Announcement

Collapse
No announcement yet.

Säälittävän kuuluisa 530d -99 Steptronic

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by Nisti View Post
    215/55-16
    Originally posted by Simpel View Post
    Okei=) kiitokset.
    Eipäs vaan 225/55-16.

    Comment

    • Simpel
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 405

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Eipäs vaan 225/55-16.
      onko tolla 10mm niinkä eroa sitten

      Comment

      • _nixu_
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 8972
        • Kellokoski

        Originally posted by Simpel View Post
        onko tolla 10mm niinkä eroa sitten
        No jos haluua että tuo säälittävän kuuluisa Steptronic toimii oikein niin saattaa olla...
        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

        Comment

        • Thuppu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2007
          • 3626
          • Seinäjoki

          Originally posted by Simpel View Post
          Just siitä laatikon toimivuudesta..mulle kun ei ole ikinä minun tiedäkseni öljyä vaihdettu ja 300tkm mittarissa... toimii..

          Ja en ymmärtänyt että mitä Hemi tarkoitti yhdellä viestillä vuosia sitten..eli..
          turhaa..
          Vitsi vitsi
          BMW 740iA "ALPINA"
          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by Simpel View Post
            onko tolla 10mm niinkä eroa sitten
            On. Laatikko on todella herkkä väärälle rengaskoolle.

            Mahtaakohan tuo 215/55-16 olla edes laillinen noin raskaan auton alla?

            Comment

            • pere
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 172
              • Berlin

              Originally posted by Bmw Master View Post
              On. Laatikko on todella herkkä väärälle rengaskoolle.
              En nyt kyllä oikein ymmärrä, että miten 1,7% ero halkaisijassa (tai vierintäkehässä) voisi vaikuttaa mitenkään kovin ratkaisevasti. Tässä tapauksessahan kaikki renkaat ovat sen saman 1,7% pienempiä kuin oikea rengaskoko.

              Itseasiassa renkaiden kuluminen (8mm -> 2mm) taitaa jo tehdä suuremman eron kuin tuo 215/55-16 vs 225/55-16. Uuden 225/55-16:n halkaisija pitäisi kai olla 654mm ja 215:n 643mm. Tuosta 654:stä kun vähennetään 2 x 6mm saadaan 642mm.

              Tokihan on mahdollista, että 530D:n steppi ei tuota 1,7% eroakaan kestä, mutta sitten sillä ei kyllä uskaltaisi ajella edes kovin kuluneilla, oikean kokoisilla renkailla. Puhumattakaan siitä, että laittaisi autoonsa eteen lähes sileäksi ajetut renkaat ja ostaisi taakse uudet. Sehän olisi sama kuin käyttäisi sekaisin 215:a ja 225:a...

              Itselläni on kesärenkaina edellisen omistajan jäljiltä 215/55-16:t, jotka kyllä vaihtuvat ensi kesäksi 225:n, mutta laskeskelin niillä kuitenkin nyt tämän kesän uskaltavani ajella.
              e61 535dAT -08

              ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

              Comment

              • rasanttu
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2007
                • 530
                • Tuusula

                Laattikkohan ei hajoa väärään kokoon vaan alkaa sekoilemaan ja vaihtamaan miten sattuu?
                Freude am Fahren

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  Ei pienellä "nopeuserolla" eri akseleiden kanssa ole juurikaan merkitystä kuin nelivedoissa. Vetävällä aksellilla eri renkaiden kokoero voi kyllä
                  aiheuttaa hämmennystä lustoneston suhteen,
                  mutta eron kyllä pitäisi olla kohtuu iso, joku 2% on vielä aika pientä.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by pere View Post
                    En nyt kyllä oikein ymmärrä, että miten 1,7% ero halkaisijassa (tai vierintäkehässä) voisi vaikuttaa mitenkään kovin ratkaisevasti.
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Ei pienellä "nopeuserolla" eri akseleiden kanssa ole juurikaan merkitystä kuin nelivedoissa.
                    Uskokaa pois, Bemarin uudemmat steppi laatikot ovat erittäin nirsoja rengaskoolle ja jopa rengasmallille. Väärinpäin asennetut oikean kokoiset renkaat sekoitti täysin laatikon toiminnan.

                    Tästä asiasta on väännetty monesti ja searchilla löytyy tarinaa.

                    Last edited by Bmw Master; 09-06-2009, 10:28.

                    Comment

                    • pere
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 172
                      • Berlin

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Uskokaa pois, Bemarin uudemmat steppi laatikot ovat erittäin nirsoja rengaskoolle ja jopa rengasmallille. Väärinpäin asennetut oikean kokoiset renkaat sekoitti täysin laatikon toiminnan.

                      Tästä asiasta on väännetty monesti ja searchilla löytyy tarinaa.

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread....%E4+rengaskoko
                      Uskon kyllä, ainakin, että asiasta on väännetty

                      Toistan kuitenkin vielä itseäni ja totean, että renkaiden kulumisesta aiheutuu jo se pari prosenttia eroa halkaisijaan, joten en kyllä millään jaksa uskoa, että se laatikon toimintaan pääsisi vaikuttamaan. Tai sitten joku on ryssinyt suunnitteluvaiheessa _todella_ pahasti, mikä ei toki olisi täysin tavatonta, mutta... Onko moni huomannut, että laatikko toimisi huonommin kuluneilla kuin uusilla renkailla? Tain päin vastoin, että laatikko toimii taas paljon paremmin, kun alle on vaihdettu uudet (luonnollisesti oikean kokoiset) renkaat?

                      Tuo väärinpäin asennettujen renkaiden vaikutus laatikon toimintaan kuulostaa jo sen verran mielenkiintoiselta, että näin insinöörinäkökulmasta asiasta kuulisi mielellään lisääkin :o

                      EDIT: Oletin siis, että tässä tarkoitettiin kaikkien renkaiden asennusta väärin päin. Toisen takarenkaan asennus väärin päin kyllä varmasti jotain vaikuttaakin ja sen laatikko varmasti onnistuu haistelemaankin, mutta niin pitkään kun kaikissa nurkissa on samanlainen rengas (samoin päin jne.), lienee laatikon hyvin vaikea tietää asiasta mitään.
                      Last edited by pere; 09-06-2009, 11:19.
                      e61 535dAT -08

                      ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                      Comment

                      • rasanttu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2007
                        • 530
                        • Tuusula

                        Joku viisas voisi selittää miten se ylipäätään kiinnostaa laatikkoa / laatikon elektroniikkaa onko etu ja takarenkaiden pyörimisnopeudessa jotain eroa. Eikö nämä toiminnot ole enemmän ASC+T/DSC/ABS:n huolia.

                        Maallikkona kuvittelisin laatikolle riittävän pelkän nopeusanturin antama tieto, mitä se tekee muiden pyörien tiedoilla.
                        Freude am Fahren

                        Comment

                        • MakeH
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1170
                          • Vantaa

                          Originally posted by rasanttu View Post
                          Joku viisas voisi selittää miten se ylipäätään kiinnostaa laatikkoa / laatikon elektroniikkaa onko etu ja takarenkaiden pyörimisnopeudessa jotain eroa. Eikö nämä toiminnot ole enemmän ASC+T/DSC/ABS:n huolia.

                          Maallikkona kuvittelisin laatikolle riittävän pelkän nopeusanturin antama tieto, mitä se tekee muiden pyörien tiedoilla.
                          En nyt aivan tarkkaan muista viime talvesta, mutta jos auto sutii, vaihteisto ei vaihda isommalle. Eli kyllähän se vaihteistokin on pyörimisnopeudesta kiinnostunut.
                          Last edited by MakeH; 09-06-2009, 12:24.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by pere View Post



                            Tuo väärinpäin asennettujen renkaiden vaikutus laatikon toimintaan kuulostaa jo sen verran mielenkiintoiselta, että näin insinöörinäkökulmasta asiasta kuulisi mielellään lisääkin :o
                            Renkaat väärinpäin, poikkeuksellisen suuri vierintävastus. Auto luulee, että ollaan mudassa, pehmeässä hiekassa, ylämäessä etc. Laatikko toimii sen mukaan.

                            Moni väärän kokoisilla renkailla ajava luulee, että laatikko toimii hyvin. Kunnes kokeilee oikean kokoisilla renkailla ja yllättyy. Erot ovat pieniä.

                            Comment

                            • rasanttu
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2007
                              • 530
                              • Tuusula

                              Originally posted by MakeH View Post
                              En nyt aivan tarkkaan muista vimme talvesta, mutta jos auto sutii, vaihteisto ei vaihda isommalle. Eli kyllähän se vaihteistokin on pyörimisnopeudesta kiinnostunut.
                              Voi olla tosiaan niin että jos edessä ja takana on eri pyörintänopeus laatikko luulee renkaiden lipsuvan/sutivan (diffrentiaali etu ja takarenkaiden pyörimisnopeudessa) eikä vaihda isommalle. Tätähän oiretta on väärillä renkailla, että laatikko ei vaihda isommalle vaihteelle.
                              Freude am Fahren

                              Comment

                              • jeppis
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2005
                                • 165
                                • Laihia

                                no itse en usko että johtuu renkaista minulla tuo "ongelma" kun kuitenkin usemman kesän jo ajanut tuolla rengastuksella ja nyt vasta oireilee. ja kuitenki samaa kokoa itsellä joka nurkassa.
                                BMW M535i 1986

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎