Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Toivottavasti tuossa E60:ssä mittariston ilotulitus loppuu,kun saan akun vaidettua.
    Vaihdot meni helposti ihan ulkona (-26 ast.) ja E60:n näytöt palautui normaaliksi.Herkästi hörähti käyntiin ilman esilämmitystä parin päivän pakkashuilista huolimatta.Uusi akku oli toki lämmin.Testaillaan kylmässä sitten uudelleen.Ilmeisesti hehkut on ainakin kunnossa.

    E83:een homma hoitui vielä helpommin,kun tilaa oli paremmin ja kaapelit sai sivuun paremmin.Eikä ollut ylimääräisiä älykaapeleita varottavana.

    Originally posted by Laku View Post
    Mistä niitä halvemmalla sitten saa?
    Ihan paikallisesta autotarvike liikkeestä poika oli Boschin ostanut parisen kymppiä halvemmalla vs. Motonet.Kuten itsekkin toisesta vastaavasta tutun liikkeestä ostin nuo Vartat.

    PS:Eilen kun akut tilasin,oli tukkurilla ollut yli 50kpl noita 95Ah Vartan agm akkuja.Tänään aamupäivällä saldo nolla.Joten yleisimpiä kokoja harkitsevan kannattaa kiirehtiä,jos oikeasti akku on loppu.
    Last edited by Heguli 31; 08-01-2016, 20:08.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Mahtuuko tuo E61:een:



    Mistä niitä Vartoja edullisesti saa?

    Leave a comment:


  • DriveFast
    replied
    Originally posted by DriveFast View Post
    Jakaisikohan joku hieman viisauttaan e61 tupla-akkujen suhteen, en nyt ole itse onnistunut löytämään mitään faktaa asiaan liittyen, tuntuu nuo tupla-akulliset olevan melko harvinaisia..

    Päällimmäisenä kysymyksenä nyt on, että mihin tuota toista akkua tarvitaan? Näytti olevan 70Ah. Alempi akku ilmeisesti on se, joka auton käynnistää, tämä lienee 90Ah kapasiteetiltaan? Vähän kankeasti auto on lähtenyt käyntiin ja tarvitisi tuo alempi akku varmaankin vaihtaa.

    Vielä suurempaa hämmästystä aiheutti tuon "pikkuakun" jännite, kone sammutettuna 13,64V eikä ole ollut missään latauksessa tai vastaavassa. Lämpötila ulkona -22C. Tuo jännite ei reagoinut valojen tai vastaavien käyttöön mitenkään eli siitä päätellen kytkeytyy vasta auton käynnistyessä "verkkoon?"
    Ainoa järkeenkäypä selitys tuolle toiselle akulle olisi webasto, mutta sellaistakaan en ole autosta vielä löytänyt..
    Originally posted by markok View Post
    Onko tuo tupla akku ihan alkuperäis asennus? Onko varustelistalla tästä merkintää? En ole tällaisesta ennen kuullut. Mikähän auton historia on? Olisiko voinut olla aikaisemmin hälytysajoneuvo? Tuskin mikään äänenpaine auto kuitenkaan on kyseessä ollut?
    Historiasta ei ole muuta tietoa kuin täysi merkkiliikkeen huoltokirja. Varustelista ei toista akkua tunne.
    Pikkuakku on kyllä sen verran siististi asennettu, samanlaisin kiinnikkein / kaapelein mitä "pääakkukin", etten oikein jälkiasennetuksi usko.. Täytyy BMW:lle varmaan soitella asian tiimoilta..

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Dunky View Post
    Ei tarvi kuin kertoa akun vaihto
    Ok.Sain tuossa vaan "kaksi yhden hinnalla" tarjouksen,niin ostin meidän molempiin vessoihin Vartan 95Ah:n agm akut.Toivottavasti tuossa E60:ssä mittariston ilotulitus loppuu,kun saan akun vaidettua.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by DriveFast View Post
    Jakaisikohan joku hieman viisauttaan e61 tupla-akkujen suhteen, en nyt ole itse onnistunut löytämään mitään faktaa asiaan liittyen, tuntuu nuo tupla-akulliset olevan melko harvinaisia..

    Päällimmäisenä kysymyksenä nyt on, että mihin tuota toista akkua tarvitaan? Näytti olevan 70Ah. Alempi akku ilmeisesti on se, joka auton käynnistää, tämä lienee 90Ah kapasiteetiltaan? Vähän kankeasti auto on lähtenyt käyntiin ja tarvitisi tuo alempi akku varmaankin vaihtaa.

    Vielä suurempaa hämmästystä aiheutti tuon "pikkuakun" jännite, kone sammutettuna 13,64V eikä ole ollut missään latauksessa tai vastaavassa. Lämpötila ulkona -22C. Tuo jännite ei reagoinut valojen tai vastaavien käyttöön mitenkään eli siitä päätellen kytkeytyy vasta auton käynnistyessä "verkkoon?"
    Ainoa järkeenkäypä selitys tuolle toiselle akulle olisi webasto, mutta sellaistakaan en ole autosta vielä löytänyt..
    Onko tuo tupla akku ihan alkuperäis asennus? Onko varustelistalla tästä merkintää? En ole tällaisesta ennen kuullut. Mikähän auton historia on? Olisiko voinut olla aikaisemmin hälytysajoneuvo? Tuskin mikään äänenpaine auto kuitenkaan on kyseessä ollut?

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jos E60:iin laittaa 95Ah agm akun niin miten sen saa autoon koodattua?90Ah agm akku on koodauslistalla maksimi agm akuista.
    Porukat on vaan noita (Motonetin) Bosch 95Ah:n akkuja laitelleet foorumin mukaan,mutta en nyt äkkiseltään löytänyt niistä juttua miten niissä koodaus oli tehty.
    Tuo on pakko koodata 90Ah:n AGM:n mukaan. Noin pienestä erosta ei ole käytännön haittaa. Muutenkin koodausvaihtoehdot menevät tasalukemin niin tarvikeakuilla ei aina pääse oikeaan koodaukseen jos akkua ostaessa ei osaa juuri sopivaa valita. Sitä en sitten tiedä onko esim. Bosch:n 105Ah:n AGM akusta mitään hyötyä kun tosiaan suurin koodattava AGM on 90Ah. Tuossa ero on jo aika suuri koodauksen arvoon.

    Leave a comment:


  • Dunky
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jos E60:iin laittaa 95Ah agm akun niin miten sen saa autoon koodattua?90Ah agm akku on koodauslistalla maksimi agm akuista.
    Porukat on vaan noita (Motonetin) Bosch 95Ah:n akkuja laitelleet foorumin mukaan,mutta en nyt äkkiseltään löytänyt niistä juttua miten niissä koodaus oli tehty.
    Ei tarvi kuin kertoa akun vaihto

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Jos E60:iin laittaa 95Ah agm akun niin miten sen saa autoon koodattua?90Ah agm akku on koodauslistalla maksimi agm akuista.
    Porukat on vaan noita (Motonetin) Bosch 95Ah:n akkuja laitelleet foorumin mukaan,mutta en nyt äkkiseltään löytänyt niistä juttua miten niissä koodaus oli tehty.

    Leave a comment:


  • DriveFast
    replied
    Jakaisikohan joku hieman viisauttaan e61 tupla-akkujen suhteen, en nyt ole itse onnistunut löytämään mitään faktaa asiaan liittyen, tuntuu nuo tupla-akulliset olevan melko harvinaisia..

    Päällimmäisenä kysymyksenä nyt on, että mihin tuota toista akkua tarvitaan? Näytti olevan 70Ah. Alempi akku ilmeisesti on se, joka auton käynnistää, tämä lienee 90Ah kapasiteetiltaan? Vähän kankeasti auto on lähtenyt käyntiin ja tarvitisi tuo alempi akku varmaankin vaihtaa.

    Vielä suurempaa hämmästystä aiheutti tuon "pikkuakun" jännite, kone sammutettuna 13,64V eikä ole ollut missään latauksessa tai vastaavassa. Lämpötila ulkona -22C. Tuo jännite ei reagoinut valojen tai vastaavien käyttöön mitenkään eli siitä päätellen kytkeytyy vasta auton käynnistyessä "verkkoon?"
    Ainoa järkeenkäypä selitys tuolle toiselle akulle olisi webasto, mutta sellaistakaan en ole autosta vielä löytänyt..

    Leave a comment:


  • conde
    replied
    Onnistuisiko keltään koodata akun tyyppi AGM akuksi ja säätä amppeeritunnit oikeaksi Tampereen aluella ensi viikolla? Auto E61, -06, 525d.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Niin nuo minun mainitsemat oli AGM akun "speksejä".
    IBS:llä on sitten oma sielunelämä. Käytännössä näyttäisi mm säätävän latausjännitettä akkutyyppien mukaan. Kylmemmällä kelillä voisi käyttää korkeampaakin jännitettä mutta ilmeisesti IBS rajaa tuohon 15V tuntumaan.

    Osaako joku sanoa, onko auton käynnistämisestä lämmityspiuha kytkettynä hyötyä? Saako se otettua virtaa seinästä hehkutukseen, jos auto ei ole ehtinyt lämmetä?
    Nuo laturit on yleensä sen verran pienitehoisia että muutamalla ampeerilla ei taida olla paljoa merkitystä. Pahimmassa tapauksessa jännitteen notkahtaessa (virtapiikki) hajoaa jos on huonosti suunniteltu laturi.
    Last edited by ekaBMW; 05-01-2016, 22:03.

    Leave a comment:


  • skt
    replied
    Ekaa talvea Defan laturi sätelijälämmittimen kanssa Ei varoittele nyt kovilla pakkasilla akun jännittestä.

    Osaako joku sanoa, onko auton käynnistämisestä lämmityspiuha kytkettynä hyötyä? Saako se otettua virtaa seinästä hehkutukseen, jos auto ei ole ehtinyt lämmetä?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Kattelin kesällä tuosta omasta latausta mittariston kautta ja näytti sellaista 14,5V.Nyt -20 asteen pakkasilla latausta 14,8V.Autossa on 90Ah AGM akku paikoillaan.Kaiketi tuo lämpötilakin sitten vaikuttaa asiaan.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Kyllä AGM akkuakin voidaan ladata 15V jännitteellä. Pitää vain olla tarpeeksi pakkasta ja nythän tuolla ulkona alkaa olla otolliset olosuhteet....
    Latauksen aikana 15V raja kulkee 0 asteen paikkeilla ja ylläpitolatauksessa voltin verran vähemmän.
    AGM:llä latausjännite on itse asiassa korkeampi kuin perinteisellä mutta AGM ei kestä yhtään ylijännitettä.
    Perinteinen akku ei ole heti pilalla vaikka hetken lykkäis 16V. Nestettä kylläkin joutuu lisäämään ja osa karanneesta nesteestä on räjähdysherkkää kaasua.
    Tämä pitää paikkansa. Mitä tuossa omassakin latausjännitettä olen seurannut niin kyllä se joissain olosuhteissa on jopa 15V vaikka on AGM akku koodattu. En sitten tiedä mitä se vastaavassa tilanteessa olisi normaalin akun koodilla.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Kyllä AGM akkuakin voidaan ladata 15V jännitteellä. Pitää vain olla tarpeeksi pakkasta ja nythän tuolla ulkona alkaa olla otolliset olosuhteet....
    Latauksen aikana 15V raja kulkee 0 asteen paikkeilla ja ylläpitolatauksessa voltin verran vähemmän.
    AGM:llä latausjännite on itse asiassa korkeampi kuin perinteisellä mutta AGM ei kestä yhtään ylijännitettä.
    Perinteinen akku ei ole heti pilalla vaikka hetken lykkäis 16V. Nestettä kylläkin joutuu lisäämään ja osa karanneesta nesteestä on räjähdysherkkää kaasua.
    Last edited by ekaBMW; 05-01-2016, 17:11.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Eh6 View Post
    Mittasin lataus jännitteen akulta antaa reilulla kierroksilla n. 3000rpm 14,5v joten varmaan ihan kohdallaan.
    IBS:n idea on ladata akkua suuremmalla jännitteellä tarpeen mukaan kun akun varaus on alhainen ja kulutus suuri. Tuo hetkellinen jännitemittaus ei kerro siitä millä jännitteellä auto akkua lataa eri tilanteissa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎