Ainut huonontunut ominaisuus oli Ceerayn mainitsema tärähtävä sammutus. Tuntuu kuin joku sammuttaisi valot samalla sekunnilla ja kone hyytyy siihen. Mitään varoitusvaloja tai muuta ongelmaa en saanut aikaiseksi.
Asiasta viidenteen. Itse jo luulin, että tuo lähes jälkikäyntimäinen moottorin tärähdys sammuttaessa on 530da:n ominaisuus. Mutta siis jouhevasti sammuviakin on, vai? Tosin itsellä auto tuntuu muuten toimivan sulavasti ajatteassa eikä ole muita ongelmia, niin en tiedä sitten haluanko tehdä vaihtaria...mielummin täristelen sammuttaessa kuin ajellessa. Mutta liekkö tuosta on haittaa pidemmän päälle?
Hmm.. viikko kaksi läppien poiston & kaikkien alipaineletkujen vaihdon jälkeen alkoi omakin kiesi lievästi nykimään tuolla 80-90 nopeuksissa.. emännän puheiden mukaan välillä jopa niin häiritsevästi että tekisi mieli pysähtyä Imusarjan ja EGR:n kuitenkin putsasin samalla, eikä niissä nyt niin paljoa paskaa edes ollut mitä odotin näkemieni kuvien perusteella.. tämän vuoksi se jäi myös toimintaan.
Voiko tuo läppien poisto muka aiheuttaa ko. ongelman, vai liekö vain sattumaa¿ :think
No eipä tuolla niin suurta väliä kunhan se saadaan pois ennen kuin talvinopeusrajoitukset astuu voimaan..
Olisko lääke yksinkertaisuudessaan EGR:n tulppaaminen Thupun tyyliin, jollei halua (lue: en osaa, enkä omista välineitä) hifistellä noilla Clavurioinin kertomilla raikkaan ilman korjausarvoilla?
Tulee vikakoodi jos tukit tuon putken, mutta eiköhän tuo pian onnistu Thupulla, 1-2 viikon sisällä olis tarkoitus omaani kokeilla, varmaan ainakin se viikko menee kun ens viikon auto on taas vaihteeksi ruostekorjauksessa... Vaihdoin myös uuden maffin, ei vaikutusta nykimiseen. Egr venttiili myös puhdas/vaikuttaa toimivalta.
Edit: niin ja siis moottorin vikavalo jää palamaan jos tuon egr putken tukit tai alipaineletkun irrotat.
Hmm.. viikko kaksi läppien poiston & kaikkien alipaineletkujen vaihdon jälkeen alkoi omakin kiesi lievästi nykimään tuolla 80-90 nopeuksissa.. emännän puheiden mukaan välillä jopa niin häiritsevästi että tekisi mieli pysähtyä Imusarjan ja EGR:n kuitenkin putsasin samalla, eikä niissä nyt niin paljoa paskaa edes ollut mitä odotin näkemieni kuvien perusteella.. tämän vuoksi se jäi myös toimintaan.
Voiko tuo läppien poisto muka aiheuttaa ko. ongelman, vai liekö vain sattumaan¿ :think
No eipä tuolla niin suurta väliä kunhan se saadaan pois ennen kuin talvinopeusrajoitukset astuu voimaan..
Olisko lääke yksinkertaisuudessaan EGR:n tulppaaminen Thupun tyyliin, jollei halua (lue: osaa, eikä omista välineitä) hifistellä noilla Clavurioinin kertomilla raikkaan ilman korjausarvoilla?
Näissä uudemmissa M57N/N2 koneissa EGR:ää ei voi tulpata, menee vikatilaan. Thuppu voi varmaan tarvittaessa sullekin kokeilla tuon softauksen.
Edit: Joko näköjään ehti jo kertoa kaiken oleellisen.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Näissä uudemmissa M57N/N2 koneissa EGR:ää ei voi tulpata, menee vikatilaan. Thuppu voi varmaan tarvittaessa sullekin kokeilla tuon softauksen.
Edit: Joko näköjään ehti jo kertoa kaiken oleellisen.
Jahas. Luulin että se on näissäkin yhtä yksinkertaista, mutta onneksi tekniikka kehittyy
Mutta koitetaan josko sataisiin se Thupun kanssa se herra numero 50 sinne jonnekkin auton takaraivoon ja nykiminen pois
Vielä tuon kanssa pärjää, mutta jos se koko talven tuota tekee niin palaa kyllä käämi
Nyt on uusi maffi ollut paripäivää paikallaan ja egr venttiilin puhdistin taas eilen perusteellisesti, ei merkittävää muutosta. Eli kierrokset alkaa elämään muutaman ensimmäisen ajetun kilometrin jälkeen sellaista ~200rpm haitaria. Pahin kohta on 70-90 välinen nopeus. Auttaakahan tuohon edes tuo egr korjausarvon rukkaus, koska vika ei poistu edes egr letku tulpattuna?
Nyt on uusi maffi ollut paripäivää paikallaan ja egr venttiilin puhdistin taas eilen perusteellisesti, ei merkittävää muutosta. Eli kierrokset alkaa elämään muutaman ensimmäisen ajetun kilometrin jälkeen sellaista ~200rpm haitaria. Pahin kohta on 70-90 välinen nopeus. Auttaakahan tuohon edes tuo egr korjausarvon rukkaus, koska vika ei poistu edes egr letku tulpattuna?
Siis heiluuko porukalla kierroslukumittari vai onko kyyti nykivää tms ?
Katsonut joskus että kiekkamittari liikkuu muutaman millin mutta ajossa ei tuo tunnu..
Siis heiluuko porukalla kierroslukumittari vai onko kyyti nykivää tms ?
Katsonut joskus että kiekkamittari liikkuu muutaman millin mutta ajossa ei tuo tunnu..
Sama täällä, kiekkamittari elää millin pari monessakin tilanteessa, tyhjäkäynnillä joskus, ajossa, mutta kone käy ihan tasasesti.
Ajossa tietyssä maantievauhdissa jossain 70-90 välillä sen huomaa kun kone "meinaa" hakea pienemmän tai mitä tekeekään vapauttaa turbiinia tms. ja meinaa nostaa kierroksia mutta ei nostakaan. Mutta en mä tuota ole missään tapauksessa mieltäny viaksi, automaagi vaan miettii jossain tietyssä nopeudessa ja kuormitustilanteessa että minkäs pykälän tässä nyt laittais vai eikö laita, tekee ton kerran vaan tietyssä tilanteessa ja sit pysyttelee vaihteessa missä haluaa olla.
Tosin toisilla taitaa olla joku laajempikin ongelma selostuksista päätellen, jatkuvaa heittelyä tms..?
Sama täällä, kiekkamittari elää millin pari monessakin tilanteessa, tyhjäkäynnillä joskus, ajossa, mutta kone käy ihan tasasesti.
Ajossa tietyssä maantievauhdissa jossain 70-90 välillä sen huomaa kun kone "meinaa" hakea pienemmän tai mitä tekeekään vapauttaa turbiinia tms. ja meinaa nostaa kierroksia mutta ei nostakaan. Mutta en mä tuota ole missään tapauksessa mieltäny viaksi, automaagi vaan miettii jossain tietyssä nopeudessa ja kuormitustilanteessa että minkäs pykälän tässä nyt laittais vai eikö laita, tekee ton kerran vaan tietyssä tilanteessa ja sit pysyttelee vaihteessa missä haluaa olla.
Tosin toisilla taitaa olla joku laajempikin ongelma selostuksista päätellen, jatkuvaa heittelyä tms..?
Juu sama homma täällä,kopistellaan puuta ettei tule mitään vakavampaa
Juu sama homma täällä,kopistellaan puuta ettei tule mitään vakavampaa
No siis osa mieltää tuon ominaisuudeksi, minä selkeäksi viaksi. Kun kuuntelee koneen ääntä niin huomaa myös tuon kierrosten heittelyn. Kyyti ei varsinaisesti ole nykivää, mutta ei tuo voi hyvää tehdä laatikolle. Aluksi tuo selkeästi arpoi kahden vaihteen välillä, ohjelmapäivityksen jälkeen tuo loppui ja jäi vain tuo kierroslukumittarista havaittavissa oleva pieni kierrosten heittely joka on säännöllistä ja jatkuvaa. Eikä tuo normaali voi olla koska lämpimänä tuo loppuu ja kyyti on täysin tasaista. Joku siellä mättää, jos ei egr korjausarvon rukkauksella tule kuntoon niin sitten epäilys herää että olisko laatikon sisällä joku venttiili tms. joka takkuaa...
Joko, tuo sun proggis ei kuulosta ihan samalta kun mulla, se oli selkeästi nykivää menoa. Ettei sulla sitten porsi se turbiini/lukko taas vuorostaan?
En tiedä, kyllä tuos siis nykii juuri siinä vaiheessa ku ensimmäistä kertaa ajaa sen päivän aikana konetta lämpimäksi. Luulis että porsiva turbiini oireilis myös lämpimällä koneella?
Jos vaikka sittenkin kiertoon koko romu=)
Edit: lisätään tähän nyt sitten vielä ne oman auton oireet vähän tarkemmin.
Kylmänä kun lähtee ajamaan niin n.60km/h vauhtiin asti ei ongelmia(mitä nyt kierrokset mielestäni hieman korkealla, mut varmaan normaalia kylmälle koneelle). Sitten kun ajaa matkavauhtia n. 90km/h jonkun pari kilsaa niin alkaa ensin kierrokset laskemaan, sitten aukee turbiinin lukko ja tuota samaa rynkytystä sitten jatkuu kunnes kone on lämmin, jollei pudota vaihdetta pykälää alemmas jolloin nykiminen katoaa lähes täysin. Kun on muutama kilsa ajettu rykien (n.6-10) niin meno tasaantuu aikalailla ja jää vain tuo pieni muutaman millin värinä kiekkamittariin. Sekin katoaa kun on ajettu hieman pidempään. Jos laatikon/koneen ajaa lämpimäksi taajama nopeudella niin mitään ongelmaa ei ole. Kylä tuon varsinkin ensimmäisten nykimisten kohdalla huomaa selkeästi mutta melko pian tasaantuu niin ettei jää enää kun joku ~200rpm seilaus kierroksiin.
Jos vauhdin heittää kylmänä johonki 140km/h niin silloinkaan ei nykimistä enää tapahdu. Ohjelmapäivityksellä laatikon toiminta parani jonkinverran, jättää nyt turhat vaihtelut väliin. Tuon vian huomasin 2 päivää auton ostosta ja se ei ole 30tkm aikana muuttunu miksikään, eli luulis sen porsivan turbiininkin olevan jo pikkuhiljaa entinen jos se vika siinä olis?
Nyt on heitetty EGR:n korjausarvo tuonne 50 kohdalle. Kokeillaan tällä arvolla onko mitään vaikutusta, lyhyellä koeajolla oli mahdotonta sanoa varmaksi mitä tapahtui.. nykiminen kun on ollut epäsäännöllisen säännöllistä ja tehnyt sitä lähinnä vain kun on emäntä ollut yksin puikoissa ( haluaakohan vain bemarista eroon? )
Comment