Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10081
    • KVLA

    Originally posted by S.P.R View Post
    e39 sedan on nyt jonkin aikaa kärsinyt tärinästä 80-120 km/h aluella. Tärinä tuntuu ratissa, mutta myös vänkärin penkki ja aurinkolippa heiluvat perinteisesti. Autolla on ajettu 160tkm, joten vaihdatin eteen tukivarret, reaktiotangot ja vakaajan tangot. Taakse vaihdettiin pelkät narinahelat. Rempan jälkeen tärinä on jos mahdollista vain pahentunut Joskus kyyti saattaa olla ihan sivistynyttäkin kun taas joskus tärinä on voimakasta.

    Alla on nyt 18" replicat joilla nokian kumit. 16" orggis vanteilla ja talvikumeilla tärisi mielestäni selvästi vähemmän. Kesärengaspaketti on aikanaan tasapainotettu kahteen kertaan, mutta täyttä helpotusta sekään ei ole tuonut. Asentaja ei ainakaan maininnut isommista renkaiden selkäheitoista.

    Nyt en oikein tiedä mitä pitäisi tehdä seuraavaksi :think Pitäisikö kokeilla eteen talvisettiä nyt kun tukivarretkin on vaihdettu?

    Sen olen huomannut renkaita vaihtaessa, että kun pyörittelee edestä jarrulevyistä niin oikealta puolelta ei pyöri kovin kevyesti vaan pitää käyttää vähän voimaa. Toiselta puolelta pyörii todella kevyesti. Onko tällä mitään vaikutusta?

    Kaikki apu otetaan kiitollisena vastaan.
    Koitappa (varovasti) sitä oikean puolen jarrulevyä kunnon ajolenkin jälkeen.Jos se on huomattavasti kuumempi kuin tuo ns. toimivampi puoli,niin silloin kannattaa kyllä jarrujumppaan ruveta.Jumittava jarru voi tosiaan aiheuttaa erillaisia vapinoita pyörissä.Etenkin jos siellä pyörän tuennoissa on orastavaakin välystä.

    Onhan iskarit ja niiden yläpäät kunnossa?Sekä pyöränlaakerit ok?Laakerit kyllä pitäisi olla noilla ajomäärillä vielä tikissään.

    Comment

    • S.P.R
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1009
      • Oulu area

      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Koitappa (varovasti) sitä oikean puolen jarrulevyä kunnon ajolenkin jälkeen.Jos se on huomattavasti kuumempi kuin tuo ns. toimivampi puoli,niin silloin kannattaa kyllä jarrujumppaan ruveta.Jumittava jarru voi tosiaan aiheuttaa erillaisia vapinoita pyörissä.Etenkin jos siellä pyörän tuennoissa on orastavaakin välystä.

      Onhan iskarit ja niiden yläpäät kunnossa?Sekä pyöränlaakerit ok?Laakerit kyllä pitäisi olla noilla ajomäärillä vielä tikissään.
      Ok, pitää tsekata tuo levyn/jen kuumeneminen. Voisiko etuiskarit aiheuttaa tällaista ongelmaa? Veikkaan ettei niillä (160tkm) enää ole kovin kauaa elinikää jäljellä. Kun ne menee vaihtoon niin vaihdan samalla kyllä sitten yläpäätkin. Miten pyöränlaakereiden kunnon voisi helposti maallikkokin tarkistaa?

      Comment

      • Uffa
        Bimmer Rookie
        • May 2011
        • 126
        • Replot

        Originally posted by _nixu_ View Post
        Narinahelat vaihdettu? Nekin samalla jos ei ole
        Narinahela. Mistä nimitys tulee. JA miten ilmenee jos rikki/väljä/löysä.
        Ja btw...mistä tulee lyhenne OEM?



        2 lienee narinahela, mikäs tuo 4 sitten on? Meneekö helposti väljäksi jne?

        Mikäs tuo narinahela on Motonetissa nimeltään?
        Tämäkö? http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=18-2495
        Laatu sielläkin lienee ok?
        Vikakoodinlukua Vaasassa

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by Uffa View Post
          Narinahela. Mistä nimitys tulee. JA miten ilmenee jos rikki/väljä/löysä.
          Ja btw...mistä tulee lyhenne OEM?

          2 lienee narinahela, mikäs tuo 4 sitten on? Meneekö helposti väljäksi jne?

          Mikäs tuo narinahela on Motonetissa nimeltään?
          Tämäkö? http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=18-2495
          Laatu sielläkin lienee ok?
          Narinahela nimitys tulee juuri siitä, että rikkoutuessaan alkaa narisemaan. Kun on riittävän kauan narissut on jo niin väljä, että ei enää narise, mutta pyörän kulmat kääntyvät. Väljyyden tarkastaa parhaiten kun nostaa pyörän ilmaan, ottaa renkaasta tukevasti kiinni klo 12:sta ja 6:sta ja heiluttaa voimakkaasti. Joskus voi olla silti vaikea havaita viallista helaa.

          OEM tarkoittaa originaali osaa, joka tässä tapauksessa on lemförder tai febi. Motonetista voi tuurilla saada tällaisen, mutta mitään muuta sinne ei kannata kelpuuttaa. Kuvassa #2 on narinahela ja #4 on integral link. Siinä on myös kumihelat, mutta ei yleensä ihan niin herkkä rikkoutumaan kuin narinahela. Jos vähääkään epäilyttää niin kannattaa samalla vaihtaa. Joutuu kuitenkin purkamaan irti narinahelan vaihdon yhteydessä eikä ole kovin kallis osa.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Uffa
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 126
            • Replot

            Originally posted by markok View Post
            Narinahela nimitys tulee juuri siitä, että rikkoutuessaan alkaa narisemaan. Kun on riittävän kauan narissut on jo niin väljä, että ei enää narise, mutta pyörän kulmat kääntyvät. Väljyyden tarkastaa parhaiten kun nostaa pyörän ilmaan, ottaa renkaasta tukevasti kiinni klo 12:sta ja 6:sta ja heiluttaa voimakkaasti. Joskus voi olla silti vaikea havaita viallista helaa.
            Kiitoksia tiedoista.

            Siis narinahela riikkontuessaan muuttaa renkaan kulmaa , enemmän yläreunasta sisälleppäin kääntyneeksi?
            Vikakoodinlukua Vaasassa

            Comment

            • S.P.R
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1009
              • Oulu area

              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Koitappa (varovasti) sitä oikean puolen jarrulevyä kunnon ajolenkin jälkeen.Jos se on huomattavasti kuumempi kuin tuo ns. toimivampi puoli,niin silloin kannattaa kyllä jarrujumppaan ruveta.Jumittava jarru voi tosiaan aiheuttaa erillaisia vapinoita pyörissä.Etenkin jos siellä pyörän tuennoissa on orastavaakin välystä.

              Onhan iskarit ja niiden yläpäät kunnossa?Sekä pyöränlaakerit ok?Laakerit kyllä pitäisi olla noilla ajomäärillä vielä tikissään.
              Ajelin kunnon lenkin ja koitin sitten levyjä niin molemmat oli yhtä kuuman tuntoiset. Sitä vähän ihmettelin kun näpit meinasi palaa, että kuuluuko niiden käydä niin kuumina ihan normi ajossa?

              Jumppasin vielä kaikki vanteet irti ja vetelin kosketuspinnat hiomapaperilla sileiksi. Koitin myös vanteiden istuvuutta navalle ja ei siinä käsin ainakaan mitään välyksiä tuntunut. Koemielessä vetaisin vielä yhden kierroksen ohutta teippiä siihen varmistukseksi. Testilenkillä tärisi ihan samalla tavalla kuin aiemminkin. Keulan osien vaihdon jälkeen auto ei juurikaan tärise alle 95 km/h nopeuksilla, ei edes "pahassa" 80 km/h kohdassa.

              Pitäisi varmaan jossain osaavassa paikassa nyt tarkistuttaa nuo vanteet ja renkaat vielä kerrain ettei niissä ole mitään vikaa ja tasapainottaa ne samalla tietty. Missähän saisi oulun alueella luotettavaa ja tarkkaa työtä?

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7455
                • Oulu

                Originally posted by S.P.R View Post
                Missähän saisi oulun alueella luotettavaa ja tarkkaa työtä?
                K-Rengas ja Huolto on ainakin mulla tasapainottanut huolella renkaat.

                Kerrotaan nyt samalla parit tuoreet tutinahavainnot omasta autosta. Tänä keväänä ei ole uusilla renkailla juurikaan tutinat häirinneet. Viimeviikolla ajeltiin Oulusta Helsinkiin ja siinä matkalla oli hiukan vaihtelevasti ihan pientä tutinaa, mutta ei isommin häiritsevää. Helsingissä auto seisoi neljä päivää parkkahallissa. Siitä kun lähdettiin ajaan motaria Tampereelle niin vielä 100 km jälkeenkin tutina oli selvästi pahempaa kuin Oulusta etelään päin ajellessa oli ollut. Välillä tuntui 80-90 km/h vauhdissa myös ratissa lievää vatkausta. Tänään sitten aamulla lähdettiin Kurikasta Ouluun päin ajeleen, auto seisonut vain vajaan vuorokauden. Meni todella sileästi kaikkia nopeuksia, piti oikein hämmästellä suurta muutosta siihen mikä tilanne oli kun Helsingistä lähettiin. Eli näyttäs että ainakaan pidempi seisominen ei tee hyvää mun auton tutinalle.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8973
                  • Kellokoski

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  K-Rengas ja Huolto on ainakin mulla tasapainottanut huolella renkaat.

                  Kerrotaan nyt samalla parit tuoreet tutinahavainnot omasta autosta. Tänä keväänä ei ole uusilla renkailla juurikaan tutinat häirinneet. Viimeviikolla ajeltiin Oulusta Helsinkiin ja siinä matkalla oli hiukan vaihtelevasti ihan pientä tutinaa, mutta ei isommin häiritsevää. Helsingissä auto seisoi neljä päivää parkkahallissa. Siitä kun lähdettiin ajaan motaria Tampereelle niin vielä 100 km jälkeenkin tutina oli selvästi pahempaa kuin Oulusta etelään päin ajellessa oli ollut. Välillä tuntui 80-90 km/h vauhdissa myös ratissa lievää vatkausta. Tänään sitten aamulla lähdettiin Kurikasta Ouluun päin ajeleen, auto seisonut vain vajaan vuorokauden. Meni todella sileästi kaikkia nopeuksia, piti oikein hämmästellä suurta muutosta siihen mikä tilanne oli kun Helsingistä lähettiin. Eli näyttäs että ainakaan pidempi seisominen ei tee hyvää mun auton tutinalle.
                  Tahtoo nuo matalaprofiilirenkaat vähän painua aina seisonnassa. Sitten kun hieman alkavaa välystä niin värisee/tutisee.. :think
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • Jucke
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 518
                    • Keski-suomi

                    Laitoin jo tuonne "e39 kys.&vastauksia" kysymyksen mut kokeillaan vielä täältäkin kun meinaa tulla kiire, eli tilasin eBaysta (autoteile24) "Meyle HD" tukivarret 540:seen, osaako joku sanoa kuvan perusteella onko oikeat:



                    Alkoi vaan epäilyttämään kun paketissa tai missään muuallakaan ei ole mainintaa HD:sta ja netistä löytyneisiin kuviin verrattuna nuo puslien reiät on ainakin täysin erilaiset?
                    Kiire ja kiire mut tänä iltana pitäisi viedä tukivarsien vaihtoon...
                    E34 ///M5 3.8 '93,
                    ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                    Comment

                    • djs^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2009
                      • 1177
                      • Mikkeli

                      Omasta autosta (530d e39) löyty syy tutinaan. Vaihdeltu vaikka mitä, mutta nyt löyty. Vetareitten sisemmät murrokset! Katastus asemalla sanovat että bemareissa on jokin "rättiperä", että syö sisämurroksia sen takia. Ensiks kuulosti vähän omituiselta, ja älytöntä väljyyttä ei tuntunut. Vetarit vaihtoon ja tutinat hävisi. Tutinat ja tärinät ovat täysin edellä mainittuja.

                      Ps. Ei ollut halpaa vaihdella. Orkkikset saksasta tilattuna 800e/kpl
                      EX :
                      -E36 316
                      -E36 325
                      -E39 523
                      -E39 530dA M-Sportx2
                      -E60 525dA M-Sport x2
                      -E60 545i Matte white
                      -E53 x5
                      -E91 3xx

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        Originally posted by Jucke View Post
                        Alkoi vaan epäilyttämään kun paketissa tai missään muuallakaan ei ole mainintaa HD:sta ja netistä löytyneisiin kuviin verrattuna nuo puslien reiät on ainakin täysin erilaiset?
                        Kiire ja kiire mut tänä iltana pitäisi viedä tukivarsien vaihtoon...
                        Meylen sivuilta löytyy osahaku. Ehkä tuolta löytyy vastaava osa ja sen kuva

                        MEYLE automotive spares – over 24,000 parts for passenger cars, vans and trucks.

                        Comment

                        • Jucke
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 518
                          • Keski-suomi

                          Originally posted by pheno View Post
                          Meylen sivuilta löytyy osahaku. Ehkä tuolta löytyy vastaava osa ja sen kuva

                          http://www.meyle.com/EN/Spare-parts/Search.html
                          Joo, tuonne toiseen topikkiin tulikin jo laitettua, eli pistin mailia liikkeeseen ja vääräthän sieltä oli lähetetty (mersun c-sarjalaisen osat!). Lupasivat toimittaa oikeat saman tien.
                          E34 ///M5 3.8 '93,
                          ex: E38 740i '00 E34 535i '88, E39 540ia M-sport '00, E34 535i '91, E34 520i '88

                          Comment

                          • Tome
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 548
                            • Joensuu

                            Originally posted by djs^ View Post
                            Omasta autosta (530d e39) löyty syy tutinaan. Vaihdeltu vaikka mitä, mutta nyt löyty. Vetareitten sisemmät murrokset! Katastus asemalla sanovat että bemareissa on jokin "rättiperä", että syö sisämurroksia sen takia. Ensiks kuulosti vähän omituiselta, ja älytöntä väljyyttä ei tuntunut. Vetarit vaihtoon ja tutinat hävisi. Tutinat ja tärinät ovat täysin edellä mainittuja.

                            Ps. Ei ollut halpaa vaihdella. Orkkikset saksasta tilattuna 800e/kpl
                            No ei tuo taida kovin yleistä näissä olla. Tietysti voi olla että jos perän kannakekumit ja takakelkan puslat paskana niin voi noihin murroksiin vaikuttaa?

                            Comment

                            • Lapanen
                              Newbiemmer
                              • Oct 2008
                              • 18
                              • joensuu

                              itsellä alkoi kans etelän reissussa tutina tuntumaan autossa. hyvin nopeasti söi myös oikean takarenkaan aivan sisäreunan sinkki säikeille. samaiseen kulmaan vaihdettu laakeri talvella, jolloin tutinaa ei tuntunut mutta kevään mittaan talvirengaskin kului edellämainitulla tavalla. aurauskulmien säädössä kävin tällä viikolla takana aurausta jopa hivenen liikaa, eli ulkoreunat pitäisi kulua ennemmin kuin sisreunat?:think tutinalle ei loppua kuitenkaan tullut. perän tunkkailin äsken ylös ja rautakangen kanssa kokeilin väännellä josko puslissa tuntuisi välystä mutta en omaan silmään mitään havainnut... neuvoja otetaan siis vastaan miten kannattaisi tutkia/hutkia

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by Lapanen View Post
                                itsellä alkoi kans etelän reissussa tutina tuntumaan autossa. hyvin nopeasti söi myös oikean takarenkaan aivan sisäreunan sinkki säikeille. samaiseen kulmaan vaihdettu laakeri talvella, jolloin tutinaa ei tuntunut mutta kevään mittaan talvirengaskin kului edellämainitulla tavalla. aurauskulmien säädössä kävin tällä viikolla takana aurausta jopa hivenen liikaa, eli ulkoreunat pitäisi kulua ennemmin kuin sisreunat?:think tutinalle ei loppua kuitenkaan tullut. perän tunkkailin äsken ylös ja rautakangen kanssa kokeilin väännellä josko puslissa tuntuisi välystä mutta en omaan silmään mitään havainnut... neuvoja otetaan siis vastaan miten kannattaisi tutkia/hutkia
                                Säädätä takacamberit kohdalleen ja loppuu se renkaiden sisäkanttien syöminen ja sen jälkeen täysi jarrujen puhdstus+herkistyshuolto ja loppuu tutinat.
                                Eli navan+levyn välinen tasopinta huolella hiomalla puhtaaksi.
                                Kaikki ruoste kaapimalla/hiomalla satuloista pois pinnoista joihin jarrukenkä koskettaa/liukuu, eli niin että pinnat kiiltää ja kuparitahnaa pintoihin.
                                Hio paloihin ja levyihin molemmin puolin 80-karkeuden paperilla poikittaista hiontajälkeä. puhdista liukuritapit huolella ja resvaa mustalla vaseliinilla, sekä täytä liukurien pesät samalla rasvalla.
                                Jos tämän jälkeen tutisee, on vika vanteessa tai renkaan selkäheitossa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎