Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by 174000 View Post
    Kertokaapas miten sen ratin saa sitten suoraan, kun eräs merkkiliike ei ole kahdella yrittämällä vielä tätä onnistunut tekemään.
    Minulla säätäjä sanoi, että laitapa itse ratti kohdalleen. Joten minä käänsin ratin suoraan, laitoin sen lukitustangon rattiin ja niin tuli ratti kohdalleen heti ekalla kerralla. Eli taitaa vaan olla kierosilmäisiä säätäjiä...
    E39 528iA

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      DSC:llä varustetuissahan tuo ratti on helppo asemoida just eikä melkeen, kun katsoo testerillä ohjauskulma-anturilta (LWS) kulman 0:ksi. Ellei tuota sitten ole asetuksella ryssitty pieleen. Toki jos on useamman asteen pielessä, niin tyrkkää vikakoodin, kun kuvittelee auton kulkevan koko ajan kylkimyyryä.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by 174000 View Post
        Kertokaapas miten sen ratin saa sitten suoraan, kun eräs merkkiliike ei ole kahdella yrittämällä vielä tätä onnistunut tekemään.
        Siellä on sitten jokin välys/pehmeä pusla joka ajon aikana realisoituu kulkukulman muutoksena(usein takakelkan puslat erityisesti dieseleissä).

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          Originally posted by TJJ View Post
          Eli taitaa vaan olla kierosilmäisiä säätäjiä...
          Aika monesti juuri tästä on kyse...
          Osalla autoista pitää käydä ajamassa, jotta tulee pelisilmää mihin kohti ratti pitää asettaa.

          Säädön jälkeen ratin asennon tarkastus on kaiken a ja o.
          Monesti joutuu repimään säätöjä reilummalla voimalla niin ratin asento "muuttuu" säädön aikana.

          Takakelkan puslilla on jotain tekemistä joskus mutta sama ilmiö on muissakin autoissa ja mikään muu siihen ei auta kun ratin asennon tarkastus ja tarvittaessa asennon korjaus ennen auton luovutusta asiakkaalle.

          Comment

          • 174000
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2008
            • 1178
            • Tuusula

            Originally posted by Hemi View Post
            Siellä on sitten jokin välys/pehmeä pusla joka ajon aikana realisoituu kulkukulman muutoksena(usein takakelkan puslat erityisesti dieseleissä).
            Asiahan oli näin, että aikaisemmin rattia täytyi kääntää aavistuksen vasemmalle, jotta kulki suoraan. Nyt vasemmalle vaihedettiin raidetangonpää+suuntaus ja rattia täytyy kääntää oikealle ajaakseen suoraan.

            Ensimmäisellä suuntauksella ratti oli melkoisen vinossa ja nyt toisella kerralla ei enää niin pahasti, mutta selkeästi kuitenkin. Vasemmalta jäi vaihtamatta vielä koliseva koiranluu (koska kyseessä oleva merkkiliike ei saa neljässä päivässä hommattua yhtä pikku osaa hyllyynsä, joka on käsittämätöntä sekä myös se, että pienintäkään varastoa ei näemmä pidetä ollenkaan -edes merkkikohtaisessa liikkeessä).

            Voiko tuo finaalissa oleva koiranluu aiheuttaa tuota ratin vinoutta, vai pitääkö alkaa palikka kerraallaan irroittelemaan ja katsomaan mitkä puslat on vaihtokunnossa?

            Tässä A:lla alkavassa sekä utosalva loppuvassa merkkiliikkeessä ei myöskään ollut suuntausarvoa e39 530i Touringille, eikä myöskään painoja käytetty suuntauksen aikana + vanteet saavat osumaa vanteisiin asennettavien metallihässäköiden takia.
            Last edited by 174000; 20-05-2010, 20:31.
            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
            '02 VW Golf 1.4i
            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              -----
              Last edited by Janzki; 21-05-2010, 16:34.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by 174000 View Post
                Voiko tuo finaalissa oleva koiranluu aiheuttaa tuota ratin vinoutta, vai pitääkö alkaa palikka kerraallaan irroittelemaan ja katsomaan mitkä puslat on vaihtokunnossa?
                Koiranluulla ei ole mitään vaikutusta alustakulmiin.
                jotain siellä joka tapauksessa muuttuu mittaustilanteen ja ajotilanteen välillä.

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  Originally posted by Hemi View Post
                  jotain siellä joka tapauksessa muuttuu mittaustilanteen ja ajotilanteen välillä.
                  Onhan siellä mahdollista, että renkaan vyöpakat on ladottu vinoon niin se vänkää ratin vinoon, renkaat on kuluneet epätasaiseksi yms...

                  Comment

                  • kuukankorpi
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 634

                    Omia kokemuksia sen verran,että oli jokin aika sitten 535 e34 käytettiin säädettävänä.Ratti jäi säädön jälkeen vinoon,mutta kulkupuoli tuli muuten kuntoon joten en isommin reklamoinut.Muutaman kuukauden päästä sain päähäni vaihtaa takatukivarsien puslat.Ja kas kummaa rattikin oli sen jälkeen suorassa.Eli jos ratti on vinossa säädön jälkeen.niin saattaa todellakin olla takana jokin pusla finaalissa.Eikä kaikki ole pelkästään säätäjän puusilmaisyyttä.

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      Tänään käytettiin kaverin e39 540iA:ta nelipyöräsuuntauksessa Rovaniemellä Polar-renkaassa. Samalla laitettiin uudet takarenkaat 275/30-19. Sanoin kyllä säädättäjälle millaiset tavoite arvot haluttaisiin. No kuulemma takaa loppui säätövara, ja etuakselille ei osattu tehdä mitään. Tai sitten ei vain haluttu no takarenkaat laitettiin niin pystyyn kuin saatiin, mutta kuulemma pitäisi olla säädettävät tukivarret jotta nuo kulmat saisi edes sinnepäin...



                      Last edited by Driver22; 21-05-2010, 14:24.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • kuukankorpi
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 634

                        [QUOTE=Driver22;2025206]Tänään käytettiin kaverin e39 540iA:ta nelipyöräsuuntauksessa Rovaniemellä Polar-renkaassa. Samalla laitettiin uudet takarenkaat 275/30-19. Sanoin kyllä säädättäjälle millaiset tavoite arvot haluttaisiin. No kuulemma takaa loppui säätövara, ja etuakselille ei osattu tehdä mitään. Tai sitten ei vain haluttu no takarenkaat laitettiin niin pystyyn kuin saatiin, mutta kuulemma pitäisi olla säädettävät tukivarret jotta nuo kulmat saisi edes sinnepäin...


                        Onhan niissä tukivarsissa säädöt.

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Driver22 View Post
                          Tänään käytettiin kaverin e39 540iA:ta nelipyöräsuuntauksessa Rovaniemellä Polar-renkaassa. Samalla laitettiin uudet takarenkaat 275/30-19. Sanoin kyllä säädättäjälle millaiset tavoite arvot haluttaisiin. No kuulemma takaa loppui säätövara, ja etuakselille ei osattu tehdä mitään. Tai sitten ei vain haluttu no takarenkaat laitettiin niin pystyyn kuin saatiin, mutta kuulemma pitäisi olla säädettävät tukivarret jotta nuo kulmat saisi edes sinnepäin...
                          Mikä alusta tuossa on, siis miten paljon on madallettu? Onko alustan osia uusittu milloin? Edessähän ei voi tehdä mitään muuta kuin säätää aurauksen, virittelyt (pultinreikien suurennus, etukelkan löysääminen yms) ei tavallisella suuntaajalla taida onnistua.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Driver22
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 2098
                            • *

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mikä alusta tuossa on, siis miten paljon on madallettu? Onko alustan osia uusittu milloin? Edessähän ei voi tehdä mitään muuta kuin säätää aurauksen, virittelyt (pultinreikien suurennus, etukelkan löysääminen yms) ei tavallisella suuntaajalla taida onnistua.
                            Ei ole ihan varmuutta mikä alusta, mutta auto on aika matala sekä edestä että takaa. Veikkaisin 40-50mm madallusta molempiin päihin. Autolla ajettu vain reilu 70tkm ja päällisinkin puolin alusta on kuin uusi.

                            Sellainen huomio tuosta mittauksesta, että taisi mittaaja ottaa alkumittauksen ennenkuin hypättiin autoon kyytiin eli ei kuormattuna. Siitä varmaan johtuu tuo etucamberin muutos vaikka mitään sille ei siis tehty.

                            Onko Lapin alueella ketään joka osaisi tehdä säädöt myös etupäähän? Tai vastaavasti välillä roi-jyväskylä?

                            Onhan niissä tukivarsissa säädöt.
                            Juu eli tarkoitin sanoa sellaiset joissa olisi enempi säätövaraa.
                            F31 330D Xdrive M-Sport

                            Comment

                            • Ansseli
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 145
                              • Tampere/Mikkeli

                              Originally posted by Ansseli View Post
                              Minkälaiset säädöt pitäis olla kun renkaat on 235/40 18" dunlopit ja talvella contin kitkat 225/55 16" :think? autoa ei ole madallettu. 1 pari renkaita on kulunut sisäreunasta sentin alueelta sileäksi ja 1 rengas ulkoreunasta eli jotakin siellä on vituillaan
                              Oliskohan sinnepäinkään jos laittaisi eteen camberiksi 0.10-0.20 ja taakse 1.25-1.30, mites muut arvot?
                              -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                              Comment

                              • Vonsaku
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 109

                                Auto E39 525tds -97 290tkm.

                                Kysästääs tähän rakoon melkein samaa asiaa kuin muilla, eli autoon tulee etu- ja takapäähän uudet tukivarret ja puslat kumisina, alustaksi HR-cupkit 40/15, renkaina 245/40-18 & 265/35-18, mahdollisesti myös toyon "katusliksit".
                                Talvirenkaina 235/?-17
                                Autolla ajetaan kesän aikana vain radalla ja noin 200-300 kierrosta, muuten talviautona.
                                Auto on ollut radalla hieman yliohjaava nopeissa kurveissa ja taasen ohjausvaste on ollut huonohko hitaissa kurveissa.

                                Tarkoitus olisi saada auto kääntymään hitaissa nopeuksissa (<100) hyvin ja kovemmassa vauhdissa pitäisi olla mahdollisimman "neutraali" ajettava (takapää rauhallisemmaksi), eli ei yli eikä aliohjaamista.

                                Jotain pohjaa mistä lähteä säätämään?
                                Takapäästä poistettu vararenkaat ja ylimääräiset tavarat, poppilaitteet lähtee seuraavaksi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎