Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mijuko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 951
    • ۩□□۩

    Eiköhän se "pätkäajo" ja nimenomaan pienillä kierroksilla köröttely kerrytä sitä mönjää kaikkein pahiten joka sitten kovemmissa pakkasissa tai ajoviiman ansiosta jäätää tukkoon oli ne öljyt mitä tahansa + eristetyllä huohottimella.
    Aja auto lämpimäksi ja anna sille "virtausta" järjestelmään

    Comment

    • Peltsii
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 7060
      • Turenki

      Originally posted by manzak View Post
      Ne on Castrol Edge Formula RS 0W40:t. Kävin just tarkistaan kun jäi vajaa pönttö varastoon. Eli ei vaihtamalla taida parantua...

      Jaaha. Mä lisäsin sinne jo melkein litran 5w40 tossa toissapäivänä, kun oli litran hävittäny öljyä 700km aikana....


      E: ja perkele, akkukin tyhjä.
      DUCATI 1098 RACING EVO

      Comment

      • manzak
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 53
        • K-Suomi

        Originally posted by Peltsii View Post
        Jaaha. Mä lisäsin sinne jo melkein litran 5w40 tossa toissapäivänä, kun oli litran hävittäny öljyä 700km aikana....


        E: ja perkele, akkukin tyhjä.
        Oho, Mobil:ia se söi reilun litran kymppitonnilla. Jaahans, Exiden akuilla vissiin laatu kärsiny, takuutahan siinä akussa on vielä vaikka kuinka.
        e39 M5
        e38 740

        Comment

        • Peltsii
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2007
          • 7060
          • Turenki

          Originally posted by manzak View Post
          Oho, Mobil:ia se söi reilun litran kymppitonnilla. Jaahans, Exiden akuilla vissiin laatu kärsiny, takuutahan siinä akussa on vielä vaikka kuinka.
          varmaan separaattori paskana. mulla on uudet cold country huohotin putket tossa ja separaattori, niitä olin vaihtamaan juuri menossa. Akku on varmasti hyvä, mutta tuo 74ah akku taitaa olla "vähän" liian pieni ?
          DUCATI 1098 RACING EVO

          Comment

          • manzak
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 53
            • K-Suomi

            Originally posted by Peltsii View Post
            varmaan separaattori paskana. mulla on uudet cold country huohotin putket tossa ja separaattori, niitä olin vaihtamaan juuri menossa. Akku on varmasti hyvä, mutta tuo 74ah akku taitaa olla "vähän" liian pieni ?
            Voihan se pieneksi jäädä näillä pakkasilla. Saman kokoinen siellä oli aiemminkin, tiedä sit minkä kokoinen noissa alunperin on ollut?
            e39 M5
            e38 740

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14513
              • Oulu

              Originally posted by manzak View Post
              Voihan se pieneksi jäädä näillä pakkasilla. Saman kokoinen siellä oli aiemminkin, tiedä sit minkä kokoinen noissa alunperin on ollut?
              Tuollaisia ETK tarjoaa, eli jopa 70aH: http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=61&fg=30

              Omassa 528i:ssä on myös 74aH ja en ole nähnyt ongelmaa. Eikä jaksa uusia, kun on tuoki aika vasta laitettu.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7060
                • Turenki

                Originally posted by zener View Post
                Tuollaisia ETK tarjoaa, eli jopa 70aH: http://www.realoem.com/bmw/showparts...30&hg=61&fg=30

                Omassa 528i:ssä on myös 74aH ja en ole nähnyt ongelmaa. Eikä jaksa uusia, kun on tuoki aika vasta laitettu.

                Veikkaan, että 95ah kuuluu tähän, kun on penkit ja ratti sähköllä, penkinlämppärit jne. kaikki sähköheebelit. No, jokatapauksessa, 10min yritin tuossa obc salavalikkoja kurkkia, enkä edes onnistunut, niin sen jälkeen ei jaksanut enää startata. Valot oli pois ja puhallin ja radio pois.

                Pitää hypätä bussiin ja hakee porukoiden tallista starttiboosteri, niin saa tuonkin sitte tulille :think
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • PP440
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 1263
                  • Mikkeli

                  mites ton lämpötilan saa muutettua f:stä celciukseen? näköjään huollossa onnistunu muuttamaan ton... niin ajotietokone kuin ilmastointi..

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14513
                    • Oulu

                    Originally posted by Peltsii View Post
                    Veikkaan, että 95ah kuuluu tähän, kun on penkit ja ratti sähköllä, penkinlämppärit jne. kaikki sähköheebelit. No, jokatapauksessa, 10min yritin tuossa obc salavalikkoja kurkkia, enkä edes onnistunut, niin sen jälkeen ei jaksanut enää startata. Valot oli pois ja puhallin ja radio pois.

                    Pitää hypätä bussiin ja hakee porukoiden tallista starttiboosteri, niin saa tuonkin sitte tulille :think
                    Samat heebelit omastakin löytyy. Itse tosin olen lataillut akkua nyt kovilla pakkasilla aika usein, kun ei tuo ajossa kerkeä millään latautua.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • manzak
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 53
                      • K-Suomi

                      Originally posted by PP440 View Post
                      mites ton lämpötilan saa muutettua f:stä celciukseen? näköjään huollossa onnistunu muuttamaan ton... niin ajotietokone kuin ilmastointi..
                      e39 M5
                      e38 740

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7060
                        • Turenki

                        Originally posted by zener View Post
                        Samat heebelit omastakin löytyy. Itse tosin olen lataillut akkua nyt kovilla pakkasilla aika usein, kun ei tuo ajossa kerkeä millään latautua.
                        joo, itelläkin pääasiassa työmatka ajossa, työmatka 5min suunta. outoa sinällään, että nyt oli tyhjä, kun toissapäivänä kävin Helsingissä niin luulisi latautuneen. Pitää nyt laittaa se laturiin sen ajaksi, kun huohotinta vaihtelee..
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14513
                          • Oulu

                          Originally posted by Peltsii View Post
                          joo, itelläkin pääasiassa työmatka ajossa, työmatka 5min suunta. outoa sinällään, että nyt oli tyhjä, kun toissapäivänä kävin Helsingissä niin luulisi latautuneen. Pitää nyt laittaa se laturiin sen ajaksi, kun huohotinta vaihtelee..
                          Tahtoo olla normi akulla niin heikkoa tuo virranottokyky pakkasilla, että kyllä sitä pitäs meleko monta tuntia ajella että se latautus. Paras kun laittaa yöksi laturin nokkaan ja älylaturilla ettei kiehuta.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA (2.8l) '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • aripaa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 520
                            • Kuhmo

                            Originally posted by sonikk View Post
                            Mistähän kuuluu ihme vinkaisu konehuoneessa aina kovilla pakkasilla kun kiihdyttää ensimmäisen kerran n. 40 km/h vauhtiin? Huomasin että sama ääni kuului kun DSC jarrutteli etupyöriä, abs pumppu vai tä?

                            Abs/dsc se siellä ääntelee, huomasin saman itse omassani, joten ei vaarallista.
                            Ext. bmw:t
                            e28 518i -87
                            e34 518i -92
                            e39 540ia sedan 7/98
                            e39 540ia sedan 9/98
                            e39 540ia tour. 12/98
                            E34 525i Touring 7/92

                            Vikakoodien lukua/nollausta.

                            e39 540 ia sedan 7/96

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by zener View Post
                              Tahtoo olla normi akulla niin heikkoa tuo virranottokyky pakkasilla, että kyllä sitä pitäs meleko monta tuntia ajella että se latautus. Paras kun laittaa yöksi laturin nokkaan ja älylaturilla ettei kiehuta.
                              Tänään latailin omaa pätkäajon tyhjentämää akkua, 1,5Ah otti vastaan pakkasessa. Siitä voi miettiä, kauanko pitää ajaa että saa puolen tunnin weba-lämmittelyn ladattua takaisin Soon aika pitkä aika.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • miccou
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2005
                                • 488
                                • Iisalmi

                                Originally posted by miccou View Post
                                Miten lie laturin laita? Itsellä tuli juuri maanantaiaamuna ongelma eteen kun ei webasto suostunut käynnistymään. Ajoin lauantaina yli 200km ja sunnuntaina en ollenkaan ja maanantaina sitten ilmeisesti akun jännite ei ollut riittävä kun ei webasto inahtanutkaan. Pistin auton laturiin maanantai päiväksi ja iltapäivällä sitten webasto lähti käyntiin ja sain autonkin myös tulille.

                                Viime syksynä (olikohan syyskuussa) ostin motonetistä Sznajderin 95Ah AGM akun eli se pitäisi olla vielä kunnossa, en ole akkua käyttänyt vielä testattavana vaan ajattelin ensin tarkistaa laturin kunnon.

                                Voiko tuon auton laturin itse testata vaan siten, että mittaa latausjännitteen suoraan akulta tyhjäkäynnillä (ainakin joissain foorumin posteissa näin ohjeistettiin mutta ajattelin vielä varmistaa)? Vai olisiko laturi parempi mittauttaa jossain alan liikkeessä.

                                Auto on tällä hetkellä autotallissa lämpiämässä ja laturissa kiinni...
                                Noniin, nyt on suoritettu mittailuja: Motonetissä kävin testauttamassa tuon akun ja heidän testeri ainakin sanoi akun olevan kunnossa. Ainut mitä ihmettelivät siellä oli, että akkutesteri antoi kapasiteetiksi 540A vaikka akku on 780A. Onko tuo ok? Akku oli ennen mittausta yön ctekin laturissa kiinni autotallissa n. +5 asteen lämpötilassa (aamulla laturi näytti että akku on täynnä) ja sen jälkeen päivän auton takakontissa n. -25C ulkona pakkasta...

                                Autoa mittailin:

                                Latausjännite akun navoista 14,1-14,2V ja salavalikosta 13,7-13,9V, tuo on varmaan ok.

                                Mittasin ampeerikulutusta yleismittarilla 10A asteikolla ja tulokset olivat seuraavat:

                                Ovien kiinnilaiton jälkeen näytti ensimmäiset 1-2 minuuttia 0,60-0,70 ja sen jälkeen 0,45. Auton mentyä lepotilaan mittari näytti 0,04 <- eli jos ymmärrän tuota mittaria oikein niin lepotilassa tuo kulutus on 40mA ja ennen sitä 450mA ? Autoon on kytketty GSM käynnistin niin voiko tuo viedä ylimääräiset 20mA, koska joku kirjoitteli foorumilla että lepotilassa kulutus pitäisi olla 20mA.

                                Auto on nyt seissyt melkein viikon autotallissa lämpiämässä, koska en uskaltanut sillä ajaa töihin. Jos ei tuo webasto lähde tulille -30C pakkasilla, niin joutuu hinurilla sen viemään sieltä pois...
                                VW Passat 1.8t -04


                                X1 20Da X-Drive -13
                                E39 530Da Touring -01
                                E39 525iA Touring -01
                                E46 325iA Sedan -01
                                E46 320D Touring -00
                                Audi A3 1.9TDI -01
                                VW Multivan 2.5 TDI -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎