Siirryin jokin aika sitten 98->95:seen, huonoja päiviä ei ole enää ollut. On vain normaaleja ja tehokkaita. Nyt olen laittanut ~20-30% re85 sekaan ja edelleen kulkee ja kuluttaa normaalisti
Kattelin töistä tullessa puhelimella tuota sytytysennakkoa ajon aikana. Tasamaalla tasakaasulla pyöri siinä noin 25-26 (astetta?). Tätä suurempaa lukemaa ei saanut kuin hetkellisesti kun pintakaasulla lähti kiihdyttämään risteyksistä tms, silloin kävi noin 30. Täyskaasukiihdytyksiä ei hirveästi voinut kokeilla, mutta sellainen mielikuva jäi että pienillä kierroksilla nopea kaasun pohjaan painaminen laskee ennakon johonkin 15-18 tuntumaan josta se sitten lähtee vähän kasvamaan jos pitää kaasua pohjassa ja kierrokset nousee. Tyhjäkäynnillä oltiin lähellä nollaa ja moottorijarrutuksessa miinuksella.
Onko näissä lukemissa järkeä?
Pienikin kuormituksen kasvu tasakaasulla ajettaessa tuntui muuttavan ennakkoa herkästi 25->20 tai allekin. Sen ymmärrän että kaasu pohjassa mennään kai rikkaalla seoksella ja tämä huomioidaan ennakossa. Mutta onko se oikein että ennakko reagoi reilusti jo aivan pienimpäänkin kaasun painannukseen tasakaasutilanteesta lähdettäessä?
Sellainen lisäkyssäri vielä tähän, että jos kattelen vaikka vain puhelimen softalla OBD-BT-mokkulan kautta ajossa sytytysennakkoa niin voinko päätellä siitä mitään?
Sytytysennakko määräytyy pitkälti kulloinkin voimassa olevan kartan mukaan. Pitäisi ensin tietää millaiset nuo ennakot pitäisi olla ja milläkin kierroksilla. Perlenbacher kaivoi esiin M60:n täyskaasuennakot.
Pakko kysyä, kuinka nopea päivitysnopeus tuolla mokkulalla on? montako kertaa sekunnissa päivittyy ja paljonko eri arvoja tulee näytölle ?
EDIT: Täältä yritin lueskella, mutta en paljon vielä viisastunut: http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma...-vaikutus.html Toisaalta sanotaan että kierrosten kasvaessa ennakon kuuluu kasvaa, ja toisaalta TJJ:n tracessa ennakko pysyi ainakin lähes vakiona (ehkä pieni muutos vaan häviää tuolla skaalauksella kun ääriarvot on kaukana toisistaan). Ja taas toisaalta täyskaasulla rikkaalla seoksella ennakon pitäisi olla pienempi kuin osakuormalla ajettaessa.
M60 motissa nousee pitkälti kierrosten mukaan, paitsi kun mennään täyskaasukartalle. SIellä n. RPM 3800-4000 alkaen sytytennakko pienenee, vaikkei äkkiseltään uskoisi, niin tällä saadaan paras lopputulos.
TJJ:llä ei ollut ns. täyskaasukartta käytössä (kick-down), eli tuossa ei ecu varmaan yritäkään ottaa huipputehoja irti. Onko tuossa automaagissa muuten niin, että esim. pakkokolmosta ei saa päälle vaan kick-downissa heittää pienemmän?
Jos login ottaisi alusta alkaen kick-downin kanssa täyskaasulla, niin ennakot on varmasti erilaiset mitä nyt.
Last edited by pheno; 17-06-2013, 21:45.
Reason: quotet päin prinkkalaa
Pakko kysyä, kuinka nopea päivitysnopeus tuolla mokkulalla on? montako kertaa sekunnissa päivittyy ja paljonko eri arvoja tulee näytölle ?
En osaa sanoa tarkemmin, mutta harvoinhan se päivittyy, oisko joku kerran sekunnissa tai vähän nopeammin. Eli ei sillä nopeaa vaihtelua saa näkyviin, pitkää trendiä sitten taas näkee hyvin kun se piirtää grafiikkaa koko ajan jos haluaa. Arvojahan saa monia, en tiedä nyt hidastaako lisää jos niitä valitsee enemmän kerralla.
TJJ:llä ei ollut ns. täyskaasukartta käytössä (kick-down), eli tuossa ei ecu varmaan yritäkään ottaa huipputehoja irti. Onko tuossa automaagissa muuten niin, että esim. pakkokolmosta ei saa päälle vaan kick-downissa heittää pienemmän?
Kyllä se heittää väkisin pienemmän. Sama ongelma on myös jos yritän 2. vaihteella 1500rpm kohdalla kickdownia, luultavasti heittää vielä 1. vaihteelle.
Mutta täytyy kokeilla 3. vaihteella kickdown ja katsoa mitä tuo loggaa 2.vaihteella. Ja sitten boosteria tankkiin ja sama uudestaan. Ja Vanoksenkin arvot pitäisi logata.
Mutta kyllähän tuossa kaasuläppä on täysin auki jo ennen kickdownia, tiedä sitten vaatiiko se kuitenkin kickdownin täysiin tehoihin. Ne satunnaiset "hurjat tehot" kuitenkin ovat päällä ilman kickdowniakin ja tuntuvat jo paljon ennen täyskaasua.
En osaa sanoa tarkemmin, mutta harvoinhan se päivittyy, oisko joku kerran sekunnissa tai vähän nopeammin. Eli ei sillä nopeaa vaihtelua saa näkyviin, pitkää trendiä sitten taas näkee hyvin kun se piirtää grafiikkaa koko ajan jos haluaa. Arvojahan saa monia, en tiedä nyt hidastaako lisää jos niitä valitsee enemmän kerralla.
Juu, onhan se hieman hidas jos vertaa että piuhallisella kaapelilla tulee dataa n. 100ms välein. Mutta eihän sitä dataa aina niin paljoa tarvitsekaan.
Kyllä se heittää väkisin pienemmän. Sama ongelma on myös jos yritän 2. vaihteella 1500rpm kohdalla kickdownia, luultavasti heittää vielä 1. vaihteelle.
Mutta täytyy kokeilla 3. vaihteella kickdown ja katsoa mitä tuo loggaa 2.vaihteella. Ja sitten boosteria tankkiin ja sama uudestaan. Ja Vanoksenkin arvot pitäisi logata.
Mutta kyllähän tuossa kaasuläppä on täysin auki jo ennen kickdownia, tiedä sitten vaatiiko se kuitenkin kickdownin täysiin tehoihin. Ne satunnaiset "hurjat tehot" kuitenkin ovat päällä ilman kickdowniakin ja tuntuvat jo paljon ennen täyskaasua.
Itse veikkaisin, että käytössä eri kartta kickdown:issa kuin kaasu pohjassa (ei kickdown). Mutta eihän sitä tiedä. Mitä itse olen loggaillut, niin vasta kun kaasu on täysin pohjassa, menee eri kartta päälle. Ennen kuin poljin on pohjassa ennakko nousee tasaisesti. Täyskaasussa ennakot koko kierrosalueella on tosiaan pienempiä mitä osakuormalla. Näyttäisi pitkälti menevän samaa rataa mitä Perlenbacher:n kuva näytti. Tosin mulla on täysin eri moottori kuin sulla, että siitä ei välttämättä voi paljoa päätellä.
Juu, onhan se hieman hidas jos vertaa että piuhallisella kaapelilla tulee dataa n. 100ms välein.
Aamulla taas kattelin sytytysennakkoa ja näytti että jos ajan esim. 4000 rpm tuntumassa kakkosella tasanopeutta niin silloin saa kyllä ennakon sinne lähelle 30 pysyvästikin. Taitaa tuo lukema päivittyä parikin kertaa sekunnissa.
Näkyykö INPA:lla MS42/43:ssa moottorin 'roughness' arvoja ?
Pitääkin kattella logeista saikos niitä esille, niitä voisi olla myös hyödyllistä loggailla, kun moottoriin on kuorman alla.
Ainakin MS41 roughness-arvot sekoaa siellä 1000rpm paikkeilla kun ei ilmeisesti riitä tarkistelun nopeus. Melko hi-tech muutenkin kun mittaa kampiakselin nopeuden muutoksia..
Mutta täytyy kokeilla 3. vaihteella kickdown ja katsoa mitä tuo loggaa 2.vaihteella. Ja sitten boosteria tankkiin ja sama uudestaan. Ja Vanoksenkin arvot pitäisi logata.
Mutta kyllähän tuossa kaasuläppä on täysin auki jo ennen kickdownia, tiedä sitten vaatiiko se kuitenkin kickdownin täysiin tehoihin. Ne satunnaiset "hurjat tehot" kuitenkin ovat päällä ilman kickdowniakin ja tuntuvat jo paljon ennen täyskaasua.
Jos näin on, niin testin voi kaiketi rajata "vain kaasu pohjassa ilman kick-downia". Tuo vanos-data myös kiinnostaa, että miten se oikeasti säätyy eri kierrosalueilla ja kuormalla. Voit koittaa nopeuttaa kommunikointia testo.ini:stä, laita muut pause-arvot nollaksi, paitsi pause_after 10 tai 20. Jos kommunikointii hyytyy tai alkaa tökkiä, kasvata arvoa.
Mihin teknologiaan muuten mahtaa perustua tuo vanoksen "tiiveys" testi, saksaksi 'dichtheit', mikä anturi, tms. sitä mittaa ? Sellaisia arvoja, kun pystyy tuolta MS42/43 eculta kysymään.
Mihin teknologiaan muuten mahtaa perustua tuo vanoksen "tiiveys" testi, saksaksi 'dichtheit', mikä anturi, tms. sitä mittaa ? Sellaisia arvoja, kun pystyy tuolta MS42/43 eculta kysymään.
Mahtaa perustua ihan yksinkertaisuudessaan siihen, että missä ajassa nokan ajoitus muuttuu, kun VANOS aktivoidaan. Tiiveyden tulos lasketaan siis nokka-akselin anturin antamasta tiedosta.
Comment