Originally posted by kaikkone
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 kysymyksiä ja vastauksia II
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Käyntihäiriö ?
Potilaana olisi siis e38 730d vm-00 , mutta ajattelin että tässä topicissa olisi enemmän tietämystä tuosta m57b30 koneen sielunelämästä kun tuolla e38 puolella.
Vikana siis on tyhjäkäynnillä havaittavissa epätasaisuutta ( pätkimistä? ) Kone ei siis tyhjäkäynnillä käy tasaisesti ja ajossa hiljaa ajaen tuntee pientä nykimistä ja suuremmissa nopeuksissa (80-120 km/h) nykiminen on hieman suurempaa ja hermoja raastavaa.
Auto alkoi tekemän tätä ihan muutama päivä sitten ja tälläisiä vikakoodeja auto tarjosi.
"272 temperature sensor"
"7728 Charge-air pressure control or charge-air pressure actuator"
Mutta nämä koodit eivät taida liittyä tähän vikaan vaan ovat hetkellisiä vikoja ?
Autosta on tällä hetkellä irroitettuna ilmamassamittarin liitin koska menohaluja tuli autoon näin lisää , vasta muutama päivä tämän jälkeen auto alkoi pätkiä.
Suuttimien korjausarvot ovat -1,0 ja 0,5 välissä mutta 6.sylinterillä on huomattavastin enemmän +2,0 - + 2,5
Elikkä johtuuko tämä epätasainen käynti / humppaaminen tästä 6. sylinterin suuttimesta ?
Kannattaisiko auton tankkiin laittaa esim Forten Advanced Diesel Fuel Conditioneria tai vastaavaa "puhdistusainetta" jos vika saattaisi korjaantua vai mistä lähtisin vikaa korjaamaan / etsimään!Last edited by Juhiis; 20-06-2011, 12:55.BMW F15 X5 m50D -14
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostMissäs kunnossa sulla on renkaat ja niiden tasapaino? Mulla alkoi Michelin Pilot Sportit 2 pitämään laakerin jurinan tapaista ääntä, kun laskin paineita 0,1bar.
Nakit on tuota kokoa mikä on autolle suunniteltu? eli 15" 205/65,. kumho kh-17 94h
ajettu viimekesä & tämä kesä
Comment
-
-
Originally posted by Pexi_87 View PostOsaisiko joku sanoa noita korkeuksia?
Comment
-
-
Mittailin tossa toukan virrankulutuksia.
Hanskaloota auki, näytti 0,88 - 1,4A, ihmeellisesti niinku hyppäs, piti tota noin 0,9A ja sitte välil tuli piikkiä 1-1,2...1,4A :think
Sitte ku meni lepotilaan, niin 130-180mA. Eli vissiin ihan ok? :think
Sikäli tyhmää, kun tuo akku kun on irti autosta, niin 12,8V pysyy jännite, kun sen laittaa autoon kiinni, niin syö sen tuohon 10,4V, ja aika nopeesti vielä.
Akku niinku tuntuu ehjältä, mutta ei kestä sit kuitenkaan pientä kulutusta edes, vaan tavallaan niinku yks kenno on "pimee", tai ei siis kestä pitää jännitettä yllä, jos on yhtään virrankulutusta. :think
No, jos sitte ennen talvea ostais uuden akun, kyl tuolla tuntuis pärjäävän siihen asti. Katotaa kauan pärjää.Noloo vaan kun käynnistyy niin laiskasti.
Mut ei kestä perse vielä ostaa uutta akkua.
(tuli just tilattua moottorin tukikumi 110e ja muutenkin sellanen reilu 600e menee muutenkin joka kuukausi kiinteitä menoja, lainat, eläkevak yms paskat + sitte vielä autojen kulut päälle ku sellanen kuukausi sattuu
)
+ Toisella akulla (pienempi, Yellow Top 60Ah kun tuo Energie on 105Ah), niin syö akun niin tyhjäksi, ettei edes lähde käyntiin. Mutta muissa autoissa kyllä pelaa.
Kai se on vaan niin virtarosvo tuo koliysi.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Nyt on racelandin säädettävä alla ja kulmat säädetty. Ratti vatkaa vieläkin hiukan vaikka renkaat on tasapainotettu asennuksen yhteydessä, eteen on uusittu raidetangot, reaktiotangot, alatukivarret. Koiranluita, yläpään laakereita ja jarruosia en oo vielä vaihtanu, huomenna ois levyjen ja palojen vaihto eteen, jos tuo nyt ainakin auttaisi tuohon jarruvapinaan ratissa, voisko myös ratti vatkata normaalissa ajossa myös kierojen levyjen takia? Ilman siis että jarruttaa? Otin renkaan tuossa yks päivä irti ja pyöritin jarrulevyä, jostain kohti otti kiinni niin paljon että melkeen joutui voimaa käyttämään ja yhessä kohtaan taas pyöri ihan vapaasti.F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostMittailin tossa toukan virrankulutuksia.
Hanskaloota auki, näytti 0,88 - 1,4A, ihmeellisesti niinku hyppäs, piti tota noin 0,9A ja sitte välil tuli piikkiä 1-1,2...1,4A :think
Sitte ku meni lepotilaan, niin 130-180mA. Eli vissiin ihan ok? :think
Sikäli tyhmää, kun tuo akku kun on irti autosta, niin 12,8V pysyy jännite, kun sen laittaa autoon kiinni, niin syö sen tuohon 10,4V, ja aika nopeesti vielä.
Akku niinku tuntuu ehjältä, mutta ei kestä sit kuitenkaan pientä kulutusta edes, vaan tavallaan niinku yks kenno on "pimee", tai ei siis kestä pitää jännitettä yllä, jos on yhtään virrankulutusta. :think
No, jos sitte ennen talvea ostais uuden akun, kyl tuolla tuntuis pärjäävän siihen asti. Katotaa kauan pärjää.Noloo vaan kun käynnistyy niin laiskasti.
Mut ei kestä perse vielä ostaa uutta akkua.
(tuli just tilattua moottorin tukikumi 110e ja muutenkin sellanen reilu 600e menee muutenkin joka kuukausi kiinteitä menoja, lainat, eläkevak yms paskat + sitte vielä autojen kulut päälle ku sellanen kuukausi sattuu
)
+ Toisella akulla (pienempi, Yellow Top 60Ah kun tuo Energie on 105Ah), niin syö akun niin tyhjäksi, ettei edes lähde käyntiin. Mutta muissa autoissa kyllä pelaa.
Kai se on vaan niin virtarosvo tuo koliysi.Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Uusi BMW:n omistaja ilmottautuu foorumille...ja heti on murheita:
Potilaana on 530 DA -2001, M-sport, ajettu 244tkm
-Auto tuntui järkyttävän laiskalta ostettaessa, alavääntöä ei ollut ja puski mustaa putkesta vähintäänkin riittävästi. Kaasuun vastaavuus heikko, ilman kick downia ei tapahtunut juuri mitään.
Imusarjan läpät on poistettu. Ensimmäisenä vaihdoin ilmanputsarin, tulppasin EGR-venttiilin (1mm alumiinilätkällä) ja putsasin imusarjan (olihan törkynen!!). EGR-venttiili oli täysin kuonan peitossa, eikä varmasti liikkunut mihinkään.
Auto muuttui täysin! Kaverikin totesi että vaihdoit sitten 520D:n 530D:n
Nyt parin viikon ajelun jälkeen auto tuntuu taas laiskalta! Yläkierroksilla kyllä kulkee hienosti... Voiko EGR-venttiili jämähtää väärään kohtaan, ja vaikuttaako se kulkuun? Mistä muualta kannattaisi lähteä etsimään vikaa kun auto vastaa huonosti kaasuun?
-Oliko näissä jotain termarivikoja?
-Entä onko tässä vielä automaattilaatikko johon saa/voi vaihtaa öljyt? Konehuoneesta löytyy korkki: ATF-oil Only, ja ZF:n tarra kyljessä.
-Liikkeelle lähtiessä, ja pienissä nopeuksissa (parkkipaikalla) kääntyessä takaa oikealta kuuluu pientä naputusta/narinaa. Kovemmissa nopeuksissa ei kuulu ylimääräisiä ääniä. Mikähän siellä on tullut tiensä päähän? Reaktiotangot on edellinen omistaja vaihtanut. Ärsyttävä ominaisuus "premium" autossa jonka pitäisi olla hiljainen kuin hauta :think
-Kulutus? Mitä tällaisen pitäisi kuluttaa matka-ajossa? Oma vie lähes puhtaassa matka-ajossa (Cruisella enimmäkseen, 80 ja 100kmh teitä) ~6,7L, sekalaisessa sitten ~7,3L/100km (nämä n. 900km pätkien keskikulutuksia).
Tulihan romaani, toivottavasti joku jaksaa lukea.
-JiriLast edited by Jiri; 21-06-2011, 15:50.* E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *
Comment
-
-
Ilmamassamittari ehkä? :think
Ite kävin koeajamassa ennen tätä nykyistä kulkinetta muutamaa 530d:tä, ja olihan yks niin pirun laiska!Tai siis ei tuntunu et olis mikään 3 litranen turbodiesel, vaan ennemminkin 1,5l vaparille.
Kauheita kulutuksia, mulla seka-ajossa menee 6,4-6,7L.
Maantiellä alta 5.
Ja jossain justiinsa luin noista automaatin öljynvaihdoista, huuhtelemalla kun tekee niin monella ainakin laatikon käytös parantunu.
Omasta pitäis vaihtaa kanssa lootaöljyt. Kunha ehtis...BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Tota ei kyllä saa alle viiden millään... Eilen tankkasin, oon nyt ajanu töihin ja takasin (120km), nätisti ajellu niin 5,8L ajotietokoneen mukaan (~6,4L todellinen).
Antaakohan toi ilmamassamittari jotain vikakoodia, tai pystyykö sitä muuten testaamaan?
EDIT: Ja kaiken hyvän lisäks tuntuu että välillä toimii kuin unelma, ja kulkuakin on :P* E93 335 M-Sport -08 * E83 3.0sD -07 * Mini R55 Clubman S -07 * Peugeot 406 Coupe V6 -01 *
Comment
-
-
Halpa fixi vai optimistisen toiveikas
Pari päivää sitten alkoi satunnaisesti käynnistäessä palaa ABS ja luistoneston merkkivalot, sekä olen jo jonkin aika kärsinyt "kiviä jarrukilven välissä" vaivasta, kunnes tänään otin renkaan pois ja kurkkasin kilven väliin ja huomasin sen olevan irti juurikin oikeanpuoleisen anturin kiinnityskohdasta, jolloin pelti pääsee hankaamaan jarrulevyyn aiheuttaen mitä karmeimpia rahinoita ja resonointeja
Elikkäs onkohan tässä nyt asiayhteyttä? Aiheuttiko jarrukilven laahaaminen tuon ABS häiriön? Toistaiseksi asia korjattu peltiä vääntämällä kun välineitä parempaan "tikkaukseen" ei ollut saatavilla... tarkkailu jatkuu
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Dreamer View PostKauheita kulutuksia, mulla seka-ajossa menee 6,4-6,7L.
Maantiellä alta 5.
Ja jossain justiinsa luin noista automaatin öljynvaihdoista, huuhtelemalla kun tekee niin monella ainakin laatikon käytös parantunu.
Omasta pitäis vaihtaa kanssa lootaöljyt. Kunha ehtis...
Tuo nykyinen 525dA vie vähän vähempi kun edelliset 530:t mut ei silläkään pääse varmaan alle 6...
ja ite olen automaatin pitämisestä saanut semmosen kuvan, että jos se toimii, antaa toimia ja jos ei, niin kokeilee vaihtaa öljyt :think_____________________________________________________________________________________At the end of the tunnel, there's always light - It just might be a train
[ Focus stw ]
[ A6 C7 3.0tdi Q ]
Comment
-
Comment