Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    Originally posted by Kems View Post
    Kävin lenkin heittämässä. Alavesiletku oli muutaman kilometrin ajolenkin jälkeen edelleen täysin kylmä. Onko ihan normaalia? Muuten lämmöt nousivat normaalisti puoleen väliin ja lämmintä alkoi puhaltamaan aika nopeasti.
    Jäähdytin nimensä mukaisesti jäähdyttää nestettä ja koska alavesiletku on paluuletku moottoriin, niin sen kuuluukin olla kylmä.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by Kems View Post
      Kävin lenkin heittämässä. Alavesiletku oli muutaman kilometrin ajolenkin jälkeen edelleen täysin kylmä. Onko ihan normaalia? Muuten lämmöt nousivat normaalisti puoleen väliin ja lämmintä alkoi puhaltamaan aika nopeasti.
      Kuumeniko se alavesiletku edes ilmauksen aikana?:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        Originally posted by janke View Post
        Mullahan on kaksi kiertovesipumppua joten, ilmaakos tuokin nyt sitten itekseen, kun vai ajelee menemään?

        Latent heat systeemin ilmaukseen en ota kantaa. Mutta perus M52 on ilmattu ihan vaan kiertovesipumpun avulla. Virrat päälle ja lämmöt 32c ihkasta. Puhallus pienelle, ilmaruuvit kokonaan pois ja sitten ei muutako kaatelee nestettä niin kauan ku ilmaruuveista tulee pelkkää nestettä.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Kems
          Bimmer Rookie
          • May 2012
          • 151
          • Pirkanmaa

          Originally posted by janke View Post
          Kuumeniko se alavesiletku edes ilmauksen aikana?:think
          En huomannut koittaa. Eikös se ole suljettuna kunnes neste lämpiää tarpeeksi? Täytyy koittaa huomenna pidemmän ajon jälkeen sitä letkua. Se lyhyt termarikotelosta oikealle edestä katsottuna lähtevä ylävesiletku lämpesi kyllä aika kuumaksi. Kyllä siitä kädellä vielä kiinni pystyi ottamaan ajon jälkeen. Mutta tosiaan se vasemmalle alas lähtevä pidempi letku oli aivan kylmä. Varmistin tällä vain, että puhumme samoista letkuista, kun en tätä konetta ole muutamaa päivää kauempaa ihmetellyt. Lämmöt ei kyllä koskaan ole yli puolenvälin nousseet, että luulisi kyllä avautuvan alemmankin letkun.

          Comment

          • makethecake
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 189
            • Helsinki

            Originally posted by janke View Post
            Kuumeniko se alavesiletku edes ilmauksen aikana?:think
            jos haluut nähä toimiiko se niin koko systeemi niin anna sen moottorin lämmetä eli älä jäähdytä sitä vitun konetta sisältä vaan anna sen lämmetä ei puhtimia päälle se meinaa jähtyy sissällä katos on toinen syyläri jos ei meinaa sit ku alavesiletkuu on kuuma sun termari on auki ja se kiertää niin päin että alhaalta ylös eikä ylhäältä alas sori vaan kuka tossa puhua jotain sekavia

            niin eli nopeasti

            -kone käyntiin kaikki puhaltimet veks (HUOM kato vaan et siel on sit sitä nestettä ja oot ilmannu pahimmat kiertovesipumppu päällä yleensä ei ees tarvii käynnistää kyl autoo ku e39 ilmaa)tai kuumentaa

            -ku termari aukee nii alavesi letku lämpenee (ylläri ku se on termostaatin takana?=) )

            -ja sit katot et se puhaltaa sitä kuumaa!

            -ps kato se paisarin taso
            E28 The one and the only

            Comment

            • Tome
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 548
              • Joensuu

              Originally posted by makethecake View Post
              jos haluut nähä toimiiko se niin koko systeemi niin anna sen moottorin lämmetä eli älä jäähdytä sitä vitun konetta sisältä vaan anna sen lämmetä ei puhtimia päälle se meinaa jähtyy sissällä katos on toinen syyläri jos ei meinaa sit ku alavesiletkuu on kuuma sun termari on auki ja se kiertää niin päin että alhaalta ylös eikä ylhäältä alas sori vaan kuka tossa puhua jotain sekavia

              niin eli nopeasti

              -kone käyntiin kaikki puhaltimet veks (HUOM kato vaan et siel on sit sitä nestettä ja oot ilmannu pahimmat kiertovesipumppu päällä yleensä ei ees tarvii käynnistää kyl autoo ku e39 ilmaa)tai kuumentaa

              -ku termari aukee nii alavesi letku lämpenee (ylläri ku se on termostaatin takana?=) )

              -ja sit katot et se puhaltaa sitä kuumaa!

              -ps kato se paisarin taso
              oli vähän vaikeuksia ymmärtää tota sun tekstiä mutta todellakaan neste ei kierrä "alhaalta ylös" vaan nimenomaan kuten jo ylläkin mainittiin, alavesiletku on paluuletku moottoriin ja tätä paluuta ohjataan termostaatilla. Alavesiletku alkaa lämmetä vasta kun termostaatti on pitempiä aikoja auki lämpimillä keleillä. Tämä vaan kakkumakelle tiedoksi..

              Comment

              • sonikk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 1664
                • Kerava

                Millä ohjelmalla tuo "jenkkiparkkien" koodaus onnistuu? Sujuuko inpalla tai ncs:llä?

                Comment

                • Jakuza
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 516
                  • Brisbane

                  Originally posted by sonikk View Post
                  Millä ohjelmalla tuo "jenkkiparkkien" koodaus onnistuu? Sujuuko inpalla tai ncs:llä?
                  NCSexpert/BMW scanner

                  Comment

                  • Mik@
                    BTCF Member
                    • Jul 2010
                    • 1413
                    • Nurmes

                    Käykö se "uudempi" valomoduli suoraan -96 autoon? Ilmeisesti tuohon vanhaan ei saa ohjelmoitua automaatti valoja? Ja mikähän olisi ko. purkin numero?
                    Last edited by Mik@; 21-11-2012, 11:49. Reason: korj.
                    E61 520Da

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      kuvallisia ohjeita apuskin penkin tunnistinmaton vaihtoon?:think turha ehdotta hassua boksia sinne.

                      Comment

                      • Baijeri46
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2011
                        • 45
                        • Turku

                        Moro!
                        Omassa 520i:ssä (vm. -96) on aina kylmänä käyntiin laitettaessa vaikeuksia pysyä käynnissä, mutta kun kone pääsee vähän lämpeämään niin kone pelittää normaalisti.
                        Vaihdoin tuosta imupuolelta ne pari letkua(10 ja 14) kun on neuvottu käyntihäiriöiden ilmetessä vaihtamaan. Ongelma ei korjaantunut ja huomasin että pömpeli johon tuo letku numero 14 menee, niin siihen tulevan piuhan liitin oli irti.:think
                        Laitoin tuon johdon takaisin paikalleen ja tyhjäkäynti lämpimänä laski välittömästi 700 kierrokseen edellisen 1000rpm sijaan. Auto kuitenkin alkoi nykiä tasakierroksilla ajettaessa ja tämä loppui kun piuhan irroitti, eikä kylmänäkään pysynyt yhtään peremmin käynnissä(piuhan siis ollessa paikallaan).
                        Tossa vielä linkki siihen käyntihäiriö topikkiin.


                        Eli mikäs tuo kyseinen pömpeli on on ja osaako joku sanoa mistäs jatkan vian etsintää?
                        sigpic

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3667
                          • seinäjoki

                          Originally posted by Baijeri46 View Post
                          Moro!
                          Omassa 520i:ssä (vm. -96) on aina kylmänä käyntiin laitettaessa vaikeuksia pysyä käynnissä, mutta kun kone pääsee vähän lämpeämään niin kone pelittää normaalisti.
                          Vaihdoin tuosta imupuolelta ne pari letkua(10 ja 14) kun on neuvottu käyntihäiriöiden ilmetessä vaihtamaan. Ongelma ei korjaantunut ja huomasin että pömpeli johon tuo letku numero 14 menee, niin siihen tulevan piuhan liitin oli irti.:think
                          Laitoin tuon johdon takaisin paikalleen ja tyhjäkäynti lämpimänä laski välittömästi 700 kierrokseen edellisen 1000rpm sijaan. Auto kuitenkin alkoi nykiä tasakierroksilla ajettaessa ja tämä loppui kun piuhan irroitti, eikä kylmänäkään pysynyt yhtään peremmin käynnissä(piuhan siis ollessa paikallaan).
                          Tossa vielä linkki siihen käyntihäiriö topikkiin.


                          Eli mikäs tuo kyseinen pömpeli on on ja osaako joku sanoa mistäs jatkan vian etsintää?
                          Juu, eli se "pömpeli" on tyhjäkäynti venttiili, tyhjk.moottori, lisäilma luistin jne. Olikos se letku num.14 rikki? Se luistin nimittäin voi olla jumissa joka aiheuttaa kaikenmaailman käynti sekoilua. Suosittelen, että otat sen luistimen irti ja puhdistat sen vaikka jarru cleanerilla ja topsipuikoilla. Puhaltele paineilmaa perään ja sitten vaikka lukkoöljyä lopuksi kyytipojaksi. Jos ei toi edellä oleva auta, niin uutta tilalle.
                          Mulla jo toinen käytetty luistin menossa ja puhdistettu 3kertaa, eikä vieläkään toimi kunnolla joten uusi täytyy hankkia
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Originally posted by janke View Post
                            Mulla jo toinen käytetty luistin menossa ja puhdistettu 3kertaa, eikä vieläkään toimi kunnolla joten uusi täytyy hankkia
                            ...Vai oisko vika sittenkin ehkä jossain ihan muualla
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Baijeri46
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2011
                              • 45
                              • Turku

                              Nopeasti tsekatessa ei mitään pään kokoista koloa letkusta löytynyt, mutta teippiä kyseiseen letkuun oli istutettu.
                              No mutta ei muuta kun sitä luistinta putsailemaan ja ihmettelmään mitä tapahtuu, vai tapahtuuko yhtään mitään.
                              sigpic

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3667
                                • seinäjoki

                                Originally posted by Cell View Post
                                ...Vai oisko vika sittenkin ehkä jossain ihan muualla
                                Voi hyvinki olla.... sitähän on joskus täällä mietitty Kaol voi vahvistaa, että jotain hämärää imusarjan alta supsutteli.
                                Last edited by janke; 21-11-2012, 22:20.
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎