E39 kysymyksiä ja vastauksia IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #316
    Originally posted by suffeli View Post
    Ulkona +8°C, ilmastointi päällä, asetusarvo 16°C ja sisääntuleva ilma n.20°C. Ilmastointi pois päältä -> vain ääni muuttuu. Sit lämmöt täysille (32C) ja sisään puhaltaa n.70°C ilmaa. Missä vika? Vesiventtiili jumissa?
    Eikai tuossa mitään vikaa ole, jos asetus on 16-asteessa ja auton sisällä on vähemmän lämmintä niin ilmastointi tietenkin koittaa saavuttaa sen asetetun lämpötilan. Tässä tapauksessa puhaltamalla 20-asteista ilmaa.
    M550d

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #317
      Originally posted by TJJ View Post
      Eikä ole.

      Tietyissä tilanteissa menee päälle. Jos sisä-ulko lämpötilaero suuri tai laittaa ilmastoinnille maksimi pyynnin eli 16 niin menee päälle. Kun ero tasaantuu palaa takaisin ulkoilmaotolle. Sinänsä tyhmää kun autossa on kuuma sisällä niin miksi se yrittää buustata kuumalla ilmalla. No saksalainen tietää...

      Sama oli edellisessä e36:ssa.

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #318
        Originally posted by jumbo View Post
        Eikai tuossa mitään vikaa ole, jos asetus on 16-asteessa ja auton sisällä on vähemmän lämmintä niin ilmastointi tietenkin koittaa saavuttaa sen asetetun lämpötilan. Tässä tapauksessa puhaltamalla 20-asteista ilmaa.
        Jos asetus 16 tulee maksimi kylmää, jos 32 tulee maksimi kuumaa sisälämpötilasta riippumatta.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #319
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Tietyissä tilanteissa menee päälle. Jos sisä-ulko lämpötilaero suuri tai laittaa ilmastoinnille maksimi pyynnin eli 16 niin menee päälle. Kun ero tasaantuu palaa takaisin ulkoilmaotolle. Sinänsä tyhmää kun autossa on kuuma sisällä niin miksi se yrittää buustata kuumalla ilmalla. No saksalainen tietää...
          Enpä ole huomannut, että tuo sisäkierto olisi minulla automaattisesti ikinä mennyt päälle. Kytkin on ulkokierron asennossa, ei AUC:ssä. Faceliftissähän max-toiminto sen toki tekee.

          Kyllä tuo sisäkierto on tehokkain keino saada kuuma auto viilenemään, siis jos ulkona on kuuma. Silloinhan höyrystin viilentää vain auton ilmaa ja tilanne/teho paranee kokoajan kun auto viilenee, ulkoilmaa kierrättämällä sinne tulee kuitenkin aina vain kuumaa ulkoa.
          E39 528iA

          Comment

          • suffeli
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 559
            • JKL

            #320
            Eilen autossa oli varmaan joku +30C sisällä ja silti tuli vain 20C ilmaa. Onko raadin arvaus siis jumiutunut vesiventtiili? Voiko sen sielunelämää tutkia esim. INPAlla vai pitääkö se irroittaa? Ihan hirveesti en jaksa tuon kanssa temppuilla, tosin ei viitsi vaihdattaa uuttakaan jos vika ei olekaan siinä.

            Auttaisiko koputtelu tms testailu?
            ------
            G31 530d

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #321
              Originally posted by suffeli View Post
              Eilen autossa oli varmaan joku +30C sisällä ja silti tuli vain 20C ilmaa. Onko raadin arvaus siis jumiutunut vesiventtiili?
              Ilmastoinnista aineet kadonneet tai kompura ei jostain muusta syystä lähde päälle. Inpalla näet paljon paineanturi ilmoittaa jännitteeksi (siitä voi päätellä paljon ilmastoinnissa on painetta) ja myös höyrystimen lämpötilan.
              E39 528iA

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #322
                Originally posted by TJJ View Post
                Enpä ole huomannut, että tuo sisäkierto olisi minulla automaattisesti ikinä mennyt päälle. Kytkin on ulkokierron asennossa, ei AUC:ssä. Faceliftissähän max-toiminto sen toki tekee.

                Kyllä tuo sisäkierto on tehokkain keino saada kuuma auto viilenemään, siis jos ulkona on kuuma. Silloinhan höyrystin viilentää vain auton ilmaa ja tilanne/teho paranee kokoajan kun auto viilenee, ulkoilmaa kierrättämällä sinne tulee kuitenkin aina vain kuumaa ulkoa.
                Kai tuossa voi olla koodaus/vuosimalli eroja. Selvästi kuulee kun sisäkierto menee päälle ja pois. En ikinä käytä auc asentoa.

                Jos ulkona +10 ja auto seisoo auringossa. Lämpenee sisältä +30. Olisihan se tehokkaampaa vetää ulkoa kylmää kuin sisältä kuumaa.

                Ainakin E36:ssa sisäkierto meni pois kun auto viileni sisältä, eli toimi väärinpäin.

                Comment

                • suffeli
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 559
                  • JKL

                  #323
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Ilmastoinnista aineet kadonneet tai kompura ei jostain muusta syystä lähde päälle. Inpalla näet paljon paineanturi ilmoittaa jännitteeksi (siitä voi päätellä paljon ilmastoinnissa on painetta) ja myös höyrystimen lämpötilan.
                  Mutta jos ulkona on +8C, niin eikö järjestelmä ota sitä ulkoilmaa suoraan sisään?!? Miksi se sitä lämmittäisi?

                  Pitää varmaan vihdoin kaivaa jostain aikaa ja asentaa se INPA...
                  ------
                  G31 530d

                  Comment

                  • Muurahainen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #324
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Enpä ole huomannut, että tuo sisäkierto olisi minulla automaattisesti ikinä mennyt päälle. Kytkin on ulkokierron asennossa, ei AUC:ssä. Faceliftissähän max-toiminto sen toki tekee.

                    Kyllä tuo sisäkierto on tehokkain keino saada kuuma auto viilenemään, siis jos ulkona on kuuma. Silloinhan höyrystin viilentää vain auton ilmaa ja tilanne/teho paranee kokoajan kun auto viilenee, ulkoilmaa kierrättämällä sinne tulee kuitenkin aina vain kuumaa ulkoa.
                    Inpalla kun katselin tuota aikoinaan niin kyllä se ainakin aluksi menee sisäilmankierrolle.

                    Ulkokierto oli valittuna napista. Muita muuttujia en nyt hirveän tarkkaan muista.

                    Comment

                    • hemz
                      BTCF Member
                      • Jun 2007
                      • 697
                      • Karkkila

                      #325
                      Tuli mieleen, onko mahdolllista saada parkkeja syttymään kun avaa ovet avaimen kaukosäädöstä?
                      Jos on niin, miten? Ja jos joku vielä osaisi lähiseudulla tehdä, niin aina vaan paranee.

                      Kiitos.
                      NOTHING | WORKS

                      Comment

                      • bimmer528iA
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 62
                        • salo

                        #326
                        varaosana maksaa timanttitiskillä 6€ se tehostimen säiliön korkin tiiviste, joten tietääkö kukaan kertoa sitä kokoa? onko se tosiaan pelkkä o-rengas?

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #327
                          Originally posted by hemz View Post
                          Tuli mieleen, onko mahdolllista saada parkkeja syttymään kun avaa ovet avaimen kaukosäädöstä?
                          Jos on niin, miten?
                          On mahdollista, ja myös melkein mikä tahansa muu valo/valot, sama myös lukituksessa halutulla sammumisajalla. Tuo vaatii Intravee nimisen purkin.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            #328
                            Originally posted by bimmer528iA View Post
                            varaosana maksaa timanttitiskillä 6€ se tehostimen säiliön korkin tiiviste, joten tietääkö kukaan kertoa sitä kokoa? onko se tosiaan pelkkä o-rengas?
                            Onhan se ihan O-rengas. Kokoa en osaa sanoa.

                            Tosin joskus kannattaa vaihtaa koko säiliö kun siellä on sisällä suodatin.
                            Yleensä kun tuo O-rengas on entinen niin silloin alkaa olla säiliökin käytetty.

                            Comment

                            • bimmer528iA
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2013
                              • 62
                              • salo

                              #329
                              Originally posted by Muurahainen View Post
                              Onhan se ihan O-rengas. Kokoa en osaa sanoa.

                              Tosin joskus kannattaa vaihtaa koko säiliö kun siellä on sisällä suodatin.
                              Yleensä kun tuo O-rengas on entinen niin silloin alkaa olla säiliökin käytetty.
                              eihän tässä muuten mitään, mutta kun ei oo sitä o-rengasta siinä... :think

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4180

                                #330
                                Originally posted by bimmer528iA View Post
                                eihän tässä muuten mitään, mutta kun ei oo sitä o-rengasta siinä... :think
                                Laitoin yv. Mulla on joutavana uusi OEM O-rengas tai uusi korkki + O-rengas.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X