e39 540, nyt myös kone lämpeää webastolla.
No kokeilin tuossa yhden kikkakytkennän letkuille ja kyllähän se kierto meni moottoriin tällä kertaa. Pitää huomenissa käydä jostain ostamassa sopivaa letkua jossa olisi hieman mutkaa valmiina ja yksi T-haara. Saisi sitten pysyvän asennuksen ja lisättyä nestettä/ilmattua.
Kierto oli weba---> vesiventtiili---> lämppärin kenno---> moottori--->weba... Jos olin tulkinnut oikein tuon vedenkierron suunnan. :think
Webasto on kannesta kennolle/vesiventtiilille menevissä letkuissa. Funtsin myös kytkentää johonkin alempana olevaan letkuun jotta koneen saisi myös alhaalta lämpimäksi, mutta tuntui hankalammalle ja kierron suunnasta ei ollut varmuutta.
Pidin webastoa päällä maksimin (30min) ja salavalikosta katsottuna koneen lämmöt oli reilu 50 astetta, putos varmaan parilla asteella kun laitoin virrat päälle ja rävelsin valikon kanssa. Kun laitoin auton käyntiin, niin putosi 45 ja sitten lähti hiljalleen nousemaan. En tiedä oliko tuolla vaikutusta kun nestettä pääsi hieman ulos, mutta kyllä kierto pelasi. Ulkona oli +2 ja kone seissut pari päivää (ei vielä talvirenkaita...)
Havaintoja: Webaston putket/letkut oli paljon viileempiä tällä kokoonpanolla, pelkällä sisälämmityksellä ei voinut sormea pitää metalliyhteiden päällä, nyt pystyi pitämään. Meni huomattavan pitkän aikaa ennen kuin putket lämpesi. Koneen pinta oli käteen tuntuen lämmin yläosasta, sain tungettua käden viskon akselille ja sillä syvyydellä tuntui lämpöä. Myös ne paksut letkut jotka menee syyläriin, oli lämpimiä. Vesipumppu/termostaatti hässäkästä alaspäin lähtevä letku oli kylmä, vaikka se pumppuhässäkkään menevä paksu letku oli lämmin. Sisällä ei ollu enää niin lämmin, mutta selvästi lämpimämpi kuin ulkona.
Sitten joitain kysymyksiä:
Mistä pirusta tiedän mitä nestettä lisään? Näytti sinertävälle taskulampun valossa, voi olla vihreääkin. Pitää huomenna valuttaa johonkin purkkiin että saa paremmin selvän. Toki myynnissä on nestettä joka sopii esitteen mukaan kaikkiin nesteisiin, tais olla punakkasävyistä.
Löytyykö foorumilta tai jostain pätevää ohjetta M62 ilmaukseen?
Saanko koodauttamalla lisättyä webaston käyttöaikaa. Uskon että lämmöt saisi ylemmäksi ja sisältäkin lämpimämmäksi jos aikaa lisäisi?
Onko moottorille haittaa, jos oletetaan että neste ei kierrä lohkon alaosassa? Lämpölaajeneminen, yms. Ainakin nyt lähti hyvin pyörimään, eli mitään anturitietoja ei vääristänyt, tms.
Sitten ot. Edellisessä M62b44:ssä oli defan säteilijät (x2 400w). Muistan kun nollakelissä pidin kolmisen tuntia roikassa ja koneen lämmöt oli vajaa 60 valikosta katsottuna. En ole ihan varma, kuinka kylmä oli lähtötilanne, koska auto oli seissu reilu neljä tuntia. Mutta kyllähän se viisari aina oli noussu kun piti pitempään aikaa roikassa, kovemmillakin pakkasilla. Elementit oli asentajan mukaan koneen yläosassa, pakosarjojen alla. Yleensä nuo säteilijät tulee öljypohjaan, tms., mitä pariin autoon oon laittana.
No kokeilin tuossa yhden kikkakytkennän letkuille ja kyllähän se kierto meni moottoriin tällä kertaa. Pitää huomenissa käydä jostain ostamassa sopivaa letkua jossa olisi hieman mutkaa valmiina ja yksi T-haara. Saisi sitten pysyvän asennuksen ja lisättyä nestettä/ilmattua.
Kierto oli weba---> vesiventtiili---> lämppärin kenno---> moottori--->weba... Jos olin tulkinnut oikein tuon vedenkierron suunnan. :think
Webasto on kannesta kennolle/vesiventtiilille menevissä letkuissa. Funtsin myös kytkentää johonkin alempana olevaan letkuun jotta koneen saisi myös alhaalta lämpimäksi, mutta tuntui hankalammalle ja kierron suunnasta ei ollut varmuutta.
Pidin webastoa päällä maksimin (30min) ja salavalikosta katsottuna koneen lämmöt oli reilu 50 astetta, putos varmaan parilla asteella kun laitoin virrat päälle ja rävelsin valikon kanssa. Kun laitoin auton käyntiin, niin putosi 45 ja sitten lähti hiljalleen nousemaan. En tiedä oliko tuolla vaikutusta kun nestettä pääsi hieman ulos, mutta kyllä kierto pelasi. Ulkona oli +2 ja kone seissut pari päivää (ei vielä talvirenkaita...)
Havaintoja: Webaston putket/letkut oli paljon viileempiä tällä kokoonpanolla, pelkällä sisälämmityksellä ei voinut sormea pitää metalliyhteiden päällä, nyt pystyi pitämään. Meni huomattavan pitkän aikaa ennen kuin putket lämpesi. Koneen pinta oli käteen tuntuen lämmin yläosasta, sain tungettua käden viskon akselille ja sillä syvyydellä tuntui lämpöä. Myös ne paksut letkut jotka menee syyläriin, oli lämpimiä. Vesipumppu/termostaatti hässäkästä alaspäin lähtevä letku oli kylmä, vaikka se pumppuhässäkkään menevä paksu letku oli lämmin. Sisällä ei ollu enää niin lämmin, mutta selvästi lämpimämpi kuin ulkona.
Sitten joitain kysymyksiä:
Mistä pirusta tiedän mitä nestettä lisään? Näytti sinertävälle taskulampun valossa, voi olla vihreääkin. Pitää huomenna valuttaa johonkin purkkiin että saa paremmin selvän. Toki myynnissä on nestettä joka sopii esitteen mukaan kaikkiin nesteisiin, tais olla punakkasävyistä.
Löytyykö foorumilta tai jostain pätevää ohjetta M62 ilmaukseen?
Saanko koodauttamalla lisättyä webaston käyttöaikaa. Uskon että lämmöt saisi ylemmäksi ja sisältäkin lämpimämmäksi jos aikaa lisäisi?
Onko moottorille haittaa, jos oletetaan että neste ei kierrä lohkon alaosassa? Lämpölaajeneminen, yms. Ainakin nyt lähti hyvin pyörimään, eli mitään anturitietoja ei vääristänyt, tms.
Sitten ot. Edellisessä M62b44:ssä oli defan säteilijät (x2 400w). Muistan kun nollakelissä pidin kolmisen tuntia roikassa ja koneen lämmöt oli vajaa 60 valikosta katsottuna. En ole ihan varma, kuinka kylmä oli lähtötilanne, koska auto oli seissu reilu neljä tuntia. Mutta kyllähän se viisari aina oli noussu kun piti pitempään aikaa roikassa, kovemmillakin pakkasilla. Elementit oli asentajan mukaan koneen yläosassa, pakosarjojen alla. Yleensä nuo säteilijät tulee öljypohjaan, tms., mitä pariin autoon oon laittana.
Comment