Mites toi e39 manuaali-kylmästöinti? Pärjääkö sen kans hermoja menettämättä?
Yhessä volvossa ollu manu-ilmastointi ja koko ajan oli liian kylmä tai kuuma, meinas vähä kiristää. Jonku näköset asteikothan tuossa manu-ilmastointi versiossakin näyttää olevan:think Kummallista kyllä että kyseisessä yksilössä on nahkapenkit sähkösäädöin, kattoluukku, puhelin, 4:3 näyttö ja sitte on manuilmastointi
E39 Kysymyksiä ja vastauksia VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E39:n manuaali-ilmastoinnista ei ole kokemusta mutta ainakin jo e34:ssä on lämmönsäätö automaattinen (asteet lämmönsäätöpotikassa) vaikka puhallusnopeus ja suunta täytyy säätää ite.Originally posted by jiipee- View PostMites toi e39 manuaali-kylmästöinti? Pärjääkö sen kans hermoja menettämättä?
Yhessä volvossa ollu manu-ilmastointi ja koko ajan oli liian kylmä tai kuuma, meinas vähä kiristää. Jonku näköset asteikothan tuossa manu-ilmastointi versiossakin näyttää olevan:think Kummallista kyllä että kyseisessä yksilössä on nahkapenkit sähkösäädöin, kattoluukku, puhelin, 4:3 näyttö ja sitte on manuilmastointi
F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
Joo niin on, mutta mun mielestä tossa e39 manuilmastoinnissa ei ole ku parit asteluvut. e34:ssa oli muistaakseni kaikki astelukuja?:think Puhallusnopeuden ja suunnan säätö on nyt niin pikkujuttu että sen kans pärjää, mutta lähinnä tosiaan mietin sitä, että miten tuo lämmönsäätö svengaaOriginally posted by peto2 View PostE39:n manuaali-ilmastoinnista ei ole kokemusta mutta ainakin jo e34:ssä on lämmönsäätö automaattinen (asteet lämmönsäätöpotikassa) vaikka puhallusnopeus ja suunta täytyy säätää ite.
Että kuinka hyvin piettää asetetun arvon, kellään kokemuksia?
Last edited by jiipee-; 11-03-2014, 16:18.
Comment
-
Itsellä nyt muutama viikko takana manuaali-ilmastoinnillisella kolmeysillä ajoa.Originally posted by jiipee- View PostMites toi e39 manuaali-kylmästöinti? Pärjääkö sen kans hermoja menettämättä?
Edellinen käyttis oli kolmenelonen manuaalisella ilmastoinnilla ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kolmenelosessa on kaksi lämpötilasäädintä portaattomalla säädöllä, koko ajan sai olla venkslaamassa suuntaan tai toiseen että oli sopiva lämpötila.
Kolmeysissä taas on vain yksi lämpötilasäädin ja siinäkin portaat, joten saman lämpötilan löytäminen on helppoa. Ei tarvitse kesken ajon säädellä kuten kolmenelosessa. Itse en ainakaan osaa kaivata enää automaatti-ilmastointia vaikka autoa ostaessa vähän jännittikin, että pärjääkö tuon kanssa ollenkaan. Orvon näköinenhän se on verrattuna automaattiseen, mutta itse en näe mitään syytä jättää autoa siitä syystä hankkimatta, että ilmastointi on manuaalinen.
Näissäkin on ilmeisesti ollut kahta erilaista manuaali-ilmastointia, neljällä tai kolmella kiertovalitsimella, itsellä siis kokemusta jälkimmäisestä.
Comment
-
Originally posted by fisukinttu View PostItsellä nyt muutama viikko takana manuaali-ilmastoinnillisella kolmeysillä ajoa.
Edellinen käyttis oli kolmenelonen manuaalisella ilmastoinnilla ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kolmenelosessa on kaksi lämpötilasäädintä portaattomalla säädöllä, koko ajan sai olla venkslaamassa suuntaan tai toiseen että oli sopiva lämpötila.
Kolmeysissä taas on vain yksi lämpötilasäädin ja siinäkin portaat, joten saman lämpötilan löytäminen on helppoa. Ei tarvitse kesken ajon säädellä kuten kolmenelosessa. Itse en ainakaan osaa kaivata enää automaatti-ilmastointia vaikka autoa ostaessa vähän jännittikin, että pärjääkö tuon kanssa ollenkaan. Orvon näköinenhän se on verrattuna automaattiseen, mutta itse en näe mitään syytä jättää autoa siitä syystä hankkimatta, että ilmastointi on manuaalinen.
Näissäkin on ilmeisesti ollut kahta erilaista manuaali-ilmastointia, neljällä tai kolmella kiertovalitsimella, itsellä siis kokemusta jälkimmäisestä.
Oorait, kiitoksia tästä! Itelläki ollu yks e34 missä oli kaikki lukemat muistaakseni asteikolla ja se pelasi hienosti. Eiköhän tuon manuilmastoinnin kans pärjää, kyseisessä mallissa on juurikin tuon näköinen paneli minkä kuvan laitoin. 2 kappaletta edellisiä e39 on ollut molemmat automaatti-ilmastoinnilla.
Comment
-
Varmistetaan nyt vielä asia, kun keulalla on parkeissa ja sumareissa ledit, niin nuo tykkää vilkkua häiritsevästi. Sumarit myös sykkivät tietyin väliajoin vaikka eivät olisi päällä, niin nuo saa kuriin kun vain laittaa vastukset väliin? Sumareille 6ohm 50w ja parkeille 10w samoilla ohmeilla? Vikailmoituksia nuo ei kuitenkaan anna, parkeista kylläkin ohjelmoitu pois päältä.
Comment
-
Älä ny samoilla ohmeilla laita...Originally posted by Juu50 View PostVarmistetaan nyt vielä asia, kun keulalla on parkeissa ja sumareissa ledit, niin nuo tykkää vilkkua häiritsevästi. Sumarit myös sykkivät tietyin väliajoin vaikka eivät olisi päällä, niin nuo saa kuriin kun vain laittaa vastukset väliin? Sumareille 6ohm 50w ja parkeille 10w samoilla ohmeilla? Vikailmoituksia nuo ei kuitenkaan anna, parkeista kylläkin ohjelmoitu pois päältä.BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
-
Tuossa ohmin lakia: http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htmOriginally posted by Juu50 View PostMinkäs kokosta noilla sitte pitäs olla? Itse kun en noiden ohmien päälle ymmärrä juuta enkä jaata. Voisihan nuo toki jättää tuollaiseksi, ei tuo pieni värinä niin häiritsevää ole.
Tuosta esim laskuri: http://www.netikka.net/phweb/Elektr/laskuri.html (löyty justiinsa, täähän on kätevä..)
No, 13,5V ja 55W, eli sumarin polttimo ois vastukseltaan noin 3,3 ohmia. Ihan noin rankka ei varmaan tarvi olla huijausvastuksen kuitenkaan, vaan tuo 6 ohmia 50w ois varmasti ihan ok sumarille.
Parkin kokohan riippuu onko xenonit vai ei? Ainakin varaosatiskillä meinasivat emännälle myyä väärää poltinta, ja mä väitin puhelimessa että se on tehokkaampi, kunnes sieltä kysyttiin "vai onks se xenoneilla?"...
No, sanotaan että 13,5V ja 5w eli noin 36,5 ohmia. 10w ja 40 ohmin paikkeilla oleva vastus skulais varmasti hienosti parkkien huijaukseen.
Tai vois olla vaikka vähä isompikin, 47 ohmia vaikka, onhan siellä jo ne ledit pienenä vastuksena.
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Tänks!Originally posted by Bmw Dreamer View PostTuossa ohmin lakia: http://koti.mbnet.fi/catapult/ohmi.htm
Tuosta esim laskuri: http://www.netikka.net/phweb/Elektr/laskuri.html (löyty justiinsa, täähän on kätevä..)
No, 13,5V ja 55W, eli sumarin polttimo ois vastukseltaan noin 3,3 ohmia. Ihan noin rankka ei varmaan tarvi olla huijausvastuksen kuitenkaan, vaan tuo 6 ohmia 50w ois varmasti ihan ok sumarille.
Parkin kokohan riippuu onko xenonit vai ei? Ainakin varaosatiskillä meinasivat emännälle myyä väärää poltinta, ja mä väitin puhelimessa että se on tehokkaampi, kunnes sieltä kysyttiin "vai onks se xenoneilla?"...
No, sanotaan että 13,5V ja 5w eli noin 36,5 ohmia. 10w ja 40 ohmin paikkeilla oleva vastus skulais varmasti hienosti parkkien huijaukseen.
Tai vois olla vaikka vähä isompikin, 47 ohmia vaikka, onhan siellä jo ne ledit pienenä vastuksena.
Nyt avautu mullekki, täytyykin kattella mitä ebayssa on tarjolla. Ja on siis alkup. kseenonit.
Comment
-
Hyvä!Originally posted by Juu50 View PostTänks!
Nyt avautu mullekki, täytyykin kattella mitä ebayssa on tarjolla. Ja on siis alkup. kseenonit.
Lisätään vielä sen verran, että vastuksen wateilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa paljon se aiheuttaa kuormaa virtajärjestelmään, vaan resistanssin ja jännitteen perusteella lasketaan vastuksen ottama virta, ja siitä ja vastukseen jäävästä jännitteestä lasketaan teho, jonka verran vastus lämpenee. Ja siis vastus saa tehonkestoltaan mielellään ollakki isompi jonkun verran, kuin mitä saadaan laskennallisesti, ei pala niin helposti, koska isomman tehonkeston vastuksessa on sitä jäähdytyspintaa enemmän.
Ikäänkuin laittais 12v järjestelmään 24v polttimon.
Mut ei sitte kuitenkaan. 
(noh, 12v 5w polttimolla on laskurin mukaan about sama resistanssi kuin 24v 21w. Ja jälkimmäinen ei varmasti pala 12v järjestelmässä
)
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Mistäs lähtis vikaa hakemaan, kun mittariston valot ja ilmastoinnin+radion/ajotietokoneen napeissa ei ledit pala. Mittariston, radion ja ilmastoinnin näytöt pelaa. Sulakkeita kävin läpi hanskalokerosta ja kaikki näyttäis ehjiltä. Niin ja ratin nappien valot toimii.
Ja toinen probleema on lukossa oleva kontinpohjalevy. Avain kyllä pyörii lukossa, mutta missään asennossa ei kahvasta aukea. Tarttis päästä varapyöräkoteloon... Niin ja touring kyseessä.Last edited by janim110; 13-03-2014, 21:52.e39 530dat-99
Comment
-
Kenelläkään tietoa mistä sais ostettua tollaset "tyhjät" muovit toho airbagin sivuille, eli siis ilman nappeja. Nopealla googletuksella ei löytynyt taikka hakusanat oli hukassa
e39 520i -01 Touring(Stahlblau)
ex.
e39 523i -97 Sedan(Oxfordgrün)
e34 525i Touring -94 (Daytonaviolett)
e36 325i -93 Coupe(sterlingsilber)
e30 316 -88 (schwarz)
Comment
-
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
Comment