530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    #241
    Täällä on ainankin toistaiseksi yksi happy camper tämän asian suhteen!

    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • Lallevihtinen
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 690
      • Tampere

      #242
      Noniin alkaa bmw insinöörien saaste virheet löytyä. Mitenkäs kun lisäsitte nyt raikkaan ilman määrää ja nykiminen poistu niin miten käyttäyty muut ominaisuudet mitä on mainittu piuhan irrotuksen yhteydessä? Eli vaihtojen pehmeys, kaasuun vastaavuus ym.

      Te jotka ajelitte pitempään ilman kaasuläpän piuhaa niin huomasitteko että tekikö auto silti DPF:n puhdistus polttoa?
      sigpic
      BMW E93 335i & BMW M550Dx
      EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
      XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #243
        Originally posted by Clavurion View Post
        Tänään ihmeteltiin tuota Ceerayn autoa. DIS:stä ainakaan minä en onnistunut löytämään live-dataa kaasuläpän toiminnasta, mutta eipä sille nyt näyttänyt olevan tarvettakaan. Aktivoituna kaasuläppä toimi jouhevasti laidasta laitaan.

        Sitten tutkailtiin ennen kaikkea EGR:n toimintaa, ilmamassaa ja ruiskutusmääriä ajon aikana.

        Vakiokuosissa haettiin vakkarilla tuollaista 60-90 nopeusaluetta. Tasaisella EGR-aktivointi oli koko ajan maksimissa 75%:ssa. Sitten vikaan liittyen ilmamassa ja sitä myöten myös ruikutusmäärä hieman laskivat -> kierrokset hieman notkahtivat. Sitten ruikutusmäärä lisääntyi ja EGR-aktivointi tippui n. 50%:iin -> kierrokset hypähtivät. Tätä tuttua oskillointia se sitten teki jatkuvasti.

        EGR:n alipaineletku tukittuna EGR-aktivointi oli luonnollisesti sama kuin edellä, eli 75% tasaisessa ajossa. Ilmamassa-arvot tuplaantuivat. Nykimistä ei ilmennyt.

        Kaasuläpän piuha irrotettuna meni ilmeisesti osittaiseen vikatilaan, kun tasaisessa ajossa EGR-aktivointi oli matalampi, 50-65%. Nykimistä ei ilmennyt.

        Kaikesta päätellen jäljet johtivat EGR-MAF akselille. Tuo nykiminen siis ilmenee vain, kun EGR-aktivointi on maksimissa 75%:ssa. Tästä heräsikin sitten ajatus, kun DIS:n service measures:sta löytyy EGR:n ja raikkaan ilman (MAF) suhteelle hienosäätö.



        Kokeilimme tuota arvoilla (+)25/50/75, 100 meni jo yli säätöalueen, eikä sitä hyväksynyt. Noilla lisätyillä raikkaan ilman määrillä ei millään arvoilla saatu vikaa ilmenemään. EGR-aktivointi oli sitä pienempi, mitä suurempi korjausarvo. Arvolla 25 pientä elämistä RPM-mittarissa oli havaittavissa, mutta ei minkäänlaista nykimistä. Lopulta korjaus jätettiin arvoon 50.

        Katsotaan nyt asian edistymistä, kun testiauto saa lisää kilometrejä. Todennäköisesti tässä ollaan kuitenkin jäljillä.

        Tapahtumarikkaan päivän loppukaneettina: Tämä tieto on julkista kauraa toisin kuin eräiden foorumilaisten () muista lähteistä onkima, jota sitten pihdataan henkseleitä paukutellen.
        Wow, todella pioneerimäistä työtä!
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3121
          • Välisuomi

          #244
          Originally posted by Lallevihtinen View Post
          Te jotka ajelitte pitempään ilman kaasuläpän piuhaa niin huomasitteko että tekikö auto silti DPF:n puhdistus polttoa?
          Teki, ja usein.
          ---

          Comment

          • Lallevihtinen
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 690
            • Tampere

            #245
            Originally posted by -Tapi View Post
            Teki, ja usein.
            PRKL!
            sigpic
            BMW E93 335i & BMW M550Dx
            EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
            XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              #246
              Mutta mitenkäs kun mun autossa tuo nykiminen ei häviä mihinkään vaikka egr alipaineletkun irrottaa kokonaan ja tulppaa?
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7035
                • Uusikaupunki

                #247
                Originally posted by Clavurion View Post
                Tapahtumarikkaan päivän loppukaneettina: Tämä tieto on julkista kauraa toisin kuin eräiden foorumilaisten () muista lähteistä onkima, jota sitten pihdataan henkseleitä paukutellen.
                OIKEIN

                Tieto ei ole minkään arvoista pantattuna, se ei kulu jaettaessa, vaan jopa lisääntyy.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1400
                  • Kuopio

                  #248
                  Päivitystä:
                  Ajelin koeajoja juuri niitä vittumaisimpia reittejä pitkin missä vika esiinTYI. Eipä näy enää. Kone käy muutenkin paljon tasaisemmin rouskuttaen.

                  Turbiini pysyy lukittuna mäet , vain kulutusmittarin viisari liikkuu tasaisesti ja nätisti. Ennen vispasi kuin hullun mulkku.

                  Auton vaihteiston toiminta on pehmeämpää , se nykäisy on kadonnut sieltä välistä 70%:sesti.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3121
                    • Välisuomi

                    #249
                    Harmi että nämä kaikki jo löydetyt "ominaisuudet" eivät päde kaikkiin malleihin.. pietsosuuttimellisessa 335d:ssa ei tule throttle valven johdon irrotuksesta ollekaan saastehälytystä.. Onni 335d:n omistajalle mutta se ei auta muita..
                    ---

                    Comment

                    • tjvirta
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2007
                      • 101
                      • Espoo

                      #250
                      Kaipa nää on hieman yksilöitä...omassa E61 530da -05 autossa ei myöskään mitään vikavaloja.

                      Edelleen tuohon vikaan. EGR venttiili on varmaan ihan tavallisen sähkömoottorin käyttämä. Veikkaan että niistä on yksinkertaisesti hiilet loppu tai ne muuten vaan alkaa hidastelemaan tai lakkaavat toimimasta. Tästä syystä toi Clavurionin ja Ceerayn temppu voi toimia - voi toimia maailman tappiin asti - mutta voi myös olla tekohengitystä EGR venttiilin heikkouskohtaukseen.

                      Hiilien loppuminen tuntuu juurikin aluksi epämääräisinä toimintahäiriöinä jne. Kuten tuolla edellisissä posteissa mainitsin kaverilla matka katkesi kokonaan ja yllättäen EGR venttilin vikaan (ilmeisesti antoi koneelle vaan #askaa). Tapahtui aivan yllättäen. Pöydällä ko. venttiili edelleen toimi, mutta sen vaihto korjasi auton (VAG).

                      EDIT: piti lisäämäni, että em jutut voi hyvinkin selittää sen, että jotkut autot ei reagoi mitenkään EGR:n tulppaamiseen. Niissähän voi venttiili olla esim kokonaan jumissa jossain asennossa jne. Ihan sama mitä kone/ohjelma pyytää...eli en luovuttaisi vielä niiden osalta, joissa vikaa on

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Harmi että nämä kaikki jo löydetyt "ominaisuudet" eivät päde kaikkiin malleihin.. pietsosuuttimellisessa 335d:ssa ei tule throttle valven johdon irrotuksesta ollekaan saastehälytystä.. Onni 335d:n omistajalle mutta se ei auta muita..
                      Last edited by tjvirta; 11-09-2009, 18:09. Reason: lisäys edelliseen
                      ________________________________________
                      G31 520dA Business SportLine 2017

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1968
                        • Seinäjoki

                        #251
                        Onko tuo ceerayn autoon tehty temppu periaatteessa sama kun lastutuksen yhteydessä vedettäis egr käyttö minimiin? Mikähän sitten lienee omassani kun samat oireet pysyy vaikka egr alipaineletkun irrottaisikin, liekö sitten kuitenkin tuo venttiili sen verran auki että tavaraa pääsee sisään vaikkei pitäisikkään...
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          #252
                          Originally posted by tjvirta View Post
                          Edelleen tuohon vikaan. EGR venttiili on varmaan ihan tavallisen sähkömoottorin käyttämä. Veikkaan että niistä on yksinkertaisesti hiilet loppu tai ne muuten vaan alkaa hidastelemaan tai lakkaavat toimimasta. Tästä syystä toi Clavurionin ja Ceerayn temppu voi toimia - voi toimia maailman tappiin asti - mutta voi myös olla tekohengitystä EGR venttiilin heikkouskohtaukseen.

                          EDIT: piti lisäämäni, että em jutut voi hyvinkin selittää sen, että jotkut autot ei reagoi mitenkään EGR:n tulppaamiseen. Niissähän voi venttiili olla esim kokonaan jumissa jossain asennossa jne. Ihan sama mitä kone/ohjelma pyytää...eli en luovuttaisi vielä niiden osalta, joissa vikaa on
                          EGR toimii vain alipaineella mun käsittääkseni tässä autossa, joten sähköillä ei ole kai muuta tekemistä asian kanssa kuin säätää sitä. Eli voima tulee alipaineesta.
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9160
                            • Oulu

                            #253
                            EGR-venttiili toimii alipaineella, jota ohjataan solenoidilla, jolle puolestaan aktivointi tulee DDE:ltä PWM-signaalina.

                            Odotellaan, että Ceerayn autoon vaihdetaan uusi MAF ja EGR putsataan hammasharjan kanssa. Laitetaan sitten EGR-korjaus uudestaan nollille ja katotaan, tuleeko vika takaisin.

                            Tänään tuli asiaan toinenkin referenssi. 530d, jossa lähes identtiset oireet kuin Ceerayllä. Laitettiin EGR-korjaus suoraan arvoon 50. Ei nykinyt enää.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Pikku-Taukka
                              Newbiemmer
                              • Sep 2009
                              • 6
                              • Mynämäki

                              #254
                              Oma auto oli reilu viikko sitten Laakkosella "uudelleenohjelmoinnissa". Kaikki mahd. softat päivitettiin uusimpiin versioihin.

                              Nyt aika tarkkaan 1000 km ko. operaation jälkeen takana. Nykimistä esiintynyt muutaman kerran, mutta T O D E L L A H A R V O I N aiempaan verrattuna. Nykii ainoastaan kylmänä - lämpimänä en ole vielä saanut nylpyttämään.

                              Lukko pitää huomattavasti paremmin kun aiemmin ja vaihdotkin ovat aavistuksen jouheampia.

                              Sanotaanko, että 95% onnistunut korjaus...
                              1 x E61 530 DA M-Sport, 3 x Fiat 131 Racing 2000, 1 x Fiat Ritmo Abarth 130 TC

                              Comment

                              • Ceeray
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1400
                                • Kuopio

                                #255
                                Muutettiinko sulla tota ilmamassamäärää?
                                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                                Comment

                                Working...
                                X