Originally posted by Hemi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic
Collapse
X
-
325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
-
-
Originally posted by Cell View PostMelkosta satua. Tuollaista tököttiä ei ole vielä keksittykään. Oletko lukenut useampaan kertaan ymmärryksellä tuon laboratoriotestin tuloksen, joka selvästi kertoo öljyn olevan loppu hieman 100tkm jälkeen? Vai tehtiinkö tuokin testi kauppakoulupohjalta...?
Eli jos homma kerran on satua,niin ensinnäkin....silloin pitää selkeästi sinullakin olla myös tieto missä kohtaa bensasteppi kohtaa tiensä pään ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA? Toisekseen, BMW/ZF:n inssit ovat siiis niitä TODELLISIA sadunkertojia, koska he kuitenkin nämä laatikot suunnittelevat, valmistavat ja testaavat ja samalla kirkkain silmin väittävät että öljynvaihdot EIVÄT PIDENNÄ ko.laatikon elinikää. Kolmanneksi, on Suomessakin aivan kiistatta tiedossa laatikoita(bensa ja Diesel), joilla tällä hetkellä on lasissa yli 400-500tkm edelleenkin alkuperäisillä öljyillä. Jos tuo öljy tosiaan on "loppu" jo 100tkm:ssa, niin miten ihmeessä tämä on mahdollista?....... vai olisiko niin että ko.laatikot ovat suunniteltukin toimiviksi tietyn tasoisilla öljyillä?
Eli SIIS: se ei vielä kerro yhtään mitään ovatko öljyt "loppu", jos laatua verrataan uuden öljyn laatuun....mikäli ei oikeasti ole tietoa minkä laatuluokan öljyä ko.laatikot vaativat toimiakseen? Vai onko tällainen tieto jossain/jollain?
Comment
-
-
Onhan sillä tietysti hiukan vaikutusta on ko se 400-500tkm tullut 3 tai 4 vuodessa vai 10-15 vuodessa. Onko ollut kovissa pakkasissa vai leudossa ilmastossa... Ja onhan ne koneet ja laatikot omia yksilöitään ja kaasujalan käyttö vaikuttaa melkoisesti myös, joten onhan niitä vaikuttavia tekijöitä.
Mielestäni ihan turhaa jänkkäämistä tämä koko touhu. Sehän on selvä että uudet öljyt pesee 500tkm ajetut mennen tullen, kyse vain taitaa olla siitä liottaako uudet öljyt kaikki sakat ja liat mukaansa kiertoon..? Eikö suodatin toimikaan niin kuin pitää näissä laatikoissa? Miksi se sielä sitten on?
Comment
-
-
Öljyjä ei kannata vaihtaa, jos autolla ajettu enemmän kuin 150 tkm. Tuon 150 tkm jälkeen laatikkoöljyt alkavat saakkaantua. Mielestäni tuo 100 tkm on sopiva vaihtoväli, jos vaihtoa ajattelee. Kuinkahan moni laatikko on kunnossa, joihin öljyjä ei ole vaihdettu esim. 250 tkm:ssa? Kuinka monesta ovat pannat palaneet ja erilaisia vingahduksia, vaihtamisongelmia yms?
Siihen mitä hajonneen laatikon korjaus maksaa niin ei kannata öljyjä vaihdella. Mutta jos haluaa, että laatikon toiminta säilyy normaalina vielä 200 tkm jälkeenkin niin vaihto kannattaa.Vanhoja katiskoja.
Comment
-
-
Originally posted by Delphin View Post.....Kuinkahan moni laatikko on kunnossa, joihin öljyjä ei ole vaihdettu esim. 250 tkm:ssa? Kuinka monesta ovat pannat palaneet ja erilaisia vingahduksia, vaihtamisongelmia yms?
Siihen mitä hajonneen laatikon korjaus maksaa niin ei kannata öljyjä vaihdella. Mutta jos haluaa, että laatikon toiminta säilyy normaalina vielä 200 tkm jälkeenkin niin vaihto kannattaa.
vähintään..... siis ihan aikuisten oikeasti: VÄHINTÄÄN 400-500tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa!!! Mitään vaihtamisongelmia tai mitään "vingahduksia"(stepeissä ei muuten tällaisia ole olemassakaan ilman laatikon vikavaloa) näistä ei öljyn vaihtamattomuuden vuoksi ole eikä tule.
Eli ei ole olemassa mitään dokumenttia siitä että öljyt tässä kohdin söisivät laatikot vaihtokuntoon mikäli öljyjä ei vaihdella.
Edelleenkin on 100% varmaa että tuo 500tkm menee 9/98-uudemmilla stepeillä ihan "heittämällä" ilman öljyjen kanssa läträämistäkin.
Vielä ei ole luotettavaa tietoa siitä kuinka pitkään ko.laatikot oikeasti kestää ilman vaihtoja, mutta jossain tuon rajapyykin tuollapuolen se joka tapauksessa on ihan orggis Suomiautoissakin.
Toki, kun ensimmäisen pitkälti yli tuon 500tkm rajapyykin ylittäneen öljyjä vaihtamattoman ja lopulta hajonneen laatikon takuuhuoltohistorialla saan käsiini, niin toki se pistetään palasiksi ja katsotaan mitä se lopulta on syönyt.
Tähän astisista minun tutkimistani, tarkan Suomihuoltohistorian ja kolarissa palasiksi menneistä taulussa oli 380tkm(poimitaan venttiilikoneistot talteen näihin öljynvaihdoissa tukkeutuneiden varalle) ja laatikko oli tässäkin kohtaa käytännössä kuin uusi....ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa?
Toki öljyt olivat mustat, mutta niinhän niiden kuuluukin olla tämän verran ajetussa laatikossa. Siis ihan samoin kuin moottoriöljytkin 3000tkm ajettuina.
Se öljyn "mustuus" vaan ei kerro "Pentti Perusautoilijalle" yhtään mitään siitä että laatikko tai kone tarvitsisi juuri silloin kirkkaat öljyt sisäänsä..... nimittäin: HIEMANKIN AJETTUJEN ÖLJYJEN KUULUUKIN OLLA MUSTAT!.....ja uuteen öljyyn verrattuna niiden pitääkin olla menettänyt jonkin verran ominaisuuksiaan. Tämä ei kuitenkaan vielä siis tarkoita sitä etteikö niiden laatu riittäisi vielä moninkertaisesti siinä ympäristössä johon ne on suunniteltu.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEdelleenkin.... ZF/BMW:n inssit siis eivät selvästikkään ole osanneet ottaa huomioon epäpuhtauksien kertymistä?
Hyi kuinka typeriä inssejä satamäärin ZF/BMW:llä, kun kerran täällä tiedetään kauppakoulupohjalta nämä hommat paremmin....varsinkin sen mitä ko.laatikot oikeasti kestää ILMAN ÖLJYNVAIHTOJA?????
...ja muistetaampa muuten tuo...." Tämä ikiöljy oli yhden aikakauden huminaa, niin kuin teryleenihousut".....
Vaikka siis "ikiöljyjä" ei todellakaan ole olemassakaan, vaan öljyjä jotka ovat ehkä x3 kestoiältään laatikon kestoikä. Eli vieläkään ei tunnuta ymmärtävän että se "Lifetime" tarkoittaa tässä kohtaa LAATIKON elinkää=elinkaarta....jonka ko.öljyt aivan heittämällä kyllä kestävät.
Juu no sehän on varma, että öljyt kuin öljyt kestävät koko laatikon eliniän, oli se sitten 10 tkm tai 500 tkm
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli nämä stepit menevät TÄYSIN ongelmitta vähintään..... siis ihan aikuisten oikeasti: VÄHINTÄÄN 400-500tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa!!! Mitään vaihtamisongelmia tai mitään "vingahduksia"(stepeissä ei muuten tällaisia ole olemassakaan ilman laatikon vikavaloa) näistä ei öljyn vaihtamattomuuden vuoksi ole eikä tule.
Ja sitten kun taas lukee Internettiä, niin sieltä jopa löytyy ihan järkevä selityskin noille ilmiöille eli laatikon venttiilikoneisto on ajoitettu toimimaan tietyn paksuisilla öljyillä ja kun öljyn koostumus vanhetessaan muuttuu, alkaa tuollaiset ilmiöt. Joihinkin malleihin on BMW:llä olemassa laatikkoon muutettu softa joka muuttaa laatikon säätöjä "korjaten" ongelmaa.
Comment
-
-
Muistutan nyt kuitenkin taas kerran siitäkin, kun jotenkin tuntuu taas olevan unohtunut tuo itse öljynvaihdoista johtuva kuluttava vaikutus.
Eli, vaikka tuo vaihtoväli olisi sen 60tkm-100tkm tai mikäli ne öljyt vaihdetaan ensimmäisen kerran vielä kuitenkin "halvausrajan" alapuolella eli 150tkm:n kohdalla.
Homma kuitenkin menee niin, että koska se laatikkoon,lauhdutinputkistoon ja erityisesti lauhduttimeen kertynyt pehmeä sedimentti sisältää ihan silmin nähtävää metallipurua todella paljon, on myös se liikkeellä jokaisen öljynvaohdon jälkeen. Eli jokaisen uuden pesevän öljykylvyn seurauksena KAIKKI laatikon seinämille, öljypohjaan, lahdutinputkistoon ja lauhdittimeen kertynyt sedimentti peseytyy hyvin nopeasti öljynkiertoon tämä metallipuru mukanaan. Tämä uusi öljy siis on hyvin äkkiä täynnä hiovia epäpuhtauksia jotka toimivat erittäin tehokkaana hionta-aineena paineisessa kuumassa öljyssä. Ennen kuin järjestelmä uudelleen rauhoittuu tästä "Shokista", on ko.hionta-aineita sisältävän öljyn kuluttava vaikutus ollut ERITTÄIN VOIMAKASTA. Runsas huuhtelemalla tehty vaihto jossa puhdistetaan öljypohja ja vaihdetaan suodatin toki pienentää ko."Shokkia", mutta ei todellakaan poista ongelmaa kokonaan, koska tätä hiovaa metallipurua sisältävää sedimenttiä liukenee kiertoon järjestelmän sopukoista vielä pitkään öljynvaihdon jälkeen
Tämä taas EI VOI olla vaikuttamatta laatikon kestoikään, varsinkaan kun tällaista ei BMW/ZF:n inssit ole ottaneet laatikon suunnittelussa huomioon, poistaessaan öljynvaihdon huolto-ohjelmasta.
Eli myös tämä pitää huomioida punnittaessa tuon öljynvaihdon tarpeellisuutta, vaikka ns."kertahalvausta" ei pelkäisikkään.
Olisikin todella mukava nähdä näitä "laatutestejä" otetun myös 200-300km:iä öljynvaihdon jälkeen, kuinka paljon kierrossa on siinä kohtaa metallia+epäpuhtauksia kun tämä "hiontavaihe" on päällä?
Comment
-
-
Eihän se olekkaan. Öljykierrossa kulkee jatkuvasti se määrä epäpuhtauksia minkä öljy pystyy sitomaan, uusi öljy liottaa mukaansa näitä epäpuhtauksia kunnes on samassa tilassa kuin vanha...
Ei ole olemassa suunnittelutapaa, jolla voidaan laitteet saada toimimaan myös öljyllä joka ei voitele ja sisältää partikkeleita. Sietoa voidaan parantaa isommilla välyksillä, mutta hydrauliventtiileissä tämä aiheuttaa välittömästi ohivuotoa joka taas rikkoo paikkoja. Venttiileissä näkyy partikkeleiden aiheuttamia hiomajälkiä ja leikkaumia purettaessa, toiminnassa tämä huono voitelu ja epäpuhtaudet venttiilikoneistossa näkyy töksähtelevinä vaihtoina ja luistamisena, kylmänä ensimmäisenä. PWM ohjatut venttiilit eivät jaksa lähteä pienellä ohjausvoimalla liikkeelle vaan töksähtävät kerrasta paljon auki kun voima kasvaa tarpeeksi. Kun öljyt vaihdetaan, poistuu likaa sekä viskositeettiarvot palautuvat taas normaaleiksi, jolloin toiminta muuttuu pehmeämmäksi. Tökkimiset johtuvat siis täysin ohjauspuolen ongelmista. Näitä paranemisia on öljynvaihdon jälkeen havaittu, mukaanlukien itse ajamassani 530D:ssä.
Öljypohjassa on muuten pääasiassa vain metallia ja kitkalevyistä irronnutta pölyä, laskeumaa öljystä. Kanavissa harvemmin mitään on, ellei jostain kumman syystä öljy pääse palamaan seinämille, virtausnopeudet kyllä pitävät huolen siitä ettei laskeumaa pääse syntymään, ja öljynjäähdytinkin on paluupuolella...
530D lootia on muuten avattu ja todettu niiden olevan kuluneen loppu, katkenneita akseleitakin on ollut. Mikä se hajoamispaikka on, missä se laukeaminen tapahtuu, voisitko yksilöidä kun itse en siihen pysty ja sinä ilmeisesti niitä lootia olet avannut?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Thuppu View PostMiten muuten uusi öljy voi olla niin paljon epäpuhtauksia liuottavaa vanhoihin verrattuna jos kerta öljyjen ominaisuudet eivät paljoakaan muutu vanhetessan?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEli minä sitten vaan kuvittelen, että laatikko on viimeaikoina (viime syksystä alkaen) alkanut kylmänä vaihtamaan karkeammin kuin ennen ja sopivalla kaasunkäytöllä (kaasun löysäys ja kevyt kaasutus 3. vaihteella) saa aikaan ihmeellisen nykäyksen? Tilanne ei tosin ole enää juurikaan muuttunut/pahentunut. 137tkm ajettu, joten mitä tässä nyt tekisi, vaihtaako öljyt vai ajanko tuon loppuun? Tätä tulee pohdittua "aika" usein ja katsottua aina välillä Esso LT71141-öljypurkkien riviä varaosaliikkeen hyllyssä...
Ja sitten kun taas lukee Internettiä, niin sieltä jopa löytyy ihan järkevä selityskin noille ilmiöille eli laatikon venttiilikoneisto on ajoitettu toimimaan tietyn paksuisilla öljyillä ja kun öljyn koostumus vanhetessaan muuttuu, alkaa tuollaiset ilmiöt. Joihinkin malleihin on BMW:llä olemassa laatikkoon muutettu softa joka muuttaa laatikon säätöjä "korjaten" ongelmaa.
Onko laatikon softaa/mukautumia nollattu ja ongelma on siltikin olemassa?
Mikä rengastus on alla?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTuota, mistä päättelet että "ongelmasi" johtuu öljyistä?
Onko laatikon softaa/mukautumia nollattu ja ongelma on siltikin olemassa?
Mikä rengastus on alla?
Nykäys siis ilmenee 3-5 vaihteella, 1-2 vaihteella ei. Esim. ajan loivaa mäkeä ylöspäin 3. vaihteella, löysään kaasun ja painan kaasua kevyesti uudestaan, niin tuntuu yleensä selvä nykäys. Eikös tuolloin laatikon momentinmuunnin/vapaakytkin tee jotain ja se ehkä voisi tehdä tuon? Rättinivel näyttää ehjältä, ja toisaalta jos vika olisi kardaanissa, niin eikö ongelma olisi vielä selvempi 2. vaihteella? Jos vaihteita kytkee manuaalisesti, ei ilmene nykimistä. Mutta kylmänä laatikko vaihtaa selvästi nykivämmin, aikoinaan se teki sen vain 3:lle vaihdossa, mutta nyt tuntuu muutkin hiukan nykivän. (tässä ei nyt kuitenkaan puhuta mistään kuskin rattiin/penkkiin painavasta nykäyksestä)
Laatikon softan arvot on nollattu montakin kertaa, ei vaikuta mitään tuohon.
Alla on 16" vakiokoko, talvella 15" renkaat joilla oli myös sama juttu. Sama auto ja vanteet on ollut 4,5 vuotta, joten minulla kyllä on runsaasti kokemusta siitä miltä auto/laatikko ennen tuntui ja miltä se nyt tuntuu.
Comment
-
Comment