E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by jsa014 View Post
    E34 540iA kaupungissa 18l/100. Ajo on vaihtelevaa, välillä 60km/h ja välillä liikennevaloja. Maantiellä mennään 9l/100.

    Mutta asiaan, kun eksyin ihan väärään korimalliinkin. Itellä ollut mielessä myös siirtyminen E39iin, joku vm 2000. 528 stepillä kiinnostaisi juuri tuon V8 kulutuksen takia, ei tuo 18l/100km työmatkoille oikeen järkevää ole, kun sitä tehoa ei pääse siinä käyttämään. Mutta toisaalta kun on tottunut siihen että kun kaasua painetaan niin sitten mennään, niin miltä tuo 528 tuntuu 40:n jälkeen? Löytyykö joku joka ajanut molempia lyhyen ajan sisään?
    Siis ainakin minä kommentoin tähän kysymysyhtälöön?
    Eli kysyttiinkö tässä eroa e34 540i:n ja 2000-tuoreemman e39 528:n välillä vai jotain muuta mitä minä en sitten ymmärtänyt?

    Comment

    • eeno
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 84

      Stepin oppimisesta

      Välillä täällä puhutaan steptronic automaatin oppimisesta ja sen adaptiivisista arvojen nollaamisesta yms.

      Kuinka paljon laatikko muokkaa käyttäytymistään ja millä tavalla? Onko joku onnistunut tietoisesti opettamaan laatikkoa taloudellisemmaksi, sporttisemmaksi tjsp.?

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        Originally posted by eeno View Post
        Välillä täällä puhutaan steptronic automaatin oppimisesta ja sen adaptiivisista arvojen nollaamisesta yms.

        Kuinka paljon laatikko muokkaa käyttäytymistään ja millä tavalla? Onko joku onnistunut tietoisesti opettamaan laatikkoa taloudellisemmaksi, sporttisemmaksi tjsp.?
        Helpostihan se oppii. Rauhassa kun ajaa, niin ei se vaihda kaasua painettaessa pienempää. Sitten yksi kick-down lähtö niin johan rupeaa vaihtaa pienestäkin kaasun lisäyksestä. Käsittääkseni, laatikossa on neljä ohjelmaa, joista se valitsee sopivimman kunkin ajotyyliin. Talvi, eco, sportti ja joku muu. Keppiä siirrettäessä sport asentoon on sitten eri sport kyseessä.

        Comment

        • UGH!
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 237
          • Nokia

          Hemi! Taisi lähteä tästä
          Originally posted by jsa014 View Post
          Tarkoitin E39 528 stepillä vs E39 540 stepillä. Mutta asia lienee samansuuntainen noissakin. Taitaa varsinkin suomen oloissa tuo V8 extravoima jäädä aikalailla käyttämättä.
          Maluaalivaihtoehto on kyllä hylättty, sen verran mukava tuo automaatti on, ja varsinkin kun tuota steppiä on esim Hemi kovin kehunut.
          Itse olen ajellut E39 540:sellä sekä 528:lla ja nykyään tolla E38 740:llä, ai niin ja E34 525:lla oikein pitkäänkin niin ei noita kutoskoneisia voi kyllä verrata millään muotoa näihin kaseihin! Toi kasi lähtee eteneen heti kun jalan nostaa jarrulta ja se on rivakkaa. Ja rivakammaksi muuttuu jos heittää "pappavaiheet" pois ja ottaa vielä ajonhallinnankin pois ja taas lähdetään entistä rivakammin! E34 M5 -tosin jo vanha- pysyy just ja just käytännön testissä mukana! Kokeiltu on!
          Viimeks kun ajoin 325:sta vm 04 piti ensimmäisenä kysyä omistajalta että onks tää rikki kun ei kulje, se on sentään kokonaispainoltaan aikapaljon köykäsempi kuin toi 7
          sigpic

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19181
            • -

            Kyllä alkaa tämä keskustelu muistuttaa taas legendaarista "328i on nopeampi kuin M3" keskustelua. Eli zippinetto miehet hehkuttavat täällä 6-sylinteristen mallien paremmuutta. Kyllähän se on ihan taivaan tosi, että ne BMW:n 8- ja 12-sylinteriset mallit (varsinkin 4,4 -> )on ihan eri maailmasta. Kaikilla ei ole vain varaa tai halua ajaa sellaisilla.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              Originally posted by eeno View Post
              Välillä täällä puhutaan steptronic automaatin oppimisesta ja sen adaptiivisista arvojen nollaamisesta yms.

              Kuinka paljon laatikko muokkaa käyttäytymistään ja millä tavalla? Onko joku onnistunut tietoisesti opettamaan laatikkoa taloudellisemmaksi, sporttisemmaksi tjsp.?
              Tuossa kättä pidempää stepin ominaisuuksista. KLIK
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • eeno
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 84

                Originally posted by Clavurion View Post
                Tuossa kättä pidempää stepin ominaisuuksista. KLIK

                Tämä olikin hyvä, kiitos! Mistähän tietovarastosta toi teksti on peräisin?

                Comment

                • Clavurion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 9159
                  • Oulu

                  Originally posted by eeno View Post
                  Tämä olikin hyvä, kiitos! Mistähän tietovarastosta toi teksti on peräisin?
                  WDS(Wiring Diagram System):stä. Ainakin toistaiseksi toimiva nettiversio löytyy tuosta. KLIK
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Delphin
                    BTCF Member
                    • Mar 2006
                    • 231
                    • Nurmijärvi

                    Originally posted by UGH! View Post
                    Hemi! Taisi lähteä tästä


                    Itse olen ajellut E39 540:sellä sekä 528:lla ja nykyään tolla E38 740:llä, ai niin ja E34 525:lla oikein pitkäänkin niin ei noita kutoskoneisia voi kyllä verrata millään muotoa näihin kaseihin! Toi kasi lähtee eteneen heti kun jalan nostaa jarrulta ja se on rivakkaa. Ja rivakammaksi muuttuu jos heittää "pappavaiheet" pois ja ottaa vielä ajonhallinnankin pois ja taas lähdetään entistä rivakammin! E34 M5 -tosin jo vanha- pysyy just ja just käytännön testissä mukana! Kokeiltu on!
                    Viimeks kun ajoin 325:sta vm 04 piti ensimmäisenä kysyä omistajalta että onks tää rikki kun ei kulje, se on sentään kokonaispainoltaan aikapaljon köykäsempi kuin toi 7
                    Eikä 325 tai 525 -04 moottoria voi verrata 528 -00 koneeseen. Moottorien luonne, kulutus ja vääntö ovat ihan eri maata.
                    Vanhoja katiskoja.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by Delphin View Post
                      Eikä 325 tai 525 -04 moottoria voi verrata 528 -00 koneeseen. Moottorien luonne, kulutus ja vääntö ovat ihan eri maata.
                      Kerrotko hieman tarkemmin?

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17797
                        • Jämsä

                        Originally posted by Juhis View Post
                        Kyllä alkaa tämä keskustelu muistuttaa taas legendaarista "328i on nopeampi kuin M3" keskustelua. Eli zippinetto miehet hehkuttavat täällä 6-sylinteristen mallien paremmuutta. Kyllähän se on ihan taivaan tosi, että ne BMW:n 8- ja 12-sylinteriset mallit (varsinkin 4,4 -> )on ihan eri maailmasta. Kaikilla ei ole vain varaa tai halua ajaa sellaisilla.
                        ei se 540 steppi mikään ohjus ole sekään M3 pieksee mennen tullen joka tilanteessa ja 530 manuaalikin menee varmaan samaan tokihan se 540 isommasta vauhdista kickdownilla lähtee komeesti(tyyliin autobahn), mut moni auto pieksee nopeesti tulevissa tilanteissa(kaupungissa)... :think
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19181
                          • -

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          ei se 540 steppi mikään ohjus ole sekään M3 pieksee mennen tullen joka tilanteessa ja 530 manuaalikin menee varmaan samaan tokihan se 540 isommasta vauhdista kickdownilla lähtee komeesti(tyyliin autobahn), mut moni auto pieksee nopeesti tulevissa tilanteissa(kaupungissa)... :think
                          M3:n suorituskyvyllä ei varmaan ole hirveästi tekemistä keskustelun kanssa, koska ainakin viimeksi kun tarkistin, ei E39 mallisarjaan kuulunut M3 mallia.

                          E39 540 ja E39 530 manuaalin käytännön suorituskykyä en kyllä vertaisi edes samana päivänä. Nopeata kiihtyvyyttä haettaessa 530:lla kun ei tapahdu alakierroksilla juuri mitään verratuna 540 malliin.

                          Tarkoitukseni oli siis vertailla E39 mallisarjan eri malleja keskenään. Ja E39 M5 on taas aivan eri maailmasta, kuin mikään pienempi saman mallisarjan malli. Kannattaa ajaa useilla eri mallisilla E39 mallisarjan yksilöillä, niin ymmärtää varmasti paremmin, mitä yritän tässä höpistä.
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17797
                            • Jämsä

                            Originally posted by Juhis View Post
                            M3:n suorituskyvyllä ei varmaan ole hirveästi tekemistä keskustelun kanssa, koska ainakin viimeksi kun tarkistin, ei E39 mallisarjaan kuulunut M3 mallia.

                            E39 540 ja E39 530 manuaalin käytännön suorituskykyä en kyllä vertaisi edes samana päivänä. Nopeata kiihtyvyyttä haettaessa 530:lla kun ei tapahdu alakierroksilla juuri mitään verratuna 540 malliin.

                            Tarkoitukseni oli siis vertailla E39 mallisarjan eri malleja keskenään. Ja E39 M5 on taas aivan eri maailmasta, kuin mikään pienempi saman mallisarjan malli. Kannattaa ajaa useilla eri mallisilla E39 mallisarjan yksilöillä, niin ymmärtää varmasti paremmin, mitä yritän tässä höpistä.
                            itsehän sen M3:n toit tähän keskusteluun mukaan jos 528:lla pääsee reiluun 7s sataan ja 530:llä jopa alle? niin ei siinä mun käsityksen mukaan hurjia eroja ole 540:iin verrattuna...? niin ja olen kyllä ajanu useita 528:a ja 540:ä. 530:n lukemat ei tosin ole tuttuja kun paperilta on myös tullut vedettyä monenlaisia kiihdytystestejä esim. tempes gt:llä. onhan se 540 nopee, mut ei se ero niin dramaattinen ole kuitenkaan mitä täällä hehkutetaan ja puhun siis manuaalivaiteisesta kutvosesta. automaagi 528 ei enää niin nopea olekaan...
                            Last edited by bemu2000; 18-01-2008, 02:22.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19181
                              • -

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              itsehän sen M3:n toit tähän keskusteluun mukaan
                              En itse asiassa sen enempää, kuin totesin vaan, että tämä keskustelu alkaa pikku hiljaa muistuttaa sitä legendaarista M3 vs 328 keskustelua. Jossa jotkut halusivat väkisellä uskotella, että M3 ja 328 on yhtä nopeita. Tai joidenkin mielestä taisi jopa 328 olla se nopeampi auto.

                              Originally posted by bemu2000
                              jos 528:lla pääsee reiluun 7s sataan ja 530:llä jopa alle? niin ei siinä mun käsityksen mukaan hurjia eroja ole 540:iin verrattuna...?
                              No kyllä nuo arvot on 528:lle aika optimistisia. Eikä se 530 todellakaan ole mikään raketti, vaikka tehoja onkin enemmän kuin 528:ssa. Enemmän se pikku hiljaa kelaa sen n. 250km/h huippunopeutensa.

                              Tehoerolla tarkoitin nimenomaan sitä käytännön ajotilanteiden fiilistä, että onko niitä tehoja vai ei. Enkä pelkkiä paperilla olevia numeroarvoja. Esimerkiksi ehjä 540i jaksaa vaikkapa steptronic laatikolla kiihtyä upeasti melkein mistä nopeudesta tahansa. Aina kun painaa kaasua, tuntuu tehoja olevan heti käytössä. Sitten noissa manuaali 528i ja 530i saa vinguttaa ja kierrättää konetta niin pirusti, että jotain todella tapahtuu. Kyllähän molemmissa on tietysti sitkeyttä siellä alakierroksilla, mutta kyllä todellinen nopea liikkuminen vaatii kierroksien käyttöä. 540i:ssa voimaa riittää selvästi alempaa ja reagoi muutenkin helpommin.
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17797
                                • Jämsä

                                Originally posted by Juhis View Post
                                En itse asiassa sen enempää, kuin totesin vaan, että tämä keskustelu alkaa pikku hiljaa muistuttaa sitä legendaarista M3 vs 328 keskustelua. Jossa jotkut halusivat väkisellä uskotella, että M3 ja 328 on yhtä nopeita. Tai joidenkin mielestä taisi jopa 328 olla se nopeampi auto.



                                No kyllä nuo arvot on 528:lle aika optimistisia. Eikä se 530 todellakaan ole mikään raketti, vaikka tehoja onkin enemmän kuin 528:ssa. Enemmän se pikku hiljaa kelaa sen n. 250km/h huippunopeutensa.

                                Tehoerolla tarkoitin nimenomaan sitä käytännön ajotilanteiden fiilistä, että onko niitä tehoja vai ei. Enkä pelkkiä paperilla olevia numeroarvoja. Esimerkiksi ehjä 540i jaksaa vaikkapa steptronic laatikolla kiihtyä upeasti melkein mistä nopeudesta tahansa. Aina kun painaa kaasua, tuntuu tehoja olevan heti käytössä. Sitten noissa manuaali 528i ja 530i saa vinguttaa ja kierrättää konetta niin pirusti, että jotain todella tapahtuu. Kyllähän molemmissa on tietysti sitkeyttä siellä alakierroksilla, mutta kyllä todellinen nopea liikkuminen vaatii kierroksien käyttöä. 540i:ssa voimaa riittää selvästi alempaa ja reagoi muutenkin helpommin.
                                no siis toki toki. ei noissa kutosissa tietenkään maantie nopeuksissa enää puhti riitä samalla lailla... pienet vaihteet manuaalissa onkin sit ihan eri juttu. ykkönen ja kakkonen varsinkin. paras veto 540:llä on ollu tempesillä 6,7s, mut se olikin ainut mikä meni alle 7s 7-7,5s pääsi helposti. 528 sedan helposti 7,5s ja touringilla 7,7s. mun mielestä noi on aika hyviä lukemia 528:lle ja vastaavia näyttäis olevan muittenkin mittaamat...
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X