e39 tutina syö miestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7468
    • Oulu

    Originally posted by roibmw
    En tiedä kuuluuko tömäyttely sportin alustan ominaisuuksiin ??
    Vaikea sanoa kun en oo sun autoa ajanut, oma ei mun mielestä mitenkään erityisemmin tömähtele. Enkä kyllä tiedä sitäkään miten erilainen tuo touringin takajousitus on kuin sedanin. Pitäs tehä vähä vertailua.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      Originally posted by Petri.Kekkonen
      Vaikea sanoa kun en oo sun autoa ajanut, oma ei mun mielestä mitenkään erityisemmin tömähtele. Enkä kyllä tiedä sitäkään miten erilainen tuo touringin takajousitus on kuin sedanin. Pitäs tehä vähä vertailua.
      Mitä mä oon noita touringin takapuslia katellut niin melkein kaikissa yli 140tkm ajetuissa on ne aivan loppu. Ei kannata luottaa korjaamon sanaan vaan kurkkaa itse. Oli yksi tapaus joka kävi neljä kertaa pajalla, myös laakkosella juuri takapään puslien takia ja siitä huolimatta takakelkan isot puslat oli vaihtamatta. Näytin pokalle ne puslat mitkä pitää vaihtaa ja se lähti siitä pajalle...eipä ole sen jälkeen tärissyt.

      Noi on oikeasti helppo tsekata, 21mm pultti auki ja katsoo onko halkeamia puslissa...

      Pk-seudulla voin jopa mä kurkata puslien kunnon jos ei itse viitsi.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        Oman Touringin takapää tuntuu lähinnä siltä, että siellä ei ole jousia, iskareita tai takakelkan puslia lainkaan! Kyllä teräviin töyssyihin saa takapään vuoksi todella hiljaa ajaa. Muuten tuntuu, että koko auto hajoaa! Mutta tämä siis vain terävissä töyssyissä, kuten rautateiden ylityksissä. Ajossa peräpää toimii upeasti.
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • roibmw
          Newbiemmer
          • Apr 2006
          • 15

          Originally posted by vaviah
          Oman Touringin takapää tuntuu lähinnä siltä, että siellä ei ole jousia, iskareita tai takakelkan puslia lainkaan! Kyllä teräviin töyssyihin saa takapään vuoksi todella hiljaa ajaa. Muuten tuntuu, että koko auto hajoaa! Mutta tämä siis vain terävissä töyssyissä, kuten rautateiden ylityksissä. Ajossa peräpää toimii upeasti.
          Nimenomaan noi terävät leikkaukset on myrkkyä, vi...taa aina etukäteen tutulla tiellä kun ajaa ja tietää, että kohtaa on taas hampaat kovilla kun tulee sopiva kohta tiessä...Alkaa irtoilemaan kohta auton sisustuksestakin osia jos ei saa tuota ongelmaa loppumaan. Onneksi tänne tulee kohta talvi ja ongelmat toivottavasti häviä... Oiskohan Rovaniemen seudulla sellaista asiantuntijaa joka oikeasti pystyis toteamaan noiden puslien kunnon?

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            Osaisiko joku selittää miten nuo takakelkan puslat hajoaa E39:ssä niin herkästi, muttei ilmeisesti kuitenkaan E38:ssa? Onko rakenteet niin erilaiset, vai onko osat toisessa alimitoitetut?
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7468
              • Oulu

              Originally posted by roibmw
              Nimenomaan noi terävät leikkaukset on myrkkyä, vi...taa aina etukäteen tutulla tiellä kun ajaa ja tietää, että kohtaa on taas hampaat kovilla kun tulee sopiva kohta tiessä...
              Ei mun autossa kyllä ole tuota ongelmaa. Sen jälkeen kun sain narinahelat vaihtamalla narinat pois ja kippaavien takapenkkien kiinnityslenkit teippaamalla napsahtelut pois ajaa sillä kuopista ihan mielellään.

              Eli veikkaisin ihan mutuna että jotain vikaa täytyy olla.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Carman
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2002
                • 676
                • Vilppula

                Originally posted by roibmw
                Nimenomaan noi terävät leikkaukset on myrkkyä, vi...taa aina etukäteen tutulla tiellä kun ajaa ja tietää, että kohtaa on taas hampaat kovilla kun tulee sopiva kohta tiessä...Alkaa irtoilemaan kohta auton sisustuksestakin osia jos ei saa tuota ongelmaa loppumaan. Onneksi tänne tulee kohta talvi ja ongelmat toivottavasti häviä... Oiskohan Rovaniemen seudulla sellaista asiantuntijaa joka oikeasti pystyis toteamaan noiden puslien kunnon?
                Mun touringissa tämä ongelma poistui takakelkan puslien vaihdolla, vanhat puslat oli ihan entiset.

                Vaihtotyö ei ole mikään vaikea itsekään tehtynä, puslat vaan on aika tyyriit (55€ x 4).

                Comment

                • kMA
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2006
                  • 27
                  • Helsinki

                  Nyt alkaa käpy palaa.

                  Auto e39 530dA sedan vm.2000, saksasta tuotu ja mittarissa 139tkm.

                  Tutisee. Tutisee niin per%#&sti. Koko auto tutisee, ja ratti tutisee myös.

                  ok, autoon on nyt vaihdettu kaikki uudet iskarit ja jouset, eteen uudet alatukivarret ja reaktiotangot sekä kallistuksenvakaajan pystytangot. Myös uudet renkaat vanteineen on ostettu (kolmannet).

                  ja tuloksena.. ei mitään muutosta tutinaan. Mitä seuraavaksi? Kannattaako tuhlata viimeiset rahat korjauspalveluihin, vaiko psykiatrin palveluihin?

                  Sanokaas nyt enemmän asiasta tietävät että miten tästä eteenpäin? Voisiko esimerkiksi olla että ratin tärinä tulee kierosta jarrulevystä, mutta sillä ei sitten olisikaan mitään tekemistä auton tutinaan, vaan että tutinat tulisi sitten jostain eri syystä?

                  Olen sen verran jo autoon laittanut rahaa, että aion selvittää tämän tutinaongelman.

                  -kMA

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Oletko tehnyt tuon pyörien selkäheiton "kotitarkistuksen"?
                    Syynä kun voi olla kiero pyörännapa/kiinnitys, mutta tosiaan myös jumittava jarrusatula yhdistettynä aavistuksen kieroon levyyn. Jos resonassin synnyttävä alkulähde ei ole renkaissa/pyörissä, pitää se sitten löytyä navoista tai vetoakseleista.

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Originally posted by kMA
                      ...Voisiko esimerkiksi olla että ratin tärinä tulee kierosta jarrulevystä, mutta sillä ei sitten olisikaan mitään tekemistä auton tutinaan, vaan että tutinat tulisi sitten jostain eri syystä?
                      Voisi. Väitän että tutina tulee takapäästä, ratin väpätys etupäästä. Tuossa listassa mitä autoosi on vaihdettu, ei mainita ainuttakaan taka-akseliston puslaa, joka ehkä selittää sen että tutinalle ei ole tapahtunut mitään.
                      Positiivista tarinassasi on se että sulle on tulossa täysin "uusi" alusta jolla oletettavasti ajelee sitten pitkään
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Aksa P
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2006
                        • 394
                        • Sawo

                        Tutina hävisi tasapainotuksella

                        Omasta e39 touringista sain pienen koritutinan (90-115km/h) pois tasapainottamalla kumit uudelleen. Voi olla, että oma tutina oli heikompaa kuin useimpien täällä postaavien, mutta any way...

                        Tutina ilmestyi 1kk sitten ja alko v.......n, ku olis pitäny alkaa vaihtaan ehjän tuntuisia ja näköisiä alatukivarsia. Autossa noi muut kohteet olen jo vaihtanut viimeisen 12kk:n aikana: tapakelkan puslat, etu reaktiotangot, pyörännavat putsattu, jarrulevyt ja palat tarkastettu jne. BTW... kaikki edellämainitut muuten poistivat aina silloisen korin- tai jarrutusvapinan.

                        Vein auton luotto rengasliikkeeseeni, jossa tasapainotus tarkastettiin.
                        Tulos: Keväällä tasapainotettuihin uusiin renkaisiin (235/40 & 265/35) ja vanteisiin (8x18 & 9x18) oli ilmestynyt pienimmillään 20g ja suurimmillaan 50g heitto. Kaikissa oli siis heittoa. Renkaat eivät olleet juurikaan kuluneet tai jos olivat niin tasaisen näköisesti. Lisäksi vasemmassa takavanteessa (9x18) oli sisäreunalla heittoa 1mm (eli soikea).

                        Renkaat takaisin alle ja nyt meno on kuin sukkasillaan. En löydä tutinaa, vaikka kuinka yrittäisin. Pelkäsin ton takavanteen heitton tuottavan tutinaa, koska täälläkin on tosta selkäheitosta kovasti puhuttu, mutta onnekseni sitä ei kuitenkaan ilmene.

                        Toivottavasti muillakin ongelmat ratkeavat tavalla tai toisella
                        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                        E21 M50B20
                        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                        E34 10/1990 520i
                        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                        Comment

                        • E38
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 269
                          • HKI,TKU

                          Originally posted by Kentsu
                          Voisi. Väitän että tutina tulee takapäästä, ratin väpätys etupäästä.
                          Laitoin E38:n kesärenkaisiin (225/60/16) taakse paineet 2.8 baariin koska lastia oli paljon (manuaalin suositus). Havaintona oli 90-130km/h:n nopeudessa ilmaantunut pieni tutina. Laskin paineet 2.5 baariin ja tutina on poissa.
                          Autotalli:
                          -07 Lexus GS300
                          -96 Mercedes-Benz SL320
                          -79 Wartburg 353W Tourist
                          -66 Cadillac Coupe De Ville


                          Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                          Comment

                          • alspe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 3399
                            • Tre

                            Originally posted by kMA
                            Nyt alkaa käpy palaa.

                            Auto e39 530dA sedan vm.2000, saksasta tuotu ja mittarissa 139tkm.

                            Tutisee. Tutisee niin per%#&sti. Koko auto tutisee, ja ratti tutisee myös.

                            ok, autoon on nyt vaihdettu kaikki uudet iskarit ja jouset, eteen uudet alatukivarret ja reaktiotangot sekä kallistuksenvakaajan pystytangot. Myös uudet renkaat vanteineen on ostettu (kolmannet).

                            ja tuloksena.. ei mitään muutosta tutinaan. Mitä seuraavaksi? Kannattaako tuhlata viimeiset rahat korjauspalveluihin, vaiko psykiatrin palveluihin?

                            Sanokaas nyt enemmän asiasta tietävät että miten tästä eteenpäin? Voisiko esimerkiksi olla että ratin tärinä tulee kierosta jarrulevystä, mutta sillä ei sitten olisikaan mitään tekemistä auton tutinaan, vaan että tutinat tulisi sitten jostain eri syystä?

                            Olen sen verran jo autoon laittanut rahaa, että aion selvittää tämän tutinaongelman.

                            -kMA

                            Onko suuntaukset tehty osien vaihdon jälkeen, ihan vaan varmuudeksi kysyn...
                            G30 520d xDrive
                            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                            Comment

                            • villej
                              Newbiemmer
                              • Mar 2006
                              • 13
                              • Vantaa

                              Samaa

                              Originally posted by kMA
                              Nyt alkaa käpy palaa.

                              Auto e39 530dA sedan vm.2000, saksasta tuotu ja mittarissa 139tkm.

                              Tutisee. Tutisee niin per%#&sti. Koko auto tutisee, ja ratti tutisee myös.
                              Olen sen verran jo autoon laittanut rahaa, että aion selvittää tämän tutinaongelman.

                              -kMA
                              Moro. -98 E39 523iA Touring 180tkm. Samaa probleemaa ja psykiatria kaivataan.

                              Mulla vaihdettu toistaiseksi vain taka-iskarit ja meno parani (pompottaa vähemmän, tuulella menee paremmin, tömähtelee vähemmän). Kumeja hankittu ja kokeiltu, mutta niissä ei ole lopullinen ratkaistu. Kokeilin esim. ei tutistavan 530 dA Touringin rilloja ja tutisti niilläkin.

                              Sain silti helpotusta tutinaan seuraavasti. Vein rillat Helsingin Vannecenteriin ja annoin toimeksiannon optimoida kumekset vanteilla ja putsata paikat. Tulos - tutina pieneni inhimilliseksi ja voi ajaa 100-115 km/h menettämättä hermoja ja 120 km/h menee upeasti. Kavereilla Vannecentrerissä on Hunterin laite, joilla optimoidaan kumeksien paikat vanteilla. Myös vanteiden ja kumien pyöreydet mitataan. Itsellä on Nokialaiset ja kehuivat niitä harvinaisen pyöreiksi yksilöiksi. Nokialaiset ovat usein kuulemma neliskanttisia. Mun oli tosin kulunut joka sisäreunasta portaille. Suosittelivat Michelinejä, koska ne on kuulemma aika pyöreitä.

                              Tämä Vannecenterin keikka poisti myös seuraavat ongelmat:
                              -Ratin vemputus väheni noin 75%
                              -Ratti ei heilu enää ollenkaan jarrutuksissa

                              Mulla pitäisi etupäästä vaihtaa tankoja, koska siellä on jokusen mikronin välys.

                              Mulla on toistaiseksi sellainen paha aavistus, että kardaani rättinivel on väljä, kardaani on epätasapainossa, pyöränlaakerit tai vetarit on väljiä. Kardaanin tasapainotuksia ei kai oikein kukaan tee. Toisaalta mietin, että jos saisi ratin tärinän pois - niin loppuisiko samalla korinkin tutina. Jostain syystä tuntuu siltä, että kun ratti tärisee - niin korikin alkaa tutista.

                              Jokatapauksessa perusssyy on skeidassa alustassa, vaikka sitä jotkut kehuvatkin. Olen pyytänyt saksasta vinkkejä tehtaalta. Eivät vastaa mitään. Laakkosella pyörittelevät kynää.

                              Käytä Hunterin tasapainotuskoneessa pyöriä. Mulla maksoi 50 euroa tuo ja vältin psykiatrin toistaiseksi.

                              Laakkoselta sanottua:
                              -Liian lähelle jarrulevyjä säädetyt jarrupalat voivat aiheuttaa tutinaa...
                              -Apurungon puslat säädetty uutena tietylle taajuudelle - vanhana taajuus muuttuu
                              -Ei mitään yleistä ratkaisua tähän - voivoi

                              Comment

                              • roibmw
                                Newbiemmer
                                • Apr 2006
                                • 15

                                No niin, käytin nelipyöräsuuntauksessa iskareiden vaihdon jälkeen ja tuloksena takapää tömähtelee edelleen ja ratti vatkaa n90 kmh nopeudessa...
                                Tuumasin, että vika voisi olla erittäin epätasaisesti kuluneissa kesärenkaissa ja kokeilin uusia 225/55/16 talvirenkaita ja aivan samat vaivat niilläkin. Vaihdoin sitten kesäkumet takaisin ja laitoin takaa kumet eteen niin ratin tärinä väheni lähes mitättömiin.

                                Onkohan täällä Rovaniemen seudulla yhtään e39 farkkua m-sport alustalla varustettuna, ois nimittäin kiva verrata tuohon omaan "tömäyttelijaan"?

                                Comment

                                Working...
                                X