Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jiipee-
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2008
    • 655
    • Rovaniemi

    Mites toi e39 manuaali-kylmästöinti? Pärjääkö sen kans hermoja menettämättä? Yhessä volvossa ollu manu-ilmastointi ja koko ajan oli liian kylmä tai kuuma, meinas vähä kiristää. Jonku näköset asteikothan tuossa manu-ilmastointi versiossakin näyttää olevan:think Kummallista kyllä että kyseisessä yksilössä on nahkapenkit sähkösäädöin, kattoluukku, puhelin, 4:3 näyttö ja sitte on manuilmastointi

    Comment

    • peto2
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 8274
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by jiipee- View Post
      Mites toi e39 manuaali-kylmästöinti? Pärjääkö sen kans hermoja menettämättä? Yhessä volvossa ollu manu-ilmastointi ja koko ajan oli liian kylmä tai kuuma, meinas vähä kiristää. Jonku näköset asteikothan tuossa manu-ilmastointi versiossakin näyttää olevan:think Kummallista kyllä että kyseisessä yksilössä on nahkapenkit sähkösäädöin, kattoluukku, puhelin, 4:3 näyttö ja sitte on manuilmastointi
      E39:n manuaali-ilmastoinnista ei ole kokemusta mutta ainakin jo e34:ssä on lämmönsäätö automaattinen (asteet lämmönsäätöpotikassa) vaikka puhallusnopeus ja suunta täytyy säätää ite.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • jiipee-
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2008
        • 655
        • Rovaniemi

        Originally posted by peto2 View Post
        E39:n manuaali-ilmastoinnista ei ole kokemusta mutta ainakin jo e34:ssä on lämmönsäätö automaattinen (asteet lämmönsäätöpotikassa) vaikka puhallusnopeus ja suunta täytyy säätää ite.
        Joo niin on, mutta mun mielestä tossa e39 manuilmastoinnissa ei ole ku parit asteluvut. e34:ssa oli muistaakseni kaikki astelukuja?:think Puhallusnopeuden ja suunnan säätö on nyt niin pikkujuttu että sen kans pärjää, mutta lähinnä tosiaan mietin sitä, että miten tuo lämmönsäätö svengaa Että kuinka hyvin piettää asetetun arvon, kellään kokemuksia?


        Last edited by jiipee-; 11-03-2014, 15:18.

        Comment

        • fisukinttu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2011
          • 161
          • esbå

          Originally posted by jiipee- View Post
          Mites toi e39 manuaali-kylmästöinti? Pärjääkö sen kans hermoja menettämättä?
          Itsellä nyt muutama viikko takana manuaali-ilmastoinnillisella kolmeysillä ajoa.

          Edellinen käyttis oli kolmenelonen manuaalisella ilmastoinnilla ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kolmenelosessa on kaksi lämpötilasäädintä portaattomalla säädöllä, koko ajan sai olla venkslaamassa suuntaan tai toiseen että oli sopiva lämpötila.

          Kolmeysissä taas on vain yksi lämpötilasäädin ja siinäkin portaat, joten saman lämpötilan löytäminen on helppoa. Ei tarvitse kesken ajon säädellä kuten kolmenelosessa. Itse en ainakaan osaa kaivata enää automaatti-ilmastointia vaikka autoa ostaessa vähän jännittikin, että pärjääkö tuon kanssa ollenkaan. Orvon näköinenhän se on verrattuna automaattiseen, mutta itse en näe mitään syytä jättää autoa siitä syystä hankkimatta, että ilmastointi on manuaalinen.

          Näissäkin on ilmeisesti ollut kahta erilaista manuaali-ilmastointia, neljällä tai kolmella kiertovalitsimella, itsellä siis kokemusta jälkimmäisestä.

          Comment

          • jiipee-
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2008
            • 655
            • Rovaniemi

            Originally posted by fisukinttu View Post
            Itsellä nyt muutama viikko takana manuaali-ilmastoinnillisella kolmeysillä ajoa.

            Edellinen käyttis oli kolmenelonen manuaalisella ilmastoinnilla ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kolmenelosessa on kaksi lämpötilasäädintä portaattomalla säädöllä, koko ajan sai olla venkslaamassa suuntaan tai toiseen että oli sopiva lämpötila.

            Kolmeysissä taas on vain yksi lämpötilasäädin ja siinäkin portaat, joten saman lämpötilan löytäminen on helppoa. Ei tarvitse kesken ajon säädellä kuten kolmenelosessa. Itse en ainakaan osaa kaivata enää automaatti-ilmastointia vaikka autoa ostaessa vähän jännittikin, että pärjääkö tuon kanssa ollenkaan. Orvon näköinenhän se on verrattuna automaattiseen, mutta itse en näe mitään syytä jättää autoa siitä syystä hankkimatta, että ilmastointi on manuaalinen.

            Näissäkin on ilmeisesti ollut kahta erilaista manuaali-ilmastointia, neljällä tai kolmella kiertovalitsimella, itsellä siis kokemusta jälkimmäisestä.

            Oorait, kiitoksia tästä! Itelläki ollu yks e34 missä oli kaikki lukemat muistaakseni asteikolla ja se pelasi hienosti. Eiköhän tuon manuilmastoinnin kans pärjää, kyseisessä mallissa on juurikin tuon näköinen paneli minkä kuvan laitoin. 2 kappaletta edellisiä e39 on ollut molemmat automaatti-ilmastoinnilla.

            Comment

            • Juu50
              Bimmer Fanatic
              • May 2012
              • 300
              • Kouvola

              Varmistetaan nyt vielä asia, kun keulalla on parkeissa ja sumareissa ledit, niin nuo tykkää vilkkua häiritsevästi. Sumarit myös sykkivät tietyin väliajoin vaikka eivät olisi päällä, niin nuo saa kuriin kun vain laittaa vastukset väliin? Sumareille 6ohm 50w ja parkeille 10w samoilla ohmeilla? Vikailmoituksia nuo ei kuitenkaan anna, parkeista kylläkin ohjelmoitu pois päältä.

              Comment

              • Bmw Dreamer
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 2762
                • Kouvola

                Originally posted by Juu50 View Post
                Varmistetaan nyt vielä asia, kun keulalla on parkeissa ja sumareissa ledit, niin nuo tykkää vilkkua häiritsevästi. Sumarit myös sykkivät tietyin väliajoin vaikka eivät olisi päällä, niin nuo saa kuriin kun vain laittaa vastukset väliin? Sumareille 6ohm 50w ja parkeille 10w samoilla ohmeilla? Vikailmoituksia nuo ei kuitenkaan anna, parkeista kylläkin ohjelmoitu pois päältä.
                Älä ny samoilla ohmeilla laita...
                BMW 520d Touring '06 314tkm
                BMW 530D Touring '99 552tkm
                BMW 320da Touring '02 427tkm
                Volvo V70 D5 '02
                Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                Case IH 5140 Maxxum

                Comment

                • Juu50
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2012
                  • 300
                  • Kouvola

                  Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                  Älä ny samoilla ohmeilla laita...
                  Minkäs kokosta noilla sitte pitäs olla? Itse kun en noiden ohmien päälle ymmärrä juuta enkä jaata. Voisihan nuo toki jättää tuollaiseksi, ei tuo pieni värinä niin häiritsevää ole.

                  Comment

                  • Bmw Dreamer
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 2762
                    • Kouvola

                    Originally posted by Juu50 View Post
                    Minkäs kokosta noilla sitte pitäs olla? Itse kun en noiden ohmien päälle ymmärrä juuta enkä jaata. Voisihan nuo toki jättää tuollaiseksi, ei tuo pieni värinä niin häiritsevää ole.
                    Tuossa ohmin lakia: http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htm
                    Tuosta esim laskuri: http://www.netikka.net/phweb/Elektr/laskuri.html (löyty justiinsa, täähän on kätevä..)


                    No, 13,5V ja 55W, eli sumarin polttimo ois vastukseltaan noin 3,3 ohmia. Ihan noin rankka ei varmaan tarvi olla huijausvastuksen kuitenkaan, vaan tuo 6 ohmia 50w ois varmasti ihan ok sumarille.

                    Parkin kokohan riippuu onko xenonit vai ei? Ainakin varaosatiskillä meinasivat emännälle myyä väärää poltinta, ja mä väitin puhelimessa että se on tehokkaampi, kunnes sieltä kysyttiin "vai onks se xenoneilla?"...

                    No, sanotaan että 13,5V ja 5w eli noin 36,5 ohmia. 10w ja 40 ohmin paikkeilla oleva vastus skulais varmasti hienosti parkkien huijaukseen. Tai vois olla vaikka vähä isompikin, 47 ohmia vaikka, onhan siellä jo ne ledit pienenä vastuksena.
                    BMW 520d Touring '06 314tkm
                    BMW 530D Touring '99 552tkm
                    BMW 320da Touring '02 427tkm
                    Volvo V70 D5 '02
                    Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                    Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                    Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                    Case IH 5140 Maxxum

                    Comment

                    • Juu50
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2012
                      • 300
                      • Kouvola

                      Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                      Tuossa ohmin lakia: http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htm
                      Tuosta esim laskuri: http://www.netikka.net/phweb/Elektr/laskuri.html (löyty justiinsa, täähän on kätevä..)


                      No, 13,5V ja 55W, eli sumarin polttimo ois vastukseltaan noin 3,3 ohmia. Ihan noin rankka ei varmaan tarvi olla huijausvastuksen kuitenkaan, vaan tuo 6 ohmia 50w ois varmasti ihan ok sumarille.

                      Parkin kokohan riippuu onko xenonit vai ei? Ainakin varaosatiskillä meinasivat emännälle myyä väärää poltinta, ja mä väitin puhelimessa että se on tehokkaampi, kunnes sieltä kysyttiin "vai onks se xenoneilla?"...

                      No, sanotaan että 13,5V ja 5w eli noin 36,5 ohmia. 10w ja 40 ohmin paikkeilla oleva vastus skulais varmasti hienosti parkkien huijaukseen. Tai vois olla vaikka vähä isompikin, 47 ohmia vaikka, onhan siellä jo ne ledit pienenä vastuksena.
                      Tänks! Nyt avautu mullekki, täytyykin kattella mitä ebayssa on tarjolla. Ja on siis alkup. kseenonit.

                      Comment

                      • Bmw Dreamer
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 2762
                        • Kouvola

                        Originally posted by Juu50 View Post
                        Tänks! Nyt avautu mullekki, täytyykin kattella mitä ebayssa on tarjolla. Ja on siis alkup. kseenonit.
                        Hyvä!

                        Lisätään vielä sen verran, että vastuksen wateilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa paljon se aiheuttaa kuormaa virtajärjestelmään, vaan resistanssin ja jännitteen perusteella lasketaan vastuksen ottama virta, ja siitä ja vastukseen jäävästä jännitteestä lasketaan teho, jonka verran vastus lämpenee. Ja siis vastus saa tehonkestoltaan mielellään ollakki isompi jonkun verran, kuin mitä saadaan laskennallisesti, ei pala niin helposti, koska isomman tehonkeston vastuksessa on sitä jäähdytyspintaa enemmän.

                        Ikäänkuin laittais 12v järjestelmään 24v polttimon. Mut ei sitte kuitenkaan.
                        (noh, 12v 5w polttimolla on laskurin mukaan about sama resistanssi kuin 24v 21w. Ja jälkimmäinen ei varmasti pala 12v järjestelmässä )
                        BMW 520d Touring '06 314tkm
                        BMW 530D Touring '99 552tkm
                        BMW 320da Touring '02 427tkm
                        Volvo V70 D5 '02
                        Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                        Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                        Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                        Case IH 5140 Maxxum

                        Comment

                        • janim110
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 79
                          • Kangasala

                          Mistäs lähtis vikaa hakemaan, kun mittariston valot ja ilmastoinnin+radion/ajotietokoneen napeissa ei ledit pala. Mittariston, radion ja ilmastoinnin näytöt pelaa. Sulakkeita kävin läpi hanskalokerosta ja kaikki näyttäis ehjiltä. Niin ja ratin nappien valot toimii.

                          Ja toinen probleema on lukossa oleva kontinpohjalevy. Avain kyllä pyörii lukossa, mutta missään asennossa ei kahvasta aukea. Tarttis päästä varapyöräkoteloon... Niin ja touring kyseessä.
                          Last edited by janim110; 13-03-2014, 20:52.
                          e39 530dat-99

                          Comment

                          • Funki
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 375
                            • Kouvola

                            Kenelläkään tietoa mistä sais ostettua tollaset "tyhjät" muovit toho airbagin sivuille, eli siis ilman nappeja. Nopealla googletuksella ei löytynyt taikka hakusanat oli hukassa

                            e39 520i -01 Touring(Stahlblau)
                            ex.
                            e39 523i -97 Sedan(Oxfordgrün)
                            e34 525i Touring -94 (Daytonaviolett)
                            e36 325i -93 Coupe(sterlingsilber)
                            e30 316 -88 (schwarz)

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              Originally posted by Funki View Post
                              Kenelläkään tietoa mistä sais ostettua tollaset "tyhjät" muovit toho airbagin sivuille, eli siis ilman nappeja. Nopealla googletuksella ei löytynyt taikka hakusanat oli hukassa
                              Nr. 5/6
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Kalle
                                Newbiemmer
                                • Feb 2013
                                • 8
                                • Helsinki

                                Onko kukaan käyttänyt GM-Longlife Dexos2 5W30 öljyä 530d:ssä? Näyttäisi olevan BMW LL-04 luokitus. Ei olis pahan hintasta motonetissä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎