mitä tapahtuu jos laitan moottorikelkan 15w kahvanlämmittimen, sivupeilinlämmittimen johtoihin?
Mittaa molemmista lämmitysvastuksista vastusarvo ja jos kelkan kahvanlämmittimestä tulee suurempi vastusarvo, niin voit surutta kytkeä kiinni. Mutta jos kelkan kahvanlämmittimen vastusarvo on kovasti suurempi, niin silloin se on myös tehottomampi. Tietääksi tuo peilinlämmitin on kyllä yli 15 W, joten pitäisi toimia ja kaippa sielä on sulake, jos virta menee yli.
Tehon lämmittimelle voi laske helposti vastusarvosta. Kaava on U*U/R eli peilille tuleva jännite (voidaan olettaa akkujännitteen kanssa samaksi) kertaa sama jännite ja jaetaan tulos lämpövastuksen vastusarvolla eli mitatulla ohmimäärällä. Jos oletetaan, että peilinlämmittemelle tulee noin 13 volttia, niin lämmittimen tehon kaava on: Teho = 169 / vastusarvo
Toivottavasti ei ollut taas liian yksinkertainen asia vaikeasti selitettynä
Mutta miksi ihmeessä moinen kytkentä? Vai onko sulla sellainen ns. maton muotoinen lämmityselementti, jolla ajattelit korvata peilinlämmittimen?
Edestä keskeltä hammastangon ylä puolelta, öljynnyt hammastangon ja öljypohjan.
juuh, itellä oli myös ex e39 525i : stä hammastanko ja pohja öljyinen. oli tosin myös tuolta mihin tuo oljysuodattimen jalka viittaa. itellä tiputti moottorin etuosasta, oliko nyt vanoksen kohdalta hieman öljyä, joka sitten kivasti levittyi ympäri konehuonetta flektin toimesta
ja puski sitten lopulta venttiilikopantiivisteestä öljyt pihalle, nii sitten olikin konehuone täynnä
Enpäs ole 16" peltivanteita nähnyt E39:iin, E60:een kylläkin mutta ne ovat siinä sitten peltiä. Kuten E46:n 17" kokoiset.
Jos pitää löytää kevyet 7x16 BMW:n orkkisvanteet niin E90:ssä on ollut radial 32:et ET34:lla, 5.925 kg!
Itsellä sellanen vahva muistikuva että omassa E39:sissä oli tullessaan 16" peltivanteet talvirenkailla :think Voin kyllä olla väärässäkin mutta tarkistan vielä viikonloppuna jahka tulee tallilla käytyä.
Säästänpä vielä nyt omaa aikaa ja söörtsin käyttöä niin tuli mieleen että miten E39:ssä irtoaa nuo sisälistat etuovien kohdalta? Eli siis tarkoituksena viedä alkuperäisessä kotelossa peruutuskameran piuhat sekä RCA:t niin ei kehtaisi väkisin tempoa hajalle.
Samoten tuli mieleen että viikonloppuna tarkotus aukasta venakoppa ja tutkia noita hydraulisia nostimia yms. niin onko mitään keinoa jolla voisi paikallaan ollessa noita elvyttää? Pauttiarallaa ainakin ~4kpl nostajista on alkanut säestää järkyttävää säksätyksen sinfoniaa maantieajon jälkeen, joskus jopa kaupunkiajossakin. Ensi keväänä mahdollisesti tarkoitus purkaa nokat pois ja vaihtaa nuo kaikki nostajat mutta ensihätään ois kiva kokeilla jotain elvytystä. Toisaalta jos niille ei mitään voi tehdä niin ei kehtaisi turhaankaan kurkistaa venakopan alle..
Kolmas kysymys liittyy laturiin/lataukseen. Eli reilu kuukausi sitten paukahti jännitteensäädin jolloin lataus katosi. Uudella säätimellä tuli kyllä takasin ja on tasaista ~14v mutta nyt käynnissä ollessa esim. sisävalot välkkyvät häiritsevän paljon. Eihän kondensaattori vahvarin välissä voi aiheuttaa tuota (siis soittimesta ja vahvarista virrat sammutettunakin välkkyy)? Ajattelin viikonloppuna kokeilla toisella käytetyllä laturilla joka tuli hätäpäissään ostettua sillon kun jännitteensäädin hajosi.
Mutta miksi ihmeessä moinen kytkentä? Vai onko sulla sellainen ns. maton muotoinen lämmityselementti, jolla ajattelit korvata peilinlämmittimen?
Moro. Sellanen vähän kännykkää isompi lätkä on se elementti ja autossa oma lämmitin ei pelaa, nii arvelin tuollasen kokeeks laittaa, ku 80e maksaa uus lasi ja touskussa takaikkuna aina ravassa.
Moro! Onko kellään kokemuksia Supersport:n alustasarjoita E39:n alla? Ei ois pahan hintanen toi Alustasarja (iskarit+jouset) orange-tuning:lla.de:ssä. Entäs mahtuuko 50mm madalluksella pyörimään 235/35-19x8,5 et 20 ja 265/30-19x9,5 et 20 (etu/taka) renkaat ongelmitta? Kiitos vastauksista jo etukäteen
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11 EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
EX. BMW 520i -97 Schwarz II E39 EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201
Laitettiin vianorilla boosterilla käyntiin auto, jonka jälkeen navin/ajotietokoneen näyttö meni semmoseksi harmaaksi. Radio kuuluu normaalisti ja oon irrotellu akunkenkää/sulaketta n.puoleksi minuutiksi eikä vika kummene. Mikä siellä on nyt paskana? Vielä kysyin asentajalta ennen käynnistystä, et eihä se säre mitään, nii vastaus oli ei.
Laitettiin vianorilla boosterilla käyntiin auto, jonka jälkeen navin/ajotietokoneen näyttö meni semmoseksi harmaaksi. Radio kuuluu normaalisti ja oon irrotellu akunkenkää/sulaketta n.puoleksi minuutiksi eikä vika kummene. Mikä siellä on nyt paskana? Vielä kysyin asentajalta ennen käynnistystä, et eihä se säre mitään, nii vastaus oli ei.
Navihan sieltä kärähti. Etenkin Mk.3 on herkkä näille. Jos autossa ei ole videomodulia, niin näyttö jää täysin pimeäksi.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Navihan sieltä kärähti. Etenkin Mk.3 on herkkä näille. Jos autossa ei ole videomodulia, niin näyttö jää täysin pimeäksi.
Kyllä siellä videomoduli on, kun joskus on sitä näyttöä aiemmin vilautellut. Joten miksihän se ei sitäkään näytä? Pittää maanantaina lähtä vianorilla käymään ja vaatii korvaukset :think
Edit: ja se näyttö on tosiaan semmonen kirkkaan harmaa eli jotain virtaa siihen tulee
Comment