei tavallisella suuntaajalla taida onnistua.
Sellainen huomio tuosta mittauksesta, että taisi mittaaja ottaa alkumittauksen ennenkuin hypättiin autoon kyytiin eli ei kuormattuna. Siitä varmaan johtuu tuo etucamberin muutos vaikka mitään sille ei siis tehty.
Onko Lapin alueella ketään joka osaisi tehdä säädöt myös etupäähän? Tai vastaavasti välillä roi-jyväskylä?
Onhan niissä tukivarsissa säädöt.F31 330D Xdrive M-Sport
Comment
-
-
Originally posted by Ansseli View PostMinkälaiset säädöt pitäis olla kun renkaat on 235/40 18" dunlopit ja talvella contin kitkat 225/55 16" :think? autoa ei ole madallettu. 1 pari renkaita on kulunut sisäreunasta sentin alueelta sileäksija 1 rengas ulkoreunasta eli jotakin siellä on vituillaan
-530 d touring automaatti -02 237 tkm-
Comment
-
-
Auto E39 525tds -97 290tkm.
Kysästääs tähän rakoon melkein samaa asiaa kuin muilla, eli autoon tulee etu- ja takapäähän uudet tukivarret ja puslat kumisina, alustaksi HR-cupkit 40/15, renkaina 245/40-18 & 265/35-18, mahdollisesti myös toyon "katusliksit".
Talvirenkaina 235/?-17
Autolla ajetaan kesän aikana vain radalla ja noin 200-300 kierrosta, muuten talviautona.
Auto on ollut radalla hieman yliohjaava nopeissa kurveissa ja taasen ohjausvaste on ollut huonohko hitaissa kurveissa.
Tarkoitus olisi saada auto kääntymään hitaissa nopeuksissa (<100) hyvin ja kovemmassa vauhdissa pitäisi olla mahdollisimman "neutraali" ajettava (takapää rauhallisemmaksi), eli ei yli eikä aliohjaamista.
Jotain pohjaa mistä lähteä säätämään?
Takapäästä poistettu vararenkaat ja ylimääräiset tavarat, poppilaitteet lähtee seuraavaksi.
Comment
-
Comment