Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ja nelipyöräsuuntaus ?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by Samppasika View Post
    ...Seuraavaksi vois nostaa DIS:illä perää hieman (1cm) ylemmäs ja katsoa muutoksen, kun tuli mieleen, että saattaa olla että perää on laskettu hieman säädön jälkeen. Ei voi muistaa.. Näköjään taas kuskin puolikin 5mm alempana kuin vänkärin puoli. Samalla tasais sen.
    Mielestäni E39:n takapään ripustus on sellainen, ettei pyörän pystykallistuma juurikaan muutu oli jousituksen korkeus mikä hyvänsä. Enemmän muuttuu raideleveys.

    Huomasin tämän kun olin vieressä kun autoa nostettiin pukille. Sitä mukaa kun auto nousi ylös, takarenkaiden raideleveys kapeni mutta renkaat pysyi silmämääräisesti pystyssä.

    E34:n ja muiden mallien vanhemmat kolmiotukivarsi systeemit toimii eri tavoin tässä suhteessa, niissä pystykallistuma muuttuu paljonkin.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • Tome
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2003
      • 548
      • Joensuu

      Originally posted by Hemi View Post
      Ei, vaan minä en nyt spekuloi mitään vain siksi että ei kai kukaan ole niiden narinahelojen olevan niin väljät että takana camberia olisi reilusti yli 2-astetta?
      Eiköhän ne narinahelat kuitenkin loppuessaan/väljistyessään ilmoita itsestään melko äänekkäästi?
      omassa tapauksessa eivät helat pitäneet missään vaiheesssa mitään ääntä. Välyksiä silloin testasin siten että pyöräpulttiin avain metrin varrella ja heilutusta, rengas heilui pystykallistuman suunnassa sentin verran alareunastaan joten varmasti on väljä hela (niinkuin aiemmin sanoin, se oli tolkuttoman väljä) vaikuttanut camberiin reilustikin? Joka tapaus on erilainen.
      Last edited by Tome; 27-05-2010, 20:27.

      Comment

      • Martti
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2005
        • 787
        • Suomi

        Jos etupäässä ei ole minkäännäköisiä camberin säätömahdollisuuksia vakiona, niin miten on näissä täällä esiintyneissä muutamissa lapuissa saatu muutoksia aikaan? Vaikuttaako aurausten ja/tai casterin säätö cambereihin ja voiko näillä pelata jotenkin yhteen, jotta ajokäytös olisi siedettävää eikä rengasta menisi kuin leipää?

        Sitten tällainen kuvitteellinen tilanne, että reippaamman madalluksen jälkeen camberit ovat symmetrisesti edessä -1,00 luokkaa ja ne pitäisi saada tonne -0,40 - -0,30 seutuville.
        1. Onnistuuko näin suuri säätö esim. löysäämällä iskari/pyöräntuenta -liitos ja esijännittämällä ennen uusintakiristystä?
        2. Onnistuuko muokkaamalla yläpään kiinnitysreikiä ja jos, niin kuinka paljon reikiä täytyisi suurentaa/vinguttaa, jotta em. muutos saataisiin toteutettua?
        Jos tähän lähdetään, niin onko reikien symmetrinen suurentaminen ts. poraaminen isommaksi se järkevin tapa?
        3. Onko pelkän iskarin pyörittämisellä alapään kiinnityskohdassa mitään vaikutusta?
        4. Kuinka suuri muutos saadaan kääntämällä ylälautasta esim. 1/3 kierrosta? Aiheutuuko tästä mitään ongelmia, jos näin toimitaan?

        Siinäpä nyt aluksi.

        Comment

        • Samppasika
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 769
          • Kempele

          Originally posted by Martti;2031581 begin_of_the_skype_highlighting**************20315 81******end_of_the_skype_highlighting
          Jos etupäässä ei ole minkäännäköisiä camberin säätömahdollisuuksia vakiona, niin miten on näissä täällä esiintyneissä muutamissa lapuissa saatu muutoksia aikaan? Vaikuttaako aurausten ja/tai casterin säätö cambereihin ja voiko näillä pelata jotenkin yhteen, jotta ajokäytös olisi siedettävää eikä rengasta menisi kuin leipää?

          Sitten tällainen kuvitteellinen tilanne, että reippaamman madalluksen jälkeen camberit ovat symmetrisesti edessä -1,00 luokkaa ja ne pitäisi saada tonne -0,40 - -0,30 seutuville.
          1. Onnistuuko näin suuri säätö esim. löysäämällä iskari/pyöräntuenta -liitos ja esijännittämällä ennen uusintakiristystä?
          2. Onnistuuko muokkaamalla yläpään kiinnitysreikiä ja jos, niin kuinka paljon reikiä täytyisi suurentaa/vinguttaa, jotta em. muutos saataisiin toteutettua?
          Jos tähän lähdetään, niin onko reikien symmetrinen suurentaminen ts. poraaminen isommaksi se järkevin tapa?
          3. Onko pelkän iskarin pyörittämisellä alapään kiinnityskohdassa mitään vaikutusta?
          4. Kuinka suuri muutos saadaan kääntämällä ylälautasta esim. 1/3 kierrosta? Aiheutuuko tästä mitään ongelmia, jos näin toimitaan?

          Siinäpä nyt aluksi.
          Taitais jo pelkästään alatukivarren ja reaktiotangon pulttien löysääminen ja kuormaliinalla vedättäminen saada melko suuria muutoksia aikaan. Siihen vielä lisäksi tuo iskarin pyörittäminen alapään kiinnityksessä, niin tuskin tarvii vingutella.. Kun ois vain sellainen säätöpaja, joka antais yrittää kikkailla kaikkea kivaa säädön yhteydessä...
          Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
          E61 530d M-sport -08
          E39 528i Touring -97

          Yhteydenotot: [email protected] !!

          Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            Originally posted by Samppasika View Post
            Taitais jo pelkästään alatukivarren ja reaktiotangon pulttien löysääminen ja kuormaliinalla vedättäminen saada melko suuria muutoksia aikaan. Siihen vielä lisäksi tuo iskarin pyörittäminen alapään kiinnityksessä, niin tuskin tarvii vingutella.. Kun ois vain sellainen säätöpaja, joka antais yrittää kikkailla kaikkea kivaa säädön yhteydessä...
            No olisiko tämä tulkittavissa nyt niin, että yläpään reikiä ei tarvitsisi kovinkaan paljoa suurentaa, jotta tuollainen reilu puolen asteen muutos cambereissa saadaan aikaiseksi?
            Nehän ei ilmeisesti tee käytännössä mitään "normaalien" säätötoimenpiteiden yhteydessä noille etucambereille?

            e: tietystihän se olisi parempi, jos muutokset saisi aikaan ilman korin kairauksia ym..
            Last edited by Martti; 28-05-2010, 10:43.

            Comment

            • Samppasika
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 769
              • Kempele

              Originally posted by Martti;2031660 begin_of_the_skype_highlighting**************20316 60******end_of_the_skype_highlighting
              No olisiko tämä tulkittavissa nyt niin, että yläpään reikiä ei tarvitsisi kovinkaan paljoa suurentaa, jotta tuollainen reilu puolen asteen muutos cambereissa saadaan aikaiseksi?
              Nehän ei ilmeisesti tee käytännössä mitään "normaalien" säätötoimenpiteiden yhteydessä noille etucambereille?

              e: tietystihän se olisi parempi, jos muutokset saisi aikaan ilman korin kairauksia ym..
              No varmaan ainakin puoli senttiä sais ulospäin avartaa äkkiä laskien... Mutta kannattaako sitten alkaa hifistelemään? Jos ottaa sen mitä alapäästä kikkailemalla saa? Ei ehkä ihan riitä täydelliseen tulokseen, mutta ainakin parempaan suuntaan..
              Alku aina hankalaa, lopussa ihme jos seisoo...
              E61 530d M-sport -08
              E39 528i Touring -97

              Yhteydenotot: [email protected] !!

              Käyn harvoin foorumilla ja privaviestit jää usein lukematta pitkältä ajalta.

              Comment

              • Pace76
                Newbiemmer
                • Jun 2009
                • 11
                • Helsinki

                Konalan vianor ainakin hoiti hommansa E46 kanssa mallikkaasti 79e.
                F20 M135i xDrive, E90 M3, F25 X3 2,0D, F11 520 Dat M-sport, F11 530 Dat, E46 330dat Facelift, E30 325, E21 320i

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Samppasika View Post
                  No varmaan ainakin puoli senttiä sais ulospäin avartaa äkkiä laskien... Mutta kannattaako sitten alkaa hifistelemään? Jos ottaa sen mitä alapäästä kikkailemalla saa? Ei ehkä ihan riitä täydelliseen tulokseen, mutta ainakin parempaan suuntaan..
                  Minusta olisi parempi jos löytyisi joku pysyvä ratkaisu eikä mikään kuormaliinojen yms. kanssa viritetty joka sitten käytössä kuitenkin voi muuttua ja jossa ei voi tehdä mitään etupään remonttia ilman uudelleensäätöä ja kuormaliinoja.

                  Mihinkähän nuo etu-camberit muuttuu 40mm pudotuksella? Tai missä arvossa ne yleensä on m-sport alustassa?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7450
                    • Oulu

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Mihinkähän nuo etu-camberit muuttuu 40mm pudotuksella? Tai missä arvossa ne yleensä on m-sport alustassa?
                    Tänään kävin (taas) suuntauksessa ja nyt saatiin homma vietyä loppuun asti parin uuden pultin avulla. Syytä tai toisesta etu-camberit oli eriparia alunalkaenkin, eikä niitä tuossa ruvettu säätämään koska helppoa säätöä ei kuulemma ole. Asentaja sanoi, että alatukivarren jne. pultit löysäämällä voisi ehkä säätää, mutta sitten pitäis kiristää ne pultit rengas ilmassa, mikä ei ole suositeltavaa. Suuntaukseen meni nytkin kaikkineen noin 5,5h työaikaa, joten ei enää huvittanut vaatia mitään lisäsäätöä. Toki joskus myöhemmin voin sellaista harkita.

                    Vasen etu-camber oli -1°18' ja oikea oli -0°39'. Noista siis jälkimmäinen lienee aika normaali (M-Sport alustan) arvo (tehtaan toleranssien sisällä ainakin). Taka-camberit saatiin säädettyä pienemmiksi, vähän eriparia nekin nyt ovat kun vasemmalla on -1°41' ja oikealla -1°06'. Ihme että oikealle sai noin pieneksi tuon taka-camberin.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 28-05-2010, 12:47.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Martti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 787
                      • Suomi

                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                      Vasen etu-camber oli -1°18' ja oikea oli -0°39'. Noista siis jälkimmäinen lienee aika normaali (M-Sport alustan) arvo (tehtaan toleranssien sisällä ainakin). Taka-camberit saatiin säädettyä pienemmiksi, vähän eriparia nekin nyt ovat kun vasemmalla on -1°41' ja oikealla -1°06'. Ihme että oikealle sai noin pieneksi tuon taka-camberin.
                      Mällipeli.
                      Eikös tuon cambereiden välisen eron nytten olisi voinut tasoittaa etukelkan poikittaissiirrolla?

                      Mutta mikä kiinnostaa, on ajokäyttäytyminen näillä kulmilla (ja kulmien välisillä eroilla)??

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tänään kävin (taas) suuntauksessa ja nyt saatiin homma vietyä loppuun asti parin uuden pultin avulla. Syytä tai toisesta etu-camberit oli eriparia alunalkaenkin, eikä niitä tuossa ruvettu säätämään koska helppoa säätöä ei kuulemma ole.
                        Onko etupään tukivarsia vaihdettu milloin? Yhtäaikaa molemmat?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Juipe
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2009
                          • 125
                          • Vimpeli

                          Olisiko jollain heittää m-sport alustan arvoja tähän, auto menossa ensi MA suuntaukseen. Eli siltä varalta ettei heidän koneeltaan löydy omia arvoja tuolle alustalle?

                          Toivottavasti ei mene noin kauaa säädössä, samalla kertaa olis uusintalistalla narinahelat ja koiranluut taakse.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            Tänään kävin (taas) suuntauksessa ja nyt saatiin homma vietyä loppuun asti parin uuden pultin avulla. Syytä tai toisesta etu-camberit oli eriparia alunalkaenkin, eikä niitä tuossa ruvettu säätämään koska helppoa säätöä ei kuulemma ole. Asentaja sanoi, että alatukivarren jne. pultit löysäämällä voisi ehkä säätää, mutta sitten pitäis kiristää ne pultit rengas ilmassa, mikä ei ole suositeltavaa. Suuntaukseen meni nytkin kaikkineen noin 5,5h työaikaa, joten ei enää huvittanut vaatia mitään lisäsäätöä. Toki joskus myöhemmin voin sellaista harkita.

                            Vasen etu-camber oli -1°18' ja oikea oli -0°39'. Noista siis jälkimmäinen lienee aika normaali (M-Sport alustan) arvo (tehtaan toleranssien sisällä ainakin). Taka-camberit saatiin säädettyä pienemmiksi, vähän eriparia nekin nyt ovat kun vasemmalla on -1°41' ja oikealla -1°06'. Ihme että oikealle sai noin pieneksi tuon taka-camberin.
                            Siis e39:iin on nimenomaan helppo keino jonkin verran balansoida etupään cambereita.
                            Eli löysätään alakelkan kiinnityspultit ja otetaan kiinnityksistä raudalla kääntäen löysät pois siihen suuntaan mihin halutaan lisää camberia kiristäen samalla pultit, jolloin luonnollisesti toiselta puolelta camber vähenee saman verran.
                            e39 on sikä ongelmallinen noiden camberien suhteen, koska käytännössä jokaisesta alkaa jo nykyisin olemaan etunavat/olkavarret jonkin verran antaneet periksi, jolloin negatiivista camberia tahtoo alkaa löytymään reippaastikkin yli asteen lukemia. Olen itse joutunut vaihtamaan useita olkavarsia "väsyneiden" tilalle kun cambersäätöä ei ole mahdollistakaan mitenkään muuten järkevästi saada haluttuun tasoon.
                            Ainoa käytännön muu säätö tapahtuu tässäkin iskarin alapäätä kiertämällä ja tekemällä iskaritornien kiinnytyksiin samanlaiset säädöt kuin mitä useimmissa e46:ssa on jo vakiona.
                            Jonkin verran cambereita saa hifisteltyä kun avaa iskarin/navan kiinnityksen ja painaa tai vääntää "löysät" ko liitoksesta voimalla ulospäin(siis jos halutaan vähemmän negatiivista) samalla kun apupässi vääntää liitoksen kiinni.
                            Tällä saa keskimäärin n.0.1`-astetta suuntaan tai toiseen, joten tuo tornien yläpäähän tehtävä säätö tai asennettava säätölevy on se primääri cambersäätö e39:iin.

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Jonkin verran cambereita saa hifisteltyä kun avaa iskarin/navan kiinnityksen ja painaa tai vääntää "löysät" ko liitoksesta voimalla ulospäin(siis jos halutaan vähemmän negatiivista) samalla kun apupässi vääntää liitoksen kiinni.
                              Tällä saa keskimäärin n.0.1`-astetta suuntaan tai toiseen, joten tuo tornien yläpäähän tehtävä säätö tai asennettava säätölevy on se primääri cambersäätö e39:iin.
                              Kuinka paljon pulttien reikiä tarvii suurentaa/levittää pirralla, jos nyt ajatellaan, että negatiivinen camber halutaan 1 asteesta jonnekin -0,4 - -0,3 seutuville..?

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Martti View Post
                                Kuinka paljon pulttien reikiä tarvii suurentaa/levittää pirralla, jos nyt ajatellaan, että negatiivinen camber halutaan 1 asteesta jonnekin -0,4 - -0,3 seutuville..?
                                Ongelmahan on siinä että tuo yläpään säätö on aika "hidas", eli 10mm:n säätömahdollisuuskaan ei vaikuta kuin muutaman kympin.
                                Tuo yhden asteen saaminen 0.30-0.40`-asteen tietämille on siis toki vielä mahdollisuuksien rajoissa jos yläpäähän tehdään vakiomuttereilla saatava maksimisäätö.
                                Kunpa olisi säädettävä alatukivarsi....

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎