Originally posted by E38
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen
Collapse
X
-
No niin.
Jatketaan e39 murheen ihmettelyä: Huohottimen jäätyminen vaikuttaa hoidetulta. Öljy pysyy koneen sisällä ja sitä on sopivasti. Kone käy siististi mutta: Palanut öljyn käry tulee sisälle kun auto on lämmin ja pysähtyy liikennevaloihin tms on tyhjäkäynnillä paikallaan.
Kone on pesty normaalissa moottorinpesussa. Irroitin puolat ja tulppien ympäristö on putsattu eli siellä ei ole palavaa öljyä. Viikon aikana on tullut mittariin noin 80km kaupunkiajoa eli periaatteessa jossain voi olla vielä öljyä joka ei ole palanut pois.
Onko arvauksia mihin öljyä jää haisemaan ?Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed
Comment
-
-
Itse itselle vastaten: Öljyä oli jäänyt imusarjan ja kannen väliseen "kuiluun". Määrä oli erittäin vähäinen. Annettaan auton jäähtyä yön yli tallissa, ruiskutetaan liuotinpesua varovasti eri koloihin. Varovasti paineilmaa päälle jotta leviää hieman paremmin, annetaan vaikuttaa, pestään pois varovasti ja kuivataan paineilmalla. Toistetaan homma.
Seuraavana päivän lähdin reissuun, vetäisin 830km vuorokaudessa siten että kone lämpeni "sopivasti". Nyt ei tuntunut kotipihassa enää haisevan palanut öljy.Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed
Comment
-
-
Originally posted by E38 View PostMeillä oli talvikauppakassina 328 jonka koneeseen sai mahtumaan lähemmäs 8l öljyä. Kone oli sama M52B28 ja ensimmäisen huollon jälkeen reaktio oli "mitä helv...öljyt alaviivalla??"530d GT F07 2010
325i E30 Cabriolet 1987
Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007
Comment
-
-
Huomasin, että omaan öljykorkkiin oli alkanut myös kerääntyä majoneesia, mutta johtuen juuri siitä, että noin nelisen viikon aikana tuli ajeltua pelkkää kaupunkia ja kovilla pakkasilla ihan vaan muutaman kilometrin matkoja (tolpasta aina ja toisessa päässä auto seissyt sisätiloissa 4-5 tuntia).
Toissapäivänä tuli ajeltua 400 km putkeen ja sieltähän se kaikki mönjä oli hävinnyt, mutta kaippa tässä joku päivä tuo huohotusjärjestelmä putsataan.
Comment
-
-
Minäkin tutkailin viime viikonloppuna tuota korkkia ja nyt siinä oli majoneesin väristä ainetta, aikaisemmin se oli eri väristä. Otin myös huohottimen putken yläpäästä irti ja sielläkin oli tuota mössöä noin 1/3 putken halkaisijasta. Samalla huomasin, että putken sisäpinnassa on kohtalaisen paksu ruskea kerros. Ilmeisesti siihen on kuivunut vanhaa majoneesia vuosien varrelta, joten pitäisi varmaan puhdistaa koko roska ensi kesänä.
Comment
-
-
Originally posted by toukopouko View PostLiitynpä joukkoon kummaan. e39 520ia -01, eli M54B22 tuuppas venakopan tiivisteen välistä pari-kolme desia öljyä pakosarjalle. Ilmeisesti huohotin jäätyi.
Auto odottelee nyt pajalla osia, kuulemma venakopan tiiviste, huohottimen joku osa ja imusarjan tiiviste tarvitaan.
Imusarja kuulemma pitää purkaa edestä että huohottimeen pääsee käsiksi, ja tästä syystä siis imusarjan tiiviste.
Pitäisköhän tuohon huohottimeen käskeä laittaan lämmitysvastus samalla?
Lämmitysvastusta ei huohottimeen asennettu, ja "lämmitysmaton" hinnaksi veikkailtiin lonkalta 300-400eur.
Nyt vaan ajellaan varovaisesti ja toivotaan ettei vika uusi :(.- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
no niin tänään taas jääty huohotin. onhan siitä jo kuukaus ja 6 päivää, kun aloitin tämän threadin
katokseen ajettuani huomasin autoni perässä seuranneen öljyvanan lumessaöljykorkin avauksessa paineet suhahti pihalle, no tällä kertaa ajelin töistä rauhallisesti kotiin niin vältyttiin palaneen öljyn hajulta. en tiiä mistä öljy tuli pihalle, kun ei sitä kone tilassa ollu missään, mitä nyt äkkiä tarkastelin. vana oli apukuskin puolen renkaiden jälkien välittömässä läheisyydessä.
otin venakopassa olevan huohotin putken irti ja puhalsin koppaan (oli auki), sitten puhalsin huohotin putkeen ja öljytikun juuresta kuului öljyn poreilu, eli imusarjaan menevä linja täytyy olla tukossa.
majoneesia oli vähän, mutta öljykorkista valui vettäno täytyy rauhallisesti ajella pajalle, niin eiköhän siellä edes osa öljyistä pysy.
edit: ja nyt on ollu moottorin lämmitin päivittäin 2-8h päällä ja kylmän maan paketti ja öljyt reilusti alle ylärajan ja kenkää on saanu varmasti välillä, mutta kuinkas silti kävikään.Last edited by tero_v; 20-02-2007, 15:19.E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
650hp/850nm 1.8bar
1/4m 11.48s/208km/h
100-150km/h 2.01s
100-200km/h 6.99s
EX jatkeet:
e39 528 M-Sport -99
e36 318is "M-sport" -92
Comment
-
-
nyt on taas huohotin sula. ihan vaan moottorin lämpö sen sulatti, ettei ollu sen pahemmin jäässä, mutta kävin varmuudeksi sen verran pajalla purkamassa, että sain kokeiltua, että huohotin putkista menee ilma läpi. paluu matkalla n.25km annoin kenkää todella raakasti, mut ei sillä vielä vesihelmet lähteny ku kurkkasin venttiilikopasta lähtevään huohotin putkeen, no kai se litku edes vähän liikahti, jos pääsis aamulla taas töihin. täytyy talvilomalla heittää pidempi lenkki.
mietin tuota kondenssi paskan kertymistä, että vaikuttaiskohan huono termostaatti siihen? lämmöt on kyllä ajossa puolessa välissä mittaria, mutta löhkölämmittimessä oltuaan 2-3h niin saa ajaa normaali maantie ajoa -20 asteessa 110km/h n.6-7km ennen kun on lämmöt normaalissa. tuntuu aika pitkältä matkalta lämmitä:think tai sit tuo säteilijä on vaan niin huono lämmittämään. mistä se öljy sitten tuli pihalle, ku ei näkyny päältä päin mitään vuotoja, tai ainakaan venttiili kopan ympärillä ei näkyny.... no aivan sama ku ei äsken enää vuotanut.Last edited by tero_v; 20-02-2007, 17:25.E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
650hp/850nm 1.8bar
1/4m 11.48s/208km/h
100-150km/h 2.01s
100-200km/h 6.99s
EX jatkeet:
e39 528 M-Sport -99
e36 318is "M-sport" -92
Comment
-
-
Originally posted by tero_v View Postöljykorkista valui vettä
Tänään ajoin auton talliin ja putsasin korkin. Noin tunti tämän jälkeen kurkistin korkin alle uudestaan, ja kappas taas oli korkki täynnä vesipisaroita.
Comment
-
-
Originally posted by tero_v View Post... löhkölämmittimessä oltuaan 2-3h niin saa ajaa normaali maantie ajoa -20 asteessa 110km/h n.6-7km ennen kun on lämmöt normaalissa.
En tiedä onko lämpeneminen 110 km/h vauhdissa sen nopeampaa koska ajoviiman jäähdytyskin on tehokkaampaa.
Viikonloppuna ois tarkotus ajella Rovaniemelle ja takaisin, jännä nähdä miten korkin majoneesit suhtautuu siihen.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Muistan lukeneeni Motivan (motiva.fi joka ei äsken toiminut) sivuilta lämmittimen käyttöajoista, jolloin 3 tunnin käyttöä säteilylämmittimellä suositeltiin käytettäväksi alle -15 asteen pakkasissa...vai oliko se -20... mutta kuitenkin järjestään puhuttiin tuplamäärästä verrattuna tavalliseen pakkasproppuun tulevaan lämmittimeen (paitsi tässä mainitussa tapauksessa suositeltiin 2 tuntia "vanhalla" elementillä)
Jospa nyt mietitään syitä, miksi jotku koneet jäätyvät ja jotku ei, niin muuttujina ovat ainakin öljylaatu ja moottorin kuluneisuus (ohipuhalluksen määrä)... toisina tulee ilman kosteusprosentti ja lämpötilat, joistä lämpötila taitaa koko maassa olla aika kylmä tällä hetkellä. Kolmanneksi, aiheen aloittajan pitkän lämmitysajat (jopa 8 tuntia) tuntuisi vaikuttavan enneminkin riskiä lisäävästi tähän ilmiöön... siinä mielessä, että parisenkymmentä astetta lämmin neste moottorissa kerää kosteutta moottoriin, eikä niinkään kuivata konetta (varsinkaan näillä pakkasilla). Mielummin vie koko auton sisätiloihin ja siten kuivattaa sen, mutta ymmärrettävistä syistä monilla ei tähän ole mahdollisuutta.
OT, tänään aamulla elettiin jännittäviä hetkiä, kun eilen pesty moottoritila ja ajossa kylmä imuilma jäädyttivät kaasuvivuston auki- asentoon...
Comment
-
Comment