Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ABS ja ASC+T valot päällä?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VaihtoVirta
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 558
    • Kuusamo

    Oik.taka-anturi vaihdettu ja rupesi toimimaan. Boksin hyvä kuntokin selvisi, nimittäin siitä löytyi valmistuspäivä 01/2009, eli se on vaihdettu uuteen ed. omistajan toimesta

    Comment

    • Robi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 7606
      • Vantaa

      99 e39 ja takavasen anturi pätkii nopeussignaalia.. juuri vaihdettu bmw original laakeri, uudehko anturi yms..toimii moitteetta alle 10km/h nopeudessa mutta sitten alkaa pätkimään..ei pätki joka kierroksella jonka pyörä pyörähtää vaan ehkä joka kymmenes. Autologic ilmoittaa vikakoodiksi "no signal from sensor", Inpa löytää kyllä anturin ja näyttää livedatalla nopeuden pätkimisen..samoin myös mittariston salavalikosta näkee nopeuden pätkimisen. Onko jostain vaan eksynyt joku roska anturin ja laakerin väliin vai löytyykö vika mahdollisesti jostain muualta.
      Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
      Tiedustelut priva tai 0452210069

      Current
      E61 530d
      E39 530d
      E39 520iA
      E46 330xd
      E28 528i

      Comment

      • sakuts
        Newbiemmer
        • Apr 2012
        • 7
        • Hyvinkää

        Uusi BMWn omistaja ongelmissa ABS ja DSC valojen kanssa

        Täällä ois tuore BMW 525i:n vm. 2001 omistaja ja heti ilmaantui huolia. Kävin hakemassa auton Lundista eikä ruotsin läpi ajaessa eikä parina ekana päivänä suomessakaan ollut ongelmia ja kaikki autossa toimi kuten pitääkin. Yhtenä räntäsateisena aamuna syttyivät ABS ja DSC valot ja siitä lähtien ne ovat pääasiassa palaneet. Välillä kylminä aamuina ovat sammuksissa ja saattavat pysyä pimeinä moottoritiellä ajettaessa mutta syttyvät kun vauhti hiljenee. Joskus ne satunnaisesti sammuvat, mutta syttyvät uudelleen pian. Kun valot palavat ei nopeus- eikä kulutusmittari toimi. Lisäksi cruise ei ole toiminut lainkaan valojen ensimmäisen syttymisen jälkeen. Ei siis edes silloin kun valot satunnaisesti eivät pala. Bonuksena myös moottorin vikavalo syttyi yhtenä päivänä ja on palanut siitä lähtien (mutta tämähän ei itsekseen nollaannukaan käsittäkseni).

        Tätä ketjua lukiessani olen ymmärtänyt että vikaa pitäis olla molemmissa taka-antureissa, sillä vasemmalta tulee tieto nopeusmittariin ja oikealta cruiseen. Onko ymmärrykseni oikea? Mikäli on niin tuntuu erikoiselta, että molemmat olisivat hajonneet samaan aikaan. Tämä tietty laittaa pelkäämään, että ohjausboksissa olisi vikaa.

        Verottajalta tuli päätös, joten nyt pitäis saada auto katsastettua, joten ei kai tässä muu auta kuin käydä korjaamolla lukemassa vikakoodit ja alkaa vaihtelemaan antureita.

        Kommentteja olettamusteni paikkansa pitävyydestä ja vinkkejä siitä kuinka toimia otetaan kiitollisena vastaan.

        Comment

        • Ivl
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 216
          • Oulunsalo

          Abs ongelmat

          Laitetaan tähän nyt omakin tarina liittyen mystisiin apsi vikoihin.

          Autona 528-97 ja valot killottaa mittaristossa. Valo syttyi, kun oikea eturengas osui kuoppaan, josta päättelin vian olevan oikeassa apsi-anturissa, jonka vaihdoin KL-varaosista tilattuun ainakin Bossin laatikossa olevaan. ( valot paloi vaihtelevalla menestyksellä alkujaan )

          Tästä huolimatta valot eivät sammuneet ja käytin auton vikakoodin luennassa, jossa todettiin vian olevan vasemmassa etusessa. Vikakoodit nollattiin, valot sammui ja sen jälkeen auto ei liikkunut kuin kävelyvauhtia luistoneston vilkkuessa mittarissa. Valot syttyi hetken ajelun jälkeen ja auto alkoi kulkea normaalisti.

          Tilasin uuden anturin Tullin varaosasta jälleen Bossi, vaihdoin anturin ja valot jatkaa palamistaan. Tänään uudestaan vikakoodinlukuun, joka ilmoitti vian olevan vasemmassa ja oikeassa anturissa. Koodit nollattiin, valot sammuu, mutta taaskaan auto ei kulje, kuin kävelyvauhtia, ajelin koeajoa hetken ympyrää ja valot lävähti tauluun ja auto alkoi kulkea normaalisti.

          Koitettu katsoa läpivientejä, ettei olisi vain johtovikaa, mutta ei vielä ainakaan tulosta saatu aikaan.

          Täytyy vissiin ristiä kätensä ja odotella korkeampia voimia, kun ei enää tiedä mitä tehdä?

          T Jukka
          Bmw X5 2011
          Vw caddy 2019

          Comment

          • Bmw Dreamer
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 2762
            • Kouvola

            Sakuts, kokeile nyt ensin vaihtaa vaan se vasen taka-anturi.
            BMW 520d Touring '06 314tkm
            BMW 530D Touring '99 552tkm
            BMW 320da Touring '02 427tkm
            Volvo V70 D5 '02
            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

            Case IH 5140 Maxxum

            Comment

            • LiquidStone
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 5
              • Rauma

              Lisätään nyt omat ongelmat ja niiden ratkaisut tänne, jos vaikka jotain auttaisi ratkomaan vastaavia vikatilanteita.

              Alkutilanteessa paloi heti abs ja asc valot. Muuta ongelmaa ei ollut. Vaihdon oikean taka-anturin ja sen jälkeen valot sammuivat, mutta heti kun nopeus nousi yli 2km/h, niin alkoi asc pätkiä vetoja pois. Asc:n kun otti pois, niin tuntui toimivan. Jälkikäteen voin kyllä todeta, ettei abseja ollut silloinkaan.

              Tämän jälkeen useiden koeajolenkkien jälkeen vihdoin jäi vikakoodit molemmista etuantureista muistiin. Ja tuo vetojen pätkiminen ilmeisesti johtui siitä, että etu- ja takarenkaiden pyörimisnopeudessa oli liikaa eroa. Edessä kun renkaat eivät antureiden mukaan pyörineet.

              Tämän jälkeen vaihdoin etuanturit ja alkuun näytti, että kaikki ongelmat olivat poissa. Mutta kun nopeus nousi yli 40km/h, niin taas syttyi valot kojetauluun. Tämän vian aiheuttajaksi selvisi tuo jo vaihdettu taka-anturi, joka oli ehkä vajaan millin liian kaukana abs-kehästä.

              Tämän jälkeen sitten tuntuikin olevan viat poissa.

              Ja auto oli -96 vuotinen 535, jossa siis vielä tuota vanhaa mallia oleva boksi.

              Taka-anturista voin sanoa, että ne voi olla uskomattoman piukassa. Pienissä palasissa sain anturin irtoamaan, kun ei auttanut vaikka porasi reijän ja kiersi ruuvin siihen.

              Comment

              • Ivl
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 216
                • Oulunsalo

                Originally posted by Ivl View Post
                Laitetaan tähän nyt omakin tarina liittyen mystisiin apsi vikoihin.

                Autona 528-97 ja valot killottaa mittaristossa. Valo syttyi, kun oikea eturengas osui kuoppaan, josta päättelin vian olevan oikeassa apsi-anturissa, jonka vaihdoin KL-varaosista tilattuun ainakin Bossin laatikossa olevaan. ( valot paloi vaihtelevalla menestyksellä alkujaan )

                Tästä huolimatta valot eivät sammuneet ja käytin auton vikakoodin luennassa, jossa todettiin vian olevan vasemmassa etusessa. Vikakoodit nollattiin, valot sammui ja sen jälkeen auto ei liikkunut kuin kävelyvauhtia luistoneston vilkkuessa mittarissa. Valot syttyi hetken ajelun jälkeen ja auto alkoi kulkea normaalisti.

                Tilasin uuden anturin Tullin varaosasta jälleen Bossi, vaihdoin anturin ja valot jatkaa palamistaan. Tänään uudestaan vikakoodinlukuun, joka ilmoitti vian olevan vasemmassa ja oikeassa anturissa. Koodit nollattiin, valot sammuu, mutta taaskaan auto ei kulje, kuin kävelyvauhtia, ajelin koeajoa hetken ympyrää ja valot lävähti tauluun ja auto alkoi kulkea normaalisti.

                Koitettu katsoa läpivientejä, ettei olisi vain johtovikaa, mutta ei vielä ainakaan tulosta saatu aikaan.

                Täytyy vissiin ristiä kätensä ja odotella korkeampia voimia, kun ei enää tiedä mitä tehdä?

                T Jukka
                Anturit irroitettu ja asennettu uudelleen ja välissä raaputettu töhkät pois välistä+ruiskutettu Crc:tä anturin reikä täyteen samalla pyörittäen jarrulevyä.

                Liekkö oli antureilla lukihäiriö ja tai liian kaukana, kun nyt valot sammui.

                T Jukka
                Bmw X5 2011
                Vw caddy 2019

                Comment

                • sakuts
                  Newbiemmer
                  • Apr 2012
                  • 7
                  • Hyvinkää

                  Anturit irroitettu ja puhdistettu sekä niiden reiät putsattu CRC:llä samaan tapaan kuten edellisessä viestissä. Ei mitään vaikutusta vaan valot palavat edelleen. Ilokseni voin kuitenkin todeta, että myös takarenkaiden anturit lähtivät irti kokonaisina.

                  Tänään ohjelmassa vikakoodien luku ja vasemman taka-anturinosto + vaihto.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    Jos tarkoitatte CRC:llä sitä perinteistä 556:sta niin sehän on öljymäistä ja senjälkeen kerää kahtakauheemmin paskaa kun pöly tarttuu siihen!
                    Mieluummin brake cleanerilla ja paineilmalla puhdistus siis.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Pmak
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2006
                      • 178
                      • Lahti

                      Originally posted by Pmak View Post
                      Jatkuu

                      Eli siis vikakoodit oli oikeelta eestä, ja samasta antoi virheellistä nopeustietoa. (Kiitos vielä kerran vikakoodien luvusta!)

                      Ajattelin ensiksi kokeilla puhdistaa sekä anturin sekä sen laakerin pinnan. Eikös se anturi siitä laakerinpinnasta just mittaa sitä nopeutta? Ja jos ei puhdistamalla selviä, niin sittenhän sitä joutuu uutta anturia

                      Uskaltaako sinne brake cleaneria tunkea, vai rikkooko sillä jotakin?

                      Kuukausi siinä meni, mutta selvisi

                      Eli uusi anturi(Topran) mätänetistä, brake cleaneria ja paineilmaa kehälle, että puhdistuisi kunnolla. Näillä ei edennyt minnekkään:think , mutta sitten reilusti viilaa siihen mihin se anturi laitetaan ja kappas. Valot poissa ja muutenkin toimii ihan nätisti. Eli vissiin ollut miullakin vaan liika kaukana siitä kehästä se anturi.

                      Comment

                      • Ripattila
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 389
                        • Wonderland

                        Maanantai...

                        Kerta laakista tauluun Abs, dsc ja jarrujen kuluneisuudesta kertova valo. Mitähän sieltä osas hajota? Toimii edelleen suht normaalisti kylläkin.

                        Kyseessä siis sigun e39.
                        E39 523iA Touring
                        E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                        Comment

                        • örvellys
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 93
                          • youtube

                          E39 520 -97 Abs ja luistoneston valo palaa. Vikakoodia antoi vas taka-anturille. Anturi vaihdettu ja sama laulu. Paitsi että ennen anturin vaihtoa valo syttyivät yleensä töyssyyn ajaessa ja sammui uudelleen käynnistäessä. Nyt vika on päällä kokoajan ei voi ymmärtää

                          Comment

                          • merbau
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2010
                            • 130
                            • Pälkäne

                            Originally posted by örvellys View Post
                            E39 520 -97 Abs ja luistoneston valo palaa. Vikakoodia antoi vas taka-anturille. Anturi vaihdettu ja sama laulu. Paitsi että ennen anturin vaihtoa valo syttyivät yleensä töyssyyn ajaessa ja sammui uudelleen käynnistäessä. Nyt vika on päällä kokoajan ei voi ymmärtää
                            Eli vikakoodi edelleen vasen taka-anturi? livedataa katsottuna, antaako nopeustietoa? Oliko uusi orkkisanturi vai tarvike?

                            Jos noista ei apuja, mittaa abs-boksin liittimestä johtojen kunto, aloita vaikka siitä takavasemmasta.
                            540iA -00 M-sport
                            Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                            Comment

                            • örvellys
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 93
                              • youtube

                              Originally posted by merbau View Post
                              Eli vikakoodi edelleen vasen taka-anturi? livedataa katsottuna, antaako nopeustietoa? Oliko uusi orkkisanturi vai tarvike?

                              Jos noista ei apuja, mittaa abs-boksin liittimestä johtojen kunto, aloita vaikka siitä takavasemmasta.
                              Vikamuistia en ole vielä ehtinyt ihmettelemään. Nopeusmittari ainakin lopetti toimintansa anturin vaihdon jälkeen. Vanhalla anturilla nopeusmittari toimi moitteettomasti. Koitin vielä ottaa tuolta anturin pesästä kaikki mahd porausmujut pois ja en usko eetä lukijan pinta olisi saanut kolhuja.
                              Ainoa asia joka tulee mieleen on ,että vanhasta anturista jäi palanen jonnekkin sinne pesään pyörimään.

                              Comment

                              • örvellys
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 93
                                • youtube

                                Niin ja unohtui vielä mainita että anturi on tarvike Bosch. Tai mikä mikälie valmistaja tekee alkuperäiset.
                                Originally posted by örvellys View Post
                                Vikamuistia en ole vielä ehtinyt ihmettelemään. Nopeusmittari ainakin lopetti toimintansa anturin vaihdon jälkeen. Vanhalla anturilla nopeusmittari toimi moitteettomasti. Koitin vielä ottaa tuolta anturin pesästä kaikki mahd porausmujut pois ja en usko eetä lukijan pinta olisi saanut kolhuja.
                                Ainoa asia joka tulee mieleen on ,että vanhasta anturista jäi palanen jonnekkin sinne pesään pyörimään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎