Noniin alkaa bmw insinöörien saaste virheet löytyä. Mitenkäs kun lisäsitte nyt raikkaan ilman määrää ja nykiminen poistu niin miten käyttäyty muut ominaisuudet mitä on mainittu piuhan irrotuksen yhteydessä? Eli vaihtojen pehmeys, kaasuun vastaavuus ym.
Te jotka ajelitte pitempään ilman kaasuläpän piuhaa niin huomasitteko että tekikö auto silti DPF:n puhdistus polttoa?
sigpic
BMW E93 335i & BMW M550Dx
EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
Tänään ihmeteltiin tuota Ceerayn autoa. DIS:stä ainakaan minä en onnistunut löytämään live-dataa kaasuläpän toiminnasta, mutta eipä sille nyt näyttänyt olevan tarvettakaan. Aktivoituna kaasuläppä toimi jouhevasti laidasta laitaan.
Sitten tutkailtiin ennen kaikkea EGR:n toimintaa, ilmamassaa ja ruiskutusmääriä ajon aikana.
Vakiokuosissa haettiin vakkarilla tuollaista 60-90 nopeusaluetta. Tasaisella EGR-aktivointi oli koko ajan maksimissa 75%:ssa. Sitten vikaan liittyen ilmamassa ja sitä myöten myös ruikutusmäärä hieman laskivat -> kierrokset hieman notkahtivat. Sitten ruikutusmäärä lisääntyi ja EGR-aktivointi tippui n. 50%:iin -> kierrokset hypähtivät. Tätä tuttua oskillointia se sitten teki jatkuvasti.
EGR:n alipaineletku tukittuna EGR-aktivointi oli luonnollisesti sama kuin edellä, eli 75% tasaisessa ajossa. Ilmamassa-arvot tuplaantuivat. Nykimistä ei ilmennyt.
Kaasuläpän piuha irrotettuna meni ilmeisesti osittaiseen vikatilaan, kun tasaisessa ajossa EGR-aktivointi oli matalampi, 50-65%. Nykimistä ei ilmennyt.
Kaikesta päätellen jäljet johtivat EGR-MAF akselille. Tuo nykiminen siis ilmenee vain, kun EGR-aktivointi on maksimissa 75%:ssa. Tästä heräsikin sitten ajatus, kun DIS:n service measures:sta löytyy EGR:n ja raikkaan ilman (MAF) suhteelle hienosäätö.
Kokeilimme tuota arvoilla (+)25/50/75, 100 meni jo yli säätöalueen, eikä sitä hyväksynyt. Noilla lisätyillä raikkaan ilman määrillä ei millään arvoilla saatu vikaa ilmenemään. EGR-aktivointi oli sitä pienempi, mitä suurempi korjausarvo. Arvolla 25 pientä elämistä RPM-mittarissa oli havaittavissa, mutta ei minkäänlaista nykimistä. Lopulta korjaus jätettiin arvoon 50.
Katsotaan nyt asian edistymistä, kun testiauto saa lisää kilometrejä. Todennäköisesti tässä ollaan kuitenkin jäljillä.
Tapahtumarikkaan päivän loppukaneettina: Tämä tieto on julkista kauraa toisin kuin eräiden foorumilaisten () muista lähteistä onkima, jota sitten pihdataan henkseleitä paukutellen.
Tapahtumarikkaan päivän loppukaneettina: Tämä tieto on julkista kauraa toisin kuin eräiden foorumilaisten () muista lähteistä onkima, jota sitten pihdataan henkseleitä paukutellen.
OIKEIN
Tieto ei ole minkään arvoista pantattuna, se ei kulu jaettaessa, vaan jopa lisääntyy.
Päivitystä:
Ajelin koeajoja juuri niitä vittumaisimpia reittejä pitkin missä vika esiinTYI. Eipä näy enää. Kone käy muutenkin paljon tasaisemmin rouskuttaen.
Turbiini pysyy lukittuna mäet , vain kulutusmittarin viisari liikkuu tasaisesti ja nätisti. Ennen vispasi kuin hullun mulkku.
Auton vaihteiston toiminta on pehmeämpää , se nykäisy on kadonnut sieltä välistä 70%:sesti.
Harmi että nämä kaikki jo löydetyt "ominaisuudet" eivät päde kaikkiin malleihin.. pietsosuuttimellisessa 335d:ssa ei tule throttle valven johdon irrotuksesta ollekaan saastehälytystä.. Onni 335d:n omistajalle mutta se ei auta muita..
Kaipa nää on hieman yksilöitä...omassa E61 530da -05 autossa ei myöskään mitään vikavaloja.
Edelleen tuohon vikaan. EGR venttiili on varmaan ihan tavallisen sähkömoottorin käyttämä. Veikkaan että niistä on yksinkertaisesti hiilet loppu tai ne muuten vaan alkaa hidastelemaan tai lakkaavat toimimasta. Tästä syystä toi Clavurionin ja Ceerayn temppu voi toimia - voi toimia maailman tappiin asti - mutta voi myös olla tekohengitystä EGR venttiilin heikkouskohtaukseen.
Hiilien loppuminen tuntuu juurikin aluksi epämääräisinä toimintahäiriöinä jne. Kuten tuolla edellisissä posteissa mainitsin kaverilla matka katkesi kokonaan ja yllättäen EGR venttilin vikaan (ilmeisesti antoi koneelle vaan #askaa). Tapahtui aivan yllättäen. Pöydällä ko. venttiili edelleen toimi, mutta sen vaihto korjasi auton (VAG).
EDIT: piti lisäämäni, että em jutut voi hyvinkin selittää sen, että jotkut autot ei reagoi mitenkään EGR:n tulppaamiseen. Niissähän voi venttiili olla esim kokonaan jumissa jossain asennossa jne. Ihan sama mitä kone/ohjelma pyytää...eli en luovuttaisi vielä niiden osalta, joissa vikaa on
Harmi että nämä kaikki jo löydetyt "ominaisuudet" eivät päde kaikkiin malleihin.. pietsosuuttimellisessa 335d:ssa ei tule throttle valven johdon irrotuksesta ollekaan saastehälytystä.. Onni 335d:n omistajalle mutta se ei auta muita..
Last edited by tjvirta; 11-09-2009, 18:09.
Reason: lisäys edelliseen
________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Onko tuo ceerayn autoon tehty temppu periaatteessa sama kun lastutuksen yhteydessä vedettäis egr käyttö minimiin? Mikähän sitten lienee omassani kun samat oireet pysyy vaikka egr alipaineletkun irrottaisikin, liekö sitten kuitenkin tuo venttiili sen verran auki että tavaraa pääsee sisään vaikkei pitäisikkään...
Edelleen tuohon vikaan. EGR venttiili on varmaan ihan tavallisen sähkömoottorin käyttämä. Veikkaan että niistä on yksinkertaisesti hiilet loppu tai ne muuten vaan alkaa hidastelemaan tai lakkaavat toimimasta. Tästä syystä toi Clavurionin ja Ceerayn temppu voi toimia - voi toimia maailman tappiin asti - mutta voi myös olla tekohengitystä EGR venttiilin heikkouskohtaukseen.
EDIT: piti lisäämäni, että em jutut voi hyvinkin selittää sen, että jotkut autot ei reagoi mitenkään EGR:n tulppaamiseen. Niissähän voi venttiili olla esim kokonaan jumissa jossain asennossa jne. Ihan sama mitä kone/ohjelma pyytää...eli en luovuttaisi vielä niiden osalta, joissa vikaa on
EGR toimii vain alipaineella mun käsittääkseni tässä autossa, joten sähköillä ei ole kai muuta tekemistä asian kanssa kuin säätää sitä. Eli voima tulee alipaineesta.
EGR-venttiili toimii alipaineella, jota ohjataan solenoidilla, jolle puolestaan aktivointi tulee DDE:ltä PWM-signaalina.
Odotellaan, että Ceerayn autoon vaihdetaan uusi MAF ja EGR putsataan hammasharjan kanssa. Laitetaan sitten EGR-korjaus uudestaan nollille ja katotaan, tuleeko vika takaisin.
Tänään tuli asiaan toinenkin referenssi. 530d, jossa lähes identtiset oireet kuin Ceerayllä. Laitettiin EGR-korjaus suoraan arvoon 50. Ei nykinyt enää.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Oma auto oli reilu viikko sitten Laakkosella "uudelleenohjelmoinnissa". Kaikki mahd. softat päivitettiin uusimpiin versioihin.
Nyt aika tarkkaan 1000 km ko. operaation jälkeen takana. Nykimistä esiintynyt muutaman kerran, mutta T O D E L L A H A R V O I N aiempaan verrattuna. Nykii ainoastaan kylmänä - lämpimänä en ole vielä saanut nylpyttämään.
Lukko pitää huomattavasti paremmin kun aiemmin ja vaihdotkin ovat aavistuksen jouheampia.
Sanotaanko, että 95% onnistunut korjaus...
1 x E61 530 DA M-Sport, 3 x Fiat 131 Racing 2000, 1 x Fiat Ritmo Abarth 130 TC
Comment