Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 webasto asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    e39 540, nyt myös kone lämpeää webastolla.

    No kokeilin tuossa yhden kikkakytkennän letkuille ja kyllähän se kierto meni moottoriin tällä kertaa. Pitää huomenissa käydä jostain ostamassa sopivaa letkua jossa olisi hieman mutkaa valmiina ja yksi T-haara. Saisi sitten pysyvän asennuksen ja lisättyä nestettä/ilmattua.

    Kierto oli weba---> vesiventtiili---> lämppärin kenno---> moottori--->weba... Jos olin tulkinnut oikein tuon vedenkierron suunnan. :think
    Webasto on kannesta kennolle/vesiventtiilille menevissä letkuissa. Funtsin myös kytkentää johonkin alempana olevaan letkuun jotta koneen saisi myös alhaalta lämpimäksi, mutta tuntui hankalammalle ja kierron suunnasta ei ollut varmuutta.


    Pidin webastoa päällä maksimin (30min) ja salavalikosta katsottuna koneen lämmöt oli reilu 50 astetta, putos varmaan parilla asteella kun laitoin virrat päälle ja rävelsin valikon kanssa. Kun laitoin auton käyntiin, niin putosi 45 ja sitten lähti hiljalleen nousemaan. En tiedä oliko tuolla vaikutusta kun nestettä pääsi hieman ulos, mutta kyllä kierto pelasi. Ulkona oli +2 ja kone seissut pari päivää (ei vielä talvirenkaita...)

    Havaintoja: Webaston putket/letkut oli paljon viileempiä tällä kokoonpanolla, pelkällä sisälämmityksellä ei voinut sormea pitää metalliyhteiden päällä, nyt pystyi pitämään. Meni huomattavan pitkän aikaa ennen kuin putket lämpesi. Koneen pinta oli käteen tuntuen lämmin yläosasta, sain tungettua käden viskon akselille ja sillä syvyydellä tuntui lämpöä. Myös ne paksut letkut jotka menee syyläriin, oli lämpimiä. Vesipumppu/termostaatti hässäkästä alaspäin lähtevä letku oli kylmä, vaikka se pumppuhässäkkään menevä paksu letku oli lämmin. Sisällä ei ollu enää niin lämmin, mutta selvästi lämpimämpi kuin ulkona.




    Sitten joitain kysymyksiä:

    Mistä pirusta tiedän mitä nestettä lisään? Näytti sinertävälle taskulampun valossa, voi olla vihreääkin. Pitää huomenna valuttaa johonkin purkkiin että saa paremmin selvän. Toki myynnissä on nestettä joka sopii esitteen mukaan kaikkiin nesteisiin, tais olla punakkasävyistä.

    Löytyykö foorumilta tai jostain pätevää ohjetta M62 ilmaukseen?

    Saanko koodauttamalla lisättyä webaston käyttöaikaa. Uskon että lämmöt saisi ylemmäksi ja sisältäkin lämpimämmäksi jos aikaa lisäisi?

    Onko moottorille haittaa, jos oletetaan että neste ei kierrä lohkon alaosassa? Lämpölaajeneminen, yms. Ainakin nyt lähti hyvin pyörimään, eli mitään anturitietoja ei vääristänyt, tms.




    Sitten ot. Edellisessä M62b44:ssä oli defan säteilijät (x2 400w). Muistan kun nollakelissä pidin kolmisen tuntia roikassa ja koneen lämmöt oli vajaa 60 valikosta katsottuna. En ole ihan varma, kuinka kylmä oli lähtötilanne, koska auto oli seissu reilu neljä tuntia. Mutta kyllähän se viisari aina oli noussu kun piti pitempään aikaa roikassa, kovemmillakin pakkasilla. Elementit oli asentajan mukaan koneen yläosassa, pakosarjojen alla. Yleensä nuo säteilijät tulee öljypohjaan, tms., mitä pariin autoon oon laittana.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      TIS ilmausohjeet tässä nuo ohjeet on sitten autolle, jossa ei ole webastoa, mutta jos se webasto jo toimii niin menee varmaan tuollakin ohjeella.
      Last edited by HTK12; 01-11-2012, 21:29. Reason: Lisäystä
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        Tässä tarinaa 540i:n muutoksesta jossa myös moottori lämpeää webastokäytössä. Pari postausta aikaisemmin olin koekäyttänyt tämän kytkennän ja homma tuntu wörkkivän.



        Laittelin nuo letkut lopullisesti kiinni. Tosin muovinen t-haara pitää joskus vaihtaa metalliseen ja hommata orkkis paluuletku moottorilta kennolle (ei "webastomallia", jossa ei ole t-haaraa). Mutta nuo teen keväällä, varmaan pitää liitokset sinne asti, vaikkakin koneelta kennolle menevään letkuun ei juurikaan löysiä jääny, tosi v-mäinen lyhyt matka jossa erikulmissa liittimet. En saanu orkkisletkua tähän hätään, mutta onneksi vag-konsernin letkuilla sain tehtyä väliaikaisen kytkennän. Moottorin päässä on yhde n. 25mm ja kennolla 19mm, joten letkussa pitää olla "suurennos" koneen puolella, normaali kangaspunos epdm ei veny siihen päälle, jos sisämitta on sen 19mm, jos laittaa isomman, niin toinen pää sitten väljä.

        Eli otin T-haaran koneen/webaston/kennon välistä pois ja korvasin sen letkulla joka menee kennolta koneeseen. Alunperin tästä t-haarasta oli yhde webastolle (joka on mielestäni paluu).

        Tämä t-haara pois tai takaiskulle menevä yhde tukkoon Tässä ilman t-haaraa. Tuosta saa siistin asennuksen, kunhan hommaa etukäteen alkuperäisen "ei webasto-mallin" -letkun koneen ja kennon välille.

        Sitten otetaan takaisku pois pelistä ja vaihdetaan letkujen paikkaa, eli alunperin letku joka tulee moottorilta "webaston solenoidille" laitetaan t-haaralla samaan letkuun joka menee itse webastolle. Käsittääkseni tämä on paluulinja ja webasto päällä solenoidi on kiinni, jolloin kierto menee webaston kautta. Sitten moottori käynnissä solenoidi on auki ja vesi kiertää siitä suoraa vesiventtiilille. Solenoidin voi ottaa välistä pois ja silloin ei tarvii t-haaraa, mutta tällöin joutuu tulppaamaan enemmän letkuja ja laittamaan solenoidin liittimiin vastuksen, tms. jotta ei tule vikakoodia. Omasta mielestä kannattaa jättää solenoidi paikoilleen, pääsee helpommalla ja on helppo muuttaa alkuperäiseksi jos haluaa. Lisäksi solenoidi toimii ihan oikein tässä omassa kytkennässä, eli sulkee kierron webastolle esilämmityksessä ja avaa kun kone pyörii.

        Alkuperäinen kytkentä ja otetaan takaiskuventtiili pois välistä. Tässä on sitten jo uusi t-haara

        Eli uudesta t-haarasta alhaalle menevä yhde on solenoidille ja oikealle lähtevä menee webastolle. Solenoidilta lähtevä (ja webastolta tuleva) letku mene vesiventiilille ja siitä kennolle. Jätin tuon webaston paluun ja lähdön välisen "hyppyletkun" paikoilleen, kun en huomannut nopealla vilkaisulla lämmityksessä mitään eroa, onko se tukittu vai ei. Luulen että se on sen varalle jos vesiventtiili jumittaa, tai jotain muuta, niin vesi kiertää edes jotain reittiä webastokäytössä (toki myös siinä tapauksessa jos solenoidi jumittaa kiinni-asentoon kun moottori käynnissä).

        Webastokäytössä kiertää lämpö: webasto--> vesiventtiili---> kenno---> moottori---> webasto.
        Moottorikäytössä vesi kiertää solenoidin ohi suoraan vesiventtiilille ja siitä kennolle, tosin saattaa mennä osa websaton läpi, en tiedä kuinka se vastustaa virtausta.


        Sain joten kuten ilmattua moottorin, mutta liian monen asennusoluen jälkeen onnistuin pudottamaan ilmausruuvin alamuovin uumeniin ja homma jäi sitten kesken...






        Nuo kuvatukset saattaa hävitä imageshakista jossain vaiheessa, kannattaa ottaa talteen ja tehdä vaikka jonkinlainen ohje, jos kytkennät oikein. Joku asiasta oikeasti ymmärtävä voisi kommentoida, niin sitten tästä voisi olla apua jollekin muulle kasikoneen alkuperäisen webaston kanssa painiskelevalle. En ota vastuuta jos jonku kone keittää, tms.
        Eli onko oikea kytkentä, jos haluaa että myös kone lämpeää webastokäytöllä? (aikaisemmassa tämän ketjun postauksessa lämpötilatietoja, yms. havaintoja tästä kytkennästä).
        Last edited by bemmeri; 02-11-2012, 20:16. Reason: M62XXX muutos moottorin esilämmitykseen
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • BemmiJanne
          Bimmer Rookie
          • Sep 2012
          • 50
          • Salla

          Moi!

          Mulla on webaston kanssa sellainen ongelma, että se lähtee käyntiin vain moottorin ollessa päällä tai välittömästi moottorin sammumisen jälkeen. Jos yrittää muutama minuutti sammutuksen jälkeen saatikka kone kylmänä niin ei enää toimi.

          Mittasin akun napajännitteen välittömästi ajon jälkeen ja se oli 12,4 volttia, hetken päästä se oli laskenut 12,2 volttiin. Sen haluaisin lähinnä tietää, voisiko tuo vika johtua akusta? Luulempa kyllä että joku muu siinä mättää.

          Toki vikakoodin vois käydä luettamassa mut maksaa kuulemma aika lailla ja oon tällä hetkellä melko pa...

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            Kuukauden verran olen 540i:n webastoa käyttänyt, yleensä pari kertaa päivässä. Hyvin pelittää nuo modit ja kone on lämmin, myös sisätilat on kohtuullisesti lämmennyt. Ikkunoiden sulatuksesta on vaikea sanoa kun kotona auto katoksessa, mutta työpaikalla huomasin että takalasissa oli hieman huurretta/jäätä 30min webatuksen jälkeen. Muut ikkunat oli "kirkkaat".

            Kokeilin äsken laittaa kaksi lämmityskertaa peräkkäin, välissä pari minuuttia taukoa. -12 oli ulkona pakkasta ja auto oli seissut 24h. Tunnin perästä moottorinlämmöt oli ainakin sen 44 astetta (lämpö alkaa vähän putoamaan kun laittaa virran päälle ja kierovesipumppu lähtee päälle. kun sain salavalikon auki, niin asteet putosi 44-->39 ja kun laitoin auton käyntiin niin putosi vielä parilla asteella, lähti toki nopeesti nousemaan).

            Pitäiskin laittaa sisälle mittari ja katsoa sieltä lämpötiloja, sekä vertailla paljonko lisähyötyä tuo lämmitysajan tuplaaminen näillä pakkasilla.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • Jokinen74
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 59
              • Kuhmoinen

              Missä Webasto?

              Voisiko joku antaa vinkkiä, missäpäin 530d E39:ssä sijaitsee tuo Webasto ja mitä kautta siihen pääsee käsiksi. Lokarissa on kyllä Webaston tarra, joten sellainen pitäisi olla, mutta en sitä konehuoneessa nää missään.. Eilen hain itselleni ekan E39:n ja huomattiin, ettei webasto toimi ja autossa ei ole edes lohkolämmitintä, joten olisi kiva saada tuo webasto toimimaan. Täytyisi saada se myös esilämmitimeksi jollain kelloviritelmällä, mutta pitäisi nyt ensin löytää se fyysisesti. Autossa ei ole MID:ä eikä automaatti-ilmastointia..

              Kiitos...
              BMW 530d -01

              Comment

              • Enska2
                Bimmer Rookie
                • Jan 2007
                • 113
                • Känkkylä

                Tuolta se on yleensä löytynyt.
                Attached Files
                Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                Comment

                • miccou
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2005
                  • 488
                  • Iisalmi

                  Originally posted by Jokinen74 View Post
                  ... Täytyisi saada se myös esilämmitimeksi jollain kelloviritelmällä, mutta pitäisi nyt ensin löytää se fyysisesti. Autossa ei ole MID:ä eikä automaatti-ilmastointia..

                  Kiitos...
                  Foorumilla on myytävänä semmonen kännykkäkäynnistin webastolle. Itse asensin ko. käynnistimen ja hyvin toimii.
                  VW Passat 1.8t -04


                  X1 20Da X-Drive -13
                  E39 530Da Touring -01
                  E39 525iA Touring -01
                  E46 325iA Sedan -01
                  E46 320D Touring -00
                  Audi A3 1.9TDI -01
                  VW Multivan 2.5 TDI -05

                  Comment

                  • Jokinen74
                    Bimmer Rookie
                    • May 2011
                    • 59
                    • Kuhmoinen

                    Ok, kiitokset nopeista vastauksista. Webasto löytyi, kun se lähtikin käyntiin ja tuntuisi toimivan.. Täytyypi suunnitella tuota kännykällä käynnistystä...
                    BMW 530d -01

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Nyt pimeni omasta webasto, ongelmitta se pelittikin 11 vuotta Lämpöanturi näyttää vedenlämmöksi 125 astetta jatkuvasti, meneeköhän tämä korttiviaksi vai löytyykö jostain hapettumaa :think
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Enska2
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2007
                        • 113
                        • Känkkylä

                        No kyllähän tuo selvästi korttivika on. Vaihdatko itse ntc-vastuksen vai pitääkö mun vaihtaa?
                        Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          Paa tarjous privaan, ei riitä viiteliäisyys ruveta itse tusaamaan
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            Originally posted by Cell View Post
                            Nyt pimeni omasta webasto, ongelmitta se pelittikin 11 vuotta Lämpöanturi näyttää vedenlämmöksi 125 astetta jatkuvasti, meneeköhän tämä korttiviaksi vai löytyykö jostain hapettumaa :think
                            Mulla oli kanssa loppusyksyllä omassa webassa käynnistyshäiriöitä ja näytti sekin INPA:lla livedatassa lämmökseen 120c tjsp. Nollailin vikakoodit ja pakko-ohjasin sen päälle, simsalabim -> alkoikin näyttää taas "normaaleja" lämpötiloja On toiminut taas weba sen jälkeen täysin. Mutta Cell on varmaan jo kokeillut kaikki mitä läppärillä nyt vaan voi
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • herni
                              BTCF Member
                              • Mar 2005
                              • 264
                              • Kalajoki

                              thermotop z/c hehku

                              Itselläni löytyy webasto thermotop z/c bensiini ja uusi hehku pitäisi siihen tilailla! nyt kun itse en oikein ole näistä hirveästi perillä ni voisiko joku webasto tietäjä kerto minulle mikänkälainen hehku tuohon passaa! käykö esimerkiksi tämä: http://viewitem.eim.ebay.fi/Webasto-...757537792/item
                              e91 330d m-sport
                              ex: e39 530da m-sport
                              ex: e39 535i m-sport
                              ex: e28 518i
                              ex: e36 320

                              Comment

                              • Enska2
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2007
                                • 113
                                • Känkkylä

                                Originally posted by herni View Post
                                Itselläni löytyy webasto thermotop z/c bensiini ja uusi hehku pitäisi siihen tilailla! nyt kun itse en oikein ole näistä hirveästi perillä ni voisiko joku webasto tietäjä kerto minulle mikänkälainen hehku tuohon passaa! käykö esimerkiksi tämä: http://viewitem.eim.ebay.fi/Webasto-...757537792/item
                                Tuo käy vuoden 2004 ja sitä uudempiin Thermotoppeihin. Tai siis höyrystin-hehku malli on hieman muuttunut tuolloin. Mullakin on tuollanen hehku laatikossa, jos tarvii hetimiten saada.

                                Onko se nyt sitten varmasti hehkussa se vika?
                                Ostetaan rikkinäisiä webasto kortteja - bemu korteista menee tosin pieni jätemaksu!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎