Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 m52b28tu öljyt tuli mäkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by E38 View Post
    sain selitykseksi juuri tyon öljypohjan erilaisuuden.
    Miten ne öljypohjat niin erilaisia olisi? Eikö selitys voisi olla kiire? Siis huollot ei odota, että kaikki vanha öljy valuu ulos.
    E39 528iA

    Comment

    • jarit
      Newbiemmer
      • Mar 2005
      • 13

      No niin.
      Jatketaan e39 murheen ihmettelyä: Huohottimen jäätyminen vaikuttaa hoidetulta. Öljy pysyy koneen sisällä ja sitä on sopivasti. Kone käy siististi mutta: Palanut öljyn käry tulee sisälle kun auto on lämmin ja pysähtyy liikennevaloihin tms on tyhjäkäynnillä paikallaan.
      Kone on pesty normaalissa moottorinpesussa. Irroitin puolat ja tulppien ympäristö on putsattu eli siellä ei ole palavaa öljyä. Viikon aikana on tullut mittariin noin 80km kaupunkiajoa eli periaatteessa jossain voi olla vielä öljyä joka ei ole palanut pois.

      Onko arvauksia mihin öljyä jää haisemaan ?
      Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed

      Comment

      • jarit
        Newbiemmer
        • Mar 2005
        • 13

        Itse itselle vastaten: Öljyä oli jäänyt imusarjan ja kannen väliseen "kuiluun". Määrä oli erittäin vähäinen. Annettaan auton jäähtyä yön yli tallissa, ruiskutetaan liuotinpesua varovasti eri koloihin. Varovasti paineilmaa päälle jotta leviää hieman paremmin, annetaan vaikuttaa, pestään pois varovasti ja kuivataan paineilmalla. Toistetaan homma.

        Seuraavana päivän lähdin reissuun, vetäisin 830km vuorokaudessa siten että kone lämpeni "sopivasti". Nyt ei tuntunut kotipihassa enää haisevan palanut öljy.
        Käyttiksenä E39, harrasteena Chevy Camaro -70 SS/RS 4-speed

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          Originally posted by E38 View Post
          Meillä oli talvikauppakassina 328 jonka koneeseen sai mahtumaan lähemmäs 8l öljyä. Kone oli sama M52B28 ja ensimmäisen huollon jälkeen reaktio oli "mitä helv...öljyt alaviivalla??"
          Sama juttu tuon oman 328:sin kanssa. Annoin vaihdon yhteydessä vanhojen valua pois "lämpöisestä" koneesta varmaan 2 tuntia ennenkö kaadoin uudet sisään, ja sinne meni kaikenkaikkiaan 7,6 litraa tavaraa ennenkö oli ylämerkissä! Nyt 10000km myöhemmin öljyt ovat edelleen samassa ylämerkissä, on toki tarkisteltu tuolla välilläkin noin kerran kuussa ja ylimääräistä siellä ei ole ollut.
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            Huomasin, että omaan öljykorkkiin oli alkanut myös kerääntyä majoneesia, mutta johtuen juuri siitä, että noin nelisen viikon aikana tuli ajeltua pelkkää kaupunkia ja kovilla pakkasilla ihan vaan muutaman kilometrin matkoja (tolpasta aina ja toisessa päässä auto seissyt sisätiloissa 4-5 tuntia).

            Toissapäivänä tuli ajeltua 400 km putkeen ja sieltähän se kaikki mönjä oli hävinnyt, mutta kaippa tässä joku päivä tuo huohotusjärjestelmä putsataan.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Minäkin tutkailin viime viikonloppuna tuota korkkia ja nyt siinä oli majoneesin väristä ainetta, aikaisemmin se oli eri väristä. Otin myös huohottimen putken yläpäästä irti ja sielläkin oli tuota mössöä noin 1/3 putken halkaisijasta. Samalla huomasin, että putken sisäpinnassa on kohtalaisen paksu ruskea kerros. Ilmeisesti siihen on kuivunut vanhaa majoneesia vuosien varrelta, joten pitäisi varmaan puhdistaa koko roska ensi kesänä.
              E39 528iA

              Comment

              • toukopouko
                Bimmer Rookie
                • Jan 2006
                • 162
                • Oulu

                Originally posted by toukopouko View Post
                Liitynpä joukkoon kummaan. e39 520ia -01, eli M54B22 tuuppas venakopan tiivisteen välistä pari-kolme desia öljyä pakosarjalle. Ilmeisesti huohotin jäätyi.

                Auto odottelee nyt pajalla osia, kuulemma venakopan tiiviste, huohottimen joku osa ja imusarjan tiiviste tarvitaan.
                Imusarja kuulemma pitää purkaa edestä että huohottimeen pääsee käsiksi, ja tästä syystä siis imusarjan tiiviste.

                Pitäisköhän tuohon huohottimeen käskeä laittaan lämmitysvastus samalla?
                Päivitystä, josko joku joskus miettii mitä tää haveri tulee maksamaan: Lasku karvan vajaa 600eur. Osat 111e, työt 423e ja alvit päälle. Vaihtoon meni nuo mitä aiemmin listasin. Auto seisoi to aamusta seuraavan viikon pe-iltaan pajalla.

                Lämmitysvastusta ei huohottimeen asennettu, ja "lämmitysmaton" hinnaksi veikkailtiin lonkalta 300-400eur.

                Nyt vaan ajellaan varovaisesti ja toivotaan ettei vika uusi :(.
                - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                Comment

                • tero_v
                  BTCF Member
                  • Sep 2006
                  • 970
                  • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                  no niin tänään taas jääty huohotin. onhan siitä jo kuukaus ja 6 päivää, kun aloitin tämän threadin

                  katokseen ajettuani huomasin autoni perässä seuranneen öljyvanan lumessa öljykorkin avauksessa paineet suhahti pihalle, no tällä kertaa ajelin töistä rauhallisesti kotiin niin vältyttiin palaneen öljyn hajulta. en tiiä mistä öljy tuli pihalle, kun ei sitä kone tilassa ollu missään, mitä nyt äkkiä tarkastelin. vana oli apukuskin puolen renkaiden jälkien välittömässä läheisyydessä.

                  otin venakopassa olevan huohotin putken irti ja puhalsin koppaan (oli auki), sitten puhalsin huohotin putkeen ja öljytikun juuresta kuului öljyn poreilu, eli imusarjaan menevä linja täytyy olla tukossa.

                  majoneesia oli vähän, mutta öljykorkista valui vettä no täytyy rauhallisesti ajella pajalle, niin eiköhän siellä edes osa öljyistä pysy.

                  edit: ja nyt on ollu moottorin lämmitin päivittäin 2-8h päällä ja kylmän maan paketti ja öljyt reilusti alle ylärajan ja kenkää on saanu varmasti välillä, mutta kuinkas silti kävikään.
                  Last edited by tero_v; 20-02-2007, 15:19.
                  E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                  650hp/850nm 1.8bar
                  1/4m 11.48s/208km/h
                  100-150km/h 2.01s
                  100-200km/h 6.99s


                  EX jatkeet:
                  e39 528 M-Sport -99
                  e36 318is "M-sport" -92

                  Comment

                  • olaus
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2003
                    • 687
                    • jyväskylä

                    Tuntuu kyllä melko erikoiselta.. Itselläkin on pari tuon koneista autoa ollut eikä ole ollut mitään majoneesi/huohotin ongelmia :-o

                    Comment

                    • tero_v
                      BTCF Member
                      • Sep 2006
                      • 970
                      • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

                      nyt on taas huohotin sula. ihan vaan moottorin lämpö sen sulatti, ettei ollu sen pahemmin jäässä, mutta kävin varmuudeksi sen verran pajalla purkamassa, että sain kokeiltua, että huohotin putkista menee ilma läpi. paluu matkalla n.25km annoin kenkää todella raakasti, mut ei sillä vielä vesihelmet lähteny ku kurkkasin venttiilikopasta lähtevään huohotin putkeen, no kai se litku edes vähän liikahti, jos pääsis aamulla taas töihin. täytyy talvilomalla heittää pidempi lenkki.

                      mietin tuota kondenssi paskan kertymistä, että vaikuttaiskohan huono termostaatti siihen? lämmöt on kyllä ajossa puolessa välissä mittaria, mutta löhkölämmittimessä oltuaan 2-3h niin saa ajaa normaali maantie ajoa -20 asteessa 110km/h n.6-7km ennen kun on lämmöt normaalissa. tuntuu aika pitkältä matkalta lämmitä:think tai sit tuo säteilijä on vaan niin huono lämmittämään. mistä se öljy sitten tuli pihalle, ku ei näkyny päältä päin mitään vuotoja, tai ainakaan venttiili kopan ympärillä ei näkyny.... no aivan sama ku ei äsken enää vuotanut.
                      Last edited by tero_v; 20-02-2007, 17:25.
                      E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
                      650hp/850nm 1.8bar
                      1/4m 11.48s/208km/h
                      100-150km/h 2.01s
                      100-200km/h 6.99s


                      EX jatkeet:
                      e39 528 M-Sport -99
                      e36 318is "M-sport" -92

                      Comment

                      • Stonde
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2004
                        • 305
                        • Vilppula

                        Originally posted by tero_v View Post
                        öljykorkista valui vettä
                        Samaa vikaa mulla. Tai no ei sitä vettä ihan valumalla tule, mutta aikas paljon sitä tuntuu sinne korkin alle ilmestyvän.
                        Tänään ajoin auton talliin ja putsasin korkin. Noin tunti tämän jälkeen kurkistin korkin alle uudestaan, ja kappas taas oli korkki täynnä vesipisaroita.

                        Comment

                        • Janza182
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4988
                          • 013

                          Jotenkin alkoi epäillyttää että vikaa olisi jossain muuallakin
                          Kuulostaa vaan niin uskomattomalta että reilussa kuukaudessa tekee saman pari kertaa!

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7432
                            • Oulu

                            Originally posted by tero_v View Post
                            ... löhkölämmittimessä oltuaan 2-3h niin saa ajaa normaali maantie ajoa -20 asteessa 110km/h n.6-7km ennen kun on lämmöt normaalissa.
                            2 tuntia säteilylämppärillä ei kyllä hirveesti lämmitä, noin kylmällä 3 tuntia on minusta minimi järkevä lämmitysaika. Silti vieläkin pidempi aika nopeuttaa lämpenemistä ajossa. Mulla on työmatka hidasta ajoa, mutta noin 5 km matkalla lämpö yleensä on melkein normaalissa (eli viisari pystysuora).

                            En tiedä onko lämpeneminen 110 km/h vauhdissa sen nopeampaa koska ajoviiman jäähdytyskin on tehokkaampaa.

                            Viikonloppuna ois tarkotus ajella Rovaniemelle ja takaisin, jännä nähdä miten korkin majoneesit suhtautuu siihen.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • PFloyd
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2004
                              • 517

                              Liityn alkuperäisen viestin kerhoon. Öljyt pukkasi pihalle ja kermaahan siellä öljykorkin alla oli.. Alkaa olemaan kohta autonvaihto mielessä

                              Laitetaan vielä kone: M52B25
                              Last edited by PFloyd; 20-02-2007, 22:07.

                              Comment

                              • Valkman
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2006
                                • 712
                                • Helsinki

                                Muistan lukeneeni Motivan (motiva.fi joka ei äsken toiminut) sivuilta lämmittimen käyttöajoista, jolloin 3 tunnin käyttöä säteilylämmittimellä suositeltiin käytettäväksi alle -15 asteen pakkasissa...vai oliko se -20... mutta kuitenkin järjestään puhuttiin tuplamäärästä verrattuna tavalliseen pakkasproppuun tulevaan lämmittimeen (paitsi tässä mainitussa tapauksessa suositeltiin 2 tuntia "vanhalla" elementillä)

                                Jospa nyt mietitään syitä, miksi jotku koneet jäätyvät ja jotku ei, niin muuttujina ovat ainakin öljylaatu ja moottorin kuluneisuus (ohipuhalluksen määrä)... toisina tulee ilman kosteusprosentti ja lämpötilat, joistä lämpötila taitaa koko maassa olla aika kylmä tällä hetkellä. Kolmanneksi, aiheen aloittajan pitkän lämmitysajat (jopa 8 tuntia) tuntuisi vaikuttavan enneminkin riskiä lisäävästi tähän ilmiöön... siinä mielessä, että parisenkymmentä astetta lämmin neste moottorissa kerää kosteutta moottoriin, eikä niinkään kuivata konetta (varsinkaan näillä pakkasilla). Mielummin vie koko auton sisätiloihin ja siten kuivattaa sen, mutta ymmärrettävistä syistä monilla ei tähän ole mahdollisuutta.

                                OT, tänään aamulla elettiin jännittäviä hetkiä, kun eilen pesty moottoritila ja ajossa kylmä imuilma jäädyttivät kaasuvivuston auki- asentoon...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎