Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eh6
    replied
    Mittasin lataus jännitteen akulta antaa reilulla kierroksilla n. 3000rpm 14,5v joten varmaan ihan kohdallaan.

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Helpompi kun googlaat, ibs on akun älykäs anturisysteemi joka säätelee latausjännitettä.

    Agm akun jännite ei saisi nousta yli 14.5V (vai oliko vähemmänkin?), lyijyakkua syötetään jopa 15,1V jännitteellä.

    Harmi kun nuo alan liikkeet ovat noin kujalla mutta niinhän se on bemarin merkkihuollonkin kanssa, viimeisenä vien autoni sinne.

    Leave a comment:


  • Eh6
    replied
    Mikäs on ibs? Eiköhän tuo onnistune. Sikälteen aika outoa touhua kun akkuliikkeessäkin sai väitellä tuosta että pitää koodata siellä vaan sanottiin että ei tarvii tehdä mitään muuta kun viskata uusi akku tilalle. Ja kuitenkin kyseessä oli ihan alan liike. Mites noi lataus jännitteet menee? Agm vs normi?

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Jos ei halua/pysty koodaamaan sitä akkua uuden tyyppiseen niin olisko yksi ratkaisu vain napata IBS irti autosta? Käsittääkseni silloin akunlatausjännite pysyy alle 14,5V ja AGM akku ei vahingoitu, kuitenkin akku latautuu.

    Leave a comment:


  • Eh6
    replied
    Joensuussa asustelen joten ei muutaku kun privaa kellä on vehkeet jolla saa muutettua tuon sinne varuste listaan.

    Onkos tuosta nyt muten suurta haittaa kun joutuu vähän ajelemaan autolla kuitenkin.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Eh6 View Post
    Akun vaihdosta kysymys. Vaihdoin omaan autoon tänään uuden akun 900 amppeerinen agm. Siellä oli paikallaan ihan normiakku paikallaan (1000amppeerinen) akun vaihto koodattiin boschin testerillä, mutta sieltä ei saatu vaihdettua mitään agm asetusta päälle. Ainoastaan sai vaihdettua että siellä on nyt paikallaan 900amp akku. Menikö homma oikein?
    Bosch:n testerillä on saatu resetoitua IBS, mutta akun vaihto pitää vielä koodata auton varustelistaan, jotta latausjännite on oikea AGM akulle. Laita paikkakunta näkyviin niin lähistöltä varmasti löytyy joku foorumilainen joka tuon edullisesti koodaa.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Eh6 View Post
    Akun vaihdosta kysymys. Vaihdoin omaan autoon tänään uuden akun 900 amppeerinen agm. Siellä oli paikallaan ihan normiakku paikallaan (1000amppeerinen) akun vaihto koodattiin boschin testerillä, mutta sieltä ei saatu vaihdettua mitään agm asetusta päälle. Ainoastaan sai vaihdettua että siellä on nyt paikallaan 900amp akku. Menikö homma oikein?
    Puoliksi meni.Eli kyllä sille autolle tarvii kertoa myös akkutyypin vaihto.Tavallista akkua vs. AGM akku ladataan (hieman) eri jännitteillä.

    Leave a comment:


  • Eh6
    replied
    Akun vaihdosta kysymys. Vaihdoin omaan autoon tänään uuden akun 900 amppeerinen agm. Siellä oli paikallaan ihan normiakku paikallaan (1000amppeerinen) akun vaihto koodattiin boschin testerillä, mutta sieltä ei saatu vaihdettua mitään agm asetusta päälle. Ainoastaan sai vaihdettua että siellä on nyt paikallaan 900amp akku. Menikö homma oikein?

    Leave a comment:


  • melli
    replied
    Kävin sunnuntaina hakemassa uuden akun omaani, kun ei jaksanut enää edes yrittää käyntiin. Joulupäivänä Autoliiton avustuksella käynnistettiin, koitin ladata, tapaninpäivän iltana mykkänä ja ctekin laturissa yön yli.

    No uudella akulla starttasi kivasti ja sain sen eilen ladattua täyteen, myös vanha akku otti virtaa vastaan tallissa ladatessa. Kotosalla inpalla rekisteröin akun vaihdon. Vanhalla akulla oli ajettu n. 15 tkm ja velipojalle kilometrejä kertyi, joten lienee käytännössä uusi.

    Koitin ihmetellä mihin se varaus purkautuu, jokusen kerran oli näytössä ilmoitus tuosta ongelmasta ja konehuoneesta kuului tasaisesti jotain sirinää aika lähellä öljynsuodatinta.

    Nuo ongelmat loppuivat kun uusi akku oli saatu täyteen. Mutta viitaten tuohon Hakkapeliittan kommenttin: pitää seurata niitä paria (?) lediä, jotka kertovat meneekö auto nukkumaan vai ei. Automaatissa vaihdekepin vieressä on oranssi led ja kuskin ovessa lasinnostinten lukituksessa vihreä. Mulla toi oranssi sammui noin tunnin jälkeen, mutta vihreä useimmiten ei. Viime yönä vihreäkin oli sammunut ja surinat siis konehuoneesta lakannut.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Ensin katsot (nuo mainitut) kaikki kaapeliliitokset huolella läpi.Myös akkukenkien kunnollisen kiinnityksen.Lataushan näyttäisi olevan ok.

    Jos kaikki on ok,niin seuraavaksi lataa akku (ensin) täyteen ja sitten kuormitus mittarilla akkutesti.Akkuliikkeet tekee ainakin kuormitustestejä,jos itsellä ei ole mittaria tuohon.On noita akkuja hajonnut nopeamminkin.Jos akku on kunnossa,niin seuraavaksi sitten starttia tutkimaan.Jos esim.hiilet on loppu ja starttimoottori täynnä hiilipölyä,niin eihän se jaksa toimia kunnolla.

    PS.Hehkutkin olisi hyvä saada kuntoon.

    Leave a comment:


  • JJtalo
    replied
    Mutta jos virtapuoli ( akku - liitokset - pohjan läpivienti - koneen maadotus ) on kunnossa pitäis pyöriä ilosesti startilla, hehkut sitte vaikuttaa kuinka hyvin syttyy tulille. Ite ainaki ymmärsin ettei startti jaksa pyörittää.
    Lataa akku täyteen kotilaturilla ja jos ei vieläkään pyöri kunnolla on mahd vika startissa, koneen maadotuksessa tai pohjan läpiviennissä.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Koitas kattoa onko hehkuilta tai hehkuohjainboksilta vikakoodia ja tarkista se laturilta hehkuboksille menevä virtakaapeli, että on kunnossa eikä sulanut mistään kohtaa. Liitin täytyy irrottaa hehkuboksilta niin näet sen kunnon, oma oli sulanut sieltä niin ettei ottanut kunnon kontaktia.

    Leave a comment:


  • Hakkapeliitta
    replied
    Voihan siinä olla starttikin lopussa, noi oireet voi viitata siihenkin. Joillain avun on tuonut uusi startti jolla on taas pyörinyt kuin vettä vaan.

    Akun jännitteen mittaamisessa pitää olla auto nukkumassa, virrat pois ja ovet kiinni. Jos valot palaa tai radio on päällä, laskee akun napa jännite kun sitä kuormittaa ja se nousee kun kuormitus loppuu.

    Helpoiten mittauksen voit tehdä laittamalla ovet kiinni mutta takaluukun jätät auki. Painat ruuvarilla tms luukun lukon kiinni-asentoon ja odottelet vaikka tunnin. Sitten mittaat akulta jännitteen niin saat selville akun todellisen varaustilan. Sitä tietoa voi käyttää apuna vianhakuun.
    Last edited by Hakkapeliitta; 30-12-2015, 12:16.

    Leave a comment:


  • JarnoE36
    replied
    Akku ei kestä

    Aargh..Auttakaa sähköistä sen enempää tietävää mikä voisi olla mahdollinen vika 530d 2006 189tkm kun vuosi sitten vaihdatettu liikkeessä uusi Vartan 90ampeerin akku, vissiin AGM. Nyt auto starttaa kuolettavan hitaasti ja -10 pakkasilla olisi auto hyytynyt startatessa ilman lämmitystä. Kun auto sammutetaan niin jännite tippuu latausjännitteestä reilu 14voltista 12voltiin aika nopeasti..epäilisin että menee alle 12 voltin pakkasyössä.

    Akun vaihto koodattiin akkuliikkeessä ja jyrryytän väh. 25km matkaa vähintään. 700km ajo ei vaikuttanut juurikaan..hi-taas-ti starttasi. Ei ole webastoa.

    Edit: Salavalikosta katsottuna yön yli -10asteessa ennen starttia oli 12V, vilahteli jopa 10,9 ja alle 12V mutta sitten ennen starttia tasoittui 12V. Paunoun starttinapoulaa ja hehku- symboli päälle vähäksi aikaa ja starttasi hyvin. Ei hemmetti onko tuosta menossa hehkuboksi taas vaikka merkkiliikkeessä takuuseen vaihtoivat 9kk sitten hehkt ja boksin. Tuleekin nyt mieleen kun edellinen akku meni loppuun nopeasti kun startatessa hehkutus ei toiminut
    Last edited by JarnoE36; 30-12-2015, 07:30.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by ProOil View Post
    Sain tarjouksen merkkiliikkeestä ja hiukan haukkoi happea, eli orkkis AMG akku vaihdettuna yms 410€ ilmeisesti 90ah?

    Onko jollain tietoa / hyviä edullisempia vaihtoehtoja?

    Sen verran ymmärtänyt, että pitää jotain uudelleen koodauksia ilmeisesti tehdä, niin se pois sulkee perus akku puljut?
    Soittele alla olevaan numeroon

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎