Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    Auto:
    535D 2005 kaikki sähköhilut+tehdaswebasto

    Ongelma:
    Jättäny starttaamatta kolme kertaa viimesen vuoden aikana, eli melko tyhjä akku ollut. Ladattu konehuoneen navoista ja matka jatkunut..

    Nyt toissapäivänä, kun oli -15 astetta starttastas vähän laiskanoloisesti molemmilla kerroilla kun läksin liikenteeseen.
    Webasto toisella kertaa noin 15min. päällä.
    Matkat noin 20min ajoa.
    Tuuletin lakkas pelaamasta automaatilla ja manuaalisesti hyvin pienillä kiekoilla puhalsi. Koneen lämmöt riittävät, eli olis täytynyt tuupaja jo täysillä.
    Vikakoodeissa (iPhonen BMWhat?) heitti kuskin airbagin ja akkulaturin viat. Sama lukuohjelma näytti latauksen olevan 14,9. Salavalikosta en huomannu katsoakaan ja yleismittaria en omista.

    Irrotin akun nyt autosta ja vein lämpöseen talliin halppislaturiin (15ah-80ah) latautuun. Akku Vartan Silver 100ah, joten ei edes orkkis. Latautui tunnin (alkoi mittariluvusta 3), jonka jälkeen nyt näyttää nollaa?
    Mikä tota halppislaturiavaivaa?

    Akku ei ole siis alkuperäinen. Koodaus varmasti pielessä, koska siellähän ei ole edes tota 100ah vaihtoehtoa.

    Onkohan tässä nyt mistä kyse kaikenkaikkiaan? Tarvisko nyt käydä vaikka ihan ekaksi vastaava 110ah kokoinen akku ostamassa ja puukottaa koodi sitä vastaavaksi? Miksi vikakoodeihin laturista tuli herjaus ja bägi herja nyt varmaan ainakin siis akun virran vähyyden vuoksi??? Miksi tiputti ton lämppärinpuhaltimen pois? Ja onko haittaa, kun akku on ollut autosta jo noin 8 tuntia pois (siis muuta haittaa, kun kello, pvämäärä asetettava uusiksi..?)?

    Hyvät neuvot olis mukava kuulla, kun on nämä sähköpuolen asiat täys mysteeri meikäläiselle.
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1327
      • Tornio

      akun vaihto

      Originally posted by LeMansBlau View Post
      Auto:
      535D 2005 kaikki sähköhilut+tehdaswebasto



      Onkohan tässä nyt mistä kyse kaikenkaikkiaan?
      Miksi tiputti ton lämppärinpuhaltimen pois?
      Ja onko haittaa, kun akku on ollut autosta jo noin 8 tuntia pois (siis muuta haittaa, kun kello, pvämäärä asetettava uusiksi..?)?

      Hyvät neuvot olis mukava kuulla, kun on nämä sähköpuolen asiat täys mysteeri meikäläiselle.
      Kyse kaikenkaikkiaan IBS kaapelin ohjaamasta "turhien" sähköä kuluttavien laitteiden POIS
      kytkennästä KUN Jännite alkaa ns.tippua alle asetus arvojen.

      eli kaksi eri vikaa tarkistukseen AKKU JA LATURI

      Akku nyt on tullut tiensä päähän ja EI jaksa niitä Ah:ta luovuttaa riittävästi, niin
      auton eteenpäin menon varmistamiseksi pudotetaan KAIKKI ns "turha" pois sähköä syömästä.

      Laturista hiilet ja liukurengas loppuu yleensä siinä 250-280tKm kohdilla

      Akku voi olla irti niin kauan kuin huvittaa nuo luettelemasi kello yms jutut talletat sitten uuden akun voimin uusiksi.

      Jos autosi on tullut tehtaalta 06/2004 jälkeen tehdas asennetulla webastolla niin siinä on
      AGM 90Ah akku ensiasennuksena.
      Ostat tuommoisen AGM 90Ah akun ja koodaat sen autoosi.
      AGM tyyppinen akku kestää paremmin ns. syväpurkausta varsinkin Webasto käytössä
      ja muista myös LISÄKSI ilmoittaa autolle akun vaihto.

      tähän hommaan tarviit ohjelmat NCS ja DIS
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        Originally posted by e46touring View Post
        Kyse kaikenkaikkiaan IBS kaapelin ohjaamasta "turhien" sähköä kuluttavien laitteiden POIS
        kytkennästä KUN Jännite alkaa ns.tippua alle asetus arvojen.

        eli kaksi eri vikaa tarkistukseen AKKU JA LATURI

        Akku nyt on tullut tiensä päähän ja EI jaksa niitä Ah:ta luovuttaa riittävästi, niin
        auton eteenpäin menon varmistamiseksi pudotetaan KAIKKI ns "turha" pois sähköä syömästä.

        Laturista hiilet ja liukurengas loppuu yleensä siinä 250-280tKm kohdilla

        Akku voi olla irti niin kauan kuin huvittaa nuo luettelemasi kello yms jutut talletat sitten uuden akun voimin uusiksi.

        Jos autosi on tullut tehtaalta 06/2004 jälkeen tehdas asennetulla webastolla niin siinä on
        AGM 90Ah akku ensiasennuksena.
        Ostat tuommoisen AGM 90Ah akun ja koodaat sen autoosi.
        AGM tyyppinen akku kestää paremmin ns. syväpurkausta varsinkin Webasto käytössä
        ja muista myös LISÄKSI ilmoittaa autolle akun vaihto.

        tähän hommaan tarviit ohjelmat NCS ja DIS
        Kiitokset vastauksesta!

        Akku tuli laitettua eilen ehtoosta kiinni. Tän jälkeen "vikoja" oli ympäri autoa, jotka pikkuhiljaa korjaantui. Loput sitten vikakoodinlukijalla. Ihmetykseksi oli oik. takaa koko nurkan valaistus umpiosta pimeenä, joka alkoi sitten pikkuhiljaa pelaan.

        Lataus on salavalikon mukaan 14,7-15,3, joten vähän korkeella käy kun kyseessä ei ole edes AGM akku. Tosin en tiedä näyttääkö tuo salavalikko vähän liian korkeita lukuja. Vikakoodinlukuohjelma päivittää hitaasti, mutta se näytti noin 0,5 pienempää latausta.

        Luulen, että autoon on nyt ainakin koodattu väärä akku, joka voi tietty jo sinällään aiheuttaa näitä ongelmia näin pitemmällä aikavälillä. :think. Tarvii kattella tolla NCS:llä jahka ehtii.

        Pitää nyt myös mittailla ton laturin latuasta erillisellä mittarilla. Kilsoja ei vielä ihan 200tkm.

        Mistähän tuollainen laadukas 90ah AGM kannattais hommata? :think

        Onko toi DIS:llä tehtävä akunvaihto ilmoitus muuten ihan vaan IBS:n nollaus, vai mitä toi toimenpide tekee käytännössä?
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • LeMansBlau
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 1060
          • Insomniac

          Vielä olisin kysellyt sellaista, kun katselin tota AGM tarjontaa, niin näyttäis siltä, ettei 90ah akkuja ole liiemmin tarjolla vaan ns. merkkiakut on järjestäen 95ah agm akkuja. Tätä vaihtoehtoohan ei bmw ymmärrä, vaan koodattua saa ainoastaan max. 90ah akulle. Yhdistelmä 95ah akku ja 90ah koodaus olis varmaan optimi, kun lykkäis vielä ylläpitolaturiksi 10A tehoisen lisäpulikan. Mutta en näe tota ylläpitolaturia tarpeelliseksi omalle kohdalleni, kun ajan pääsääntöisesti 2x40km matkaa autollani, joten kunnossa olevan autolaturin pitäis kyllä ehtiä toi akku lataan täydeksi pari kertaa päivässä, vaikkahan olis kuinka sähköhilpettä kuormittamassa. Mutta tällä esimerkin asetuksellahan auto ei akkua ilmeisemmin osaa ihan täyteen ladata. :think

          Raskas toi aamun kylmäkäynnistys tosiaan varmasti on jos on esim -25c, kun päälle pamahtaa auton sisäilmanlämppäri, webasto, perslämppäri, usein pitkät normi valojen lisäks ja tämä kaikki normi tingentangeleitten lisäksi. Eli näin maallikkona olettaisin, että nykyinen "normi" akkuni huutaa hoosiannaa ja laturi ei ehdi tuppaan tähän puutteeseen tarpeeksi tilalle. Tästä syystä siis esim. toi sisäilmanpuhallin jäi pois pelistä. Tästä syystä saattanee tulla myös kaikenlaisia "turhia" vikailmoja. :think
          Vaikka toi nykyinen Vartan Silver 100ah on varmasti laatu akku ja tuskin kovin vanha, niin taitaa olla käyny "nollilla" jo niin usein, että paras terä on hiipunut, kun ei ole AGM ja vielä jos on koodaukset jääny esim. sille 90ah AGM:lle, niin ymmärtäähän sen.

          Varmin ratkasu taitais olla orkkis bmw 90ah agm, mutta mahtaa olla aika suolanen hinnaltaan? Onko jollain tietoa mikä akku tämä bmw tarroilla varustettu agm:ä on? Ja olisko tähän nyt suositella mitään muuta vastaavaa (ilman bmw hintalisää) tilalle?
          Last edited by LeMansBlau; 19-01-2012, 09:59.
          ///MADE IN FINLAND

          sigpic

          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
          F32 COUPE PERFORMANCE
          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            akun vaihto

            Originally posted by LeMansBlau View Post
            Kiitokset vastauksesta!

            Akku tuli laitettua eilen ehtoosta kiinni. Tän jälkeen "vikoja" oli ympäri autoa, jotka pikkuhiljaa korjaantui. Loput sitten vikakoodinlukijalla. Ihmetykseksi oli oik. takaa koko nurkan valaistus umpiosta pimeenä, joka alkoi sitten pikkuhiljaa pelaan.

            Lataus on salavalikon mukaan 14,7-15,3, joten vähän korkeella käy kun kyseessä ei ole edes AGM akku. Tosin en tiedä näyttääkö tuo salavalikko vähän liian korkeita lukuja. Vikakoodinlukuohjelma päivittää hitaasti, mutta se näytti noin 0,5 pienempää latausta.

            Luulen, että autoon on nyt ainakin koodattu väärä akku, joka voi tietty jo sinällään aiheuttaa näitä ongelmia näin pitemmällä aikavälillä. :think. Tarvii kattella tolla NCS:llä jahka ehtii.

            Pitää nyt myös mittailla ton laturin latuasta erillisellä mittarilla. Kilsoja ei vielä ihan 200tkm.

            Mistähän tuollainen laadukas 90ah AGM kannattais hommata? :think

            Onko toi DIS:llä tehtävä akunvaihto ilmoitus muuten ihan vaan IBS:n nollaus, vai mitä toi toimenpide tekee käytännössä?
            Tuo takapään koko pimeys VOI johtua siinä mustassa pistokkeessa olevassa maadoitusjohtimen huonosta kontaktista. Tutki liittimestä 2,5mm2 ruskean johtimen kunto.

            Jännite tuossa salavalikossa on ilmeisesti mittariston jännite. Ratkaisevaa on akun napajännite joka EI AGM akulla saa ylittää 14,6V. Normi akuilla olen navoista mitannut
            15,2V suurimmillaan.

            DIS :llä näet DDE:ltä latausjännitteen ja myös laturin tehon % eli paljonko tuo laturi tehoa n.% työntää.

            NCS:llä FA listan luku. Todennäköisesti löytyy koodi B110 eli 110Ah akku olisi koodattu.

            AGM akun ostopaikasta paha sanoa mitään kun tuo sinun PAIKKA kuntasi on hieman tuntematon, vaikka olen Suomi nimisen valtion aikatarkkaan ajanut läpi
            AGM 95Ah on sopiva hankinta ei mitään merkitystä 5Ah ylityksellä kun ratkaisevaa on tuo 14,6V lataujännite akun navoilla.

            DIS:llä tehtävä akunvaihtoilmoitus menee dieselissä DDE:lle. Mitä bittitasolla siellä tekee EI harmainta aavistustakaan. Ilmeisesti nollaa nuo jänniterajat sekä kirjoittaa logiin vaihto kertojen määrät ja kilometrit.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • LasseE
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 416
              • Kontiolahti/Joensuu

              Eikös näihin saa koodautettua vaikka 110ah akun? Riittää reserviä sitten enemmän..
              Ex. E46 330d -05
              Ex. e61 530da -05
              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
              Member of Team EastAudio
              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                akku vaihtoehdot

                Originally posted by LasseE View Post
                Eikös näihin saa koodautettua vaikka 110ah akun? Riittää reserviä sitten enemmän..
                Akku vaihtoehdot koodaukseen

                Tavalliset lyijyakut
                80Ah
                90Ah
                110Ah

                AGM akut
                80Ah
                90Ah
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • junkkri
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2007
                  • 679
                  • Järvenpää

                  akusta/jännitteestä

                  eli minulla napajännite KUN KENGÄT PAIKOILLAAN on 11.9V ja kun irroitaa esim. miinusjohdon ja mittaa jännitteen niin on 12.6V. Lataus on mitattuna 15.3V Autolle on "kerrottu" oikea akun tyyppi! Mitähän tuo nyt sitten on!? Auto on E65 -03 745iA aj 153tkm?

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    Originally posted by e46touring View Post
                    Tuo takapään koko pimeys VOI johtua siinä mustassa pistokkeessa olevassa maadoitusjohtimen huonosta kontaktista. Tutki liittimestä 2,5mm2 ruskean johtimen kunto.

                    Jännite tuossa salavalikossa on ilmeisesti mittariston jännite. Ratkaisevaa on akun napajännite joka EI AGM akulla saa ylittää 14,6V. Normi akuilla olen navoista mitannut
                    15,2V suurimmillaan.

                    DIS :llä näet DDE:ltä latausjännitteen ja myös laturin tehon % eli paljonko tuo laturi tehoa n.% työntää.

                    NCS:llä FA listan luku. Todennäköisesti löytyy koodi B110 eli 110Ah akku olisi koodattu.

                    AGM akun ostopaikasta paha sanoa mitään kun tuo sinun PAIKKA kuntasi on hieman tuntematon, vaikka olen Suomi nimisen valtion aikatarkkaan ajanut läpi
                    AGM 95Ah on sopiva hankinta ei mitään merkitystä 5Ah ylityksellä kun ratkaisevaa on tuo 14,6V lataujännite akun navoilla.

                    DIS:llä tehtävä akunvaihtoilmoitus menee dieselissä DDE:lle. Mitä bittitasolla siellä tekee EI harmainta aavistustakaan. Ilmeisesti nollaa nuo jänniterajat sekä kirjoittaa logiin vaihto kertojen määrät ja kilometrit.
                    Pitää jättää toi valoshow syy nyt vielä mysteeriksi, sillä niitten osalta ongelma ohitettu. Jännä oli vaan kun ajattelin, että olisko kärähtänyt kun oli koko kulman valot pimeenä (vilkku, peruutus, jarru, päävalo..) ja ajotietokone herjas mm. active steeringin lisäksi näistä. No pikkuhiljaa syttyivät eri aikaan ja näin hävisivät "viat" hudinkin näytöstä. Mainitsemasi liittimen katselin ja näytti olevan kunnossa..

                    Pitää DIS:llä vilkasta latausjännite ja laturin toimivuus.

                    Aika pieni tuo ero tietenkin on 90ah:n ja 95ah:n välillä. Mutta saavuttaako tuo nyt tolla 90ah koodauksella sitä 14,6V napajännitettä ja tarkoittaako tuo 14,6V, nyt rautalangasta väännettynä sitä että AGM akku on ihan täydessä latingissaan? (Ja tyhmälle vois vielä selittää senkin, että miksi tuo napajännite tippuu tuosta, kun auton sammuttaa?)

                    Kiitokset vielä vastauksistasi!

                    edit:
                    Mittasin muuten nopsaa yleismittarilla latausta akun navoista. Täyskuormalla, eli kaikki mahd. sähkölaitteet täysille, niin lataus pysy koko ajan siellä 14,9-15,3 välissä. Oikeestaan vois sanoo, että +15V lataa vaikka survasee kaikki sähköt käyttöön, joten laturi on timmissä. Tietty toi lataus on vähä raaka, joten olettaisin että tän hetkinen Varta akku ei ole koodattu autoon. Ongelmani on melko varmaan siis akku.
                    Last edited by LeMansBlau; 19-01-2012, 17:49.
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • Raine
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2603
                      • N/A

                      .........
                      Last edited by Raine; 16-05-2013, 13:39.
                      ///Motorporot

                      Comment

                      • e46touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1327
                        • Tornio

                        virta ja jännite

                        Originally posted by LeMansBlau View Post

                        Aika pieni tuo ero tietenkin on 90ah:n ja 95ah:n välillä. Mutta saavuttaako tuo nyt tolla 90ah koodauksella sitä 14,6V napajännitettä ja tarkoittaako tuo 14,6V, nyt rautalangasta väännettynä sitä että AGM akku on ihan täydessä latingissaan? (Ja tyhmälle vois vielä selittää senkin, että miksi tuo napajännite tippuu tuosta, kun auton sammuttaa?)
                        Tuo koodaus AGM :lle tarkoittaa käytännössä tuon napajännitteen rajaamista 14,6V:iin AKULLA !!

                        Kunnossa oleva akku ottaa virtaa vastaan tuolla 14,6v MAX jännitteellä.
                        huom virta ja jännite kaksi eri asiaa !!

                        Toki kylmyys se akunkin kangistaa ja virran vastaanottokyky alenee pakkasen kiristyessä, jonka vuoksi tämä bmw:nkin käyttämä systeemi nostaa tuota lataus jännitettä mahdollisimman ylös. Toki kohtuus siinäkin minkä akun katsotaan kestävän ns. ylijänitettä.
                        ennen muinoin autoissa BOSCH latureilla tuo jännite raja oli MAX n.14,4V, että on se kehityksen pyörä jotain jauhanut.
                        Kesällä lämpimässä tämä bmw:n IBS kaapelissa oleva lämpötilan mittaus sitten osaa laskea tuota turvallista MAX latausjännitettä alemmaksi jottei akkua tuhottaisi ylijännitteellä.

                        Napajännite kunnossa olevalla akulla tulee olla n.12,2-12,4V n.20 min SEN JÄLKEEN kun autosi on ns. nukahtanut (led sammunut Aut.vaihteiston P sympoolin alta)
                        __________________________________________________ ____________
                        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          Puolitoistavuotta vanha akku, nyt meni tyhjäksi vaikka oli viikonlopun latauksessa 10A defan ylläpitolaturilla. Weba oli päällä sen 30min ja yritin startata (hehkujen ohjausboksi paskana, nyt korjattu kyllä) ja siihen kyykkäsi.

                          Latasin suoraan lennokkilaturilla akkunapoihin , imi vain 4Ah sisään kunnes väitti itseään täydeksi.

                          Varta Silver 100Ah akku.

                          Tilasin sitten uuden IBS kaapelin, ei ollut eka kerta kun sähköt kenkkuilee. Kokeillaan auttaako tuo. Samalla sitten laitan vaikka inpalla akun "uudeksi".

                          Jos ei pelaa niin taas akku vaihtoon sitten..
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Puolitoistavuotta vanha akku, nyt meni tyhjäksi vaikka oli viikonlopun latauksessa 10A defan ylläpitolaturilla. Weba oli päällä sen 30min ja yritin startata (hehkujen ohjausboksi paskana, nyt korjattu kyllä) ja siihen kyykkäsi.

                            Latasin suoraan lennokkilaturilla akkunapoihin , imi vain 4Ah sisään kunnes väitti itseään täydeksi.

                            Varta Silver 100Ah akku.

                            Tilasin sitten uuden IBS kaapelin, ei ollut eka kerta kun sähköt kenkkuilee. Kokeillaan auttaako tuo. Samalla sitten laitan vaikka inpalla akun "uudeksi".

                            Jos ei pelaa niin taas akku vaihtoon sitten..
                            Laitappa Ceeray sitten seuraavaksi AGM akku. On muuten hjuva!

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • LeMansBlau
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1060
                              • Insomniac

                              Originally posted by Ceeray View Post
                              Puolitoistavuotta vanha akku, nyt meni tyhjäksi vaikka oli viikonlopun latauksessa 10A defan ylläpitolaturilla. Weba oli päällä sen 30min ja yritin startata (hehkujen ohjausboksi paskana, nyt korjattu kyllä) ja siihen kyykkäsi.

                              Latasin suoraan lennokkilaturilla akkunapoihin , imi vain 4Ah sisään kunnes väitti itseään täydeksi.

                              Varta Silver 100Ah akku.

                              Tilasin sitten uuden IBS kaapelin, ei ollut eka kerta kun sähköt kenkkuilee. Kokeillaan auttaako tuo. Samalla sitten laitan vaikka inpalla akun "uudeksi".

                              Jos ei pelaa niin taas akku vaihtoon sitten..
                              Sama Vartan 100ah kyykkäs itelläkin melko uutena. Kyseessä tuskin on muuta ongelmaa, kun toi akku. AGM koodauksineen tilalle. IBS kaapelista tuskinpa on kyse, ellei sitten ole konkreettisempia syitä tuon uusimiselle?
                              ///MADE IN FINLAND

                              sigpic

                              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                              F32 COUPE PERFORMANCE
                              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                              Comment

                              • TROCK
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 435
                                • Tampere

                                Originally posted by viktor View Post
                                Noniin laitetaanpa tarinaa.
                                Tarkoituksena oli siis jo aiemmin vaihtaa säädin, ja nyt ajossa sattunut jännitenotkahdus tai -piikki laittoi asiaan entistä enemmän vauhtia.

                                Heti jo kärkeen kiitokset nimimerkille Janne_S. Pohjatyö ja suoritettu vaihtotyö oli suuri apu omassa projektissa.

                                BMW:llä on sitten 530d pre-LCI autojen kanssa väärä varaosakuva järjestelmässä. Kyseinen laturi ja jännitteensäädin on väärä. Koodi kuitenkin on oikea, ja osa joka tilaamalla tulee on siis juurikin oikeanlainen.

                                Omassa autossa vaihtotyötä hankaloitti aktiiviohjauksen komponentit, jotka jo muutenkin dieselissä ahdasta väliä entisestään täyttivät.

                                Homma liikkeelle, työkaluja mitä tarvitsee:

                                Räikkä tai vastaava väännin (mahdollisimman tiheällä hammastuksella)
                                13mm hylsy ja valinnaisesti myös lyhyt tumppi (~5cm)
                                10mm hylsy
                                1/4" räikkäväännin
                                7mm hylsy (puolipitkä optimi) 1/4"
                                Ruuvitaltta tai vastaava millä saa laturin perän kammettua irti
                                5mm kuusiokoloavain koneen suojamuovia varten
                                Tehokas putkivalaisin, otsalamppu tms. Väli on tiukka ja pimeä.

                                -Konepelli ja takaluukku ylös ja akulta miinusnapa irti. Älä sulje takaluukkua..
                                -Suojamuovi/äänieriste koneen päältä irti. 5mm kuusiokolot, 5kpl.
                                -13mm hylsyllä plus-kaapelit irti laturin perästä, varo ettei mutteri putoa.
                                -Liitin irti jännitteensäätimen yläosasta.
                                -Nyt laturin perän suojamuovin voi kammeta varoen irti. Hajoaa luultavasti helposti jos liikaa vääntää. Tulee sopivasti pujotellen letkujen välistä pois.
                                -Jännitteensäädin on kiinni kolmella 7mm pultilla, joista yksi on varustettu myös kannan yläpuolisella kierteellä. Tähän tarvitsee puolipitkää hylsyä tai pientä virittelyä. Omassa hylsysarjassa normaali lyhyt hylsy jäi 2mm vajaaksi ja pyöristeli kannan kulmia. Laitoin teippiä hylsyn ja vääntimen väliin että sai offsetin oikeaksi.
                                -Pultit kun on irti, tipahtaa säädin käteen.
                                -Tarkista liukurenkaan kunto laturin päästä. Hiukan saa olla kulumaa, kunhan ei ole syöpynyt pahoin tms.
                                -Puhdista hiilipölyt ja muut skeidat pois laturin perästä ja liukurenkaasta.
                                -Uusi säädin paikalleen, varo kiristämästä liikaa pultteja.
                                -Paina liukurenkaan päällä oleva kuppi alas kun pultit on kiinni, tämä vapauttaa hiilet, kontakti syntyy ja auto lataa. Allekirjoittanut ei tätä huomannut kiireessä tehdä ja kulutti kertaalleen akun loppuun ihmetellessä miksi ei lataa..
                                -Perän muovisuojus paikalleen, menee painamalla.
                                -Liitin kiinni jännitteensäätimeen, on piukka, katso että menee kunnolla pohjaan.
                                -Plus-kaapelit pinnapulttiin, pienempi startille menevä pohjalle, ja mutteri kiinni ja kireälle.
                                -Akusta miinusnapa kiinni ja koekäyttö.
                                -Jos toimii kuin elokuvissa, suojamuovi koneen päälle kiinni, konepelti kiinni ja kovaa ajoa.

                                Kuvia:



                                Kuten kuvista näkyy niin vanha jännitteensäädin oli aika pahassa hapessa. Mitä kokeilin niin vanhat hiilet juuri ja juuri hiplasivat liukurengasta, ovat tuossa niin ulkona kuin vain tulevat. Lisäksi laturin perään oli päässyt kosteutta, luultavasti lunta, joka tosin oli vähäistä.
                                Itse laturi ei ollut pölissyt ihmeemmin, perässä ollut pöly oli selkeästi säätimestä tullutta.

                                Ekalla kertaa aikaa meni muutaman työkalujen hakureissun ja yleisen ihmettelyn kanssa noin tunti.
                                Toisella kertaa säädin irtosi ja kiinnittyi noin 10min aikana.
                                Nyt muuten tuli ekaa kertaa ilmoitus latausongelmasta, eli sillekin on oma vikailmoituksensa. Tämä tosin vaati ettei ollut mitään kontaktia liukurenkaan ja hiilten välillä.

                                Tuolla Janne_S nimimerkin kuvia laturin perästä ja säätimestä paikallaan.

                                Matsonille pahoittelut, vieläkään ei autosta tullut kuvaa Salapoliisi kyllä nyt voi löytää pari..
                                Palaan tähän vanhaan postaukseen... Tässäkin topicissa puhutaan paljon jännitteensäätimestä, mutta onko kyseessä osa nro 12317836490? Kyseessä siis tässä tapauksessa e61 530d ´04. Realoem antaa myös toisen osanumeron 12318510092.

                                Toisekseen, kuinkahan monesti ongelmaa on ollut itse laturissa? Äkkiseltään netistä vilkuiltuna koko laturia alkoi saamaan 250€ kieppeiltä lähtien ja jos pelkkä säädin liukurenkaineen on jo yli satkun, niin pistää miettimään, kannattaisiko hankkia jo koko vehje.
                                - - - - - - -
                                F10 520dA
                                ex E61 530dA, ex E39 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎