Originally posted by Hemi
View Post
E39 Nelipyöräsuuntaus. II
Collapse
X
-
Kuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.Originally posted by spyke View PostHyvä pointti Hemi ! Mistä suosittelisit "vinguttamaan", vai onko hyvinkin tapauskohtaista? Vinkuahan ei varmasti tarvitse paljoa näyttää, kun vain sen tekee oikeasta paikasta...
Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).
Comment
-
Etupään camber ja caster kun saa tietää, voi hieman kattoa mistä puoltaminen voisi johtua. Jos puoltaminen on todella rajua, niin kannattaa kokeilla kääntää renkaat puolelta toiselle keulassa.Originally posted by Jasuuu View PostMihin arvoihin säädätän orkkisalustalla ja 17" vanteilla kulmat? Auto puoltaa oikealle ihan perkuleesti.
Comment
-
Kiitos Hemi ja muut. Näillä ohjeilla eteenpäin.Originally posted by Hemi View PostKuten sanoin...”kun käyttää mielikuvitusta, aina tapauskohtaisesti”.
Eli katsoo nyt vähän mistä helpoiten saa niin ettei tarvitse mitään pitkiä holkkeja kairata sisältä soikeiksi.
Ihan ensimmäisenä katsoisin miten sitä varsinaista cambersäätöä saisi modifioimalla muutettua jotta suurempi säätöalue mahdollistuisi (mm.poistamalla sen epäkeskon ko.säädöstä ja vinguttamalla lisää säätöä).
Ja kyllä, kaikki tuennat pysyy kiinni jopa törmäystilanteissa ilman että säätö itsekseen muuttuu (eli kakki tukivarret saa mennä täysin solmuun ilman että säätö muuttuu kun pultit on kunnolla kiristetty).
E38 728 -99
Comment
-
Terve..
Ongelma on 540 bemmi. Takana aurausta 11mm. Vaihdettu kaikki uudet tukivarret, puslat ja alatukivarretkin.. säädöt tapissa, eikä muuty mikskään. Apurunkoa yritetty vertailla ehjän auton kanssa, ei näy äkkiseltään suuria heittoja...:thinkTojota supra mk3 turpo
BMW e34 518
Chevy van 6.2d
MB "ponttooni"
Chevrolet apache stepside pickup 350cid '58
ex e38 750, e39 525tds, e36 325 coupe, e30 318 '87, e34 535 '88, audi 80 2.6 quattro, MB w201 2,5d, 2x mb w124 2.5d, mb w124 230ce, hilux '99
Comment
-
Se miksi näistä ei joskus saa säätöjä kohdalleen johtuu useimmiten niin edessä kuin takanakin laakeripesästä, eli carrierista. e39:ssä ne ovat huippukevyttä alumiinia ja vääntyvät kiinnityksistään helpostikkin sen verran että säätövarat loppuu:Originally posted by enmity View PostTerve..
Ongelma on 540 bemmi. Takana aurausta 11mm. Vaihdettu kaikki uudet tukivarret, puslat ja alatukivarretkin.. säädöt tapissa, eikä muuty mikskään. Apurunkoa yritetty vertailla ehjän auton kanssa, ei näy äkkiseltään suuria heittoja...:think
Etu:

Taka (sedanissa ja farkuissa erilaiset):
Comment
-
Mikä se oisi semmonen maksimi madallus, että kulmat saa oikein? Talvikumi 225/40/18 ja nyt syksyllä, en jaksa kuutta tuntia pihalla rymytä siimojen kanssa että saapi kohilleen kun taas saapi talveksi korottaa ainaki sen 40mm.
Sotkamo Connection
Comment
-
Auto ois nyt menossa perjantaina menossa kulmien säätöön. Renkaita on alla 225/50 r17 talviset ja kesät tulee olemaan samat. Ilmotin liikkeeseen erikseen että taakse camber kulmat -1,50 asteen tienoille kun ohjearvot on siinä -2.0 luokkaa. Olikos se nyt niin että edessä on oltava se asteen verran pystymmässä camber? Alustaa tossa on puotetta ehkä se 50/30? Caster yms auraus arvot varmaan koneen antamien arvojen mukaan. Vittumainen ajettava nyt talvikelillä kun camberia näyttää olevan perkeleesti liikaa...
F11 535d xDrive M-Sport -13
Comment
-
Sanoisin, että käyt ensin siellä suuntauksessa ja laitat sitten tänne sieltä suuntauksesta saamasi raportin ja katsotaan miltä ne kulmat näyttää. 99%-varmuudella edessä on camber-kulmat varmasti mitä sattuu... tämä on vain tosiasia! Asteen erohan pitäisi olla etu ja takapään cambereissa, mutta pieni ero tuossa ei ehkä haittaa.Originally posted by juha_s View PostAuto ois nyt menossa perjantaina menossa kulmien säätöön. Renkaita on alla 225/50 r17 talviset ja kesät tulee olemaan samat. Ilmotin liikkeeseen erikseen että taakse camber kulmat -1,50 asteen tienoille kun ohjearvot on siinä -2.0 luokkaa. Olikos se nyt niin että edessä on oltava se asteen verran pystymmässä camber? Alustaa tossa on puotetta ehkä se 50/30? Caster yms auraus arvot varmaan koneen antamien arvojen mukaan. Vittumainen ajettava nyt talvikelillä kun camberia näyttää olevan perkeleesti liikaa...
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Miks siellä pitää ravata useamman kerran? Siks niitä kyselin että sais kerralla oikein, ei minusta oo kannattavaa muutakuin säätöfirmalle...Originally posted by janke View PostSanoisin, että käyt ensin siellä suuntauksessa ja laitat sitten tänne sieltä suuntauksesta saamasi raportin ja katsotaan miltä ne kulmat näyttää. 99%-varmuudella edessä on camber-kulmat varmasti mitä sattuu... tämä on vain tosiasia! Asteen erohan pitäisi olla etu ja takapään cambereissa, mutta pieni ero tuossa ei ehkä haittaa.F11 535d xDrive M-Sport -13
Comment
-
Jos olet lukenut täältä suuntaus threadista yhtään vanhoja keskusteluita, niin selviää kyllä miksi pitää käydä vähintäänkin toisen kerran. Mutta jos autossasi on edessä camberit valmiiksi jo tasaisesti toleranssialueen alkupäässä, ja takaa saa säädettyä sitten siihen asteen eroon etupään kanssa, niin sitte homma ok. Ammattitaitoinen suuntaaja kyllä sanoo sinulle sitten jos ei säädöt onnistu, että mitä alustassa pitää korjata/säätää että oikeat toleranssit toteutuu.Originally posted by juha_s View PostMiks siellä pitää ravata useamman kerran? Siks niitä kyselin että sais kerralla oikein, ei minusta oo kannattavaa muutakuin säätöfirmalle...Last edited by janke; 25-11-2015, 08:34.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Ja edessä ei ole cambersäätöjä, joten sinne pitää ne tarvittaessa tehdä etukäteen tai varmistua että säätäjä alkaa ne sinne vinguttamaan. Taitaa suurin osa todeta että ei ole säätöjä ja nostaa kädet pystyyn.
Plus toki olisi hyvä varmistua että alusta on siinä kunnossa että säätö ylipäänsä on mahdollista.E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
Comment