Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Panu.K
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 824
    • Salo

    Topicin aloittaja jäälle tai isolle tyhjälle jäiselle parkkikselle treenaamaan ajamista ilman luistonestoa, niin pikkuhiljaa alkaa talviajon ongelmat pienentyä. Jos autoa ei ikinä ole ajanut äärirajoilla sladissa niin ei tiedä minkälainen luisu on hallittavissa.

    Itsellä on ajotyyli yleensä sellainen että ajan liukkaalla pienessä luisussa mutkat, jos meinaa lähteä puskemaan niin kaasua lisää ja perä irti niin hallittavuus säilyy toisin kuin jos antaa puskea. Tämä ajotyyli tosin on opittu e30 ajamisesta ja en ole ikinä omistanut autoa, jossa olisi minkäänlaista luistonestoa. Tosin en kyllä ole kaivannutkaan sellaista.

    Itse en voi sietää etuvetoisen käyttäytymistä liukkaalla. Auto vain puskee ja menee minne sattuu.
    Last edited by Panu.K; 25-01-2009, 15:23.
    Kulkuvälineet:
    Etsintä käynnissä
    ex BMW:t
    e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
    ex muun merkkiset:
    Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Panu.K View Post
      Topicin aloittaja jäälle tai isolle tyhjälle jäiselle parkkikselle treenaamaan ajamista ilman luistonestoa, niin pikkuhiljaa alkaa talviajon ongelmat pienentyä. Jos autoa ei ikinä ole ajanut äärirajoilla sladissa niin ei tiedä minkälainen luisu on hallittavissa.

      Itse en voi sietää etuvetoisen käyttäytymistä liukkaalla. Auto vain puskee ja menee minne sattuu.
      Talviajon harjoittelu toki kannattaisi (ajoi sitten millä tahansa), on vaan jäänyt tekemättä jotain pientä pyöritystä lukuunottamatta. Mutta en silti haluaisi ajaa ilman luistonestoa sillä muutaman kerran se on pelastanut sellaisen tilanteen jossa en edes tajunnut, että siinä paikassa olikin niin liukasta ja perä lähti menemään sivulle. Nuo on tapahtunut taajamanopeuksissa.

      Tuo etuvetoisen puskeminen tuli hiukan yllätyksenä, on tullut ajettua vain E39:llä jo niin pitkään, etten enää muistanut tuon ilmiön voimakkuutta etuvetoisessa... Tiedä sitten miten ajovakaudenhallinnalla varustettu etuvetoinen tuossa tilanteessa käyttäytyy.
      E39 528iA

      Comment

      • teropa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 3855
        • Oulu

        Originally posted by Juhis View Post
        Olen ehkä saanut asiasta väärän käsityksen, mutta lähinnä esimerkiksi TÄSTÄ sinun ostoilmoituksesta, jossa kirjoitat:

        "E39 16" nastarenkaat (pelkät kumet), halvat

        Moi,

        Tarvisin lopputalven käyttöön jotkut 16" nastarenkaat, jotka ajavat asiansa. Huom, pelkät renkaat, ei vanteita! Ei tarvitse olla uudet tai uudehkot, riittää, että rengas pelaa ja on pitävä sillä tavalla kuin nasta nyt on."


        Olen kyllä hoksannut, että ilmeisesti ajatuksesi on hankkia vasta ensi talveksi ne kunnolliset talvirenkaat.
        Niin, päällimmäinen idea on ollut mielessä vaihtaa nuo 16" vanteet pois, ja ostaa sitten 17" M-Sport vanteet tai jotkut muut tuossa koossa. Jos nyt laittais tuliterät nastat noille vanteille, ja sitten kesäaikaan möisi pois, niin tulisi tarpeettomasti takkiin, jos olen kuitenkin vaihtamassa talvivannekokoa. Siksi olen katellut jotain nastoja lopputalveksi. Ei sillä etteikö noilla kitkoilla nyt pärjäisi, pärjäähän niillä. Mutta saapa kattoa nyt, 16" koossa on kyllä mukavuus ja pito maksimissaan, vaikka ulkonäkö nyt vähän kärsiikin.

        Mitä tulee vielä TJJ aloitukseen ja näihin oletettuihin jää/talviajo mestarikuskeihin. Niin minä pidän kyllä kovin ihmeellisenä sitä, jos normaali arkiajossa pitää tosiaan luistella autolla maantienopeuksissa 4-pyöräluisuissa ja sitäkautta pysyä liikenteen mukana. Jos tuommonen on tarpeellista, niin sitten on tosiaan kyllä autossa joku vika taikka korvienvälissä pientä asennesäätöä vaille. Fakta on se, että isoissa nopeuksissa vaikka olisi minkälainen rattimies, ja vaikka kuinka saisi hallittua sen koslansa "normaalisti" siinä tilanteessa, niin tommoset kepuloinnit ei kuulu tonne liikenteeseen. Se ei tarvi kuin yhden yllätyksen siinä tilanteen tiimellyksessä (tien pinnassa jotain ylläriä esim) niin se "hallittu luisto" on "hallitsematon ajautuminen" jonkun toisen tielläajavan auton päälle tai ainakin auto ja kyytiläiset metsähallituksen puolelle. Just tämmöset sankarit on niitä, jotka on lehtien palstoilla. Talviajossa on riittävästi muutenkin arvaamattomuutta, eikä sitä tarvi lisätä millään rattimiestempuilla.

        E39:ssä ei kyllä edes paskoilla renkailla saa perää kunnolla irti muutakuin todella piittaamattomalla ajotyylillä, joten jos semmosta esiintyy vaikka ajaa rauhallisesti niin sitten kyllä renkaat todnäk on todella huonot taikka siinä alustassa sitten jotain perustavanlaatuista vikaa.

        Tero
        E60 520dA M-sport
        ---Ex
        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
        E90 330iA, 325iA, 320dA
        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

        PPL(A)

        Comment

        • Erh4be
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 341
          • Helsinki

          Originally posted by teropa View Post
          Mitä tulee vielä TJJ aloitukseen ja näihin oletettuihin jää/talviajo mestarikuskeihin. Niin minä pidän kyllä kovin ihmeellisenä sitä, jos normaali arkiajossa pitää tosiaan luistella autolla maantienopeuksissa 4-pyöräluisuissa ja sitäkautta pysyä liikenteen mukana. Jos tuommonen on tarpeellista, niin sitten on tosiaan kyllä autossa joku vika taikka korvienvälissä pientä asennesäätöä vaille.
          No jos minuun viittasit niin ei todellakaan maantieajossa luistella yhtään vaan ajetaan kiltisti luistonesto päällä. Lähinnä taajamassa ja kiihdytyksissä sitten vähän luistellaan kun eteneminen on muuten niin tuskaisen hidasta. Eipä ole vielä koskaan talvella mennyt peltiä ruttuun omalla kohalla, kesällä kylläkin mutta ei E39:llä

          Niin ja alla on talvella 15" "nuljut" nastarenkaat
          E90 325i M-Sport -06
          --------------------------
          Ex: E36 325i Coupe -94
          Ex: E39 523i -98

          Comment

          • Jisv
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 461
            • Pori

            Originally posted by TJJ View Post
            ...Mutta en silti haluaisi ajaa ilman luistonestoa sillä muutaman kerran se on pelastanut sellaisen tilanteen jossa en edes tajunnut, että siinä paikassa olikin niin liukasta ja perä lähti menemään sivulle. Nuo on tapahtunut taajamanopeuksissa.
            _Mielestäni_ tässä ajattelusi on virheellinen ja varsin petollinen. Ajonvakautusjärjestelmien hyötyä en missään nimessä vähättele, mutta mielestäni kuljettajan olisi hyvä harjoitella ajamista kyseiset järjestelmät kytkettynä pois päältä. Tällöin syntyy itselle kuva siitä, millaisissa olosuhteissa auto pysyy hanskassa, eli toisinsanoen kuinka suuria tilannenopeuksia voi turvallisesti käyttää. Kun kuski tietää edellä mainitun, ajonvakautuksen tehtäväksi jää paikata kuljettajan virhearvioinnit ja pelastaa tilanne ennen vaurioiden syntymistä. Jos kuljettaja puolestaan ei harjoittele rajojen hallintaa vaan ajaa jatkuvasti ns. järjestelmää vastaan, tulee järjestelmän tuoma turvallisuusreservi ylimitattua, tällöin ei mikään enää estä ongelmien syntyä todella pahassa paikassa.
            Järjestelmiin ei siis tule luottaa liikaa, tavallaan eräänlaista luonnosta vieraantumista tämäkin.
            Last edited by Jisv; 25-01-2009, 16:02.
            e46 non m-sport touring
            Dieselin kulutus

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by Jisv View Post
              _Mielestäni_ tässä ajattelusi on virheellinen ja varsin petollinen. Ajonvakautusjärjestelmien hyötyä en missään nimessä vähättele, mutta mielestäni kuljettajan olisi hyvä harjoitella ajamista kyseiset järjestelmät kytkettynä pois päältä.
              Noissa minun luistoissa ei ole kyse turvalaitteiden ulosmittauksesta vaan tutuista paikoista joissa onkin yllättäen ollut peilijää/liukkaaksi kiillottunut pinta. Tietysti jos minulla olisi DSC, niin voisin ehkä ajaakin kovempaa sen luoman väärän turvallisuudentunteen takia.

              Toisaalta jos minulla olisi neliveto, niin luultavasti ajaisin liian kovaa, tuo ilmiö tuli havaittua xDriven koeajossa. Siis auton kiihtyvyys ei enää anna oikeaa kuvaa tien liukkaudesta jarrutuksessa. E39 tuntuu olevan aika hyvin tasapainossa tuon asian suhteen (huono kiihtyvyys, huonot jarrut...).
              E39 528iA

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                Kyllä tekisi muutamille hyvää ajaa pahimpien talvikelien aikaan viikon verran vaikkapa E21:llä ja huonoilla talvirenkailla.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Moonshine
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 1018
                  • Järvenpää

                  Originally posted by Erh4be View Post
                  Sinulla kun on automaatti niin onhan se varmasti ihan erilainen ajettava ilman luistonestoa kuin manuaali eikä varmasti ainakaan helpompi.
                  No ei se automaatti ajoa vaikeuta sen enempää kunhan vaan on tottunut moisella ajamaan. Itse pidän automaatilla ajamista jopa helpompana kuin manuaalia etenkin liukkaissa olosuhteissa. Ja jos jännittää automaatin käyttäytyminen vaikkapa liikenneympyrässä niin silloin voi sitten tukeutua steppiin ja vaihteiden "esivalintaan".

                  En oikein tiedä mitä tähä koko threadiin sanoisi kun on niin kovin ristiriitaiset tunnelmat. En väitä että e39 olisi talviautojen eliittiä mutta johan nyt on hitto jos tuolla kopalla on vaikeuksia selvitä talviliikenteestä -> perusteita harjoittelemaan mars!
                  "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                  Comment

                  • spjarv
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 83
                    • Espoo

                    Jos mun eukkonikin selviää talvet e39:llä valittamatta, niin ei se nyt IHAN paska voi olla. Parempia varmasti löytyy paljon ja joka vetotavalla. Mutta ainakin Vaasan eteläpuolella on toiminut kaikilla keleillä kitkat alla.
                    ajossa 328iA M sport '13
                    ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7456
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Minähän en ole keskimääräistä parempi kuski, kuten useimmat täällä tuntuu olevan, joten sivuluisussa liikenteen seassa ajo ei minua kiinnosta.
                      En minäkään väittäisi olevani keskimääräistä parempi, mutta ainakin haluan keskimääräistä enemmän oppia auton hallintaa myös luistoissa. Välillä tuntuu että olen vain aika hidas oppimaan mitään.

                      Originally posted by Vanquish View Post
                      Tähän auttaa se, että pistää oikealle puolelle 0,05-0,1bar enemmän painetta!
                      Jo pidempään on ollut ajatuksissa kokeilla pudottaa painetta talvirenkaista nyt hiukan kun ovat jo elinikänsä loppupäässä eikä kulumisen suhteen ole niin tarkkaa. Kiinnostaisi tietää saisiko näin hiukan lisää pitoa, kun tuntuvat olevan niin jäykkärunkoiset nuo XL-kantavuuden Contit.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 25-01-2009, 17:29.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post


                        Jo pidempään on ollut ajatuksissa kokeilla pudottaa painetta talvirenkaista nyt hiukan kun ovat jo elinikänsä loppupäässä eikä kulumisen suhteen ole niin tarkkaa. Kiinnostaisi tietää saisiko näin hiukan lisää pitoa, kun tuntuvat olevan niin jäykkärunkoiset nuo XL-kantavuuden Contit.
                        En huomannut pidossa mitään eroa kun nostin 2,5->3bar. Kevyemmin rullaa ja kuluttaa vähemmän, hiukan epämukavammat.

                        Comment

                        • Tapiska
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 70
                          • Tampere

                          No huh huh mikä topic.

                          Itsellä alla jo toista talvea Euromasterin pinnoitetut Ekoturbo nastat 195/65R15 OEM vanteilla ja vielä madallettu 40/20 ja mitään valittamista ei ole talvella ajamisesta. Tiellä pysyy niin luistonesto päällä kuin myös pienessä luisussa. Lähteekin ihan mukavasti liikkeelle valoista oli ylä tai alamäki. Ja renkaat on ihan paskat ja pitää niin saatanan kovaa ääntä mutta kyllä noilla on jo kaksi talvea pian pärjätty
                          E91 320iA - 08 LCI

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2979
                            • Uusimaa

                            Itsellä ollut 3 kpl E39:iä ja sitä ei todellakaan voi kehua hyvänä talviautona taajamassa. Suurin syy on heikko pito takapäässä ja siitä johtuva luistoneston raju puuttuminen peliin = auto lähes pysähtyy. Perän heittäminen ei niinkään ollut ongelmana. Vastaus ei ole, että napsauttaa luistoneston pois. Autolla siirrytään paikasta toiseen, eikä säädellä sitä koko ajan ajon aikana. Sanoisin, että siinä on melkein suunnitteluvirhe.
                            Sen sijaa maantiellä E39 on mitä mainoin. ASC riittää aivan hyvin reippaassakin matkan teossa (itsellä ei edes ole kokemusta DSC:stä E39:ssä). Se, että auto on koko ajan hieman "irti" tekee siitä mielestäni turvallisen = on koko ajan tatsi pidosta.
                            Siirryttäessä E60:een matka-ajo menee ainakin yhtä hyvin, mutta ilmeisesti tuota matalan nopeuden luistoneston toimintaa on paremmin hienosäädetty. Auto etenee kaupungissakin.

                            TJJ:llähän auto on jo ollut useamman vuoden ja käsittääkseni sitä on alustaltaa päivitetty todella paljon, siis missä voi olla vikaa?
                            Mites raidetanko? Alkaisiko siellä olemaan väljää. Siis vaikka se ei vielä klonksu olekaan, ohjaus ei enää ole tarkka ja ajosta tulee epämääräinen fiilis. Tämä tuli mieleen, kun siirryin 53 tkm ajettuun E60:een. Olin tyrmistynyt millainen ero oli verrattuna edelliseen autooni, 160 tkm ajettuun E60:een.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by jaki View Post
                              Siirryttäessä E60:een matka-ajo menee ainakin yhtä hyvin, mutta ilmeisesti tuota matalan nopeuden luistoneston toimintaa on paremmin hienosäädetty. Auto etenee kaupungissakin.
                              Entä E60:n jarrut? Huomasitko E39:ssä tuota huonoa hidastumista joissain tapauksissa ja onko tilanne parempi E60:llä? Siinähän kuitenkin voisi olla lähes 10 vuotta uudempaa tekniikkaa ABS:n elektroniikassa.

                              TJJ:llähän auto on jo ollut useamman vuoden ja käsittääkseni sitä on alustaltaa päivitetty todella paljon, siis missä voi olla vikaa?
                              Mites raidetanko? Alkaisiko siellä olemaan väljää. Siis vaikka se ei vielä klonksu olekaan, ohjaus ei enää ole tarkka ja ajosta tulee epämääräinen fiilis.
                              En taida olla missään vikaa. Siis jos valitan perän epämääräisyyttä oikeasti liukkaalla tiellä, huonoa etenemistä liukkaalla ja joillain pinnoilla huonosti pysäyttäviä jarruja, niin eipä niihin raidetanko vaikuta. Renkaat varmastikin vaikuttaa, mutta en usko, että eteneminen tai jarrutus paranee toisilla renkailla nykyisiin verrattuna.

                              Pitää myös mainita, että nämä talviajon ilmiöt eivät ole muuttuneet miksikään 76tkm-135tkm matkalla. Ja koska olen kuitenkin 6 talvea ajanut, niin kyse ei ole mistään todella suurista ongelmista. Olisin toki jo vaihtanut autoa, jos ongelmat olisi pahoja.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Peltsii
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 7060
                                • Turenki

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                En minäkään väittäisi olevani keskimääräistä parempi, mutta ainakin haluan keskimääräistä enemmän oppia auton hallintaa myös luistoissa. Välillä tuntuu että olen vain aika hidas oppimaan mitään.


                                Jo pidempään on ollut ajatuksissa kokeilla pudottaa painetta talvirenkaista nyt hiukan kun ovat jo elinikänsä loppupäässä eikä kulumisen suhteen ole niin tarkkaa. Kiinnostaisi tietää saisiko näin hiukan lisää pitoa, kun tuntuvat olevan niin jäykkärunkoiset nuo XL-kantavuuden Contit.

                                Älä vähennä painetta talvirenkaaseen. Enemmän toki kuin kesällä, renkaan lamellointi ei toimi vajaapaineisena->pitoa menetetään
                                DUCATI 1098 RACING EVO

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎