Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Noniin, kaivoin kuitit + huoltokirjan, niin tässä hieman pohdintaa:

    Huomasin tänään, että paisari vuotaa jostain, alamuoveihin mm. oli mennyt niitä litkuja :think Noh enivei, ens ke on huolto ja se selviää tarkemmin.

    Hieman käännösapuja tarviisin näihin kuitteihin:

    5.12.2008
    Ölkühler = öljyn...jäähdytin?
    Kühlschlange = ?
    O-ring = O-rengas sinne paisarin lähettyville eikös?
    Getriebeäl = ?
    Motorenöl 0W30 = Castrollin öljyä 6,5 litraa näköjään
    Ölfilter = öljysuodatin
    Kühlflüssigkeit = jäähdytinneste
    Waschanlagenzusatz = joku pesuneste
    Motorwäsche + lack = moottoripesu + kiillotus
    Pollenfilter = ?
    Luftfilter = ?
    Servoöl = ?
    Batterie = akku luonnollisesti, tämä outoa, koska tuntuisi nyt että se on menossa, onko normaalia että 1,5 vuodessa voi mennä entiseksi...?

    Yhteensä: 1.028,48 €
    Sitten toinen :

    3.3.2008
    Kühlsystem abdicten = ?
    Kühlsystem auf Wesserdichtheit prüfen (mit Prüfgerät) = jäähdytysjärjestelmä tarkistettu testerillä tms
    Latentwärmespeicher entlüften = ?
    Zusatzwasserpumpe für latentwämerspeicher auseinauen = ?
    Wasserpumpe aus-und eibauen/ersetzen = ?
    Kühlwasser-thermostat aus-und einbauen-ersetzen
    O-RING = taas? miksiköhän...
    DICHTUNG
    SCHLAUCH
    WASSERPUMPE = eli tuskin on nyt vesipumppu mennyt?
    KEILRIEMEN
    KEILRIEMEN
    MOTORÖL
    FROSTSCHUTZ = jäänesto

    Yhteensä: 505,29 €
    Sille löysä banaani, joka jaksa hieman hjelppiä näiden kanssa, että saisi vähän selkoa. Aika hyvinhän tuota on huollettu

    EDIT: google translatesta täytelty jotain

    Ja sitten vielä varustelista:
    KLIMAAUTOMATIK = automaatti-ilmastointi
    SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG = joku lampunpesusetti varmaan
    NAVIGATION + TV INCL.BORDMONITOR = navi, ajotietokone
    BMW LM RAD/SPEICHENSTYLING = hmm? vanteet?
    FERNBEDIENUNG F. ZENTRALVERIEGELUNG = kaukos. keskuslukitus
    SHADOW-LINE = listat
    GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE = vihreä yläosa etuikkunassa?
    FUSSMATTEN IN HOCHFLOR-VELOURS = velourmatot
    EDELHOLZAUSFUEHRUNG HOCHGLAENZEND = ?
    KOMFORSITS ELETR.INCL.MEMORYFKT = comfort-penkit muistilla
    SKISACK = suksipussi
    SITZHEIZUNG FUER FAHRER+BEIFAHRER = persrillit
    PDC = parkkitutka
    XENON-LICHT = kenonit
    GESCHWINDIGKEITSREGELUNG = ?
    KOMMUNIKATIONSPAKET = puhelinpaketti
    AUTOTEL.D-NETZ MIT KARTENL.VORN = ?
    SPORTFAHRWERK, M = m-sport alusta
    Last edited by rizzo; 17-06-2010, 17:44.

    Comment

    • superb
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 2827

      5.12.2008
      Ölkühler = öljyn...jäähdytin? jep
      Kühlschlange = joku letku, jäähdytysjärjestelmään liittyvä
      O-ring = O-rengas sinne paisarin lähettyville eikös?
      Getriebeäl = vaihteistoöljy
      Motorenöl 0W30 = Castrollin öljyä 6,5 litraa näköjään
      Ölfilter = öljysuodatin
      Kühlflüssigkeit = jäähdytinneste
      Waschanlagenzusatz = joku pesuneste -> ei oo pesuneste, jotakin pesujärjestelmään liittyvää, lukeeko mitään muuta?
      Motorwäsche + lack = moottoripesu + lakkaus
      Pollenfilter = raitisilmasuodatin
      Luftfilter = moottorin ilmansuodatin
      Servoöl = ohjaustehostimen öljy


      3.3.2008
      Kühlsystem abdicten = jäähdytysjärjestelmän tiivistäminen/paikkaaminen
      Kühlsystem auf Wesserdichtheit prüfen (mit Prüfgerät) = jäähdytysjärjestelmän tiiveyden tarkastaminen, testerillä.. paineella?
      Latentwärmespeicher entlüften = autossa webasto? Webaston ilmaaminen
      Zusatzwasserpumpe für latentwämerspeicher auseinauen = kiertovesipumpun ja webaston.. jotakin, kirjoititko ton sanan oikein?
      Wasserpumpe aus-und eibauen/ersetzen = vesipumpum uusiminen
      Kühlwasser-thermostat aus-und einbauen-ersetzen -> termostaatin uusiminen
      O-RING = taas? miksiköhän... -> vesipumppuun tai termariin liittyvä O-rengas
      DICHTUNG -> tiiviste
      SCHLAUCH -> klemmari?
      WASSERPUMPE = eli tuskin on nyt vesipumppu mennyt?
      KEILRIEMEN -> moniurahihna
      KEILRIEMEN
      MOTORÖL -> moottoriöljy
      FROSTSCHUTZ = jäänesto


      KLIMAAUTOMATIK = automaatti-ilmastointi
      SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG = joku lampunpesusetti varmaan
      NAVIGATION + TV INCL.BORDMONITOR = navi, ajotietokone
      BMW LM RAD/SPEICHENSTYLING = hmm? vanteet? jep
      FERNBEDIENUNG F. ZENTRALVERIEGELUNG = kaukos. keskuslukitus
      SHADOW-LINE = listat
      GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE = vihreä yläosa etuikkunassa? jep
      FUSSMATTEN IN HOCHFLOR-VELOURS = velourmatot
      EDELHOLZAUSFUEHRUNG HOCHGLAENZEND = jalopuulistat sisällä
      KOMFORSITS ELETR.INCL.MEMORYFKT = comfort-penkit muistilla
      SKISACK = suksipussi
      SITZHEIZUNG FUER FAHRER+BEIFAHRER = persrillit
      PDC = parkkitutka
      XENON-LICHT = kenonit
      GESCHWINDIGKEITSREGELUNG = vakkari
      KOMMUNIKATIONSPAKET = puhelinpaketti
      AUTOTEL.D-NETZ MIT KARTENL.VORN = autopuhelin
      SPORTFAHRWERK, M = m-sport alusta

      Comment

      • rizzo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2007
        • 5418
        • Oulu

        Kiitos paljon superb! Mutta ei ole kyllä webastoa hmm...

        Tuleeko kellään mieleen miksi tuo O-rengas on vaihdettu noin tiiviiseen väliin? Kumminkin taas pettänyt prkl :think Mitä sanotte, uskaltaako tuolla autolla ajella pikkumatkaakaan kun hukkaa nestettä? auto toimii 100% normaalisti, puhaltaa kylmää ja lämmintä jne, koskaan ei ole öljynlämmöt nousseet normaalia korkeammalle, ajotietokone vaan vilautti niin sen takia tajusin edes katsoa
        Last edited by rizzo; 17-06-2010, 18:40.

        Comment

        • Zuppe
          Bimmer Rookie
          • Jun 2006
          • 60
          • Ireland

          Originally posted by rizzo View Post

          -> Vastaan itselleni, tarkemman tarkastelun jälkeen huomasin että siellä säiliön alareunassa on pakko olla joku tiiviste paskana tms, koska siellä oli aika kostean näköinen tunnelma
          Kannattaa sitten vaihtaa orkkis-tiiviste, jos vain tiiviste vuotaa ja paisuntasäiliö on ehjä (olettaen että, et löydä täsmälleen samanlaista tiivistettä tarvikkeena, tosin orkkis-tiivisteellä on hintaa muistaakseni 5 euroa, joten kovin pitkään ei etsimiseen kannata aikaa tuhlata).
          Läpimitaltaan samankokoinen yleistiiviste vuotaa.

          Comment

          • DriveFast
            BTCF Member
            • Apr 2010
            • 165
            • Turku

            Osaakos joku sanoa, mistä johtuu seuraavanlainen "ominaisuus?"
            Auto toimii muuten täysin normaalisti, mutta eilen huomasin kesken ajon, että ahdin heräsikin yhtäkkiä n. 500 kierrosta normaalia ylempänä.. Samalla lämpömittari oli noussut n. viisarin paksuuden verran normaalista kohdastaan, kotiin oli tuolloin n. 5km ja tuolla matkalla tuo lämpötila pysyi kutakuinkin paikallaan, kunnes pääsin parkkiin, jolloinka tuo alkoi nousta n. viisarinpaksuus/min tahtia kohti punaista..

            Tänään aamulla töihin tullessani vedot oli taas ihan normaalit ja lämmöt jäivät tuohon puoleenväliin vaikka melko paljon valoissa seisottiinkin.

            Oliskohan termostaatti tulossa tiensä päähän? Jumittelee? Mut miten se voi vaikuttaa auton menohaluihin tuolla tavalla? Kolme kertaa auto on tuota tehnyt ja jokakerralla lämpötila on noussut n. viisarinverran yli puolenvälin, mutta puutuminen on ollut huomattavissa heti.. n. 15min ajon jälkeen tuo lämpötila on tippunut takaisin normaaliin ja menohalut ovat palanneet takaisin.. :think

            Mielenkiintoisia nämä..
            BMW 535d M-sport: Aiiivan vakio, vielä..
            Exät:
            BMW e46 330i: 231hp/300Nm
            BMW 530dA e61 LCI -08: 270hp/600Nm
            Audi UrS6 -96: 320hp / 450Nm
            Audi UrS6 avant -96: 280hp / 400Nm

            Comment

            • rizzo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2007
              • 5418
              • Oulu

              Originally posted by Zuppe View Post
              Kannattaa sitten vaihtaa orkkis-tiiviste, jos vain tiiviste vuotaa ja paisuntasäiliö on ehjä (olettaen että, et löydä täsmälleen samanlaista tiivistettä tarvikkeena, tosin orkkis-tiivisteellä on hintaa muistaakseni 5 euroa, joten kovin pitkään ei etsimiseen kannata aikaa tuhlata).
              Läpimitaltaan samankokoinen yleistiiviste vuotaa.
              Ok, kiitos vinkistä! Auto menee huoltoon keskiviikkona niin täytyy sanoa ettei tunge sinne mitä vain Tosi hitaasti tiputtaa tuota nestettä, esim. nyt ei ajotietokone ole sanonut mitään vaikka ehkä desin sitä sinne lisäsin. Kävin hakemassa nestettä lisää, jotta uskaltaa nuo vähäiset mutta sitäkin pakollisemmat ajot ajella ennen huoltoa.

              Comment

              • PVBasstard
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 130
                • Oulu Rock City

                Sopiiko sachs m-sport iskarin yläpää vakio yläpäähän, eli tähän tukilaakeriin?
                Mercedes-Benz V250cdi Bluetec W447 -15

                Ex:
                Toyota Land Cruiser J150, Executive 7p. -10
                BMW 530d xDrive A F11 -11
                BMW X5 M-Sport individual E70 -08
                Mercedes-Benz E270cdi S211 -03
                BMW 530dA touring E39 -02
                BMW 525 tdsa Touring E34 -94
                Toyota avensis 2.0TD wagon -99
                Audi 100 2.8 V6 -91
                Nissan micra 1.0 -86

                Comment

                • Kuul4
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2009
                  • 226
                  • Salo - Somero - UKI, akseli

                  Miltäs tällainen vaikuttaa E39-asiantuntijoiden mielestä? Kuinka huolettomia kilometrejä olisi edessä?

                  "530D farmari, hopean värinen, aj 240tkm,
                  Vm2001, ensirekisteröinti 4/2001, facelift, täydellinen M-sport
                  paketti, manuaali, 16:9 navigaattori, Hifi paketti, DCS III, sähköinen
                  kattoluukku,täysnahka sisustus, 2 renkaat; kesärenkaat 18" M-sport
                  vanteilla, joissa 2 uutta rengasta viimesyksynä laitettuna,
                  talvirenkaat 16" erilaisilla M-sport renkailla, täydellinen
                  merkkiliikkeen huoltokirja. Alustasta uusittu kaikki takapään nivelet ja suurin osan etupään nivelistä. Polttoainepumppu, kampiakselin asentosensori, akku
                  ja eturenkaan laakeri uusittu vastikään. Ja tietenkin kaikki mitä
                  normaalihin merkkiliikkeen huoltoihin kuuluu. Imusarjan läppiä ei ole
                  poistettu."
                  Last edited by Kuul4; 18-06-2010, 10:10.
                  Autoton

                  EX: E61 535d, Audi A4 B7 2.0T Avant quattro -05, Audi S6 C5 Avant manual -00, Audi A6 C5 2.8 Avant quattro -98, Audi TT 1.8T MK1 -99, VW passat 3BG 1.8T -01, VW Golf MKII 1.4 -90, Honda Prelude 2.0 4WS -88.

                  Comment

                  • Nenone
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2007
                    • 266
                    • Ruovesi

                    Originally posted by Kuul4 View Post
                    Miltäs tällainen vaikuttaa E39 asiantuntijoiden mielestä? Kuinka huolettomia kilometrejä olisi edessä?

                    "530D farmari, hopean värinen, aj 240tkm,
                    Vm2001, ensirekisteröinti 4/2001, facelift, täydellinen M-sport
                    paketti, manuaali, 16:9 navigaattori, Hifi paketti, DCS III, sähköinen
                    kattoluukku,täysnahka sisustus, 2 renkaat; kesärenkaat 18" M-sport
                    vanteilla, joissa 2 uutta rengasta viimesyksynä laitettuna,
                    talvirenkaat 16" erilaisilla M-sport renkailla, täydellinen
                    merkkiliikkeen huoltokirja. Alustasta uusittu kaikki takapään nivelet ja suurin osan etupään nivelistä. Polttoainepumppu, kampiakselin asentosensori, akku
                    ja eturenkaan laakeri uusittu vastikään. Ja tietenkin kaikki mitä
                    normaalihin merkkiliikkeen huoltoihin kuuluu. Imusarjan läppiä ei ole
                    poistettu."
                    Läpät poistamalla varmaan on huolettomia kilometrejä tiedossa, ajamallahan sen sit huomaa onko ylimääräisiä tutinoita tai muuta epäilyttävää.. Ahdin on allekirjoittaneella ohjelmoidussa 530d:ssä ainakin toistaiseksi kestänyt (305tkm) mutta kytkin alkoi pari viikkoa sit luistamaan, luultavasti osasyyllinen on 525Nm väännöt.

                    Vikakoodeja ois varmaa kans hyvä lueskella ennen kauppojen tekoa..
                    Last edited by Nenone; 18-06-2010, 10:10.
                    kertoo huomenna ilmestyvä huvudstadsbladet.

                    Comment

                    • Kentsu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 1397
                      • Tuusula

                      Originally posted by rizzo View Post
                      Ok, kiitos vinkistä! Auto menee huoltoon keskiviikkona niin täytyy sanoa ettei tunge sinne mitä vain Tosi hitaasti tiputtaa tuota nestettä, esim. nyt ei ajotietokone ole sanonut mitään vaikka ehkä desin sitä sinne lisäsin. Kävin hakemassa nestettä lisää, jotta uskaltaa nuo vähäiset mutta sitäkin pakollisemmat ajot ajella ennen huoltoa.
                      Vastaavan M20:n paisarin / syylärin vuoto-ongelman kanssa tapelleena voisin suositella koko paisari-syyläri -kombinaation uusimista niin ongelma ratkeaa kerralla varmasti.
                      Nyt voit vain toivoa että vuoto on varmasti tuossa paisarin tiivisteessä ja se paisarin irroitus (ehjänä) siitä jäähdyttimen kupeesta voi teettää jonkin verran työtä.
                      Ex: 523iA '97, 520iA '89
                      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                      Comment

                      • Kuul4
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 226
                        • Salo - Somero - UKI, akseli

                        Originally posted by Nenone View Post
                        Läpät poistamalla varmaan on huolettomia kilometrejä tiedossa, ajamallahan sen sit huomaa onko ylimääräisiä tutinoita tai muuta epäilyttävää.. Ahdin on allekirjoittaneella ohjelmoidussa 530d:ssä ainakin toistaiseksi kestänyt (305tkm) mutta kytkin alkoi pari viikkoa sit luistamaan, luultavasti osasyyllinen on 525Nm väännöt.

                        Vikakoodeja ois varmaa kans hyvä lueskella ennen kauppojen tekoa..
                        Noista tutinoista olen kuullut ikäviä, mikä niitä aiheuttaa? Ko. yksilöön on vaihdettu tosiaan kaikki nivelet taakse ja eteenkin joitain. Myös kampiakselin asentosensori on vaihdettu. Onko näillä vaikutusta tutinoihin? Oulun Wetterillä on kuulemma huollatettu huolto-ohjelman mukaisesti 136tkm eteenpäin. Seuraavan on tulossa isompi? inspection II-huolto, onko se kuinka arvokas?
                        Autoton

                        EX: E61 535d, Audi A4 B7 2.0T Avant quattro -05, Audi S6 C5 Avant manual -00, Audi A6 C5 2.8 Avant quattro -98, Audi TT 1.8T MK1 -99, VW passat 3BG 1.8T -01, VW Golf MKII 1.4 -90, Honda Prelude 2.0 4WS -88.

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          Originally posted by Kentsu View Post
                          Vastaavan M20:n paisarin / syylärin vuoto-ongelman kanssa tapelleena voisin suositella koko paisari-syyläri -kombinaation uusimista niin ongelma ratkeaa kerralla varmasti.
                          Nyt voit vain toivoa että vuoto on varmasti tuossa paisarin tiivisteessä ja se paisarin irroitus (ehjänä) siitä jäähdyttimen kupeesta voi teettää jonkin verran työtä.
                          Toivotaan että on, arvokasta touhua ruveta koko syyläriä uusimaan. Sain eilen otettua tällaisen kuvan, josta näkee että missä se vika mahdollisesti on. Tuo ympyröity letku on nimittäin ihan kostea...vai liittyykö se nyt tähän ollenkaan? Terveisin: käsi tekniikan suhteen



                          Tuosta huomaat, miten sitä on lentänyt tuohon ilmanputsarin kotelon kylkeenkin :think

                          Comment

                          • _Rontti
                            BTCF Member
                            • Sep 2008
                            • 1192
                            • Raahe

                            eikös tuo ole ohjaustehostimen säiliöltä tuleva letku?:think tai sitten mulla silmät ja pää toimi näin aikasin aamusta!
                            -Raahe connection-
                            E39 LeMans BlueM5
                            E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                            E39 523i Montrealblau
                            E34 DiamantSchwartz 535i
                            Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                            Comment

                            • @Biimer
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 504
                              • Oulu

                              Originally posted by rizzo View Post
                              Toivotaan että on, arvokasta touhua ruveta koko syyläriä uusimaan. Sain eilen otettua tällaisen kuvan, josta näkee että missä se vika mahdollisesti on. Tuo ympyröity letku on nimittäin ihan kostea...vai liittyykö se nyt tähän ollenkaan? Terveisin: käsi tekniikan suhteen



                              Tuosta huomaat, miten sitä on lentänyt tuohon ilmanputsarin kotelon kylkeenkin :think
                              Ei ole jäähdytysjärjestelmän letkuja tuo. Ilmastoinnin?/tehostajan?

                              Just eilen vaihdoin omaan e39 jäähdyttimen. 160€ maksoi jäähdytin + moniurahihnat vaihdoin samalla.

                              Comment

                              • rizzo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2007
                                • 5418
                                • Oulu

                                Originally posted by @Biimer View Post
                                Ei ole jäähdytysjärjestelmän letkuja tuo. Ilmastoinnin?/tehostajan?

                                Just eilen vaihdoin omaan e39 jäähdyttimen. 160€ maksoi jäähdytin + moniurahihnat vaihdoin samalla.
                                Joo kun kattelin tarkemmin niin kyllä tuo letku on ihan kunnossa, se on vaan suihkuttanu jäähdytinnesteet siihen jostain alempaa :think mielenkiintoista, kun tuolleen yläviistoon on suihkunnut sieltä... Ajatuksia?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎