Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    Ma tutisen ja tutisen..maailman tappiin asti..No joo.E38 omistajat vois myös sekaantua tähän topikkiin vähän ja kertoilla onko tuossa kunkkumallissa samaa vikaa, seiskahan uusitaan aina ennen vitosta, joten osaltaan samoja alusta systeemejä varmaankin käytetään.Vai onko e38 akselisto myös alumiinia?Tosin käsitykseni on että e38 oli simpukka-ohjauksella koko elinkaarensa?Toisin kun e39 jossa kys.ratkaisua käytettiin vain v8 malleissa.Korjatkaa jos väärää infoa.Onko tuo simpukka-ohjaus "huonompi" välittämään ei enää niin uuden alustan rengas/vanne epätasapainon aiheuttamaa tärinää?e39 v8 onnelliset omistajat, kertokaa myös kokemuksianne, kiitos.
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • juhape
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 321
      • Pieksämäki

      Originally posted by Vee-eit
      Eikö se vika tuossa jo ole. Kummisuutarille ja veivaatte sitä takarengasta eri asentoihin niin kauan, että siinä ei ole pystyheittoa. Jos ei onnistu, niin pari uutta kumia ja myyt vanhat drifting-renkaiksi.
      Joo selvä tapaus. Itse kun olen noita rengashommia tehnyt niin fakta on että jos renkaassa on pystyheittoa niin todennäköisesti jossain nopeudessa ravistaa.
      Laittakaas alle Michelinit niin loppuu ravistelut. Ne on niin suoria että näyttää kun ne olis sorvissa ajettu.
      -BMW 530d Touring -14 LCI
      -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
      -Zetor 6245-89
      -David Brown 996 -76
      -MF 35 -58
      -Tunturi Super Sport -85
      -Tunturi Super Sport -77

      Comment

      • BCN
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 313
        • Tampere

        Jaahas...eli täälläkin päin kärry tutisee niin perkeleesti heti kun vauhtia yli 60km/h. Vauhdin ylittäessä 110km/h niin vähän helpottaa. Ratti vapisee voimakkaasti. Perä huutaa niin perkeleesti ja joka töyssyssä kuluu särähtävä ääni.

        Eli jos oikein ymmärsin niin tässä lääke: alatukivarret, poikittaiset takatukivarret, apurungon puslat, narinahelat taakse ja jos rahaa jää niin reaktiotangot puslineen.

        Huh huh ja rahaa menee. Vaihtoakin koitan ainakin ensin itse

        Jos jollakin on mielenkiintoa etsiä niin saisinko varmuuden vuoksi realoem sivuilta vielä noi osien numerot.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Et kai ole lähdössä Metrolta hakemaan palikkasatsia? Jos näin niin todellakin... "huh huh ja rahaa menee"...

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            Originally posted by BCN
            Jaahas...eli täälläkin päin kärry tutisee niin perkeleesti heti kun vauhtia yli 60km/h. Vauhdin ylittäessä 110km/h niin vähän helpottaa. Ratti vapisee voimakkaasti. Perä huutaa niin perkeleesti ja joka töyssyssä kuluu särähtävä ääni.
            Kuulostaa eri vialta kuin tämä tyypillinen tutina. Tässähän se on pahimmillaan 50-60 ja 105-115 km/h nopeuksilla. 60 ja 100 välissä ei tunnu oikeastaan mitään. Eikä siihen kovin kova ratin vapinakaan kuulu. Olisiko tässä tapauksessa reaktiotangoilla tai jarruilla osuutta asiaan?

            Omalta osaltani kysäisisin vielä, että onko sillä merkitystä onko pystyheitto etu- vai takarenkaissa? Itselläni kun on toisessa takarenkaassa. Meinaan, että pitäisikö kokeeksi ensin vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen? Jos auttaa niin sitten korjata se yhden renkaan pystyheitto vasta. Tarkemmin tutinaa tutkiessani se tuntuu ehkä kuitenkin eniten siinä etupenkkien kohdalla niinkuin koko auton alustasta mutta ei välity rattiin millään tavalla. Heti aamulla kun lähtee liikkeelle, tutina on tosi paha, sitten 5-10 km:n jälkeen häviää lähes täysin ja tulee pikkuhiljaa takaisin mitä pidemmän matkan ajaa. Talvella ei pakkasaamuina tullut lainkaan alle 40 km ajossa.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2194
              • kaustinen

              Originally posted by creative 22
              Ma tutisen ja tutisen..maailman tappiin asti..No joo.E38 omistajat vois myös sekaantua tähän topikkiin vähän ja kertoilla onko tuossa kunkkumallissa samaa vikaa, seiskahan uusitaan aina ennen vitosta, joten osaltaan samoja alusta systeemejä varmaankin käytetään.Vai onko e38 akselisto myös alumiinia?Tosin käsitykseni on että e38 oli simpukka-ohjauksella koko elinkaarensa?Toisin kun e39 jossa kys.ratkaisua käytettiin vain v8 malleissa.Korjatkaa jos väärää infoa.Onko tuo simpukka-ohjaus "huonompi" välittämään ei enää niin uuden alustan rengas/vanne epätasapainon aiheuttamaa tärinää?e39 v8 onnelliset omistajat, kertokaa myös kokemuksianne, kiitos.
              Joo e38:sit on simpukalla joka on tunteettomampi tärinöille ja näin sopii paremmin edustusauton tyyliin kuin käsille "hakkaava" hammastanko. Ainakaan omassa autossa ei ole ilmennyt mitään tärinöitä 168tkm-195tkm välillä ja ainoastaan koiranluut olen uusinut alustaan tuolla välillä.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • E38
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 269
                • HKI,TKU

                Originally posted by sirkus
                Joo e38:sit on simpukalla joka on tunteettomampi tärinöille ja näin sopii paremmin edustusauton tyyliin kuin käsille "hakkaava" hammastanko. Ainakaan omassa autossa ei ole ilmennyt mitään tärinöitä 168tkm-195tkm välillä ja ainoastaan koiranluut olen uusinut alustaan tuolla välillä.
                Sama juttu täällä. 135tkm-170tkm:n välillä ei ole mitään tutinaa ollut. Seiskakin on kuitenkin tosi tarkka renkaille ja jos niissä on jotain vikaa (painoja tippunut, väärät paineet etc) niin sen huomaa kyllä kyydissä / ratissa helposti. Renkaina on 225/60/16 "paappat" joiden kanssa elämä on helppoa.

                Autoon on vaihdettu molemmat pitkittäistukivarret eteen ja etuiskarit. Syynä osien vaihtoon oli pieni ääntely terävissä montuissa jonka halusin vaimentaa. Kyyti oli ennen osien vaihtoa lähes yhtä hyvä kuin nyt = ei tutinoita vaikka vähän väljääkin / iskarit puolitehoiset.
                Autotalli:
                -07 Lexus GS300
                -96 Mercedes-Benz SL320
                -79 Wartburg 353W Tourist
                -66 Cadillac Coupe De Ville


                Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                Comment

                • BCN
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 313
                  • Tampere

                  Juu en todellakaan oo Metrosta hakemassa osia. KL ja Motonet saavat auttaa meikäläistä osahankinnoissa. Osien englannin kieliset nimet helpottaisivat ymmärrystäni jos jolla kulla on ylimääräistä aikaa katsoa

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2194
                    • kaustinen

                    Originally posted by E38
                    Sama juttu täällä. 135tkm-170tkm:n välillä ei ole mitään tutinaa ollut. Seiskakin on kuitenkin tosi tarkka renkaille ja jos niissä on jotain vikaa (painoja tippunut, väärät paineet etc) niin sen huomaa kyllä kyydissä / ratissa helposti. Renkaina on 225/60/16 "paappat" joiden kanssa elämä on helppoa.

                    Autoon on vaihdettu molemmat pitkittäistukivarret eteen ja etuiskarit. Syynä osien vaihtoon oli pieni ääntely terävissä montuissa jonka halusin vaimentaa. Kyyti oli ennen osien vaihtoa lähes yhtä hyvä kuin nyt = ei tutinoita vaikka vähän väljääkin / iskarit puolitehoiset.
                    Tosiaan mulla on kanssa etuiskarit vaihtuneet heti kun auton ostin oli jo päässy unohtumaan. Rengas tärinää ei ole esiintynyt vaikka kesäset on 18 ja talvisetkin 17.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by vaviah
                      Omalta osaltani kysäisisin vielä, että onko sillä merkitystä onko pystyheitto etu- vai takarenkaissa? Itselläni kun on toisessa takarenkaassa. Meinaan, että pitäisikö kokeeksi ensin vaihtaa eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen? Jos auttaa niin sitten korjata se yhden renkaan pystyheitto vasta. Tarkemmin tutinaa tutkiessani se tuntuu ehkä kuitenkin eniten siinä etupenkkien kohdalla niinkuin koko auton alustasta mutta ei välity rattiin millään tavalla. Heti aamulla kun lähtee liikkeelle, tutina on tosi paha, sitten 5-10 km:n jälkeen häviää lähes täysin ja tulee pikkuhiljaa takaisin mitä pidemmän matkan ajaa. Talvella ei pakkasaamuina tullut lainkaan alle 40 km ajossa.
                      Mulla oli vasemmassa viime talvena takarenkaassa\vanteessa pystyheitto ja sen renkaan siirsin kuskin eteen niin 95% tutinoista oli taakse jäänyttä elämää..
                      Ratissa ei tuntunut tutinaa vaan ns kuskin kohdalla ja vänkärin etupenkki antaa merkit tutinasta..eli se "heiluu" ajossa ..
                      Aikasta yleinen ongelma muuten niin mukavassa e39:ssä
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        Originally posted by BCN
                        Juu en todellakaan oo Metrosta hakemassa osia. KL ja Motonet saavat auttaa meikäläistä osahankinnoissa. Osien englannin kieliset nimet helpottaisivat ymmärrystäni jos jolla kulla on ylimääräistä aikaa katsoa
                        Help yourself:
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Vee-eit
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2004
                          • 709
                          • Turku

                          Oman kokemuksen mukaan e39 on herkempi takapään pystyheitolle kuin etupään. Tosin minulla pystyheitto aiheuttaa tärinää +120 km/h nopeuksissa, eli jos ajaa rajoitusten mukaan niin ei tärise
                          Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            No tulipa sitten renkaiden vaihtoa edestä taakse ja päinvastoin testattua. Samalla putsasin kaikki pyörännavat ja vanteiden kiinnityskohdat aivan kiiltävikisi. Kiristelin vanteet huolella hakien momenttiavaimella mahdollisimman tarkkaan. Tässä tulos:
                            1. tutinan määrä tuplaantui
                            2. ratti vatkaa
                            3. ohjaus on niin uraherkkä, että ratista ei voi pitää yhdellä kädellä kiinni tai auto haukkaa ojaan!!!

                            Eli eikun takaisin vaihtamaan toisinpäin. Miten tutina voi lisääntyä jos pystyheitollisen renkaan siirtää takaa eteen?!? No - enpä voi suositella Kumhon 235 leveitä renkaita eteen... Ne toiset renkaat ovat Firestone 225 leveät ja ovat etupään osalta lähes täydelliset ajaa. Ei minkäänlaista uraherkkyyttä - tarkka ja tunnokas ohjaus.
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              Minulla on Falkenit, 235/45/17, Dezent vanteilla ja tutisee 110kmh ylöspäin..misukat on normikoossa myös testattu ja sama juttu.
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • Stone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 4074
                                • Helsinki

                                Itse ihmetellyt taas sitä, että aamuisin kun lähtee niin silloin tällöin vapisee juuri tuossa 60km/h ei siis joka aamu, mutta n. kilsan ajon jälkeen vapina häviää täysin ja kulkee kuin juna. Mikä hemmetti voi tuollaisen aiheuttaa! Renkaista ei voi johtua kun ne pyörii kohtuullisen hiljaa vielä tuossa 60:ssä ja vapina on sellaista todella tiheää. Täytyy tulla jostain vetopuolelta, mutta mistä kun mitään välyksiä ei ole löytynyt vaikka kahdessa paikassa ovat asiaa tutkineet????

                                Ed: puslat, tukivarret ym. tarkastettu eikä moitteita niissäkään. Voisiko olla esim. toinen vetari? Se voisi selittää tuon ajoittaisen tärinän jos tasauspyörästö jakaa voimaa puolin ja toisin? En tiedä, antakaa nyt jotain vinkkejä..
                                Last edited by Stone; 03-06-2006, 20:11.
                                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                                VW Pornstarter (työjuhta)
                                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                                Finnmaster T8







                                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎