Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ritariässä
    BTCF Member
    • Jan 2006
    • 3661
    • Raisio

    Tulipas hyvä listä, mutta ihan kaikkea en itse allekirjoita.

    -automaatti on asia joka ei ole hallussa kaikilla, turbiinien lukitukset ja miten missäkin sen pitää vaihtaa, tulee foorumilla väärääkin infoa. Kaikissa ei ole samat välitykset eli esim ne kierrokset satasen vauhdissa ei ole kaikilla kutosbensoillakaan samat.

    Bensa-automaatit on osoitautuneet melkoisen kestäviksi, samoin moni vedellyt +300tkm lukemia alkuperäisellä kytkimellä jne... Toiset vaihtaa osi yhden narskahdukset tai täryytyksen takia, toiset ajaa vielä 100tkm.

    Jos +/-10-vuotiaan E39 bemun aikoo pitää ns uuden veroisena jatkossakin joka nippeliä myöten, sitten rahaa palaa. Jos ei joistain pikkujutuista välitä mitä ikä ja kilsat tuo tullessaan, perustekniikka kestää varsin isoja kilsoja.

    Toiset ostaa normaalia 10-vuotiasta autoa, toinen bemarin ostaja nostaa riman niin korkealle, ettei siitä moni pari/kolme vuotias perusmerkkinen ex-liisari selviä kun perfectiä vaihturia etsivä bemaristi tulee kohdalle.

    Etuiskarit enemmänkin kulutustavaraa E39 korisissa. Mun omassa +250tkm ajettuna vielä touringin alkuperäiset rautajousisessa 525 mallissa ja sekä ajossa että katsastuskontorilla ovat vielä ihan ookoot

    Myöskään pienistä korin maali tai ruostevirheistä ei kannata hyppiä seinille. Niitä on tai tulee lähes kaikkiin yli 10-vuotiaisiin bemuihin vaikka vahais joka viikko. Toisissa on enemmän, toisissa hyvin vähän. Jostain se maalikupla/virhe kuitnekin löytyy ja jos ei löydy, joku on tehnyt sen +3000€ maalauksen, mutta kestääkö sekään virheettömänä ympärivuotisessa arkiajossa paria vuotta pidempään.

    Markkinoila on paljon hyviä ja mielenkiintoisia E39 bemuja, halvimmat on jo syntisen halpoja. Vuosimallien sisäiset hintaerotkin suuria, paljon yli tuplasti kalliimpia kuin mitö edullisemmat. Sitten pitää miettiä haluaako maksaa M-varusteista ym harrastehiluista ja ehkä keskimääräistä paremmin pidetystä yksilöstä yli 5000€ enemmän kun alle 5000€ e39 on jo pilvinpimein 6-koneilla.

    Älä osta ekaa katsomaasi ei pidä aina paikkaansa, smoin, osta kallein ei myöskään ole aina paras.

    Tunteiden ja järjen suhde hallintaan ostopäätöksiä tehdessä, helppoa kuin paskalla käynti
    G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

    Comment

    • Juipe
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 125
      • Vimpeli

      Kyllä saksantuonnin voi melkein E39 kohdalta unohtaa. Itsekin olen niitä sieltä seurannut, ja tosiaan hyvästä ja suht vähän ajetusta saa maksaa sen 6000eur. Siihen verot 2500-3000eur, kuljetus saksasta, toiset renkaat, lohkolämmitin, mahdollinen huohotinpäivitys, rekisteröintikatsastus jne. niin ollaan jo yli kympin pitkästi. Lisäksi taustojen selvitys hankalaa.

      Kyllä niitä hyviä löytyy suomestakin kun malttaa etsiä, ja useimmiten kannattaa ostaa harrastajalta joka on uusinut osia reilulla kädellä. Toisekseen trafin historiakysely (4 euroa) kannattaa tehdä aina kun kiinnostava yksilö tulee eteen. Näkee esim. heti onko kolaroitu lunastukseen asti. Olen aina pyrkinyt soittamaan myös edelliselle omistajalle ja kysynyt onko autossa ollut hänen aikana mitä vikoja. Tällä "ennakoinnilla" olen säästänyt satoja euroja kun en ole turhaan lähtenyt katsomaan autoja joilla on kolaritausta, tai edellisen omistajan kertomia vikoja joita nykyinen omistaja ei kerro.

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        Originally posted by ritariässä View Post
        Tulipas hyvä listä, mutta ihan kaikkea en itse allekirjoita.

        -automaatti on asia joka ei ole hallussa kaikilla, turbiinien lukitukset ja miten missäkin sen pitää vaihtaa, tulee foorumilla väärääkin infoa. Kaikissa ei ole samat välitykset eli esim ne kierrokset satasen vauhdissa ei ole kaikilla kutosbensoillakaan samat.

        Bensa-automaatit on osoitautuneet melkoisen kestäviksi, samoin moni vedellyt +300tkm lukemia alkuperäisellä kytkimellä jne... Toiset vaihtaa osi yhden narskahdukset tai täryytyksen takia, toiset ajaa vielä 100tkm.
        En väittänytkään, että automaatit olisivat jotenkin erityisen epäluotettavia, päinvastoin useimmat toimivat öljyjä vaihtamattakin pitkään, mutta siitä huolimatta olen aina suositellut kaikille autojen ostajille, että kuitenkin pyrkivät tsekkaamaan sen laatikon toiminnan koeajolla, koska mikään ei ketuta enempää kuin se, että on ostanut laatikkovikaisen auton yksityiseltä ja loppulasku jää itselle maksettavaksi. Kaikkia vikoja ei tietystikään voi havaita, mutta jos vähänkään on asiaan perehtynyt, tietyt viat voi tunnistaa jo koeajolla.

        Originally posted by ritariässä View Post
        Jos +/-10-vuotiaan E39 bemun aikoo pitää ns uuden veroisena jatkossakin joka nippeliä myöten, sitten rahaa palaa. Jos ei joistain pikkujutuista välitä mitä ikä ja kilsat tuo tullessaan, perustekniikka kestää varsin isoja kilsoja.

        Toiset ostaa normaalia 10-vuotiasta autoa, toinen bemarin ostaja nostaa riman niin korkealle, ettei siitä moni pari/kolme vuotias perusmerkkinen ex-liisari selviä kun perfectiä vaihturia etsivä bemaristi tulee kohdalle.
        Itse ehkä olen hieman liian vaativa auton yleisen kunnon suhteen ja pyrinkin pitämään autoni lähes virheettömässä kunnossa, joskaan nyt en aivan uutta vastaavana. Pitkässä juoksussa olen kuitenkin havainnut, että kun hieman "ylihuoltaa" autoa, niin se toimii paljon luotettavammin ja moni kallis vika on tullut vältettyä kun on harrastanut pienoista ennakointia tiettyjen asioiden suhteen.

        Originally posted by ritariässä View Post
        Myöskään pienistä korin maali tai ruostevirheistä ei kannata hyppiä seinille. Niitä on tai tulee lähes kaikkiin yli 10-vuotiaisiin bemuihin vaikka vahais joka viikko. Toisissa on enemmän, toisissa hyvin vähän. Jostain se maalikupla/virhe kuitnekin löytyy ja jos ei löydy, joku on tehnyt sen +3000€ maalauksen, mutta kestääkö sekään virheettömänä ympärivuotisessa arkiajossa paria vuotta pidempään.
        Ruostevaurioissa on yleensä vain se yhteinen piirre, että jos et korjaa sitä heti, se vain leviää ja korjauksen hinta nousee sitä mukaa. Ammattitaitoisesti tehty maalaustyö kyllä kestää useita vuosia.

        Originally posted by ritariässä View Post
        Älä osta ekaa katsomaasi ei pidä aina paikkaansa, smoin, osta kallein ei myöskään ole aina paras.
        Tämä pitää täysin paikkansa.


        Originally posted by Juipe View Post
        Kyllä saksantuonnin voi melkein E39 kohdalta unohtaa. Itsekin olen niitä sieltä seurannut, ja tosiaan hyvästä ja suht vähän ajetusta saa maksaa sen 6000eur. Siihen verot 2500-3000eur, kuljetus saksasta, toiset renkaat, lohkolämmitin, mahdollinen huohotinpäivitys, rekisteröintikatsastus jne. niin ollaan jo yli kympin pitkästi. Lisäksi taustojen selvitys hankalaa.

        Kyllä niitä hyviä löytyy suomestakin kun malttaa etsiä, ja useimmiten kannattaa ostaa harrastajalta joka on uusinut osia reilulla kädellä. Toisekseen trafin historiakysely (4 euroa) kannattaa tehdä aina kun kiinnostava yksilö tulee eteen. Näkee esim. heti onko kolaroitu lunastukseen asti. Olen aina pyrkinyt soittamaan myös edelliselle omistajalle ja kysynyt onko autossa ollut hänen aikana mitä vikoja. Tällä "ennakoinnilla" olen säästänyt satoja euroja kun en ole turhaan lähtenyt katsomaan autoja joilla on kolaritausta, tai edellisen omistajan kertomia vikoja joita nykyinen omistaja ei kerro.
        Vuosien saatossa on kyllä saanut aina ihmetellä, kuinka porukka luulee että sieltä Saksasta hakemalla saisi jotenkin olennaisesti paremman auton paljon halvemmalla. Näin harvoin kuitenkaan on asian laita. Kannattaa etsiä niitä autoja sieltä Saksasta sillä mentaliteetilla, että en minä tässä tule suoranaisesti rahaa säästämään auton hankintahinnassa, mutta saan todennäköisesti hieman vähemmän ajetun ja paremmin varustellun yksilön kuin Suomesta. Lisäksi suomiautoille tyypilliset ruostevauriot ovat pääpiirteittäin harvinaisempia.

        Toinen helppous Saksasta ostaessa on se, että valikoimaa on kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa, joten autokuumeessa ei tarvitse välttämättä olla kovinkaan kauaa. Jos selaa pelkästään suomalaisia myynti-ilmoituksia, voi haluamasi yksilön löytyminen viedä kuukausikaupalla aikaa.
        Last edited by Ramzez; 17-02-2013, 18:20.

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1839
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by Ramzez View Post
          Vuosien saatossa on kyllä saanut aina ihmetellä, kuinka porukka luulee että sieltä Saksasta hakemalla saisi jotenkin olennaisesti paremman auton paljon halvemmalla. Näin harvoin kuitenkaan on asian laita. Kannattaa etsiä niitä autoja sieltä Saksasta sillä mentaliteetilla, että en minä tässä tule suoranaisesti rahaa säästämään auton hankintahinnassa, mutta saan todennäköisesti hieman vähemmän ajetun ja paremmin varustellun yksilön kuin Suomesta. Lisäksi suomiautoille tyypilliset ruostevauriot ovat pääpiirteittäin harvinaisempia.

          Toinen helppous Saksasta ostaessa on se, että valikoimaa on kymmenen kertaa enemmän kuin Suomessa, joten autokuumeessa ei tarvitse välttämättä olla kovinkaan kauaa. Jos selaa pelkästään suomalaisia myynti-ilmoituksia, voi haluamasi yksilön löytyminen viedä kuukausikaupalla aikaa.
          On myös toki muistettava, että melko moni Suomessa myynnissä oleva E39 on aikoinaan tuotu maahan jonkun muun kuin maahantuojan toimesta. Omatoimi tuonti kun on ollut aktiivista jo vuosikausia. Joten ei niitä tuontipelejä ole pakko itse kaikkia rajan takaa hakea.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • vtunvttu
            Bimmer Rookie
            • Nov 2012
            • 128
            • Tampere

            Itse ostin tuossa 2012 marraskuussa sigun e39:n. mittarissa 325tkm.
            Auto on siis 9/2000 elikkäs facelift ja oli nettiauton halvimpia 530d touringeja ja luonnollisesti manuaalilaatikolla. Ed. omistajan mukaan vaihdettu paljon osaa alustaan, mutta näistä ei ole minkäänlaista dokumentti kuten ei myöskään muusta huoltohistoriasta viimeisen 100tkm ajalta. Siirtopumppu vaihdettu noin 30tkm sitten. Luotin myyjän sanaan ja koeajossakaan ei kyllä vedellyt mihinkään, meni kun juna suoraan ja totteli täysin vain ratin liikkeitä. Nyt on pakkasilla vähä kolissu joku takapäässä, olisko iskari?

            Kyllä saa hymyssäsuin ajella Kunhan varoo isoimpia monttuja kun hiukan liian matala ainakin keulasta, kotio mennessä on 3 hidastetöyssyä ja joka kerta raapasee jos ei melkein pysähdy.. Pitääpi kattoo ku kesärenkaita vaihtelee, että jos olis säädettävä alusta
            E61 520d business -07 amethystbrown metallic

            EX:
            Volvo v70 2.5D -01
            Volvo v70 2.5t
            e36 323iT -96
            Mb s203 270cdiA Avantgarde -05
            e39 530dT-01
            e34 m20b20 -88
            mb 124 300d turbotettu 160hp

            BMW Scanner 1.4 löytyy

            Comment

            • Ramzez
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2009
              • 6104
              • Jyväskylä

              Originally posted by vtunvttu View Post
              Nyt on pakkasilla vähä kolissu joku takapäässä, olisko iskari?
              80% tapauksista koliseva etu- tai takapää johtuu väljästä koiranluusta. Kokeile vaihtaa ne ensiksi ja katso sitten hävisivätkö kolinat. Iskarin mennessä huonoksi, autosta tulee yleensä "pompotin". Esimerkiksi hidastetöyssystä ajettaessa auto pomppaa vähän liiankin paljon ja iskari pohjaa, jolloin isku tuntuu selvästi kabiiniin.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Ja tietääkseni E39 ei syö takaiskareita juurikaan, kun nekin on apurungossa kiinni, niin niihin ei tu tuu niin kovaa iskua, kun apurungon kumit ilmeisesti antaa sen verran anteeksi, ettei koko korin heilahtelu kohdistu iskareihin? Mulla tietääkseni alkuperäiset takaiskarit...
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • patari
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2003
                  • 46

                  olen ollut tyytyväinen kiesiin paljonhan noita on tullut värkättyä..seuraavaksi ehkä e61:N kun taas tuota farmaria tarvii..mutta e39 on oikeasti ikiliikkuja ja mainio kiesi josta on jopa harmi luopua
                  patari

                  Comment

                  • BreeZi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 2371
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by patari View Post
                    olen ollut tyytyväinen kiesiin paljonhan noita on tullut värkättyä..seuraavaksi ehkä e61:N kun taas tuota farmaria tarvii..mutta e39 on oikeasti ikiliikkuja ja mainio kiesi josta on jopa harmi luopua
                    Tämän asian kanssa painin myös itsekkin. Jos jostain löytäisin samoilla varusteilla olevan E39 530D:n manuaalivaihteisena mitä omani on->ostaisin auton ja ajaisin sen loppuun.
                    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                    - E- ja F- sarjan avaimet.
                    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                    .

                    Finmodi oy
                    050-3063926
                    [email protected]

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      Kyllä on itelläki vaikeaa ajatella edes luopuvansa tuosta miinasta, vaikka kokoajan saa jotain tehdäkki melkein tuolle, mutta on vaan niin miellyttävä auto kaikin puolin.

                      Eniten vituttaa valtion ihana verotus, 800e vuoteen pelkkää vitun veroa...

                      silti tekee mieli E60/61:stä...
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Bomb5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 726
                        • Kivijärvi

                        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                        Kyllä on itelläki vaikeaa ajatella edes luopuvansa tuosta miinasta, vaikka kokoajan saa jotain tehdäkki melkein tuolle, mutta on vaan niin miellyttävä auto kaikin puolin.
                        Samat fiilikset. Tullu panostettua niin monella tonnilla jo, että en välttämättä edes myy tätä koskaan. 530i:ssä vero muuten ~270 e/ vuosi, aika kova sekin.
                        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          Nii i. Iteki laittanu aina parasta mitä saanu alustaan jne...
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • klasumasu
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2011
                            • 229
                            • Vantaa

                            Itellä ollu toi e39 elokuusta lähtien ja ollu tosi tyytyväinen autoo. Hyvä auto moneksi vuodeksi.
                            BMW F31 M-Sport 320d xDrive 2016

                            EX:
                            BMW e39 Sedan M-Sport Individual 530i 2000
                            BMW e36 Sedan 318i 1992
                            BMW e36 Coupe 320iA 1994

                            Comment

                            • rikul
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2003
                              • 76
                              • Vaasa

                              Originally posted by klasumasu View Post
                              Itellä ollu toi e39 elokuusta lähtien ja ollu tosi tyytyväinen autoo. Hyvä auto moneksi vuodeksi.
                              Loppu iän auto.Mittarissa 60.
                              R 90 S Old boxers never die

                              Comment

                              • Hawk_
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2007
                                • 184
                                • Tampere

                                Jonkin aikaa tuli ajeltua e46 bensakoneisella ja kyllä siinä tuli ikävä e39. Nyt viikonloppuna menossa kattomaan yhtä 530dA:ta. Vaikka semmoisen jo olen omistanut, ei nyt tule mieleen, paljonko pitää olla kierroksia 100km/h vauhdissa. Laatikon toiminta kun vähän jänskättää taas kerran. Mutta kun tykkäsin edellisestä 530dA:sta niin paljon, ja on muuten kaduttanut sen pois myyminen..
                                ex. BMW E46 320i Sedan -03
                                ex. BMW E39 530dA -01
                                ex. BMW E36 328i Coupé -97
                                ex. BMW E36 325i Coupè -93
                                ex. BMW E36 318iS Coupè -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎