memebuy23buy

e39 alustasarja?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Macke
    replied
    Ton B12 kitin iskarin pituuksista tuli vielä sellainen kuriositeetti mieleen, että takaiskarit olivat hieman pidemmät kuin M-Sport iskarit ja etutolpat taasen hieman matalemmat kuin M-Sport iskarit. Aikalailla vaaterissa tuo kuitenkin on, että keuliikohan sitten täysin iskussa oleva M-Sport alusta?

Nyt kun on muutaman sata kilsaa kerennyt jo rullailla erilaisilla tiestöillä, niin vaikuttaa kyllä arkikäyttöön ihan passelilta alustalta. Mutkapätkällä auto menee suht nasakasti sinne mihin ohjastetaan ja näillä Suomen ah niin tasaisilla moottoriteillä jää montuissa niiaaminen huomattavasti pienemmäksi.

Leave a comment:

• Bomb5
    replied
    Originally posted by Macke View Post
    Toi mun piha on hippasen epätasainen mutta korkeudet navan keskeltä kaareen oli näköjään jokaisessa kulmassa 34,5 - 35 senttiä.
    Muistaakseni jostain luin, että tuo B12 olisi aavistuksen matalempi kuin Eibach Pro kit + Bilstein B8:t erikseen hankittuna, tiedä sitten. Saattavathan nuo lukemat vielä hieman pienentyä, kun asettuvat kunnolla. Mulla on tällä hetkellä edessä ja takana 34 cm vanteen keskeltä kaareen 100 tkm ajetuilla Pro kit-jousilla ja alkuperäisillä Sachsin iskareilla. Voi olla, että ensi kesänä jotain uusin. Tekisi mieli saada tuota vähän korkeammaksi.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Omassa tapauksessa taas ei ollut mitään epäilystäkään että sijoittaako käyttöautoon laadukkaan perustoimivan alustan vaiko sitten jonkin joka suuntaan säädettävän halppisalustan. Jos tykkää veivata ja säätää korkeuksia / jäykkyyksiä, niin sittenhän sen pitää olla sellainen mutta itselleni taas tuollainen ei käyttiksessä tuo mitään lisäarvoa. Hakusessa oli orkkista vastaava mieluusti samankorkuinen napakka alusta, ja siihen tuo kitti istuu kuin nyrkki silmään. Camber-säätö tulee varmasti kyllä tarpeeseen jos autoa pitäisi enemmän laskea.

Mitä vähemmän joutuu käyttörassia ropaamaan niin sen parempi. Harraste/ratavehkeet on sitten erikseen, mutta näillä ikävuosilla mun näkemys varmastikin eroaa suurimmasta osasta nuorempia autoharrastajia.

Leave a comment:

• Martti
    replied
    Orkkis M-Sport etäisyys kaaresta napaan on luokkaa 36,5cm edessä.. Ja jos on se vajaa kiloeuro sijoittaa alustaan, niin laittaisin jo säädettävän. Siihen hintaan saa valita joko "premium" -merkkistä ei jäykkyyssäädettävää taikka "ei-premium" -merkkistä korkeus-, jäykkyys- ja yläpään camber-säädöllä olevaa satsia. Itse suosisin (ja olen suosinut) jälkimmäistä vaihtoehtoa, eikä ole tähän mennessä moitteen sijaa löytynyt. Pikemminkin päinvastoin.

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Hintaa tais setille jäädä karvan yli 800 euroa kontaktien kautta tingattuna, ovh Suomenmaassa tollaselle ilmaperseiselle 530d toukalle lienee hieman alle tonnin. Saksan eBaysta setti olis irronnu postikuluineen alle 800 euron, mutta jätetään välillä vähän fyrkkaa Suomeenkin

Toi mun piha on hippasen epätasainen mutta korkeudet navan keskeltä kaareen oli näköjään jokaisessa kulmassa 34,5 - 35 senttiä. Toi oma tie on kanssa aika pottupeltoa ja suht helposti pääsee sitäkin vielä ajamaan ilman että pohja raapii maata koko ajan, joten aika käyttökelpoisella korkeudella tuo pirssi mun mielestä on.

Leave a comment:

• Bomb5
    replied
    Bilstein B12 Pro-Kit 30mm madalluksella on mun mielestä aikalailla samankorkuinen kuin ämmä sportissa ollut alusta, ja onhan tuo ainakin napakampi kuin 300tkm ajettu orkkisalusta. Ei paljoa kokemusta vielä, mutta yhden päivän duuniajoilla ihan jees setti jokapäiväiseen käyttöön. Ei ainakaan amalgaamit irtoa leegoista montuissa.
    Viititkö mitata montako senttiä sulla on vanteen keskeltä kaareen edessä ja takana, kun sulla on uudet osat alla? Iteki oon miettiny, jos tuon B12:n laittais ehkä ens kesänä. Nyt on alla nuo Eibachin pro kit jouset alkuperäisten iskareiden kanssa.

Leave a comment:

• Lefis
    replied
    Bilstein B12 Pro-Kit 30mm madalluksella on mun mielestä aikalailla samankorkuinen kuin ämmä sportissa ollut alusta, ja onhan tuo ainakin napakampi kuin 300tkm ajettu orkkisalusta. Ei paljoa kokemusta vielä, mutta yhden päivän duuniajoilla ihan jees setti jokapäiväiseen käyttöön. Ei ainakaan amalgaamit irtoa leegoista montuissa.
    Paljon tuli maksamaan kokonaisuudessaan? Kaverilla on audissa 30mm madaltava H&R setti ja ainakaan siinä autossa ei madaltunut liikaa.

Miten muuten kallistuksenvakaajat? Onko kukaan laittanut tanakampia kallistuksenvakaajia? Omaan autoon pitää varmaan jokatapauksessa vaihtaa iskarit kun luulisin niiden olevan aika loppu, mutta ihan vaan mielenkiinnosta vaikuttaako kallistuksenvakaajat tällasissa autoissa paljonkin esim. kaarrenopeuksiin?

Leave a comment:

• Macke
    replied
    Originally posted by Lefis View Post
    Ihan vaan tuli mieleen että saakohan alustasta jotenkin vakiotakin jämäkämmän mutta silti ilman pienintäkään madallusta? Tai sitten pitäis olla joku alustasarja mahdollisimman vähällä madalluksella.

Leave a comment:

• Lefis
    replied
    Ihan vaan tuli mieleen että saakohan alustasta jotenkin vakiotakin jämäkämmän mutta silti ilman pienintäkään madallusta? Tai sitten pitäis olla joku alustasarja mahdollisimman vähällä madalluksella.

Onko kenelläkään muuten käynyt niin että jäykemmän alustasarjan laittamisen jälkeen e39:lle tyypilliset tärinät olisivat alkaneet, niin että löysällä vakiolla ei kuitenkaan olisi tärissyt? korostaako jäykemmät jouset ja iskarit kuluneiden alustanosien aiheuttamia vapinoita?

Edit: vähän lisää kyssäreitä.
    Last edited by Lefis; 06-08-2012, 11:44.

Leave a comment:

• Ego0s
    replied
    Mitä alustasarjaa suosittelisitte. Korkeuden säätö pakollinen. Autona pyörii 540iA
    Last edited by Ego0s; 05-08-2012, 16:48.

Leave a comment:

• hjpl
    replied
    Terve! Mulla on nykyään 530i jolla ajettu 204tuhatta, alusta tuntuu mutkissa siltä että ajelis saabilla eli varmaan alkaa iskarit (?) olemaan loppu, tuskin bemarilla vakioalustallakaan pitäis kallistella noin paljon. Muuten kulkee mun mielestä aika hyvin suoraan, hiljaisesti ja vetelemättä, myös jarrutuksissa.

Onko täällä edes kellään autossa vakioalusta? Ei ainakaan kiinnostais hankkia mitään madaltavaa alustasarjaa kun toi vakiokorkuinen auto on aika käytännöllinen ja omasta mielestä hienokin. Kai vakiokin aika paljon jämäköityis uusilla iskareilla jos edelliset on olleet peräti uudesta saakka?
    Missä pk-seudulla/uudellamaalla on hyvänhintainen korjaamo? Tuskin kannattaa laakkosella/autokeskuksessa vaihtaa? Itsekään ei ilmeisesti kannata ilman kunnollisia työkaluja? (puristimet)
    Itselläkin vakioalustainen e39 (520i touring -99) ja euiskareiden vaihto edessa, joten hieman samanlaisin miettein. Ajattelin uskaltautua motonetin gabriel tai TRW linjalle. Monet niitä pitäneet täällä arvelluttavina madalletun alustan kanssa, mutta onko kellää aitoa kokemusta vakioalustan kanssa. Eiköhän Konalan motonetin kyljessä toimiva korjaamo nuo osaa asentaa edullisesti ?

Leave a comment:

• Late69
    replied
    Itsekään ei ilmeisesti kannata ilman kunnollisia työkaluja? (puristimet)
    Niin no siinäpä ne erikoistyökalut sitten olikin. Periaatteessa taakse tarvii vaan puristimia.
    Helevetinmoinen homma siinä ainakin on lähtee vaihtamaan etenkin taakse, mutta säästäähän siinä jos itse tekee. Hyvää kokemusta tulee kun pari tuntia tappelet takapenkkien ja hattuhyllyn kanssa että saat edes iskareiden yläpäät näkyviin.
    Uudeltamaalta en osaa ketään suositella, sori. Riksusta ois löytyny kyllä.

Leave a comment:

• Lefis
    replied
    Terve! Mulla on nykyään 530i jolla ajettu 204tuhatta, alusta tuntuu mutkissa siltä että ajelis saabilla eli varmaan alkaa iskarit (?) olemaan loppu, tuskin bemarilla vakioalustallakaan pitäis kallistella noin paljon. Muuten kulkee mun mielestä aika hyvin suoraan, hiljaisesti ja vetelemättä, myös jarrutuksissa.

Onko täällä edes kellään autossa vakioalusta? Ei ainakaan kiinnostais hankkia mitään madaltavaa alustasarjaa kun toi vakiokorkuinen auto on aika käytännöllinen ja omasta mielestä hienokin. Kai vakiokin aika paljon jämäköityis uusilla iskareilla jos edelliset on olleet peräti uudesta saakka?
    Missä pk-seudulla/uudellamaalla on hyvänhintainen korjaamo? Tuskin kannattaa laakkosella/autokeskuksessa vaihtaa? Itsekään ei ilmeisesti kannata ilman kunnollisia työkaluja? (puristimet)

Leave a comment:

• Martti
    replied
    Originally posted by PP440 View Post
    Olitko tyytyväinen ajettavuuteen? Ei sulla sattuis olemaan kuvaa heittää tolla setillä?
    Ajettavuudessa ei ollut kyllä moittimista. Tuntuu, että nuo K.A.W. jouset on aika mukavia noin yleensäkin, vaikka madaltavatkin hyvin. Riippuu tietysti hieman iskareistakin.

Leave a comment:

• PP440
    replied
    Originally posted by Martti View Post
    Mulla tipahti n. 30mm vastaava auto kuin sulla. Iskarit alkup. M-Sportit.
    Olitko tyytyväinen ajettavuuteen? Ei sulla sattuis olemaan kuvaa heittää tolla setillä?

Leave a comment:

Working...
X